Mitä pitää tietää Santahaminaan astuessaan?

OXPAHA

Eversti
Niin? :)

Poika menee sinne. Kun ei itse olla paikallisia, ei ole tietoa Santiksen touhuista. Minkälaista porukkaa, mihin sijoittuu koulutuksen mielenkiintoisuuden/raskauden/muun suhteen, etc.

Jos joku lähiaikoina palvellut voisi vähän avautua. Nimim. isiä kiinnostaa enemmän kuin poikaa, ja voisihan se välttää omat virheeni...
 
Hehe, meillä on sama jalan koko joten poitsu saa treenata minun m05 kengilläni ml mainittu pohjallinen!
 
Taitaa olla niin, että Santikseen pätee sama kuin kaikkeen alokaskauteen. Sitten aselajin ja koulutushaaran selvittyä tietää paremmin mitä on edessä - niitä kun on sen verran monta.
 
Ehkä ensimmäisenä kannattaa miettiä, onko sotilaspoliisikoulutuksesta hyötyä tulevaisuudessa (ja kiinnostaako se).
 
Ehkä ensimmäisenä kannattaa miettiä, onko sotilaspoliisikoulutuksesta hyötyä tulevaisuudessa (ja kiinnostaako se).
Tai jos haluaa soittaa trumpettia tai ajaa kuorma-autoa. Tai sotia kaupungissa, viestimies, lääkintämies, krh jne. Kaikki siellä on. Ja aina jos koskaan ei pääse valitsemaan.
 
Itse Santiksessa palvelleena voin sanoa että siellä tuulee... paljon. Eli tulee kylmä, syyskuun alusta lähtien. Joten kandee vaikka varustelekasta tsiigata jotain merinovillaista alusasua yms. koska sille todellakin on tarvetta, intin hyvistä kledjuista huolimatta. Varsinkin kun mennään Kärkeen ampumaan :).
 
Lisäksi jos nuorukainen on vielä kevättalvella palveluksessa ja on gines päällä, kannattaa ehdottomasti lunastaa sukset ja mennä lounaispään hyviltä kaltseilta laskemaan telemarkilla kantohangilla meren jäälle. Loistavaa ja ilmaista hupia!
 
Sanoisin että hyvä pari kaupallisia taktisia hanskoja maksaa itsensä takaisin. Jos ei muuten niin kuivana extraparina kun muillla alkaa olee reppu koluttu. Hyvä hinta/laatu mielestäni Mechanix original joita kahdet olen itse käyttänyt puhki.
 
Lisäksi jos nuorukainen on vielä kevättalvella palveluksessa ja on gines päällä, kannattaa ehdottomasti lunastaa sukset ja mennä lounaispään hyviltä kaltseilta laskemaan telemarkilla kantohangilla meren jäälle. Loistavaa ja ilmaista hupia!

Ja jatkaa hiihtoa suoraan kaverille saunaan, no tätä ei voi suositella Santahaminassa.
Omat iltalenkkimme suuntautuivat näinkin, kiitosta tuli urheilullisuudesta, varmaan arvasivatkin mutta tiedustelussa saa pisteitä oveluudesta ja röyhkeydestä.
 
Ja sitten tietysti tärkein sääntö. Tässä pätee sama kuin jääkiekossa. Kun poika menee portista sisään, isä jää sekä henkisesti että fyysisesti pois ja jos lomilla vähänkin jotain juttua tulee, pitää nöyränä kuunnella, sillä se parhaiten tietää, joka hommaa tekee.

Lapset ovat vain lainassa niin isillä kuin isänmaallakin. Se on maailman laki.
 
Ai juu @OXPAHA , hommaa pojalle kunnon pohjalliset (esim geelipohjalliset tms.). Varsinkin Sievin M05-maihari on jalkapohjille yksi katastrofi.
Jalaksen FX2:t säästävät jalkoja paljon, niitä ehdottomasti suosittelen.
Luotisuojaliivin (tai spolleilla sirpaleliivin levyillä) kanssa jaloille tulee sen verran painoa, että jotkut FX2-tyyppiset ovat uskomattoman suuri mukavuuslisä verrattuna intin pohjallisiin (etenkin ellei saa uusia maihareita, joiden mukana myös tulee uudet sentään kantapäistä vaimennetut pohjalliset).

Lisäksi jos nuorukainen on vielä kevättalvella palveluksessa ja on gines päällä, kannattaa ehdottomasti lunastaa sukset ja mennä lounaispään hyviltä kaltseilta laskemaan telemarkilla kantohangilla meren jäälle. Loistavaa ja ilmaista hupia!
Sääli ettei palvelusaikanani ollut lunta, olisin kuitannut sukset jos olisi ollut.
 
Kalkkis ;):D
Nykyajan pojat ja isät ovat reaaliaikaisessa yhteydessä WhatsUpin välityksellä. Nähty on kavereiden kautta.

Kummipoika meni Sodankylään tämän kuun alussa ja lähettelee toisinaan tekstareita mulle päivän tapahtumista, joita on suuri ilo lukea ja tieten kannustaa poikaa tuleviin koitoksiin.
Viimeinen viesti : nyt alkaa tuntua jo sodan käynnin opettelulta, ollaan nimittäin sissiteltassa ja kohta pääsen viimein makuupussin sisälle. :)
 
Back
Top