JHartikka
Luutnantti
Hajautettu monipaikkatutka ilmavalvontaan
Kiitos historialla täydennetystä esittelystä, joka samalla tiivistetysti kuvaa nykyaikaisia, kevyemmiksi ja liikkuvammiksi kehittyviä ilmavalvontatutkia! Entä millaiseksi tutkajärjestelmät kehittyvät jatkossa? Koska jo nyt on nähtävissä uuden monipaikkatutkaan perustuvan järjestelmän kehittyminen, niin seuraavien sukupolvien tutkien ominaisuuksiakin voidaan ennakoida.
Perinteisestä pyöriväkeilaisesta takaisinheijastustutkasta poikkeava hajautettu monipaikkatutka muistuttaa toteutukseltaan lähinnä kännyköiden tukiasemaverkkoa kiinteine antenneineen. Miten se on mahdollista rakentaa näin pienistä yksiköistä? Koska monipaikkatutka toimii hajautettuna verkkona, se hyödyntääkin perinteisen takaisinheijastuksen sijasta taakseheijastusta, minkä ansiosta heijastusvaimennus on ratkaisevasti tavanomaisia takaisinheijastustutkia pienempi.
Moneen paikkaan hajautetun tutkajärjestelyn mukanaan tuoman pienen heijastusvaimennuksen ansiosta uudenlaisen tutkajärjestelmän lähettimien tehontarve on perinteisen satojen kilowattien pulssitehon sijasta hyvin pieni, jopa alle sata wattia. Koska myöskään kookasta pyörivää antennia ei enää tarvita, verkon yhden lähetinaseman saa tehtyä jokseenkin yhtä pieneksi, kuin kännykkätukiaseman. Lisäksi kaikkien verkon asemien ei tarvitse olla lähettimiä, suurin osa voi olla pelkkiä vastaanottimia. Paitsi että hajautettuna tällainen järjestelmä kestää häiriöitä, häirintää ja vastatoimia, se myös tuo tutkamittaukseen aivan uusia kykyjä, kuten:
- Aivan kaikkien ilma-alusten sekä sijainnin, että tarkan lentokorkeuden tarkkuusmittaus, tarvitsematta lentokoneeseen asennettua SSR:ää.
- Lentokonetyyppien luokittelu, ja parhaimmillaan jopa tyyppitunnistus pelkän tutkamittauksen perusteella, myöskään tarvitsematta SSR:ää.
- Nopea ja varmistava mittaus, ilman perinteisen tutkan pyyhkäisyviivettä.
'Tarkkuusmittaus' tarkoittaa, että verkkona toimivan, heijastusaikaviiveiden avulla ilmatilan kohteiden sijaintia, nopeutta ja lentokorkeutta mittaavan monipaikkatutkan mittaustarkkuuden rajat ovat periaatteessa aallonpituuden osia, käytännössä ehkä alle metri.
'Nopealla mittauksella' taas tarkoitetaan, että koska monipaikkatutkassa ole perinteisen takaisinheijastustutkan pyörivää antennia, niin sillä ei ole myöskään pyyhkäisyviivettä. Monipaikkatutkan pyyhkäisytaajuus onkin käytännössä sen pulssitaajuus. Tällainen hajautettu monipaikkatutkaverkko on siis ilmavalvontatutkana jopa yhtä nopea ja tarkka, kuin maalinosoitustutka.
'Varmistava mittaus' puolestaan merkitsee, että kun perinteisen tutkan mittaustapa on sidottu keilan suuntaan ja heijastusviiveeseen, lukuisine virheineen ja 'tutkaenkeleineen', niin monipaikkatutkaverkko voi puolestaan käyttää useita rinnakkaisia, toisistaan riippumattomia mittaustapoja, jotka varmistavat toisensa. Näin tutkan luotettavuus paranee todella merkittävästi. Samalla sen häirittävyys vaikeutuu.
Monipaikkatutkaa on vaikea lamauttaa
Monipaikkatutka muodostuu pienten, automaattisten, tietoverkolla yhdistettyjen tukiasemien hajautetusta verkosta, josta mittaustiedot kerätään komentokeskuksien laskentajärjestelmille reaaliaikaisen ilmatilannekuvan muodostamista varten.
Vastatoimia tällainen hajautettu monipaikkatutkajärjestelmä kestää siksi, ettei sen toiminta ole kiinni yksittäisistä tutka-asemista, kuten perinteisillä järjestelmillä. Yksittäisten monipaikkatutkaverkon tutka-asemien tuhoaminen ei lamauta koko tutkaverkkoa, vaan ainoastaan nostaa tutkan alakatvetta verkosta poistuneen automaattiaseman kohdalla.
Koska verkon automaattiasemat ovat pienikokoisia ja rakenteeltaan edullisia, niitä voidaan asentaa verkkoon tarvittua tiheämmin 'reserviin', jolloin vaurioituneen aseman tilalle käynnistyy välittömästi lähin vara-asema. Näin tuo edellämainittu tutkaohjusten uhka muuttuu lähinnä tutkaohjusten haaskaamiseksi ilmavalvonnan lamauttamisen kannalta toisarvoisiin, helposti korvattaviin kohteisiin.
Sopivin kotimaan ilmavalvontaan
Kotimaan ilmatilan valvontatutkakäytössä tällainen hajautettu monipaikkatutka antaa varsin matalan alakatveen tutkaverkon sisällä oleville alueille, koska automaattisia pienasemia voidaan sijoittaa valvontaa edellyttäviin maastonkohtiin helposti ja suhteellisen halvalla, aivan kuin kännykkäverkkoa rakentaisi.
Verkon asemien ulkopuolisilla alueilla alakatve taas määräytyy tavanomaisesti, joten perinteiset pyöriväkeilaiset tutkat muodostanevat rajojen taakse ulottuvan ilmavalvonnan rungon myös tulevaisuudessa.
Monipaikkatutkan passiiviset, eli kaukaisten yleisradio- ja TV-lähettimien, tai kännykkäverkkojen lähettimien lentokoneheijastuksia kuuntelevat sovellutukset tosin sopivat myös 'early warning' -tyyppiseen käyttöön.
Tarkkuuspaikannus ja jokamiehen tutka
Hajautetun tutkajärjestelmän eräänä lisäetuna on satelliiteista riippumaton paikannustoiminto, joka tulee ikäänkuin 'kaupanpäällisenä' varsinaiselle tutkatoiminnolle. Ainakin kolmen yksittäisen monipaikkatutkaverkon lähettimen kantamassa olevat vastaanottimet voivat laskea sijaintinsa GPS:n tapaan, erona ainoastaan, ettei paikannukseen tarvita satelliitteja.
Maan pinnalla käytettynä tällaisella paikannusjärjestelmällä päästään likimain GPS:n tarkkuuksiin, ja ilmassa kuunneltuna jopa alle metrin paikannustarkkuuksiin. Paikannuskäyttöön sovellettuna tällainen uudenlainen hajautettu monipaikkatutkajärjestelmä on siis parhaimmillaan satelliiteista riippumattomana ilma-alusten tarkkuuspaikannusmenetelmänä. Lentokoneiden tarkkuuspaikannus tietenkin toimii ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmän hyvänä apuna.
Mitä uutuuksia hajautettu monipaikkatutka sitten tuo tavalliselle jalkamiehelle? Järjestelmä soveltuu käytettäväksi lähivalvontatutkana siten, että ajoneuvossa, aluksessa, tai jopa yksittäisillä miehillä on passiivinen, kännykkää muistuttava näyttölaite, joka ilmaisee lähi-ilmatilan kohteet. 'Passiivinen' tarkoittaa, ettei tällainen 'tutkakännykkä' tarvitse omaa lähetintä, vaan se kuuntelee hajautetun monipaikkatutkaverkon pulsseja, ja paikantaa niiden heijastusviiveiden perusteella ilma-alukset. Periaatteessa siis ihan oma tutkanäyttö älykännykkään, joka miehelle!
Tutkanäyttö joka Hornettiin - ja muihinkin koneisiin?
Tuollainen monipaikkatutkan lähetinten lentokonekaikuja kuunteleva pieni, passiivinen jokamiehen minitutka-aparaatti toimii tietenkin myös ilmassa. Lentokoneeseen asennettuna laite käytännössä tuo ilmavalvontatutkan näytön suoraan pilotin käyttöön. Siis ihan kuin lentokone olisi varustettu isolla, ympärikatsovalla tutkalla, vaikka tosiasiassa näyttö tuleekin pienestä, hajautetun verkon lähettimien kaikuja orjana kuuntelevasta sovellutuslaitteesta.
Operatiivisessa käytössä tällaisesta suorasta ympärivalvovasta tutkasta voi kuvitella olevan melkoinen hyöty lentäjälle, joka saa suoraan näyttöruudulle eteensä ympäröivän ilmatilan muiden koneiden reaaliaikaiset sijainnit, tarkkoine nopeuksineen, korkeuksineen ja lentosuuntineen, ihan kuin juniorien tietsikkapeleissä ikään. Koska ilmatilanäyttö on reaaliaikainen, nopea ja tarkka, niin esim. heijastusnäytöksi sovellettuna laite tuo muut koneet pilotin näkyviin pilven sisästä, tai pimeästä.
Tavallisessa lennonvarmistuksessa IV-tutkanäyttö joka koneessa parantaa lentoturvallisuutta, koska sen sivutoimintana saadaan mm. riippumaton törmäysvaroitusjärjestelmä, tai jopa suoranainen törmäyksenestojärjestelmä. Lentoliikenne käyttää tällä hetkellä TCAS -törmäysvaroitusjärjestelmää, mutta sellainen toimii ainoastaan niiden koneiden välillä, joihin TCAS-laite on asennettu. Monipaikkatutkaa hyödyntävä järjestelmä taas varoittaa aivan kaikista ilmassa liikkuvista, tai paikoillaan olevista kohteista.
- Juha
Aircraft Scatter - Teknistä keskustelua ja raportteja monipaikkatutkakokeista suomeksi ja englanniksi: http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295&p=1155#p1159
Kiitos historialla täydennetystä esittelystä, joka samalla tiivistetysti kuvaa nykyaikaisia, kevyemmiksi ja liikkuvammiksi kehittyviä ilmavalvontatutkia! Entä millaiseksi tutkajärjestelmät kehittyvät jatkossa? Koska jo nyt on nähtävissä uuden monipaikkatutkaan perustuvan järjestelmän kehittyminen, niin seuraavien sukupolvien tutkien ominaisuuksiakin voidaan ennakoida.
Perinteisestä pyöriväkeilaisesta takaisinheijastustutkasta poikkeava hajautettu monipaikkatutka muistuttaa toteutukseltaan lähinnä kännyköiden tukiasemaverkkoa kiinteine antenneineen. Miten se on mahdollista rakentaa näin pienistä yksiköistä? Koska monipaikkatutka toimii hajautettuna verkkona, se hyödyntääkin perinteisen takaisinheijastuksen sijasta taakseheijastusta, minkä ansiosta heijastusvaimennus on ratkaisevasti tavanomaisia takaisinheijastustutkia pienempi.
Moneen paikkaan hajautetun tutkajärjestelyn mukanaan tuoman pienen heijastusvaimennuksen ansiosta uudenlaisen tutkajärjestelmän lähettimien tehontarve on perinteisen satojen kilowattien pulssitehon sijasta hyvin pieni, jopa alle sata wattia. Koska myöskään kookasta pyörivää antennia ei enää tarvita, verkon yhden lähetinaseman saa tehtyä jokseenkin yhtä pieneksi, kuin kännykkätukiaseman. Lisäksi kaikkien verkon asemien ei tarvitse olla lähettimiä, suurin osa voi olla pelkkiä vastaanottimia. Paitsi että hajautettuna tällainen järjestelmä kestää häiriöitä, häirintää ja vastatoimia, se myös tuo tutkamittaukseen aivan uusia kykyjä, kuten:
- Aivan kaikkien ilma-alusten sekä sijainnin, että tarkan lentokorkeuden tarkkuusmittaus, tarvitsematta lentokoneeseen asennettua SSR:ää.
- Lentokonetyyppien luokittelu, ja parhaimmillaan jopa tyyppitunnistus pelkän tutkamittauksen perusteella, myöskään tarvitsematta SSR:ää.
- Nopea ja varmistava mittaus, ilman perinteisen tutkan pyyhkäisyviivettä.
'Tarkkuusmittaus' tarkoittaa, että verkkona toimivan, heijastusaikaviiveiden avulla ilmatilan kohteiden sijaintia, nopeutta ja lentokorkeutta mittaavan monipaikkatutkan mittaustarkkuuden rajat ovat periaatteessa aallonpituuden osia, käytännössä ehkä alle metri.
'Nopealla mittauksella' taas tarkoitetaan, että koska monipaikkatutkassa ole perinteisen takaisinheijastustutkan pyörivää antennia, niin sillä ei ole myöskään pyyhkäisyviivettä. Monipaikkatutkan pyyhkäisytaajuus onkin käytännössä sen pulssitaajuus. Tällainen hajautettu monipaikkatutkaverkko on siis ilmavalvontatutkana jopa yhtä nopea ja tarkka, kuin maalinosoitustutka.
'Varmistava mittaus' puolestaan merkitsee, että kun perinteisen tutkan mittaustapa on sidottu keilan suuntaan ja heijastusviiveeseen, lukuisine virheineen ja 'tutkaenkeleineen', niin monipaikkatutkaverkko voi puolestaan käyttää useita rinnakkaisia, toisistaan riippumattomia mittaustapoja, jotka varmistavat toisensa. Näin tutkan luotettavuus paranee todella merkittävästi. Samalla sen häirittävyys vaikeutuu.
Monipaikkatutkaa on vaikea lamauttaa
Monipaikkatutka muodostuu pienten, automaattisten, tietoverkolla yhdistettyjen tukiasemien hajautetusta verkosta, josta mittaustiedot kerätään komentokeskuksien laskentajärjestelmille reaaliaikaisen ilmatilannekuvan muodostamista varten.
Vastatoimia tällainen hajautettu monipaikkatutkajärjestelmä kestää siksi, ettei sen toiminta ole kiinni yksittäisistä tutka-asemista, kuten perinteisillä järjestelmillä. Yksittäisten monipaikkatutkaverkon tutka-asemien tuhoaminen ei lamauta koko tutkaverkkoa, vaan ainoastaan nostaa tutkan alakatvetta verkosta poistuneen automaattiaseman kohdalla.
Koska verkon automaattiasemat ovat pienikokoisia ja rakenteeltaan edullisia, niitä voidaan asentaa verkkoon tarvittua tiheämmin 'reserviin', jolloin vaurioituneen aseman tilalle käynnistyy välittömästi lähin vara-asema. Näin tuo edellämainittu tutkaohjusten uhka muuttuu lähinnä tutkaohjusten haaskaamiseksi ilmavalvonnan lamauttamisen kannalta toisarvoisiin, helposti korvattaviin kohteisiin.
Sopivin kotimaan ilmavalvontaan
Kotimaan ilmatilan valvontatutkakäytössä tällainen hajautettu monipaikkatutka antaa varsin matalan alakatveen tutkaverkon sisällä oleville alueille, koska automaattisia pienasemia voidaan sijoittaa valvontaa edellyttäviin maastonkohtiin helposti ja suhteellisen halvalla, aivan kuin kännykkäverkkoa rakentaisi.
Verkon asemien ulkopuolisilla alueilla alakatve taas määräytyy tavanomaisesti, joten perinteiset pyöriväkeilaiset tutkat muodostanevat rajojen taakse ulottuvan ilmavalvonnan rungon myös tulevaisuudessa.
Monipaikkatutkan passiiviset, eli kaukaisten yleisradio- ja TV-lähettimien, tai kännykkäverkkojen lähettimien lentokoneheijastuksia kuuntelevat sovellutukset tosin sopivat myös 'early warning' -tyyppiseen käyttöön.
Tarkkuuspaikannus ja jokamiehen tutka
Hajautetun tutkajärjestelmän eräänä lisäetuna on satelliiteista riippumaton paikannustoiminto, joka tulee ikäänkuin 'kaupanpäällisenä' varsinaiselle tutkatoiminnolle. Ainakin kolmen yksittäisen monipaikkatutkaverkon lähettimen kantamassa olevat vastaanottimet voivat laskea sijaintinsa GPS:n tapaan, erona ainoastaan, ettei paikannukseen tarvita satelliitteja.
Maan pinnalla käytettynä tällaisella paikannusjärjestelmällä päästään likimain GPS:n tarkkuuksiin, ja ilmassa kuunneltuna jopa alle metrin paikannustarkkuuksiin. Paikannuskäyttöön sovellettuna tällainen uudenlainen hajautettu monipaikkatutkajärjestelmä on siis parhaimmillaan satelliiteista riippumattomana ilma-alusten tarkkuuspaikannusmenetelmänä. Lentokoneiden tarkkuuspaikannus tietenkin toimii ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmän hyvänä apuna.
Mitä uutuuksia hajautettu monipaikkatutka sitten tuo tavalliselle jalkamiehelle? Järjestelmä soveltuu käytettäväksi lähivalvontatutkana siten, että ajoneuvossa, aluksessa, tai jopa yksittäisillä miehillä on passiivinen, kännykkää muistuttava näyttölaite, joka ilmaisee lähi-ilmatilan kohteet. 'Passiivinen' tarkoittaa, ettei tällainen 'tutkakännykkä' tarvitse omaa lähetintä, vaan se kuuntelee hajautetun monipaikkatutkaverkon pulsseja, ja paikantaa niiden heijastusviiveiden perusteella ilma-alukset. Periaatteessa siis ihan oma tutkanäyttö älykännykkään, joka miehelle!
Tutkanäyttö joka Hornettiin - ja muihinkin koneisiin?
Tuollainen monipaikkatutkan lähetinten lentokonekaikuja kuunteleva pieni, passiivinen jokamiehen minitutka-aparaatti toimii tietenkin myös ilmassa. Lentokoneeseen asennettuna laite käytännössä tuo ilmavalvontatutkan näytön suoraan pilotin käyttöön. Siis ihan kuin lentokone olisi varustettu isolla, ympärikatsovalla tutkalla, vaikka tosiasiassa näyttö tuleekin pienestä, hajautetun verkon lähettimien kaikuja orjana kuuntelevasta sovellutuslaitteesta.
Operatiivisessa käytössä tällaisesta suorasta ympärivalvovasta tutkasta voi kuvitella olevan melkoinen hyöty lentäjälle, joka saa suoraan näyttöruudulle eteensä ympäröivän ilmatilan muiden koneiden reaaliaikaiset sijainnit, tarkkoine nopeuksineen, korkeuksineen ja lentosuuntineen, ihan kuin juniorien tietsikkapeleissä ikään. Koska ilmatilanäyttö on reaaliaikainen, nopea ja tarkka, niin esim. heijastusnäytöksi sovellettuna laite tuo muut koneet pilotin näkyviin pilven sisästä, tai pimeästä.
Tavallisessa lennonvarmistuksessa IV-tutkanäyttö joka koneessa parantaa lentoturvallisuutta, koska sen sivutoimintana saadaan mm. riippumaton törmäysvaroitusjärjestelmä, tai jopa suoranainen törmäyksenestojärjestelmä. Lentoliikenne käyttää tällä hetkellä TCAS -törmäysvaroitusjärjestelmää, mutta sellainen toimii ainoastaan niiden koneiden välillä, joihin TCAS-laite on asennettu. Monipaikkatutkaa hyödyntävä järjestelmä taas varoittaa aivan kaikista ilmassa liikkuvista, tai paikoillaan olevista kohteista.
- Juha
Aircraft Scatter - Teknistä keskustelua ja raportteja monipaikkatutkakokeista suomeksi ja englanniksi: http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295&p=1155#p1159
Viimeksi muokattu: