MiKu

Mikä on suunniteltu telan leveys? Millainen telan kiristin?
Sama tela kuin CV:ssä, @Mikfin70 mukaan 535 mm leveä. Telan kiristin rasvaprässillä pumpattava hydraulinen - en tosin ole nähnyt kuin kaivinkoneessa käytetyn mallin. Taas, jos OTS-osana löytyy vieläpä 3D mallin kanssa (tai ainakin kokonaismittoina) niin kaikin mokomin.
 

Tuollainen se taitaa olla.
 
Sama tela kuin CV:ssä, @Mikfin70 mukaan 535 mm leveä. Telan kiristin rasvaprässillä pumpattava hydraulinen - en tosin ole nähnyt kuin kaivinkoneessa käytetyn mallin. Taas, jos OTS-osana löytyy vieläpä 3D mallin kanssa (tai ainakin kokonaismittoina) niin kaikin mokomin.
CV90n käyttäjistä ainakin Hollanti (Norja?) on siirtymässä komposiitti kumitelaan. Vähentää painoa, ääntä ja tärinää. Tästä ajatuksia?
 
CV90n käyttäjistä ainakin Hollanti (Norja?) on siirtymässä komposiitti kumitelaan. Vähentää painoa, ääntä ja tärinää. Tästä ajatuksia?
Hyötyjä ja haittoja. Komposiittikumitela (CRT) on periaatteessa useammilla mittareilla terästä parempi siihen asti kunnes se on poikki. Sitten ne ongelmat alkaakin, koska CRT on yhtenäinen eli miehistöllä ei oikeastaan ole tsäänssiä vetää sitä uudestaan päälle. Tietysti telankireyskin pitää muutenkin sitten olla myös sitä luokkaa, ettei se hypi päältä. Toinen kysymysmerkki on vetopyörän kestävyys. Useammissa CRT-systeemeissä ne on myös komposiittimuoveja, eli kestääkö ne kuinka hyvin jos/kun niillä täräyttää "terävään" tms.

PV on CV:ssä testannut kumitelaa (en tiedä oliko CRT) jossain välissä. Kokeilun lopputulos taisi olla, että taistelunkestävyys oli vielä silloin sen verran arveluttavalla tasolla ettei kannattanut vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se telankiristin RSRAKH:ssä tuollainen @Mikfin70 ?
 

Liitteet

  • 4-Figure5-1.png
    4-Figure5-1.png
    450.8 KB · Luettu: 94
Suurin ongelma tällä hetkellä taitaa olla veto-, johto- ja telapyörien sekä tukivarsien outsourcaaminen. Suunnitellako itse vastaavat? Sinne kuitenkin menee aika paljon laakereita, tiivisteitä jne. eikä tribologia ole hauska tieteenala. Mutta mistään ei tunnu löytyvän firmaa joka noita valmistaisi. Edes sen vertaa, että saisi jotain kokotietoja placeholdereiksi.
 
Kysymys: Miksi ei käsisyöttöä?
On täysin tarpeeton länsimoottoreissa. Itävaunuissa latausgeneraattori alkaa yleensä toimimaan vasta n 650-700 rpm ja länsilaturit kun moottori käy.
Toinen syy itävaunuissa käsisyötölle on sähkön tarve, kun käytetään vakainta tai tykin latauslaitetta ja silloin ei riittä edes tuo "nopea tyhjäkäynti".
 
Aikaisempaan ACEC Cobraan liittyen löysin pari videota. Huomionarvoista ovat ulkopuoliset kierrejouset.


 
Muutoksia:

- Polttoainetankki siirretty kokonaisuudessaan vasemmalle eteen a la CV90
- Takakannelle lisätty miehistöluukku mallia Bionix 25
- Mallasin telankiristysmekanismin
- Hahmottelin asetornia

Commente, por favor.
 

Liitteet

  • pic.png
    pic.png
    363.3 KB · Luettu: 52
  • pic2.png
    pic2.png
    307.9 KB · Luettu: 51
Muutoksia:

- Polttoainetankki siirretty kokonaisuudessaan vasemmalle eteen a la CV90
- Takakannelle lisätty miehistöluukku mallia Bionix 25
- Mallasin telankiristysmekanismin
- Hahmottelin asetornia

Commente, por favor.
Olisko parempi polttoainesäiliö jakaa kahtia? molemmille puolille, jos tulee tankkiin reikiä niin ei kaikki polttoaine valu maahan ja saisi vaunuun mukaan enemmän polttoainetta.
 
Näyttääkö yhtään paremmalta?

Eikös tuo kalteva, ei-pystysuora, takaoven saranalinja tee sen, että ovi aukeaa "alamäkeen" ja siten tasamaalla vähän raskaampi sulkea? Lieneekö sitten käytännössä ongelma.

Suurin ongelma tällä hetkellä taitaa olla veto-, johto- ja telapyörien sekä tukivarsien outsourcaaminen. Suunnitellako itse vastaavat? Sinne kuitenkin menee aika paljon laakereita, tiivisteitä jne. eikä tribologia ole hauska tieteenala. Mutta mistään ei tunnu löytyvän firmaa joka noita valmistaisi. Edes sen vertaa, että saisi jotain kokotietoja placeholdereiksi.

RENKin omistama Horstman näyttäisi olevan referenssiensä perusteella jonkinlainen alutaosien hovitoimittaja, Horstman Rotary Damperin kohdalla mainitaan:

"Proven in the Warrior IFV, CVR(T), Paladin howitzer, Primus howitzer, AAV7 Survivability Upgrade, CVR(T), CV-90 and Ulan IFV, Horstman has continuously upgraded its rotary dampers with enhanced seals, friction coatings and finishes to improve system life, computer-optimized the damper geometries and reduced the rotary damper weight."

Rotary Damper (ylempi kuva) vaatii, jos ymmärsin oikein, vielä vääntösauvajousen erikseen, mutta Rotary InArm:issa (alempi kuva) jousikin on mukana.


Rotary-Damper-894x1024.png

InArm_Small-e1660739949345-300x297.png




Tela-alustan erinäisten pyörien valmistajista tuli ensimmäisenä vastaan israelilainen Tamor.

"Worldwide, Armies use Tamor's field-tested solid rubber wheels and metal wheels on Main Battle Tanks, Infantry Fighting Vehicles, Armed Personnel Carriers, Amphibious Tracked Fighting Vehicles, Military Trucks and other heavy military vehicles.

The various in-house technologies supported at Tamor are implemented to produce, among others, solid rubber wheels and metal wheels for military vehicles such as the M1, M-2, M9, M48, M-60, M-88, M-109, M-113, LVTP 7, AMX-113, LEOPARD 1, LEOPARD 2, MERKAVA (all Marks) and others."


1668591802867.png 1668591861029.png 1668591878761.png

 
Eikös tuo kalteva, ei-pystysuora, takaoven saranalinja tee sen, että ovi aukeaa "alamäkeen" ja siten tasamaalla vähän raskaampi sulkea? Lieneekö sitten käytännössä ongelma.



RENKin omistama Horstman näyttäisi olevan referenssiensä perusteella jonkinlainen alutaosien hovitoimittaja, Horstman Rotary Damperin kohdalla mainitaan:

"Proven in the Warrior IFV, CVR(T), Paladin howitzer, Primus howitzer, AAV7 Survivability Upgrade, CVR(T), CV-90 and Ulan IFV, Horstman has continuously upgraded its rotary dampers with enhanced seals, friction coatings and finishes to improve system life, computer-optimized the damper geometries and reduced the rotary damper weight."

Rotary Damper (ylempi kuva) vaatii, jos ymmärsin oikein, vielä vääntösauvajousen erikseen, mutta Rotary InArm:issa (alempi kuva) jousikin on mukana.


Rotary-Damper-894x1024.png

InArm_Small-e1660739949345-300x297.png




Tela-alustan erinäisten pyörien valmistajista tuli ensimmäisenä vastaan israelilainen Tamor.

"Worldwide, Armies use Tamor's field-tested solid rubber wheels and metal wheels on Main Battle Tanks, Infantry Fighting Vehicles, Armed Personnel Carriers, Amphibious Tracked Fighting Vehicles, Military Trucks and other heavy military vehicles.

The various in-house technologies supported at Tamor are implemented to produce, among others, solid rubber wheels and metal wheels for military vehicles such as the M1, M-2, M9, M48, M-60, M-88, M-109, M-113, LVTP 7, AMX-113, LEOPARD 1, LEOPARD 2, MERKAVA (all Marks) and others."


Katso liite: 70675 Katso liite: 70676 Katso liite: 70677

Kiitos! Eikös CV:ssä ole tuo rotary damper? Olen kuullut että niissä on ollut vähän ongelmia vuotojen kanssa @Mikfin70 ? Edit: ehdin tarkemmin vilkaista ja tuo InArm on käytännössä hydropneumaattinen jousi. Ja kokeilu, ei missään vaunussa käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos! Eikös CV:ssä ole tuo rotary damper? Olen kuullut että niissä on ollut vähän ongelmia vuotojen kanssa @Mikfin70 ? Ja InArm näköjään ei tarvitse vääntösauvaa vaunun sisälle? Mitä mieltä tuosta?
Tekniikasta en tiedä, mutta vaikuttaisi hyvältä, mitenkähän hinta ja kestävyys? voisi pultata suoraan kylkeen kiinni, kai.
 
Back
Top