Millaiseen sopimukseen Ukrainan sota päättyy?

Sota voi päättyä myös aselepoon Koreoiden tapaan ilman virallisia alueluovutuksia.

Joo ymmärrän hyvin Karjalaisten jälkeläisenä konseptin siitä että tuo ei ole reilua, sitä en ymmärrä miten nuo alueet saisi neuvottelemalla takaisin?

Jos ne haluaa takaisin niin ryssä pitää häätää sieltä sotimalla helvettiin syöttämällä äijää ja kalustoa lihamyllyyn aivan kuten ryssä tekee nyt. Ja jos Ukraina ei ole tuohon valmis niin pitäisikö sitten vaan sodan antaa jatkua maailman hamaan tappiin ja toivoa että ryssä tajuaa joskus itse poistua valtaamiltaan alueilta?
Ei vaan asettamalla oikeasti sellaiset pakotteet jotka toimii. Vaikka toiveajatteluahan se on.

Ei ole, mutta ongelma on nimenomaan tuo, että annetaan vallatut alueet. Silloin Putin saa sodan näyttämään oikeutetulta ja voi esiintyä voittajana.
Ehkä minä olen vähän yksinkertainen, mutta eihän pankkiryöstäjänkään anneta pitää suurinta osaa saaliista.
Kyllä ryöstäjä saa pitää koko saaliin, jos sitä ei saada häneltä pois. Meillä kuuluisasti Roosna ja Lepajoe veivät Tillanderin korut ja takaisin ei niitä saatu.

Kuten moni muukin jo kirjoitti, montako divisioonaa sulla on hakea ryssältä ne oblastit pois?

Löytyykö monta esimerkkiä historiasta jossa pakotteiden avulla on niskan päällä oleva osapuoli saatu luopumaan valtaamistaan alueista?

Ei ne sieltä neuvottelemalla tai pakotteilla lähde vaan tappamalla.
Näin on. Jos olis (sankarini) Ronald Reagan vallassa, sinne ilmestyis esivalmistelujen jälkeen B-52 lautta ja ryssää vietäis tukka suorana.

Tästä on paljon ja usein mainittu että ryssä uskoo vain voimaa ja sota ratkaistaan taistelukentällä. Olen samaa mieltä että lähtee vain tappamalla.
Ryssällä on merkittävä kyky kestää muunlaista paineistusta mutta taistelukentällä pätee yhtäläiset vaikutteet.

Pakotteet ovat lepsuja ja kestäneet luvattoman kauan.

.

Jos ne haluaa takaisin niin ryssä pitää häätää sieltä sotimalla helvettiin syöttämällä äijää ja kalustoa lihamyllyyn aivan kuten ryssä tekee nyt. Ja jos Ukraina ei ole tuohon valmis niin pitäisikö sitten vaan sodan antaa jatkua maailman hamaan tappiin ja toivoa että ryssä tajuaa joskus itse poistua valtaamiltaan alueilta?

Tuskin tätä sotaa lihamyllytaktiikalla ratkaistaan. Ratkaisu tullee siitä jos toisen osapuolen taloudellinen tai poliittinen kyky käydä sotaa menee tarpeeksi heikoksi. Tai mahdollisesti siitä jos kolmas osapuoli tuo paikalle voimaa siihen malliin, että rintaman nykyinen "pattitilanne" laukeaa.

Venäjä ei kuitenkaan tee noilla maa-alueilla sinänsä mitään. Krimillä on toki laivastotukikohta mutta muuten maa-alueet ovat pahimmillaan pelkkää puskurivyöhykettä. Jos miettii vaikka mitä Karjalalle on tapahtunut sen jälkeen kun se rauhanteon jälkeen piti Neuvostoliitolle antaa, niin eihän siellä ole tehty mitään. Infra on pitkälti sitä samaa mitä Suomi rakensi -30 luvun lopulla.

Laajentuminen ja yleisesti imperialismi on Venäjän kansallistunteen ydintä. Vaikka maa-alueita on jo valmiiksi enemmän kuin kenelläkään muulla ja 95% niistä alueista on pahasti laiminlyötyjä niin silti maata pitää saada lisää vaikka siitä seuraa kohtuuttomia menetyksiä.

Venäläiset haluavat kokea olevansa osa jotain "suurta ja mahtavaa".

Löytyykö monta esimerkkiä historiasta jossa pakotteiden avulla on niskan päällä oleva osapuoli saatu luopumaan valtaamistaan alueista?

Kuten sanoin, toiveajattelua. Kyllä minäkin tässä realisti olen, mutta ainahan sitä voi haaveilla paremmasta maailmasta.

Silti haluaisin nähdä tilanteen missän Venäjän öljy ja maakaasu ei liiku mihinkään.

Muutama viikko sitten nähtiin että lait muuttuvat Ukrainassa tarvittaessa hyvinkin ketterästi.

Perustuslain muuttaminen taitaa Ukrainassakin olla huomattavasti vaikeampaa kuin tavallisten lakien.

Esimerkiksi Kirovohradin oblasti on perustuslain pykälän vuoksi yhä vanhalla neuvostoaikaisella nimellään vaikka maassa ei todellakaan haluttaisi Kirovia tuolla tavalla "mainostaa".

Perustuslain muuttaminen taitaa Ukrainassakin olla huomattavasti vaikeampaa kuin tavallisten lakien.

Esimerkiksi Kirovohradin oblasti on perustuslain pykälän vuoksi yhä vanhalla neuvostoaikaisella nimellään vaikka maassa ei todellakaan haluttaisi Kirovia tuolla tavalla "mainostaa".
Rehellisesti sanoen en ole tutustunut niin tarkkaan että osaisin kommentoida.
Tuskin tätä sotaa lihamyllytaktiikalla ratkaistaan. Ratkaisu tullee siitä jos toisen osapuolen taloudellinen tai poliittinen kyky käydä sotaa menee tarpeeksi heikoksi. Tai mahdollisesti siitä jos kolmas osapuoli tuo paikalle voimaa siihen malliin, että rintaman nykyinen "pattitilanne" laukeaa.
Sotaa ei ehkä ratkaista lihamyllyllä, mutta jos Ukraina haluaa itselleen nykyistä paremmat neuvotteluasemat tai alueitaan takaisin puolustuksesta pitäisi siirtyä hyökkäykseen. Miestä tarvittaisiin enemmän ja kalmojakin luonnollisesti tulisi eri tahtiin.
Kuten sanoin, toiveajattelua. Kyllä minäkin tässä realisti olen, mutta ainahan sitä voi haaveilla paremmasta maailmasta.

Silti haluaisin nähdä tilanteen missän Venäjän öljy ja maakaasu ei liiku mihinkään.
Jep, olen samaa mieltä. Jos noiden kanssa oli vielä joskus kauppaa tehdään niin toivottavasti myös työ ryssälän perusluonne pidetään myös visusti mielessä.

Nii,neuvottelemalla ei saada maata takaisin se on ihan varma,mutta kuten ukraina ketjussa oon sanonu,se on aivan helvetin suuri virhe nyt antaa ryssälle muuta kuin turpaan koska se ei lopeta tähän jos se saa yhtään mitään sillä muilta.Sanokaa vaan että nii muttaku kyky sotia on mennyt,voi olla että on ja voi olla että ei vuosiin hyökkää mihinkään tai sitten hyökkää vuoden sisällä mutta varmaa on se että tähän se ei jää jos tuumakaan saa periks...

Tuo maaläntti meistä itään on kaatunut tässä hiljakkoin, ja se osoitti että se ei ole mitenkään vakaa tai murtumaton.

Päin vastoin, siellä on moni asia enemmän viturallaan kuin CCCP:n romahtaessa.

Nii,neuvottelemalla ei saada maata takaisin se on ihan varma,mutta kuten ukraina ketjussa oon sanonu,se on aivan helvetin suuri virhe nyt antaa ryssälle muuta kuin turpaan
Mutta kuka antaa? Ukrainalla ei taida rahkeet riittää vaikka tuettaisiin kuinka ja länttä ei kiinnosta itä-ukrainan kohtalo niin paljoa että olisimme valmiita ihan oikeaan sotaan sen takia.
Jos Ukrainan kansa haluaa jatkaa sotimista ja mennä päätyyn asti se heille suotakoon. Mutta jos ovat valmiita neuvottelemaan ja mahdollisesti luovuttamaan alueitaan niin sekin on heille sallittava.

Mertz on kunnon natsi, muut toivoi vaan että pelastetaan lapset, pelastetaan edes lapset, ja Mertz meni suoraan tulitaukoon! Ei mitään lapsista!

Trumpilla naama rutussa.

Back