Minkälaisia elokuvia te katotte?

Tässä ehkäpä vähemmän tunnettu Conneryn leffa. Vanhanajan seikkailuleffa jossa Connery ja Michael Caine ex-sotilaina painelevat menemään 1800-luvun loppupuolen Intian rajaseuduilla.

 
Katselin tämän äsken. Muutaman vuoden takainen puolalainen draama kahden muusikon rakkaudesta 50-luvun alun kommunistisessa Puolassa. Stalinin ylistyslauluja lauletaan siinä määrin että tarinan Romeo päättää loikata länteen. Tämän jälkeen elämä heittelee parisuhdedraaman molempia osapuolia sinne ja tänne. Ihan katsottava kuvaus kommunistiajan Puolasta.

 

Lavasteet on elokuvassa ainakin kohdallaan.
Näyttävät melko alkuperäisiltä. :unsure:
Tulipas vihdoin kateltua tämäkin leffa. Yllätyksekseni olin havaitsevani jotain tutun oloista ja kävin tarkistamassa imfdb.com:ista ja totta tosiaan, leffasta löytyy myös ihan kotimaistakin tuotantoa. Mihin aikaan nähdään torilla?
 

Liitteet

  • 800px-Mosul-Valmet-3.jpg
    800px-Mosul-Valmet-3.jpg
    61.5 KB · Luettu: 14
Suomettumisen aikakauden symboli. Edvin Laineen elokuva Luottamus jota pakkosyötettiin meillä kouluissakin.

 
Katsoin itsekin tuon Mosulin Netflixistä ja olin pääasiassa ihan yllättynyt positiivisesti ainakin sen oletetusta realistisuudesta.

Juuri jotain tuollaista sekavaa monen eri puolen sillisalaattiahan se Irakin sisällissota ts. Isisin aikakausi siellä on ollut ja on edelleenkin. En todellakaan löytynyt leffasta heti mitään sen kummempaa huomauttamista, vaan vaikutti ihan hyvältä tekeleeltä.

Kun tutkin asiaa hieman, niin löysin tietoa siitä että Puolalaiset ovat kanssa väsänneet jonkun Irakin sodan operaatiota käsittelevän leffan nimellä Karbala. Leffaa on vaikea löytää mistään ainakaan englanniksi tekstitettynä..
 
Katsoin itsekin tuon Mosulin Netflixistä ja olin pääasiassa ihan yllättynyt positiivisesti ainakin sen oletetusta realistisuudesta.

Juuri jotain tuollaista sekavaa monen eri puolen sillisalaattiahan se Irakin sisällissota ts. Isisin aikakausi siellä on ollut ja on edelleenkin. En todellakaan löytynyt leffasta heti mitään sen kummempaa huomauttamista, vaan vaikutti ihan hyvältä tekeleeltä.

Kun tutkin asiaa hieman, niin löysin tietoa siitä että Puolalaiset ovat kanssa väsänneet jonkun Irakin sodan operaatiota käsittelevän leffan nimellä Karbala. Leffaa on vaikea löytää mistään ainakaan englanniksi tekstitettynä..

Minulla on tuo polskien Karbala. Ebayn kautta ostin. Puolan julkaisussa on tekstit englanniksi.
 
Path to War on hyvä historiallinen draama presidentti Lyndon Johnsonista ja siitä mitenkä tämä johti USA:n Vietnamin sotaan. Elokuva kattaa vuodet 1965-1968.

 
Ensimmäisen kymmenen minuutin aikana leikataan esinahka, katkotaan kurkku, aasi räjähtää ja nähdään irtokäsi. Ja mikään niistä ei ole kovin kummallinen juttu tässä asiayhteydessä.


Toisien sanoen paras elokuva Neuvostoliiton hyökkäyksestä A-maahan. Yksi niitä 80-luvun lopun ja 90-luvun alun ryssäelokuvista, jotka ovat realistisia ja pysyvät pitkälti totuudessa.
Tälle ei ole ikävä kyllä virallista julkaisua, jolla olisi suomen- tai englanninkieliset tekstitykset. Olen itse katsonut paskoilla konekäännetyillä tekstityksillä ja kyllähän se niukin naukin pystyy katsomaan.

Sodan raakuus, erityisesti siis tämän, vankien ottamattomuus, todistusaineiston väärentäminen, ns. isoisien valta eli simputuskulttuuri tulevat kaikki esille. Niin ja lukematon määrä autenttista neukkulaista varusesinettä ja kalustoa, jos niistä on kiinnostunut.
 
Mutta oli mulla jotain asiaakin... tämä on häkellyttävän hyvä, jollette ymmärrä italiaa ja espanjaa, kandee hommata tekstitykset. Mutta perus-narratiivi on englanniksi, koko elokuvan ajan kertojan äänenä muuan Brad Pitt.

Kuusi kuljettajaa, joista viisi jäi eloon. Tositarina GP-luokan kuninkuudesta menneen vuosikymmenen alkupuoliskolla.

Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Dani Pedrosa, Valentino Rossi :cool: , Marco Simoncelli ja Casey Stoner.



Uskomattoman hyvin tuotettu leffa huippuyksilöiden kokemuksen äärirajoilta. Mitään ei jätetty pois. On muuten nuorten miesten hommaa noilla vehkeillä...
 
Viimeksi muokattu:
Kuka katsoo parhaillaan Medusan verkkoa?On nähty jo varmaan 50 kertaa,mutta edelleen on hyvä,jos ei muuta katsottavaa toosasta tule.
 
Antiikin sodankäynnin ekspertti arvostelee genre-elokuvia.

En enää pitkään aikaan ole välittänyt historiallisista epätarkkuuksista elokuvissa,kyse on kuitenkin elokuvasta eikä dokumentista.Esim. keskiaikaan liittyvät elokuvat ovat sen verran harvinaista herkkua että rima on laskettu varsin alas kohdallani.Jos elokuva saa yleisön innostumaan kyseisestä aikakaudesta niin tietoa löytyy netistä yllinkyllin kiinnostuneille.
 
Back
Top