Minkälaisia elokuvia te katotte?

Kävin eilen katsomassa Nolanin Oppenheimerin. No jaa, no joo. Ylipitkä. Laahaa ajoittain. Ihan hieno henkilökuva miehestä nimeltä J. Robert Oppenheimer, mutta olisin odottanut että tässä olisi kuvattu myös itse atomipommin kehitysvaiheita. Tätä puolta oli itse asiassa mukana todella vähän. Tavallaan siis pettymys. Emily Bluntia ei voi moittia. Ihana nainen.
Harmi jos on vain henkilökuva. Tuo ajanjakso on niin kiehtova, atomikilpajuoksu ja myöhemmin kylmän sodan alku kun ydintuhon kuviteltiin olevan hallittavissa.

 
Minulla on paha aavistus tuosta Nolanin uusimmasta. Pakko se on varmaan mennä katsomaan, mutta pelkään että siinä on liikaa moralisointia. No, saa nähdä. Oliko Opperheimerilla tekemistä sen kanssa että nuo atomisalaisuudet vuosivat niin nopeasti Stalinille ?
 
Minulla on paha aavistus tuosta Nolanin uusimmasta. Pakko se on varmaan mennä katsomaan, mutta pelkään että siinä on liikaa moralisointia. No, saa nähdä. Oliko Opperheimerilla tekemistä sen kanssa että nuo atomisalaisuudet vuosivat niin nopeasti Stalinille ?

Lyhyt vastaus: Ei ollut. Oli vasemmistosympatioistaan huolimatta koko ajan lojaali Yhdysvalloille. Manhattan -projektin ryssä kyllä kykeni soluttamaan.
 
Minulla on paha aavistus tuosta Nolanin uusimmasta. Pakko se on varmaan mennä katsomaan, mutta pelkään että siinä on liikaa moralisointia. No, saa nähdä. Oliko Opperheimerilla tekemistä sen kanssa että nuo atomisalaisuudet vuosivat niin nopeasti Stalinille ?

Tämä oli kyllä pettymys kun odotin, että Manhattan -projektia ja ennen kaikkea itse atomipommin kehittämistä olisi elokuvassa kuvattu. Mutta keskittyi lähes kokonaan vain itse Oppenheimerin persoonaan. Pommin kehittämisestä kerrotaan paljon laajemmin mm. tässä elokuvassa sekä tässä tv-sarjassa.


 
Tiettävästi tämä on kaikkien aikojen realistisin miekkataistelu elokuvahistoriassa. Puolalainen historiallinen draama Potop / The Deluge vuodelta 1974.

 
Netflixistä löysin ja katselin äsken. Viime katselukerrasta olikin jo 30 vuotta. Hyvät näyttelijät. Robert Duvall, Matt Damon, Gene Hackman. Kerrassaan oiva western. Apassit käyvät katkeraa sissisotaa jenkkiarmeijan ratsuväkeä vastaan.


Huomasin tämän saman eilen, kun pidemmän paussin jälkeen aukaisin Netfliksin.
Menee ehdottomasti katselulistalle.

Nyt olen katsellut https://m.imdb.com/title/tt15135104/

Kleo

Ihan leppoisa draama komedia katsella.
 
Meinasin käydä viikonloppuna katsomassa. Helen Mirren Israelin pääministerinä Jom Kippur -sodan aikana.

Oli hyvä tässäkin:


On opiskellut hepreaa Israelissa, ja on todennäköisesti maailman ainoa siionisti jonka eurooppalainen vasemmisto jättää enimmäkseen rauhaan. Todellinen lady, ja on myös yrittänyt puolustaa J.K. Rowlingia, joka on joutunut täysin jonkun kommari-transu -fringen vihakampanjan kohteeksi.
Oli nuorempana selkeä minkki!


R.3f5ac3a1c1bb3709b735b1210c0381ee


Noh, itse asiassa aika paljon totakin nuorempana, hups! Lukulasit...


R.76f05fc34ca659ab68d6015ce8363fa5


Jotain tollasta.... Grr!
 
Meinasin käydä viikonloppuna katsomassa. Helen Mirren Israelin pääministerinä Jom Kippur -sodan aikana.

Ei witsit, aivan pakko käydä katsomassa. Että tällaisia elokuvia edes tehdään enää :love:
 
Ei witsit, aivan pakko käydä katsomassa. Että tällaisia elokuvia edes tehdään enää :love:

Odotan mielenkiinnolla miten tässä kuvataan sodan alkuvaiheen ahdinko. Kun alkaa tulla tietoja, että Egypti on ylittänyt Suezin kanavan ja että Bar-Lev -linja on murtunut. Ja samaan aikaan tulee epätoivoisia tietoja Golanilta miten syyrialaisten panssarit liikkuvat kohti Israelin sydänmaita. Oli ilmeisen lähellä että Tel-Avivissa oikeasti jo mietittiin ydinaseen käyttöä viimeisenä keinona.
 
Odotan mielenkiinnolla miten tässä kuvataan sodan alkuvaiheen ahdinko. Kun alkaa tulla tietoja, että Egypti on ylittänyt Suezin kanavan ja että Bar-Lev -linja on murtunut. Ja samaan aikaan tulee epätoivoisia tietoja Golanilta miten syyrialaisten panssarit liikkuvat kohti Israelin sydänmaita. Oli ilmeisen lähellä että Tel-Avivissa oikeasti jo mietittiin ydinaseen käyttöä viimeisenä keinona.
Niinpä, sodan alkuhan meni yhdella lauseella kuvattuna israelilaisten näkökulmasta aivan päin helvettiä. Yllätys oli täydellinen, vastustajaa aliarvioitiin, omat ensimmäiset panssareiden tukemana tehdyt vastahyökkäykset tuhottiin pst-ohjuksin, joita oli paljon ja kaikkialla. Ja silti sota saatiin kääntymään, vaikka kaikki oli kirjaimellisesti sen kuuluisan hiuskarvan varassa useamminkin kuin kerran.
 
Back
Top