Mikä vituttaa tänään?

Omasta työstä pitää taas avautua. "Tapamme toimia" ja työkalut alkavat vituttamaan koko ajan enemmän. Olen töissä isossa yrityksessä jossa koko ajan erilaiset työryhmät hierovat työkaluja ja työtapoja yhdenmukaisiksi. Lopputulos on lähes aina se, että uusi työkalu ja työtapojen uudistus hidastaa työntekoa ja lisää työvaiheita. Avauduin aiheesta esimiehelle ja vastaus oli vain "voi voi".

Hyvä esimerkki on muutos tulostamisessa. Ennen tulostus oli aika selkeää ja suoraviivaista. Uudistuksen myötä kaikki on pitänyt jakaa pienempiin kokonaisuuksiin ja tulostus kestääkin nyt noin 10 kertaa kauemmin. Halusin nopeasti tulostaa usean asia yhtä aikaa tarkastusta varten ja sepä ei sitten onnistunutkaan kuten ennen. Kun kyselin, niin vastaus oli vaan "ei ole tapamme toimia!". Syy miksi kaikki on pitänyt jakaa pienempiin osiin on se, että uudet "kätevät" työkalut hidastavat prosessia niin paljon, että huippumoderni konekaan ei jaksa 6 ytimellä enää tehdä asioita. Saman prosessi onnistui ennen "käteviä" työkaluja 15 vuotta sitten vanhalla 100 kertaa hitaammalla koneella hetkessä.

Sitten vittu kuitenkin koko ajan kehdataan itkeä kun projektit venyvät ja talous ei olekaan niin hyvällä tolalla kuin ennen. Kukaan ei tunnu osaavan laskea 1+1=2. Totta kai aikaa menee enemmän jos jokainen pienikin prosessi kestää enemmän kuin vanha tapa. Pienistä puroista kun kasvaa ajan myötä iso joki. Noissa työryhmissä jotka miettivät näitä asioita ei selkeästi ole yhtään suoritusportaan työntekijää mukana joka voisi antaa oman kantansa asioihin. Pelkkiä excel miehiä ja naisia pohtimassa asiaa.

Vittu kun vituttaa.

Omasta työstä pitää taas avautua. "Tapamme toimia" ja työkalut alkavat vituttamaan koko ajan enemmän. Olen töissä isossa yrityksessä jossa koko ajan erilaiset työryhmät hierovat työkaluja ja työtapoja yhdenmukaisiksi. Lopputulos on lähes aina se, että uusi työkalu ja työtapojen uudistus hidastaa työntekoa ja lisää työvaiheita. Avauduin aiheesta esimiehelle ja vastaus oli vain "voi voi".

Hyvä esimerkki on muutos tulostamisessa. Ennen tulostus oli aika selkeää ja suoraviivaista. Uudistuksen myötä kaikki on pitänyt jakaa pienempiin kokonaisuuksiin ja tulostus kestääkin nyt noin 10 kertaa kauemmin. Halusin nopeasti tulostaa usean asia yhtä aikaa tarkastusta varten ja sepä ei sitten onnistunutkaan kuten ennen. Kun kyselin, niin vastaus oli vaan "ei ole tapamme toimia!". Syy miksi kaikki on pitänyt jakaa pienempiin osiin on se, että uudet "kätevät" työkalut hidastavat prosessia niin paljon, että huippumoderni konekaan ei jaksa 6 ytimellä enää tehdä asioita. Saman prosessi onnistui ennen "käteviä" työkaluja 15 vuotta sitten vanhalla 100 kertaa hitaammalla koneella hetkessä.

Sitten vittu kuitenkin koko ajan kehdataan itkeä kun projektit venyvät ja talous ei olekaan niin hyvällä tolalla kuin ennen. Kukaan ei tunnu osaavan laskea 1+1=2. Totta kai aikaa menee enemmän jos jokainen pienikin prosessi kestää enemmän kuin vanha tapa. Pienistä puroista kun kasvaa ajan myötä iso joki. Noissa työryhmissä jotka miettivät näitä asioita ei selkeästi ole yhtään suoritusportaan työntekijää mukana joka voisi antaa oman kantansa asioihin. Pelkkiä excel miehiä ja naisia pohtimassa asiaa.

Vittu kun vituttaa.

Komppaan julkiselta sektorilta. Uusi asiakastietojärjestelmä kun tuli niin kirjallisiin töihin meni vaatimattomasti neljä kertaa enemmän aikaa, se minkä sai valmiiksi ennen puolessa tunnissa syö nyt kahden tunnin työpanoksen.

Kehitystä ei voi pysäyttää!

Omasta työstä pitää taas avautua. "Tapamme toimia" ja työkalut alkavat vituttamaan koko ajan enemmän.

Minulla meinasi myös sulaa aivot pari viikkoa sitten.

Ohjelmassa piti merkata, mikä on varaosa ja mikä ei. Laitteessa oli ehkäpä viisi myytävää varaosaa, rivejä 5 000 ja vakiona kaikki rivit valittuna. En löytänyt millään vaihtoehtoa "poista valinta kaikista" (kuten kaikissa vastaavissa vuodesta 82). Olin yhteydessä vastuuhenkilöön ja vastaus "sellaista toimintoa ei ole". Voit siis valita kaikki rivit ja muokata muita kohtia massana, mutta et juuri tätä täppää.

Siinä sitten tunti pari naksuttelua. Ja ohjelmassa vielä rivit jaettuna sivuihin siten, että vain 100 riviä näkyy kerrallaan.

Onneksi en käytä tätä jatkuvasti, mutta toiset käyttää (sama prosessi käydään läpi jokaisen laitteen kanssa). Ja kyseessä globaali yhtiö. Rahaa palaa taatusti merkittäviä summia.

Viimeksi muokattu:
Omissa hommissani on yksi kirjausvaihe, joka on pysynyt täsmälleen samanlaisena vuosikymmeniä, sillä erotuksella, että aloittaessani vuonna 1987 se tehtiin käsin kahteen eri arkkiin samana päivänä, kun tuo tieto oli virallista. Nyt se on tehtävä koneelle 20 vuorokautta aikaisemmin, jotta ajot ehditään saada valmiiksi siihen mennessä, kun sen pitää näkyä asiakkaalle.

1987 useimpien työpäivien aikana meni nolla tuntia viestintään, ellei joku soittanut. Silloin dialogi kaikkine tarkennuksineen käytiin minuutissa. Nyt dialogia käydään päivä tai kaksi, kun se tapahtuu viestein (harvoin eka viestissä on kaikki, jotta vastaus myös kattaa). Lisäksi joutavia viestejä tulee ovista ja ikkunoista.

Turhaa työtä oli 1987 nolla tuntia ja nyt päivästä riippuen puolesta tunnista kahteen. Varmaa on, että sovellusten kehittäjät ovat ainoita voittajia.

Kilpailukyky paranisi luopumalla kaikesta turhasta (myös turhista kokouksista): jossain kikyssä yritettiin saada kuutta minuuttia per päivä, nyt hukataan tunteja härän persiiseen.

Viimeksi muokattu:
Vitutus on kansallistunne. Muissa kielissä sille ei ole edes sanaa. Se on nimittäin ihan eri asia kuin että joku asia ärsyttää.

Vain suomalaista vituttaa, ja vain suomalainen tietää, mitä se on.

Mikäli tunnetaidot ovat sitä, että tunnistaa tunteensa, olemme mestareita tunnetaidoissa. Tunnistamme vitutuksen.

Minäkin. Nytkin vituttaa koko ajan.

En jaksa yksilöidä kohteita. Kaukaa ei tarvitse hakea. Tiedän tasan tarkkaan, missä mennään.

Työt nyt ovat ohi tutussa ja turvallisessa duunissa/sektorissa, n. kahden vuosikymmenen kokemuksella eri yksiköistä sote-puolella. Terveys hieman reistaa. Työhakemuksia olen läjän eteenpäin laittanut. Vähemmän yllättävästi, tulos on ollut kiitokset hakemuksen lähettämisestä.

Toisaalta. Olen tätä hieman ennakoinut ja velkaa on nyt nolla euroa. Säästöjä on.

Eli enemmän vituttaa haaste olla työelämässä mukana, vaikkakin hieman vajaakykyisenä.

Työt nyt ovat ohi tutussa ja turvallisessa duunissa/sektorissa, n. kahden vuosikymmenen kokemuksella eri yksiköistä sote-puolella. Terveys hieman reistaa. Työhakemuksia olen läjän eteenpäin laittanut. Vähemmän yllättävästi, tulos on ollut kiitokset hakemuksen lähettämisestä.

Toisaalta. Olen tätä hieman ennakoinut ja velkaa on nyt nolla euroa. Säästöjä on.

Eli enemmän vituttaa haaste olla työelämässä mukana, vaikkakin hieman vajaakykyisenä.
Vittumainen tilanne. Voimia ja jaksamista.

Kuitenkin voit pitää itseäsi eliittiin kuuluvana, jos työhakemukseen sentään vastataan. Nykyään jo julkisellakin puolella näköjään tapa on, että mitään tietoa menestyksestä ei tule, jos ei tule valituksi. Emännän kautta nähtynä sama pätee yksityiselläkin puolella.

Hyvinhän sulla menee minä tidän nuoria joille ei edes vastata.

Hyvinhän sulla menee minä tidän nuoria joille ei edes vastata.
Nuoria? Itsellä parikymmentä vuotta kokemusta omalta alalta ja olen kaupungin parhaita omassa hommassani. Pääsin toisen koulun haussa viimeiseen kolmen henkilökohtaiseen haastatteluun ja tieto päätöksestä löytyi kaupungin sivujen kautta hakemalla. :D

Toiseen paikkaan en päässyt edes ensimmäiseltä kierrokselta videota tekemään. Eikä tuostakaan mitään ilmoitusta tullut.

Voisko johtua ainakin osittain siitä kun hakemuksia tulee aika paljon, työkkäri kun velvoittaa hakemaan oliko nyt 4:ään paikkaa joka kuu.
Mutta ainakin julkisella puolella tieto valintapäätöksestä pitäisi tulla automaattisesti kaikille hakijoille, samoin varasijalle päässeet. Näin ennen olikin, mutta nykyään kellään ei kiinnosta.

Nuo(kin) ovat kuitenkin virallisia päätöksiä.

Vittumainen tilanne. Voimia ja jaksamista.

Kuitenkin voit pitää itseäsi eliittiin kuuluvana, jos työhakemukseen sentään vastataan. Nykyään jo julkisellakin puolella näköjään tapa on, että mitään tietoa menestyksestä ei tule, jos ei tule valituksi. Emännän kautta nähtynä sama pätee yksityiselläkin puolella.
Joo, tässä kertakaikkiaan mitään hätää ole. Mahdollinen tulema ollut pidempään tiedossa, kuten myös reagointi eli varautuminen. Olen ollut muutenkin rationalismiin kallellaan ikäni. Eikä tuosta ole ollut syitä luopua, kiva-ajattelun puoleen. Kiitokset toivotuksista sinulle ja onnistumisia uusien kansankynttilöiden kasvatuksissa toivoen.

Mutta ainakin julkisella puolella tieto valintapäätöksestä pitäisi tulla automaattisesti kaikille hakijoille, samoin varasijalle päässeet. Näin ennen olikin, mutta nykyään kellään ei kiinnosta.

Nuo(kin) ovat kuitenkin virallisia päätöksiä.

Totta puhut, julkisella pitäisi mennä noin.

• Tykkää
Reactions: EK
Totta puhut, julkisella pitäisi mennä noin.
Vähän kyselinkin ensimmäisellä kerralla, että mitenkäs noin, mutta vastaus oli sen verran tyly "MIKSEI?", että ajattelin olla keikuttamatta enempää venettä. Keikutan sitä ihan tarpeeksi tärkeiksi katsomissani asioissa, joten noihin toisarvoisiin en viitsi karmaani tuhlata.

Kesä on kukkeimmillaan, remontti valmis ja loma starttaa. Saman tien vanha jalkavamma herää unestaan ja vie kyvyn sekä paeta että taistella. Yhtäkkiä sitä putoaa suorituskyvyltään mummojen ja rampojen tasolle ja muistaa ettei mikään ihme tee ikämiehestä enää taistelijaa. Vittuperse.

Kesä on kukkeimmillaan, remontti valmis ja loma starttaa. Saman tien vanha jalkavamma herää unestaan ja vie kyvyn sekä paeta että taistella. Yhtäkkiä sitä putoaa suorituskyvyltään mummojen ja rampojen tasolle ja muistaa ettei mikään ihme tee ikämiehestä enää taistelijaa. Vittuperse.

Join the club. Paukautin pari kk sitten polveni pirulliseen metalliesineeseen, joka tunkeutui hetkellisesti tuonne polven alueelle ja tuloksena oli lievää repeytymää ja ruhjetta. Nyt sitten kinkataan hitaasti työelämässä kun muut kiiruhtavat. Onneksi on käynyt kouluja niin saa kuitenkin työskennellä toimistoympäristössä.

Back