Mikä vituttaa tänään?

Juu kyllä pienkoneet vaatii huoltoa. Yleensä viimeistään aina ennen käyttöä. Mitä enemmän käyttää pumppupensaa niin sitä enemmän. Sitä varten on keksitty pienkonepensa.

Ilmanputsari on tosiaan ihan perus juttu. Tulpat on nykyään yllättävän hyviä. Ennemmin on ollut tulpan johto / hattu ongelmaa. Seuraavana tietty letkut ja kaasarin kalvot. Kampiakselin stefat harvinaisempi juttu. Silloin saattaa olla jo raamilaakeritkin menossa.

Nyt on minulla ensimmäistä kertaa oma saha ja palsta.

Isäukolle kun on aikaisemmin sahaillut, niin hän myös piti aina koneet kunnossa. Ettei tarvinnut muuta tehdä kuin lisätä bensaa ja teroittaa.

Oppinut liian hyvälle.

No ihan turhat kyselyt.
Siis Ruokavirastolta tuli kysely Vipumobiiliin. Pitää lähettää kuva kun satelliittikuva ei heidän mukaan näytä miltä sen pitäisi näyttää.

No siis, ei kait se tähän aikaan vielä näy vihreänä!
Sama juttu, sänki oli kuulemma muokattu. No ei ollut, siellä se edelleen törötti pystyssä lumipälvien seassa kuten syksyllä jäi. Talviaikaisesta kasvipeitteestä siis kysymys.

Itse olen sahan / raivaussahan kanssa yllättynyt parikin kertaa, kun kone on käynyt huonosti ja voimattomasti, vaikka ilmanputsari oli puhdas ja muutenkin kaikki vaikutti OK:lta. Joten tunnustin osaamattomuuteni, ja vein vehkeen pienkonehuoltamolle.

Löydöksenä oli karstasta tukkeutunut pakoputki. Tämä siitäkin huolimatta, että enimmäkseen olen käyttänyt pienkonepolttoainetta enkä mitään omia mixejä perus hanabensaan.
Äskettäin oli raivaussahassa sama vika: Kone lähti huonosti ottamaan kierroksia ja oli muutenkin oudon tehoton. Kun muut viat oli suljettu pois, päätin varmuudeksi ottaa pakoputken irti ja hehkuttaa sen tohon kanssa. Sitten putki paikalleen ja kas, saha olikin kuin uudesti syntynyt.

Joo, joskus ne on miltei ikuisia ja joskus voivat poksahtaa ihan yhtäkkiä. Tulppa voi myös antaa hyvin kipinää, kun sitä testaa irrotettuna, mutta paikalleen kierrettynä se ei enää paineen alaisena toimikaan.
Sepä minua ärsyttää nyt, kun pitäisi vaihtaa tulpat moottoripyörään. Käynnistysongelma ei ole, mutta vaihtoväli tulee täyteen. Minulla on sellainenkin peli, jossa ne ovat näkyvillä, mutta tässä mallissa pitää irrottaa tankki, pari runkopalaa ja ilmanputsarin kotelo, että pääsee ottamaan hiilet ja lopulta ehkä pääsee tulppiin käsiksi. Pitää vielä etsiä jostain sellainen oikein pitkä avain, koska ne ovat syvällä sylintereissä. Se on yllättävän pitkä homma. Tankin alta on saatava liittimet irti niitä rikkomatta ja käytännössä sokkona. Etenkin bensapuolen muovinen pikaliitin on ollut vuosia paikoillaan ja menee kuulemma helposti rikki, kun se on tiukassa.

Jospa pääsiäisenä. Pitää laittaa jotkut Iridiumit, kun se kerran on auki. Sitten ei niitä tarvitse enää miettiä.

Joo, joskus ne on miltei ikuisia ja joskus voivat poksahtaa ihan yhtäkkiä. Tulppa voi myös antaa hyvin kipinää, kun sitä testaa irrotettuna, mutta paikalleen kierrettynä se ei enää paineen alaisena toimikaan.

Joo varsinkin 2T koneissa tuttu ongelma jos on omia sekoituksia käytetty ja on tehty aika rasvaista pensaa. (Öljy menee elektronin ja eristeen väliin ).
Jos muuten tällainen ongelma tulee jossain kauempana niin tuosta tulpasta voi saada vielä toimivan kun kuumentaa sitä sytkärin liekillä. Ainakin hetkeksi.
Edellisessä viestissä jäi sanomatta että juurikin NGKn tulpat on olleet hyviä.

Onkohan näille pienkone jutuille omaa topikkia ?
Ei kaikki kone jutut vituta. Varsinkin jos saa koneen taas tulille. :)

Sepä minua ärsyttää nyt, kun pitäisi vaihtaa tulpat moottoripyörään. Käynnistysongelma ei ole, mutta vaihtoväli tulee täyteen. Minulla on sellainenkin peli, jossa ne ovat näkyvillä, mutta tässä mallissa pitää irrottaa tankki, pari runkopalaa ja ilmanputsarin kotelo, että pääsee ottamaan hiilet ja lopulta ehkä pääsee tulppiin käsiksi. Pitää vielä etsiä jostain sellainen oikein pitkä avain, koska ne ovat syvällä sylintereissä. Se on yllättävän pitkä homma. Tankin alta on saatava liittimet irti niitä rikkomatta ja käytännössä sokkona. Etenkin bensapuolen muovinen pikaliitin on ollut vuosia paikoillaan ja menee kuulemma helposti rikki, kun se on tiukassa.

Jospa pääsiäisenä. Pitää laittaa jotkut Iridiumit, kun se kerran on auki. Sitten ei niitä tarvitse enää miettiä.
70-luvun tuuttihondan jos käynnisti ns. väärin niin meni aina 1 tulppa pimeeks,piti pistää ryyppy ja startata ja heti ryyppy pois,niin toimi ok...En sit tiedä oliko kaasareitten säädöistä vai mistä mutta kun oppi ton homman niin ei ollu ongelmia.

Edit.
@Erkki ä piti lainata mut menkööt tälleen

Suomi on paras maa ulkomaalaiselle!

Tänään19:30

19.5.2017

53v kaveri sai käytännössä kuolemantuomion tänään. Aivokasvain. Hänelle 100-0 noin 48h ensioireesta ymmärrykseen. Itelle kaikki kävi noin 4h ikkunassa. Tää on väärin. Moikata hänen 15v tytärtä sairaalan parkkiksella kun hän ei tiedä kävelevänsä kohti elämänsä hajottavinta uutista. Sinä tiedät jo, hän ei.
Tänään tuli tieto, että vaihe 4. Leikattiin perjantaina, mutta ei saatu kaikkea pois. 2-3kk vanha aivokasvain, jolla oli kokoa jo 6x7cm 😵‍💫 Rivakka kasvamaan, vaikea häätää. 40% ennuste selvitä 48kk hoitojenkin kanssa. Se taisi likimain olla tässä sitten hänen osaltaan.

Olin ennakoivasti jo työterveyteen yhteydessä, hajottaa omankin kasetin tämä paska. Paree mennä juttelemaan.

Tänään tuli tieto, että vaihe 4. Leikattiin perjantaina, mutta ei saatu kaikkea pois. 2-3kk vanha aivokasvain, jolla oli kokoa jo 6x7cm 😵‍💫 Rivakka kasvamaan, vaikea häätää. 40% ennuste selvitä 48kk hoitojenkin kanssa. Se taisi likimain olla tässä sitten hänen osaltaan.

Olin ennakoivasti jo työterveyteen yhteydessä, hajottaa omankin kasetin tämä paska. Paree mennä juttelemaan.
On muuten älykkyyden merkki, kun tunnistaa ajoissa, milloin alkaa käydä omien voimavarojen ylärekisteriin. On oikeasti parempi mennä aikaisemmin vasta pullistumassa olevan vitutuksen tiimoilta, kuin vasta vuosien kuluttua kunnolla muhineen trauman kanssa.

Edit: Ei se 40% vielä kuolemantuomio ole, vaikka paljon parempaa tietysti olisitte toivoneet.

Back