Voi hysseröiset, olinpa tänään päähän puulla lyöty, kun aluetoimiston kanssa olin yhteyksissä (ottamatta kantaa VEH-kutsu thråådin keskusteluun yhteydenoton keinoista).
Iso-Mursua lainatakseni "No niin. Nyt on ilmoitettu että olen halukas kertailemaan ja kutsuja saa laittaa tulemaan.
Ja sodanajan sijoituksesta sain vastaukseksi että joo."
Ja minä kun olin luullut, että intin jälkeen lätkäisty todella kummallinen, hatusta vedetyn oloinen sijoitus jäisi ainoaksi. Nyt sain tietää olevani sijoitettuna taitojani vastaavaan tehtävään - ja olleeni sijoitettu koko ajan. Minä kun olin ajatellut, että ylennyksen puuttuessa ei ole sijoitustakaan, mutta luti sanoi, ettei ylennyksiä vain ole satuttu esitettämäön yhdenkään VEHin jälkeen, vaikka kh-vuorokausia on nippu Ja ihmetteli, miksei minua ole kutsuttu yhteenkään tehtävää vastaavaan VEHiin. Kovaan kertaukseen ei ole rahaa passittaa kuulemma joka tapauksessa, mutta vuodenvaihteen jälkeen voisi nyt oman ilmoituksen kautta päästä treenaamaan VEHeihin järkevämmin kuin tähän mennessä, kun olen kurssittanut itseäni silläsuntällä saralla.
Liittyen VEH-kutsu ketjuun suosittelen osallistumaan, jos kutsu tulee, ei ole kuitenkaan yksikään omalta kohdalta mennyt hukkaan. Ja paikallispataljooniin ilmoittautumisesta aluetoimistosta kerrottiin, ettei varsinaista rekryä vielä ole, mutta oma ilmoitus halukkuudesta - jopa sähköpostitse - voi riittää vuodenvaihteen jälkeen. Oma sijoitukseni siis pysyy, jollen MaaKiin/paikallispataljoonaan hakeudu, jolloin se voisi muuttua.
Onhan tässä ristiriita: olen tavallaan iloinen sijoituksesta, vaikka en missään tapauksessa toivo, että tehtävä realisoituisi sa-tilanteessa. Päivällispöydässä olikin melkoinen keskustelu miehen kanssa, erityisesti jälkikasvua koskien. Aluetoimiston luutnantti kertoi, että toki lasten osalta tilanne katsottaisiin, että voivatko molemmat vanhemmat osallistua sijoitusta vastaavaan hommaan, toisin sanoen, löytyykö mummola, jonne muksut pistää.
Keskustelu kotona jatkui sijoituksen "vaarallisuutta" koskien ja miehellä oli asiaan melkoisen kylmäävää tietoa. Ja olisiko konfliktitilanteessa edes vaaratonta hommaa sinänsä - edes tai varsinkaan siviilinäkään. Mutta kai se mies vähän ylpeäkin oli, että pv:n kannalta minunkin panoksellani olisi merkitystä...
Oletan, ettei tämä viesti sisällä sotasalaisuuksia