Hieman selvennyksenä että on monipaikkatutkia (varsinaisella tutkalähettimellä) ja passiivimonipaikkatutkia (kolmannen osapuolen signaali kuten TV). Tuossa väitösjutussa on kyse ilmeisesti jälkimmäisestä.
PCL (Passive Coherent Location) tai esimerkiksi passiivi monipaikkatutka PBR (Passive Bistatic Radar) termeillä löytyy infoa
Monesti on puhuttu kännykkäverkkojen hyödyntämisestä, mutta itseasiassa TV-lähetyssignaalit on se mitä pääasiassa hyödynnetään. Nämä eivät ole mitään käänteentekeviä juttuja vaan täydentävät osaltaan ilmavalvonnan keinovalikoimaa. Järjestelmät sopivat oman alueen valvontaan ja tietyissä tilanteissa parantavat VLO-maalien havaittavuutta. TV-signaalia hyödynnettäessä ilmeisesti myös tarkkuus havaintojen todennäköisyys on sellainen että järjestelmien tuottama tieto riittää lähinnä ennakkovaroitukseen. Joka tietysti vaikeasti havaittavien maalien osalta on riittävää.
Tässä pari merkittävintä kaupallista tuotetta.
Lockheed Martin Silent Sentry
Thale Homeland Alerter
EADS
Selex Aulos
http://tangentlink.com/wp-content/u...ction-of-Small-Aircraft-Francois-Maasdorp.pdf (tässä melko selkeä kuvaus ominaisuuksista)
http://www.ffi.no/no/Rapporter/10-01262.pdf (tässä norjalaisten tutkimusten havaintoja)
PCL (Passive Coherent Location) tai esimerkiksi passiivi monipaikkatutka PBR (Passive Bistatic Radar) termeillä löytyy infoa
Monesti on puhuttu kännykkäverkkojen hyödyntämisestä, mutta itseasiassa TV-lähetyssignaalit on se mitä pääasiassa hyödynnetään. Nämä eivät ole mitään käänteentekeviä juttuja vaan täydentävät osaltaan ilmavalvonnan keinovalikoimaa. Järjestelmät sopivat oman alueen valvontaan ja tietyissä tilanteissa parantavat VLO-maalien havaittavuutta. TV-signaalia hyödynnettäessä ilmeisesti myös tarkkuus havaintojen todennäköisyys on sellainen että järjestelmien tuottama tieto riittää lähinnä ennakkovaroitukseen. Joka tietysti vaikeasti havaittavien maalien osalta on riittävää.
Tässä pari merkittävintä kaupallista tuotetta.
Lockheed Martin Silent Sentry
Thale Homeland Alerter
EADS
Selex Aulos
http://tangentlink.com/wp-content/u...ction-of-Small-Aircraft-Francois-Maasdorp.pdf (tässä melko selkeä kuvaus ominaisuuksista)
http://www.ffi.no/no/Rapporter/10-01262.pdf (tässä norjalaisten tutkimusten havaintoja)
Viimeksi muokattu: