En oikein muista missä vaiheessa Zelenskillä oli slotti puhua ja neuvotella ?
Ei oikein missään. Tätä olen tutkinut aika lailla. Muistellaanpa historia.
2014 oli antiterroristinen operaatio (ATO), joka kantoi minkä kantoi, vapaaehtoisvoimin.
15 vuotta sitten ukrainalaiset ministerit pistivät vielä kilpailijoitaan ja liikaa tietäviä ihmisiä turpeen alle. Zelenskyi päätti lopettaa neuvostoperinteen. Sisäpoliittisesti häntä vastassa oli Porošenko kavereineen.
Juuri ennen vuotta 2022 Porošenko hyökkäsi häntä vastaan erittäin rajusti, koska Zelenskyin laki määräsi oligarkit pysymään erossa politiikasta ja virkamiehistä. Itse asiassa kaikki oligarkit (ja he omistavat median) löivät uutta presidenttiä kuin vierasta sikaa.
Porošenko on ainakin osittain hämärämles, jonka osuus ns. Ilovaiskin petoksessa pitäisi tutkia. Mitä sitten olivat Minskin sopimukset? Surkov saneli Minskin sopimukset, ja oligarkki sen kuin pisti nimensä alle. Sitä ne olivat.
Juri Kovaltšukin kanssa Putin teki analyysin ollessaan covidin alkuvaiheen aikana eristettynä. Putin piti Boris Johnsonia mänttinä, Macronia merkityksettömänä pellenä ja Yhdysvaltoja Afganistanista vetäytymisen vuoksi heikompana kuin koskaan.
Voiko parempaa tilaisuutta tulla?
Putin ei missään vaiheessa ottanut huomioon, että Ukraina voisi ihan itse estää Kiovan valtaamisen ja vallan vaihtamisen muutamassa päivässä. Janukovits jopa lennätettiin Moskovasta Minskiin lähemmäs, että siitä sitten hänet laitetaan presidentiksi!
(Vieläkö tämä ajatus on..?)
Sitä ennen Zelenskyi oli joutunut ilmoittamaan Putinille, ettei voi toteuttaa Minskin ehtoja separatistien kanssa neuvottelemisesta. Putin halusi päästä irti Donbasin ongelmasta. Zelenskyillä oli virkakautensa aluksi jopa yritys päästä Venäjän kanssa eteenpäin. Separatistien kanssa ei voi neuvotella menettämättä äänestäjiä. Hän keksi, että Donbasin kirkonmiehet ja riippumattomat politiikan ulkopuoliset voisivat neuvotella, hehän eivät oikeastaan olisi separatisteja, mutta Porošenko näki tilaisuutensa ja hyökkäsi mediassa kutsuen Zelenskyitä petturiksi, joka aikoo sopia
separatistien kanssa. Zelenskyin oli pakko vetää homma takaisin. Se oli todennäköisesti viimeinen yritys ratkaista Donbasin ongelma rauhanomaisesti. Putin sanoi neuvottelevansa tästä lähin vain herrakansojen (suurvaltojen) kanssa, jos jotain neuvoteltavaa on. Putin keksi uuden ja ratkaisevan keinon: täyden sodan.