MiKu

Voihan tuohon laittaa ohuehkot UFP mukaiset levyt ponttoonien eteen, jolloin ponttoonien suoja etusektorista paranee (materiaalisäästöä siinä) ja bonuksena tulee ehkä vähän vähemmän ruma :D

Niihin sitten asentaa ajovalot yms. muuta mahdollisesti ulkoista asennusta vaativia juttuja tai toimivat viimekädessä säilytyslaatikoina.

Muok. Eikö nuo jäykistetangot keulassa voi olla rakenteen sisäpuolellakin jos siitä on jotain etua esim. huollon/ylläpidon kanssa. Lumea ja pskaa noihin ainakin kertyy ja loistaa tutkassa kuin joulukuusi jos sillä on merkitystä.
Alapuoliset kyllä, yläpuoliset pitäisin suojausarvon takia, samasta syystä kuin Bemmissä ja Strv103:ssa: lisäävät ohuen levyn jäykkyyttä ja näin myös suojausta.


Alapuolella on pakko olla jotain jäykisteitä, muutoin alapelti lommahtelee.

Mitä @Mikfin70 arvelee? Ja mitä mieltä tuosta räjäytystestistä?
 
Näistä eri kehitysversioista pitää tehdä animaatio. Kehitys 60-luvun ratkaisuista 2020-luvulle muutamassa viikossa. Ja kaikkein hienointa mielestäni tässä on ollut se, että eri iteraatioiden kautta meille seuraajillekin on muodostunut käsitys siitä, miksi nykyään usein päädytään tiettyihin ratkaisuihin.

Jos voitan riittävän ison summan lotossa, rahoitan prototyypin ja muutaman ballistisen testirungon. Päästään sitten porukalla ajamaan ja ampumaan niitä.
 
Kuskin penkin hahmottelua. Kopioin häikäilemättä olemassa olevaa designia, soveltaen.
 

Liitteet

  • side.png
    side.png
    57.4 KB · Luettu: 49
  • iso.png
    iso.png
    97.3 KB · Luettu: 35
  • front.png
    front.png
    49.9 KB · Luettu: 31
  • back.png
    back.png
    42.9 KB · Luettu: 39
  • Screenshot_20221115-090704.png
    Screenshot_20221115-090704.png
    752.5 KB · Luettu: 47
Ja kaikkein hienointa mielestäni tässä on ollut se, että eri iteraatioiden kautta meille seuraajillekin on muodostunut käsitys siitä, miksi nykyään usein päädytään tiettyihin ratkaisuihin.

Erittäin samaa mieltä.

Minä jatkan haaveilua että olisi hienoa tehdä tästä projektista esittelyvideo. Luulen että myös "suuri yleisö" pitäisi pohdintoja ja kehityspolkua kiinnostavana.

fake_apc.jpg
 
Kysymys hallintalaitteista:

Ratti ja polkimet?

Abram-tyylinen moottoripyörätanko, jossa kaasu ja jarru?

Jotain muuta?

Abrams-vaihtoehdon hyvä puoli on se, ettei kuskin tarvitse pitää jalkoja lattiassa miinoja ajatellen.
 
Kysymys hallintalaitteista:

Ratti + polkimet = Valmiiksi tuttu, nopeampi kouluttaa ajajia. Ja esim siirtokuljetus onnistuu 2min perehdytyksellä.

Voisko olla useampi ohjaustapa? Eli oletuksena olisi ratti + polkimet, mutta polkimien rinnalla myös käsikäyttöinen kaasu ja jarru? Nuohan ovat ihan koeteltua tekniikkaa inva-varustelluissa autoissa.
 
Lisäksi, millainen konekiväärin kiinnitys? Israelilaiset ovat suosineet yksinkertaisia swivel pintle mounteja.
 
Hieno projekti!

Asiasta mitään tietävänä tunnen tarpeen tunkea lusikkani soppaan :)

Ymmärrän, että tavoitteena on riittävän hyvä tarpeeksi halpana, jotta sitä on varaa valmistaa monta sataa kappaletta(?). Täten, esim torni vaikuttaisi olevan ulkona pelistä.

Ihmettelen kuitenkin, että voisiko ja kannattaisiko vaunu suunnitella siten, että siihen saisi asennettua jälkikäteen helposti ja edullisesti jonkinlaisen tornin jos sellaiselle joskus esiintyisi tarve ja rahoitus?

Esim. Jos nähtäisiin Ukrainan kaltainen skenario, jossa joukkoja alettaisiin kasaamaan rajalle, niin lisärahoituksen turvin saataisiin ehkä X% vaunuista varustettua tulivoimaisemmalla tornilla, ennen varsinaista hyökkäystä, ja myös hyökkäyksen aikana.

Esim. Joku tällainen: https://www.thedrive.com/the-war-zone/new-25mm-chain-gun-turret-boosts-jltvs-anti-armor-punch
 
Hieno projekti!

Asiasta mitään tietävänä tunnen tarpeen tunkea lusikkani soppaan :)

Ymmärrän, että tavoitteena on riittävän hyvä tarpeeksi halpana, jotta sitä on varaa valmistaa monta sataa kappaletta(?). Täten, esim torni vaikuttaisi olevan ulkona pelistä.

Ihmettelen kuitenkin, että voisiko ja kannattaisiko vaunu suunnitella siten, että siihen saisi asennettua jälkikäteen helposti ja edullisesti jonkinlaisen tornin jos sellaiselle joskus esiintyisi tarve ja rahoitus?

Esim. Jos nähtäisiin Ukrainan kaltainen skenario, jossa joukkoja alettaisiin kasaamaan rajalle, niin lisärahoituksen turvin saataisiin ehkä X% vaunuista varustettua tulivoimaisemmalla tornilla, ennen varsinaista hyökkäystä, ja myös hyökkäyksen aikana.

Tuolla on Hummeriin tarkoitettuja torneja. Veikkaan että joku tuollainen olisi tarpeeksi kevytrakenteinen
 
Kysymys hallintalaitteista:

Ratti ja polkimet?

Abram-tyylinen moottoripyörätanko, jossa kaasu ja jarru?

Jotain muuta?

Abrams-vaihtoehdon hyvä puoli on se, ettei kuskin tarvitse pitää jalkoja lattiassa miinoja ajatellen.
Moi,

Sorry työ (eläkeläinen) haittaa harrasteita.

Ehdottomasti ratti tai ohjaus ∞ kahdella lenkillä. Keskellä iso keskiö jossa näyttö nopeudelle, käytössä olevalle vaihteelle, suuntavilkuille, pitkille valoille, oikeassa ohjauspäässä katkaisin pissapojalle ja vasemmassa vilkut sekä pitkät valot.
Polkimet, jarru ja syöttö.
Käsijarru vasemmalla puolella, ei käsisyöttöä ja automaatti vaihteiston valitsin oikealla puolella ajajan istuinta.
 
Viimeksi muokattu:
Alapuoliset kyllä, yläpuoliset pitäisin suojausarvon takia, samasta syystä kuin Bemmissä ja Strv103:ssa: lisäävät ohuen levyn jäykkyyttä ja näin myös suojausta.


Alapuolella on pakko olla jotain jäykisteitä, muutoin alapelti lommahtelee.

Mitä @Mikfin70 arvelee? Ja mitä mieltä tuosta räjäytystestistä?
Pitää ampua eri aseilla ja räjäyttää eri panoksilla..eli kunnon testit.
 
Tänään ajelin töihin ja edessä meni Latviaan Patria 6x6. Katselin hetken takapäätä ja heillä on iso ramppi takana sekä ne ulokkeet jotka ovat kuljetuslaatikkoita. Torni perustorni, mutta sivu lienee sähkösuuntauksella.
Käyttäisin samoja torneja, kuin RG käyttää.
 
Jotain tuollaista mietin tornille... eli reikä olisi olemassa, mutta peitettynä samanmuotoisella cover platilla. Itse turret ring olisi levyistä koottu, liukulaakerina esim nylon (siniset pisteet). Ruuveilla kasassa.
 

Liitteet

  • turret_ring.jpg
    turret_ring.jpg
    41.8 KB · Luettu: 52
Back
Top