"Monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara" ???

Ei koulussa voida "opettaa" islamia. Siitä voidaan kertoa, mutta aidolle islaminuskoiselle se ei merkitse mitään, koska voidakseen opettaa islamia pitää itse olla muslimi ja oppinut imaami. Ja hard-core uskoville joku suomen valtion nimittämä riisi-imaami ei paljon paina. Sen hyväksynnän pitää tulla ihan eri paikasta.
Suomi on monikulttuurinenmaa. Suomessa ei olisi pakko opettaa uskontoa jos ei tahdo. Ja olisi parempi että jokainen saisi opetella sitä uskontoa mihin kuulu... Mun mielestä on väärin et muslimit joutuu koulusa "väkisin opettelemaan kristinuskoa :D"
 
  • Tykkää
Reactions: ER
En ole perehtynyt Islamiin, mutta joskus käynyt mielessä että voisiko Islamin väkivaltaisessa levittämisessä osavaikuttimena olla se että Islam on arabimaissa valtavirtaa. Koska öljy, arabimaissa on tahoja joilla on kylvää rahaa. Esimerkki naapurista. Islam ei ole valtavirtaa Ruotsissa (vielä) mutta on levinnyt (levitetty) joka kolkkaan. Naapurissa on jo miljoona muslimia. Käsitykseni mukaan alotteita ja jotain panosta moskeijoiden rakentamiseen on tullut arabimaista
Minun käsitys on että islamin tarkoituksena on saada kaikki maat muslimimaiksi. Ja tähän tavoitteeseen pyrittäessä yksi toiminnan tapa on tuo moskeijoiden ja muun islamin edistämisen rahoittaminen. Esim. Turkki tukee voimakkaasti moskeijoiden toimintaa Saksassa ja varmaan muissakin maissa.

 
Suomi on monikulttuurinenmaa. Suomessa ei olisi pakko opettaa uskontoa jos ei tahdo. Ja olisi parempi että jokainen saisi opetella sitä uskontoa mihin kuulu... Mun mielestä on väärin et muslimit joutuu koulusa "väkisin opettelemaan kristinuskoa :D"
Suomessa ei ole pakko kenenkään opiskella mitään uskontoja, opettamisesta puhumattakaan. Muslimimaissa ei taida tällaistakaan valinnanvapautta olla.
 
Suomi on monikulttuurinenmaa. Suomessa ei olisi pakko opettaa uskontoa jos ei tahdo. Ja olisi parempi että jokainen saisi opetella sitä uskontoa mihin kuulu... Mun mielestä on väärin et muslimit joutuu koulusa "väkisin opettelemaan kristinuskoa :D"
Minun käsittääkseni uskonnon opetus Suomessa kouluissa on eri uskontojen taustan, historian, erojen, kulttuurin ja yleensä eri uskontojen harjoittamiseen liityyvien asioiden opettamista. Ei se ole mitään uskonnon pakkosyöttämistä tai käännyttämistä. Lähinnä tulee mieleeni historia. Tai siis näin oli ainakin kun itse koulua kävin.
 
Suomi on monikulttuurinenmaa. Suomessa ei olisi pakko opettaa uskontoa jos ei tahdo. Ja olisi parempi että jokainen saisi opetella sitä uskontoa mihin kuulu... Mun mielestä on väärin et muslimit joutuu koulusa "väkisin opettelemaan kristinuskoa :D"
Eikös uskonnonopetus ole yleissivistävän tiedon tarjoilua eri uskonnoista? Eli ei opeteta noudattamaan minkään uskonnon sääntöjä. Kerrotaan vaan minkälaisia kotkotuksia missäkin uskonnossa on.
 
Minun käsitys on että islamin tarkoituksena on saada kaikki maat muslimimaiksi. Ja tähän tavoitteeseen pyrittäessä yksi toiminnan tapa on tuo moskeijoiden ja muun islamin edistämisen rahoittaminen. Esim. Turkki tukee voimakkaasti moskeijoiden toimintaa Saksassa ja varmaan muissakin maissa.

Tilanne taitaa olla sama useammassakin uskossa. Eikö kristitytkin ole lähettäneet lähetyssaarnaajia ja mikäpä muu siinä on ollut motiivina kuin hankkia lisää kannattajakuntaa. Mormonit lähettävät kevyesti pukeutuneita nuoria naisia ja miehiäkin julistamaan heidän pyhää sanaa.
 
Eikös uskonnonopetus ole yleissivistävän tiedon tarjoilua eri uskonnoista? Eli ei opeteta noudattamaan minkään uskonnon sääntöjä. Kerrotaan vaan minkälaisia kotkotuksia missäkin uskonnossa on.

Poikani 17v ei ole ikinä ollut uskonnon opetuksessa tai tunnilla. Hänellä on aina ollut tilalla elämänkatsomustieto (ET), kuten puolella oppilaista hänen koulussaan (Turku).
 
Viimeksi muokattu:
Poikani 17v ei ole ikinä ollut uskonnon opetuksessa tai tunnilla. Hänellä on aina ollut tilalla elämänkatsomustieto (ET), kuten puollella oppilaista hähen koulussaan (Turku).
Näin se on, täällä Suomessa. Ja vapaasti saa valita myös uskonnonkin opetuksen, jos sellaista haluaa, koulussa. Moskeijoissakin täällä saa opettaa, ja sitä opetusta on muissa Pohjoismaissa kuvattu piilokameroilla. Seurauksena imaamin karkoituksia ja sen sellaista. Joita karkoituksia imaamit jyrkästi vastustavat, länsimaiseen uskonvapauteen vedoten.
 
Näin filosofiasta tykkäävänä ihmisenä minulle ei mene jakeluun että samat ihmiset jotka puhuvat tasa-arvosta, jakamattomasta ihmisarvosta ja kaikenlaisesta samanarvoisuudesta suvaitsevaisuuden vallitessa ovat kaikista halukkaimmat luomaan ja tukemaan rinnakkaisjärjestelmiä, oli kyse sitten vaatimuksista, laeista tai ihmisen välisistä oikeuksista (sharia). Jos tuossa ei näe ongelmaa, tuskin kykenee käymään pimeässä tarpeillaan.
Ainoastaan älykkäillä ihmisillä on moraali, tavallinen plebeji on vain eliö joka tottelee korkeimman auktoriteetin eli median ohjeita.
 
Kyllä sen pitäisi jokaisen täysijärkisen tajuta, että mikään uskonto, varsinkaan islam, ei aja minkäänlaista tasa-arvoa minkään asian suhteen. Mutta islam on ainoa, millä on voimia vahingoittaa länsimaista kulttuuria. Sekin on mahdollista vain, koska länsimaat, me mukaan lukien, olemme halunneet elättää tuota kyytä povellamme. Joidenkin umpihullujen lahkojen lisäksi.
 
Eikös uskonnonopetus ole yleissivistävän tiedon tarjoilua eri uskonnoista? Eli ei opeteta noudattamaan minkään uskonnon sääntöjä. Kerrotaan vaan minkälaisia kotkotuksia missäkin uskonnossa on.
Muistaakseni peruskoulussa uskonnonopetus on enempi kristinuskon vaiheisiin keskittyvää ja sitten lukiossa yleissivistävämpää opetusta uskomisesta, eli käytännössä enemmänkin teologiaa.
 
Kyllä sen pitäisi jokaisen täysijärkisen tajuta, että mikään uskonto, varsinkaan islam, ei aja minkäänlaista tasa-arvoa minkään asian suhteen. Mutta islam on ainoa, millä on voimia vahingoittaa länsimaista kulttuuria. Sekin on mahdollista vain, koska länsimaat, me mukaan lukien, olemme halunneet elättää tuota kyytä povellamme. Joidenkin umpihullujen lahkojen lisäksi.
Islam voi olla tulevaisuudessa hyvinkin tärkeä läntisen kulttuuripiirin maille toiminnan herättäjänä... :unsure:
 
Muistaakseni peruskoulussa uskonnonopetus on enempi kristinuskon vaiheisiin keskittyvää ja sitten lukiossa yleissivistävämpää opetusta uskomisesta, eli käytännössä enemmänkin teologiaa.
Minun haaviin ei jäänyt uskonnon tunneilta mitään. Peruskoulun ja lukion uskonnon tunnit kahlaamalla ei tehdä uskovaisia. Minun nuoruudessa jollakin prosentilla tytöistä oli taipumus kääntyä uskoon rippileirin jälkeen, mutta paria vuotta myöhemmin usko yleensä hävisi maallisen elämän riemuille.
 
Minun haaviin ei jäänyt uskonnon tunneilta mitään. Peruskoulun ja lukion uskonnon tunnit kahlaamalla ei tehdä uskovaisia. Minun nuoruudessa jollakin prosentilla tytöistä oli taipumus kääntyä uskoon rippileirin jälkeen, mutta paria vuotta myöhemmin usko yleensä hävisi maallisen elämän riemuille.
No eipä jäänyt itsellenikään. Mutta muistaakseni uskonnontunneilla silloin ei kehoitettu tappamaan vääräuskoisia. Toisin kuin islam määrää, nykyäänkin
 
Suomi on monikulttuurinenmaa. Suomessa ei olisi pakko opettaa uskontoa jos ei tahdo. Ja olisi parempi että jokainen saisi opetella sitä uskontoa mihin kuulu... Mun mielestä on väärin et muslimit joutuu koulusa "väkisin opettelemaan kristinuskoa :D"
Jokainen nimenomaan saa opetusta omasta uskonnostaan, eivätkä muslimit joudu kristinuskoa opiskelemaan.
Oppilas opiskelee yhtä seuraavista:
- evankelis-luterilainen uskonto
- ortodoksinen uskonto
- elämänkatsomustieto
- oma uskonto.
Kouluissa voi opiskella evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen uskonnon sekä elämänkatsomustiedon lisäksi omaa uskontoa.
Kouluissa opetetaan seuraavia uskontoja:
- katolinen
- islam
- buddhalainen
- Krishna
Oman uskonnon opetus voi olla oppilaan omassa koulussa, mutta useimmiten oppilaat joutuvat siirtymään toiseen kouluun oppitunneille.
 
Tilanne taitaa olla sama useammassakin uskossa. Eikö kristitytkin ole lähettäneet lähetyssaarnaajia ja mikäpä muu siinä on ollut motiivina kuin hankkia lisää kannattajakuntaa. Mormonit lähettävät kevyesti pukeutuneita nuoria naisia ja miehiäkin julistamaan heidän pyhää sanaa.
Mutta monissa muslimienemmistöisissä maissa islam on eri asemassa muihin uskontoihin verrattuna.
Esim. Saudi-Arabiassa muiden uskontojen julkinen harjoittaminen on laissa kielletty. Et saa rakentaa kirkkoja sinne, kun taas muslimien pitäisi saada rakentaa moskeijoita länsimaihin. Länsimaissa protestoivat että pitää olla uskonnon vapaus, mutta muslimimaissa tämä yllättäen ei olekaan tarpeen.


Samoin koraanin mukaan jos muslimi luopuu uskostaan seurauksena tulisi olla kuolema. Aika eri meininki länsimaihin verrattuna.
 
Mutta monissa muslimienemmistöisissä maissa islam on eri asemassa muihin uskontoihin verrattuna.
Esim. Saudi-Arabiassa muiden uskontojen julkinen harjoittaminen on laissa kielletty. Et saa rakentaa kirkkoja sinne, kun taas muslimien pitäisi saada rakentaa moskeijoita länsimaihin. Länsimaissa protestoivat että pitää olla uskonnon vapaus, mutta muslimimaissa tämä yllättäen ei olekaan tarpeen.


Samoin koraanin mukaan jos muslimi luopuu uskostaan seurauksena tulisi olla kuolema. Aika eri meininki länsimaihin verrattuna.
Pitää kuitenkin muistaa että Islam on rauhan uskonto. Salam aleikum (rauha kanssasi). Islam on pulla ja sen tulkinnat rusinan poimimista. Maahanmuuttajat länsimaissa vetoavat Islamiin aina silloin kun Islamin nojalla voi tehdä jotakin mitä muutoin ei voisi. Islamin väkivaltaan kehottamisia muslimit länsimaissa eivät tuomitse, vaikka väkivaltaan kehottamiset ovat jyrkässä ristiriidassa länsimaisen oikeusjärjestelmän suhteen.
 
Back
Top