Mikä vituttaa tänään?

Istuin reilu kuukausi sitten emännän V-50 Volvon kyydissä.
"Tuolla takapäässä kolisee joku?"
" Joo. Sieltä käytettiin verhoiluja pois, niin niillä jäi vaimennukset huonosti ja joku irtonainen muoviosa kai se kolisee."
"Aha."

Nyt vein huoltoon saman auton, kun olin lomalla ja omistajalla oli työvuoro. Kuuntelin matkalla, että vitusti kyllä kolisee ja heitoissa perse on heilakka.
"Sieltä oli takaiskari kokonaan irti."

Ja ennen kuin joku sanoo, että miksi et katsonut ja laittanut, niin tätä emäntää ei neuvota, kun se tietää ihan itse. Renkaat uskallan juuri ja juuri vaihtaa, mutta jos jostain syystä loppuisi pensa seuraavan vuoden sisään renkaanvaihdosta, se olisi just sen renkaanvaihdon ja -vaihtajan vika.
Itsellä sama vaunu ajossa ja kyllä kolisee jos on paskana. Hyvä kärry. Kuluvia osia menee ja jos tulee suurempaa niin paaliin.

Itsellä sama vaunu ajossa ja kyllä kolisee jos on paskana. Hyvä kärry. Kuluvia osia menee ja jos tulee suurempaa niin paaliin.
No joo. Kuluvat osat on kuluvia osia. Kuulema moottoritilassa ylimääräistä öljyä, eli kusee jostain. Kilometrejä vajaat 400.000 eli joko paaliin tai "pikkuvikaisena tee-se-itse -miehelle".

Suunnittelijat kun eivät enään osaa laskea hitsin lujuuttaa. Puhumattakaan tiedä materiaalin hitsattuvuutta. Hitsin mitoitus kun tulee ohjelmistosta sujuvasti... ei tarvi enään päätä käyttää.
Näin raksapuolen "asiantuntijana" on pakko todeta, että meillä ei ole mitään käytännön tietoa hitsauksista, mutta silti konepajakuviin pitää ne tiedot antaa. Sitä sitten vedetään hatusta tai kopioidaan tieto vanhoista kuvista. Ei myöskään ole aikaa tai edes mahdollisuutta saada koulutusta aiheesta. Vanhat jarrutkin kun lähti eläkkeelle, niin ei kukaan enää edes osaa aihetta. Ehkä konepaja sitten nauraa/itkee kuville ja tekee oikein?

Kuuntelin erittäin hämmästyneenä tuossa tänään, että telkkarin meteorologit saavat valtavasti palautetta katsojilta. Eikä pelkästään positiivista, vaan myös negatiivista. Ja hämmästyttävintä mielestäni on, että palautteessa usein syytetään meteorologeja säästä. Sieltä siis oikeasti tulee esim. "Miksi sinä ennustat tällaista säätä? Etkö ymmärrä, että kesällä pitäisi olla kivat ilmat?" tai "Minulla alkaa kahden viikon päästä loma. Silloin pitäisi olla helteitä." tai jopa ihan suoranaisia uhkauksia ja kunnianloukkauksia, kun ei ole mieluinen sää. 2000-luvulla. Ja aikuiset ihmiset.

Kuuntelin erittäin hämmästyneenä tuossa tänään, että telkkarin meteorologit saavat valtavasti palautetta katsojilta. Eikä pelkästään positiivista, vaan myös negatiivista. Ja hämmästyttävintä mielestäni on, että palautteessa usein syytetään meteorologeja säästä. Sieltä siis oikeasti tulee esim. "Miksi sinä ennustat tällaista säätä? Etkö ymmärrä, että kesällä pitäisi olla kivat ilmat?" tai "Minulla alkaa kahden viikon päästä loma. Silloin pitäisi olla helteitä." tai jopa ihan suoranaisia uhkauksia ja kunnianloukkauksia, kun ei ole mieluinen sää. 2000-luvulla. Ja aikuiset ihmiset.

Kaikki se leipä elättää, ei tuohon muuta voi sanoa.

Tuli hassu ajatus mieleen siitä, mitä puoluetta nuo kynttilät mahtavat äänestää.

Vituttaa sääprofeetoissa eniten se, että on ilmeisen hyvä palkka mutta ei mitään tulosvastuuta; voi ennustaa vaikka miten ja kun ei toteudu, alkaa vaan kirjoittamaan seuraavaa jaksoa.

.

Vituttaa sääprofeetoissa eniten se, että on ilmeisen hyvä palkka mutta ei mitään tulosvastuuta; voi ennustaa vaikka miten ja kun ei toteudu, alkaa vaan kirjoittamaan seuraavaa jaksoa.

.

Sääennuste on ennuste, ei lupaus saati takuulla toteutuva profetia. Raamatullisesti asiaa katsoen nooan kokema vedenpaisumus syntyi kun satoi 40 päivää ja yötä yhtä sojoa. Eli eipä tuo paljoa poikennut suomen kesästä.

Suomalaisilla ei ole koskaan hyvä. Matkustetaan välimeren alueelle kesäkuun vesisateita pakoon ja sieltä lomakohteesta voivotellaan kun on niin kuuma. Aina kuuluu märinää jostain.

Sainpa tuossa ekaa kertaa sitten kesän 1994 toimeentulotukea. Tietysti Kela sitten käskee muuttamaan halvempaan asuntoon. Pitäisikö minun nyt sitten hommata se halvempi asunto ja maksaa sitten tästä nykyisestä ja siitä halvemmasta? Ei siinä muuttaisin huisvittuun tästä kyllä hemmetin mielelläni, mutta luuletteko, että muuttotappiokunnassa menee mikään kaupaksi tällaisena aikana?

Sainpa tuossa ekaa kertaa sitten kesän 1994 toimeentulotukea. Tietysti Kela sitten käskee muuttamaan halvempaan asuntoon. Pitäisikö minun nyt sitten hommata se halvempi asunto ja maksaa sitten tästä nykyisestä ja siitä halvemmasta? Ei siinä muuttaisin huisvittuun tästä kyllä hemmetin mielelläni, mutta luuletteko, että muuttotappiokunnassa menee mikään kaupaksi tällaisena aikana?

Juu ei mene. Taajamamerkin ulkopuolelle ei tahdo saada edes lainaa. Pankit ovat erittäin varovaisia täällä reservaateissa. Tietävätkö pankit jotain mitä me emme?

Sääennuste on ennuste, ei lupaus saati takuulla toteutuva profetia. Raamatullisesti asiaa katsoen nooan kokema vedenpaisumus syntyi kun satoi 40 päivää ja yötä yhtä sojoa. Eli eipä tuo paljoa poikennut suomen kesästä.

Suomalaisilla ei ole koskaan hyvä. Matkustetaan välimeren alueelle kesäkuun vesisateita pakoon ja sieltä lomakohteesta voivotellaan kun on niin kuuma. Aina kuuluu märinää jostain.
Kun kärsii ja valittaa niin tietää ja tuntee olevansa elossa ja osana maailman onnellisinta kansaa.

Vituttaa se tulosvastuuttomuus silti. vituttaa vaan.

.
Ennen vanhaan meteorologilla ei ollut tekoälyä eikä satelliitteja, mutta muuten vain sattui sopivia yksilöitä. Vanhan kansan mielestä Salmensuu oli sellainen kettu, että jos hän sanoi sateen alkavan Ilomantsissa klo kolme, se alkoi kello kolme. Voi olla, että aika kultaa muistot, mutta vaikea on nykyihmisen tällaisen miehen saappaat täyttää.

Paavo Salmensuu ehti Rukajärvelle loppuvaiheissa, it-mies, mutta silti. Opiskelujen jälkeen hänestä tuli ensimmäinen televisiometeorologimme, joka vuosina 1958–1964 osoitteli sääkarttoja piipunvarrella. Se antoi uskottavuutta, etenkin kun Paavo myös poltti piippua, ei ollut rekvisiittaa pelkästään. Pitkäpolton kisamies. Vuonna 1967 hän siirtyi PV:n palvelukseen meteorologiksi ja jäi eläkkeelle vuonna 1989. Hän opetti Ilmasotakoulussa. Siellä oli oppimishaluista porukkaa, sattuneesta syystä.

1000020938.webp

Se, että tuo korsteeni eli 94-vuotiaaksi, ei vituta ollenkaan. Minä taas kuolen tupakkaan, vaikka lopetin aikapäiviä sitten. Eikä sekään vituta.

Minua vituttaa ihmiskunnan yleinen tyhmyys. Toki omakin tyhmyys, en ylimielinen ole.

Se, että tuo korsteeni eli 94-vuotiaaksi, ei vituta ollenkaan. Minä taas kuolen tupakkaan, vaikka lopetin aikapäiviä sitten. Eikä sekään vituta.

Minua vituttaa ihmiskunnan yleinen tyhmyys. Toki omakin tyhmyys, en ylimielinen ole.

Minä poltan vieläkin ja tiedän kyllä mihin se johtaa. Armotta. Nyt on täynnä jo 60 plus ja olen ihan tyytyväinen elämääni. Omasta tyhmyydestä on saanut maksaa kylliksi, rahalla siitä selvisi.

Lapset joskus kysyvät nyt aikuisina, että mitä tekisit, jos olisit nyt 20 v ja nykyinen ymmärrys? Vastaan niinkuin kunnon isä vastaa, tiedättehän. Sisäisesti ajattelen, että kyllä kertaveto ihmiselle piisaa.

Back