Miksi olemme tulleet kitsaiksi sijoittamaan puolustukseen?

Jos


Ei se että vastassa on sotilaita mitään tarkoita.

No minä tarkoitin vain normaaleita ydinasein ja täsmäpommein varustautuneita armeijoita.

Ei kukaan eikä mikään pysty torjumaan "asyl-pommilla" aseistautuneita vastaan. Parempi antautua heti:).
 
Näinhän se on.
Molempiin auttaa nopea ja luja toiminta, se vaatii maanpuolustushenkeä ja sitä murennetaan tällaisilla tempuilla. Oli pahaa katsottavaa tuo Krimin valtaus, kukaan ei pysty laittamaan hanttiin.
 
En pitäisi pahana ollenkaan jos vaikkapa karhulle järjestettäisiin jokunen oma kopteri. Ihmettelen helikopterin käyttöä liikenne valvonnassa. Mielestäni rahan kirjaimellista haaskausta. Jos kyseessä olisi vakavempi rikos, vaikkapa pankkiryöstön tai henkirikoksen tekijän auton seuraaminen tai jokin vastaava tilanne niin ymmärtäisin hyvin. Jos taas koptereita ja kalustoa olisi yllin kyllin niin johtaisi kustannusten karkaamisen hyvinkin äkkiä. Joka keikalle näyttävästi ja ison maailman tyyliin. Siitä olen samaa mieltä, että poliiseja on liian vähän. Siinä nyt ei ole muusta mielestäni kyse kuin, että poliisijohto tai hallitus on tehnyt työnsä aika huonosti.

Isoissa maissa sillä kopterin käytöllä liikennejutuissa on ihan perustettakin, Suomessa ei. Muutamiin suurtapahtumiin on poliisi vuokrannut kopterin, vakavissa rikoksissa turvaudutaan RVL:n virka-apuun, mikä muuten on saatavilla lyhyellä varoitusajalla ja miehistöt ovat ammattilaisia sen kopterin kanssa. Mä lähtisin ehkä siitä liikkeelle, että vahvistetaan mieluummin tätä RVL:n kopterikantaa parilla koneella kuin luodaan poliisille omaa, ne ovat kumminkin SAR-päivystyksessä sen ajan kun eivät ole sen pankkiryöstäjän etsinnässä. Poliisin on vaikea luoda sellaista ammattitaitoa tyhjästä.

Suomi on kans iso maa, mikä tuo rajoitteita pienelle kansalle. RVL:n kopteritukikohdat ovat Turku, Helsinki ja Rovaniemi. Kopterin matkalentonopeus on harvoin yli 250 km/h, joten lento Rollosta Ouluunkin vie noin tunnin. Niillä panssaroiduilla G-mersuilla, mitkä nyt saatiin ilmeisesti jokaiselle poliisilaitokselle, saadaan vati-miehet paikalle keskimäärin huomattavasti nopeammin. Ja jos sellaista ei ole saatavilla, se ryhmä liikkuu kyllä pakettiautollakin. Olisi hullun hommaa ajatella poliisin omalla kopteripalvelulla olevan yhtään parempi kattavuus, ja jo tälläkin järjestelyllä kopterin lentoaika vaikkapa Joensuuhun on jo kahden tunnin luokkaa.

Ehkä myös PV:n virka-apuun koptereiden kanssa voisi panostaa enemmän? NH90:t maksoivat ihan vittuna enkö muista niillä koskaan olleen ainoatakaan oikeaa tehtävää. PV:n kopterilentäjien ammattiaitoa ei ole syytä epäillä ja ysikymppisissä kuitenkin käsittääkseni on NVG, lämpökamera ja vinssit.
 
Isoissa maissa sillä kopterin käytöllä liikennejutuissa on ihan perustettakin, Suomessa ei. Muutamiin suurtapahtumiin on poliisi vuokrannut kopterin, vakavissa rikoksissa turvaudutaan RVL:n virka-apuun, mikä muuten on saatavilla lyhyellä varoitusajalla ja miehistöt ovat ammattilaisia sen kopterin kanssa. Mä lähtisin ehkä siitä liikkeelle, että vahvistetaan mieluummin tätä RVL:n kopterikantaa parilla koneella kuin luodaan poliisille omaa, ne ovat kumminkin SAR-päivystyksessä sen ajan kun eivät ole sen pankkiryöstäjän etsinnässä. Poliisin on vaikea luoda sellaista ammattitaitoa tyhjästä.

Suomi on kans iso maa, mikä tuo rajoitteita pienelle kansalle. RVL:n kopteritukikohdat ovat Turku, Helsinki ja Rovaniemi. Kopterin matkalentonopeus on harvoin yli 250 km/h, joten lento Rollosta Ouluunkin vie noin tunnin. Niillä panssaroiduilla G-mersuilla, mitkä nyt saatiin ilmeisesti jokaiselle poliisilaitokselle, saadaan vati-miehet paikalle keskimäärin huomattavasti nopeammin. Ja jos sellaista ei ole saatavilla, se ryhmä liikkuu kyllä pakettiautollakin. Olisi hullun hommaa ajatella poliisin omalla kopteripalvelulla olevan yhtään parempi kattavuus, ja jo tälläkin järjestelyllä kopterin lentoaika vaikkapa Joensuuhun on jo kahden tunnin luokkaa.

Ehkä myös PV:n virka-apuun koptereiden kanssa voisi panostaa enemmän? NH90:t maksoivat ihan vittuna enkö muista niillä koskaan olleen ainoatakaan oikeaa tehtävää. PV:n kopterilentäjien ammattiaitoa ei ole syytä epäillä ja ysikymppisissä kuitenkin käsittääkseni on NVG, lämpökamera ja vinssit.

Riippuu kovasti kopterista mihinkä tarkoitukseen se luovitaan. Jäljittämiseen kelpaa pienempikin vispilä varustettuna valaisu ja pimeänäkö kyvyillä. Jos taas pitää kuskata jonkinkokoista pikku ryhmää niin tuleehan kopterille jo väistämättä kokoa ja toiminta aikakin asettaa rajoituksia. Puhumattakaan pelastus tehtävistä. Muutamia kertoja mitä olen konsta kaverilta kuullut missä apuna on ollut kadonneen etsinnässä NH90 niin pelkkä lentotunnin hinta nostaa hien kuulemma otsalle. En tiedä millaisia järjestelyitä on kopteri avun saamiseksi, mutta jos järjestely on näin toimiva niin hyvä niin. Varmaankin rauhanoloissa toimii hyvin. Harmaa vaihe voi olla jo sitten jotain muuta, mutta mitä julkisuuteen tihkuu niin hereillä näytettäisiin olevan.
 

Menikös tämä laiksi asti, oliko kesäkuussa aiheesta uutisointia? Eli Rajan oikeudet laajeni kohti poliisia ja sotilastoimia.
 

Menikös tämä laiksi asti, oliko kesäkuussa aiheesta uutisointia? Eli Rajan oikeudet laajeni kohti poliisia ja sotilastoimia.
En ole katsonut lakitilannetta, mutta tuohan olisi hiton hyvä. Raja on juuri oikea instanssi poliisin ja PV:n välimaastossa hoitamaan tuollaiset vihreiden/kohteliaiden miesten tapaukset ensiaskeleissaan. Viranomaisen valtuudet valmiiksi jo "siviiliaikana", toisaalta armeijamainen suorituskyky tarvittaessa. Sitten tilanteen jäykistyessä/kasvaessa virka-apupyyntöä kumpaankin suuntaan, ja lopulta rajan kasvattamat yksiköt osaksi PV:n johtojärjestelmää. Äkkipäätä saa sen kuvan että meillä oli puolivahingossa valmiina aika hyvä struktuuri tähän. (Kun muutama ulkomainen tuttu on kummastellut tätä Rajan osuutta intin toimintaan joukko-osastoja kouluttamalla. Selitin vain että on ollut toimiva vaikka hassu tehtäväjako ja ei niitä kaukopartioita ny sisämaassa kouluteta. Tyytyivät kauhistellen siihen vaikka hatusta heitin.)
 
Back
Top