MOT: Suomi polvilleen 15 minuutissa

Tämä on juuri näitä juttuja, joita varten kodinturvajoukot/Suojeluskunnat olisivat mitä parhaimpia. Ideaalitilanteessa valmiussuunnitelmat sähköttä toimimiseen jne. olisi printattuina sairaaloissa ja niitä olisi harjoiteltu. Sitten jos tarve tulisi, automaattisesti tietty porukka paikallisesta kodinturvajoukoista/Suojeluskunnasta tulisi sairaalaan/kotipalvelun toimipisteeseen/jne. ottamaan käskyjä vastaan, miten toimia.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Olisihan se Puolustusvoimillekkin iso pr-tempaus kun 40-50-vuotiaat reserviläiset kävisivät kertausharjoituksissa viemässä ruuat vanhuksille, puut sissään, vedet taloustarpeisiin jne.. Tai jopa järjestettäisiin poikkeusmajoitukset ja kaikki muu

Onko tuo sellainen homma, että sitä pitää välttämättä kertausharjoituksena kouluttaa? Siis onko tuo niin vaikeaa? Kartan luku on tietenkin oma asiansa, mutta laitetaan tositilanteessa se kyseisen vanhuksen avustajana toiminut henkilö mukaan kierrokselle.

Yksi juttu minkä olen meinannut mainita on se, että näillä vanhuksilla on jo jonkinlainen tukiverkko olemassa, joten niitä metsämökin mummoja ei tarvitse ruveta kriisitilanteessa etsimään, vaan viranomaisilla ei ole vain tietoa näiden osoitteista, vaan heillä on usein henkilö palkoilla, joka käy tämän mummon luona vähän väliä. Lisää henkilöresursseja tuo tietenkin vaatii, jotta homma saadaan hoidettua ajoissa, mutta eiköhän sitä saada järjestettyä.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Olisihan se Puolustusvoimillekkin iso pr-tempaus kun 40-50-vuotiaat reserviläiset kävisivät kertausharjoituksissa viemässä ruuat vanhuksille, puut sissään, vedet taloustarpeisiin jne.. Tai jopa järjestettäisiin poikkeusmajoitukset ja kaikki muu

Onko tuo sellainen homma, että sitä pitää välttämättä kertausharjoituksena kouluttaa? Siis onko tuo niin vaikeaa? Kartan luku on tietenkin oma asiansa, mutta laitetaan tositilanteessa se kyseisen vanhuksen avustajana toiminut henkilö mukaan kierrokselle.

Yksi juttu minkä olen meinannut mainita on se, että näillä vanhuksilla on jo jonkinlainen tukiverkko olemassa, joten niitä metsämökin mummoja ei tarvitse ruveta kriisitilanteessa etsimään, vaan viranomaisilla ei ole vain tietoa näiden osoitteista, vaan heillä on usein henkilö palkoilla, joka käy tämän mummon luona vähän väliä. Lisää henkilöresursseja tuo tietenkin vaatii, jotta homma saadaan hoidettua ajoissa, mutta eiköhän sitä saada järjestettyä.

Itse en ehkä ihan kauheasti riviukkoja tohon kertauttaisi. Mutta jonkun verran kokeilukokoonpanoa kasailisin jolla voisi etsiä fiksuja käytäntöjä ja laatia edes jonkin sortin paikallistoiminnan "ohjesääntöä"
 
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Olisihan se Puolustusvoimillekkin iso pr-tempaus kun 40-50-vuotiaat reserviläiset kävisivät kertausharjoituksissa viemässä ruuat vanhuksille, puut sissään, vedet taloustarpeisiin jne.. Tai jopa järjestettäisiin poikkeusmajoitukset ja kaikki muu

Onko tuo sellainen homma, että sitä pitää välttämättä kertausharjoituksena kouluttaa? Siis onko tuo niin vaikeaa? Kartan luku on tietenkin oma asiansa, mutta laitetaan tositilanteessa se kyseisen vanhuksen avustajana toiminut henkilö mukaan kierrokselle.

Yksi juttu minkä olen meinannut mainita on se, että näillä vanhuksilla on jo jonkinlainen tukiverkko olemassa, joten niitä metsämökin mummoja ei tarvitse ruveta kriisitilanteessa etsimään, vaan viranomaisilla ei ole vain tietoa näiden osoitteista, vaan heillä on usein henkilö palkoilla, joka käy tämän mummon luona vähän väliä. Lisää henkilöresursseja tuo tietenkin vaatii, jotta homma saadaan hoidettua ajoissa, mutta eiköhän sitä saada järjestettyä.

Itse en ehkä ihan kauheasti riviukkoja tohon kertauttaisi. Mutta jonkun verran kokeilukokoonpanoa kasailisin jolla voisi etsiä fiksuja käytäntöjä ja laatia edes jonkin sortin paikallistoiminnan "ohjesääntöä"

Kannattaako niitä varoja (PV:n) käyttää ollenkaan? Meinaan, että olisi kätevämpää patistaa nuo viranomaiset itse harjoittelemaan noita tilanteita, apua voisivat saada vaikka miltä vapaaehtoisjärjestöiltä. Noiden apuun kutsuttujen ei tarvitse olla mitään VPK tasoa koulutukseltaan, koska tositilanteessa sivarit tms. ei olisi sen kummempia nekään. Mitenkähän muuten mahtaisi onnistua, että kaikki kunnan sivarit koottaisiin tuohon harjoitukseen? Olisikohan laillista?
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Olisihan se Puolustusvoimillekkin iso pr-tempaus kun 40-50-vuotiaat reserviläiset kävisivät kertausharjoituksissa viemässä ruuat vanhuksille, puut sissään, vedet taloustarpeisiin jne.. Tai jopa järjestettäisiin poikkeusmajoitukset ja kaikki muu

Onko tuo sellainen homma, että sitä pitää välttämättä kertausharjoituksena kouluttaa? Siis onko tuo niin vaikeaa? Kartan luku on tietenkin oma asiansa, mutta laitetaan tositilanteessa se kyseisen vanhuksen avustajana toiminut henkilö mukaan kierrokselle.

Yksi juttu minkä olen meinannut mainita on se, että näillä vanhuksilla on jo jonkinlainen tukiverkko olemassa, joten niitä metsämökin mummoja ei tarvitse ruveta kriisitilanteessa etsimään, vaan viranomaisilla ei ole vain tietoa näiden osoitteista, vaan heillä on usein henkilö palkoilla, joka käy tämän mummon luona vähän väliä. Lisää henkilöresursseja tuo tietenkin vaatii, jotta homma saadaan hoidettua ajoissa, mutta eiköhän sitä saada järjestettyä.

Itse en ehkä ihan kauheasti riviukkoja tohon kertauttaisi. Mutta jonkun verran kokeilukokoonpanoa kasailisin jolla voisi etsiä fiksuja käytäntöjä ja laatia edes jonkin sortin paikallistoiminnan "ohjesääntöä"

Kannattaako niitä varoja (PV:n) käyttää ollenkaan? Meinaan, että olisi kätevämpää patistaa nuo viranomaiset itse harjoittelemaan noita tilanteita, apua voisivat saada vaikka miltä vapaaehtoisjärjestöiltä. Noiden apuun kutsuttujen ei tarvitse olla mitään VPK tasoa koulutukseltaan, koska tositilanteessa sivarit tms. ei olisi sen kummempia nekään. Mitenkähän muuten mahtaisi onnistua, että kaikki kunnan sivarit koottaisiin tuohon harjoitukseen? Olisikohan laillista?


Tampereen pelastuslaitos osoittaa kiitettävää aloitteellisuutta järjestämällä seuraavan harjoituksen:

http://yle.fi/uutiset/nasinkallion_vaestonsuojaa_testataan_ihmiskokeella/6145353

Siinä 600 vapaaehtoista sijoitetaan muutamaksi vuorokaudeksi väestönsuojaan johon tositilanteessa mahtuisi 6000 ihmistä. Tampereella on myös harjoiteltu viikon sähkökatkoa ajatuksena, että esimerkiksi vanhainkoti voitaisiin evakuoida väestönsuojaan.

"Ei sotaa vaan sähkökatkoa pakoon

Suomessa väestönsuojia rakennetaan yhä, vaikka useimmissa Euroopan maissa rakentamisesta on luovuttu.

- Sodankäynti on muuttunut. Uhkakuva ei enää välttämättä ole se, että vihollinen tulee ja pommittaa kaupunkia. Siksi väestönsuojaamistoimenpiteetkään eivät ole samanlaisia kuin viime sotien aikana, Markku Lehtonen sanoo.

Nykymaailmassa väestönsuojia voidaan käyttää uudenlaisten uhkien yhteydessä. Tampereen pelastuslaitoksen valmiuspäällikkö antaa esimerkiksi sähkökatkon, jonka aikana suojaan voisi majoittaa ihmisiä."

Tilanteen hankaluutta kuvaa kuitenkin se, että esimerkiksi Tampereen alueella asuu yli 300 000 henkilöä joista lähes 30 000 on yli 65 vuotiaita, lisäksi tulevat sairaalat, lastenkodit ja koulut. Haaste on siis melkoinen.

Asenne Tampereella on kuitenkin oikea, ei ammuta yli, muttei kuitenkaan myöskään vähätellä:

"Markku Lehtonen toivoo, että poikkeusolojen tekniikkaa harjoiteltaisiin entistä enemmän.

- Noita asioita ei vielä oikein hallita, ja siksi harjoitteluun pitäisi panostaa. Meillä pelastuslaitoksella sanotaan usein, että kantapään kautta oppii parhaiten. Tässä tapauksessa näin ei tietenkään ole."
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Olisihan se Puolustusvoimillekkin iso pr-tempaus kun 40-50-vuotiaat reserviläiset kävisivät kertausharjoituksissa viemässä ruuat vanhuksille, puut sissään, vedet taloustarpeisiin jne.. Tai jopa järjestettäisiin poikkeusmajoitukset ja kaikki muu

Onko tuo sellainen homma, että sitä pitää välttämättä kertausharjoituksena kouluttaa? Siis onko tuo niin vaikeaa? Kartan luku on tietenkin oma asiansa, mutta laitetaan tositilanteessa se kyseisen vanhuksen avustajana toiminut henkilö mukaan kierrokselle.

Yksi juttu minkä olen meinannut mainita on se, että näillä vanhuksilla on jo jonkinlainen tukiverkko olemassa, joten niitä metsämökin mummoja ei tarvitse ruveta kriisitilanteessa etsimään, vaan viranomaisilla ei ole vain tietoa näiden osoitteista, vaan heillä on usein henkilö palkoilla, joka käy tämän mummon luona vähän väliä. Lisää henkilöresursseja tuo tietenkin vaatii, jotta homma saadaan hoidettua ajoissa, mutta eiköhän sitä saada järjestettyä.

Itse en ehkä ihan kauheasti riviukkoja tohon kertauttaisi. Mutta jonkun verran kokeilukokoonpanoa kasailisin jolla voisi etsiä fiksuja käytäntöjä ja laatia edes jonkin sortin paikallistoiminnan "ohjesääntöä"

Kannattaako niitä varoja (PV:n) käyttää ollenkaan? Meinaan, että olisi kätevämpää patistaa nuo viranomaiset itse harjoittelemaan noita tilanteita, apua voisivat saada vaikka miltä vapaaehtoisjärjestöiltä. Noiden apuun kutsuttujen ei tarvitse olla mitään VPK tasoa koulutukseltaan, koska tositilanteessa sivarit tms. ei olisi sen kummempia nekään. Mitenkähän muuten mahtaisi onnistua, että kaikki kunnan sivarit koottaisiin tuohon harjoitukseen? Olisikohan laillista?

Tässä ajatuksessahan mennään vissiin jo aika pimeälle alueelle.

Sivareita kai ei saa kutsua palvelukseen ilman poikkeustilalain voimaan saattamista.

Ja ei kai tuollaisen harjoituksen hoitaminen olisi PV:n homma. Mutta eipä asia taida oikeasti kiinnostaa ketään viranomaista.

Sitä harmittaa ettei ole minkään ison tiedotusvälineen toimittaja, että saisi selviteltyä näkyvämmin näitä juttuja. Olisi hauska tietää mitä Räsänen sanoisi jos ruvettaisiin julkisuudessa vaatimaan harjoituksia siitä kuinka vanhukset ja muut hoidettaisiin poikkeusoloissa. Vaikka se poikkeusolo ei olisikaan sota
 
Täällä on epäilty Venäjän iskukykyä. Ainakin Ruotsissa siihen suhtaudutaan vakavasti. Hankinnassa (Venäjä) on mm. 1000 uutta taisteluhelikopteria painopistealueenaan pohjola ja nopea iskukyky. Jutussa viitataan suomalaisiin lähteisiin, jotka kumma kyllä eivät meillä juurikaan herätä keskustelua.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ryssland-rustar-for-att-overraska_8072856.svd

"Nu kommer nya uppgifter från Helsingfors. Rapporten ”Rysk försvarspolitik och Finland” från Finlands försvarsuniversitet innehåller sprängstoff inför Sveriges nästa långsiktiga försvarsbeslut 2015. "

Kyllä meilläkin olisi syytä parantaa kokonaismaanpuolustuksen valmiutta. Isku ei tulisi "kuin salama kirkkaalta taivaalta", mutta puolikin vuotta on lyhyt aika jos valmiutta todella joudutaan nostamaan ja porukkaa kouluttamaan lähes nollista. On myös muistettava, että kaikkien tärkeimpien varaosien ja raaka-aineiden tuonti loppuu kuin seinään heti jos kansainvälinen tilanne kiristyy. Siitä on jo näyttöä!
 
Taitolaji kirjoitti:
Täällä on epäilty Venäjän iskukykyä. Ainakin Ruotsissa siihen suhtaudutaan vakavasti. Hankinnassa (Venäjä) on mm. 1000 uutta taisteluhelikopteria painopistealueenaan pohjola ja nopea iskukyky. Jutussa viitataan suomalaisiin lähteisiin, jotka kumma kyllä eivät meillä juurikaan herätä keskustelua.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ryssland-rustar-for-att-overraska_8072856.svd

"Nu kommer nya uppgifter från Helsingfors. Rapporten ”Rysk försvarspolitik och Finland” från Finlands försvarsuniversitet innehåller sprängstoff inför Sveriges nästa långsiktiga försvarsbeslut 2015. "

Kyllä meilläkin olisi syytä parantaa kokonaismaanpuolustuksen valmiutta. Isku ei tulisi "kuin salama kirkkaalta taivaalta", mutta puolikin vuotta on lyhyt aika jos valmiutta todella joudutaan nostamaan ja porukkaa kouluttamaan lähes nollista. On myös muistettava, että kaikkien tärkeimpien varaosien ja raaka-aineiden tuonti loppuu kuin seinään heti jos kansainvälinen tilanne kiristyy. Siitä on jo näyttöä!

Ohessa linkki Maanpuolustuskorekakoulun raporttiin:

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/88963/TheDevelopmentOfRussian_netti.pdf?sequence=2

Lainaus:

"Venäjällä on julkisuudessa esitetty yhä enemmän arvioita Suomen kuulumises-
ta Venäjän etupiiriin ja vastustettu yhä selvemmin Suomen Natojäsenyyttä ja
pohjoismaista puolustusyhteistyötä."

Se siitä, mutta tässäkään ansiokkaassa raportissa ei oteta kantaa kokonaismaanpuolustukseen!
 
Taitolaji kirjoitti:
"Venäjällä on julkisuudessa esitetty yhä enemmän arvioita Suomen kuulumises-
ta Venäjän etupiiriin ja vastustettu yhä selvemmin Suomen Natojäsenyyttä ja
pohjoismaista puolustusyhteistyötä."

Se siitä, mutta tässäkään ansiokkaassa raportissa ei oteta kantaa kokonaismaanpuolustukseen!

Eli suomalaiset tuntuvat olevan ainakin kahdessa asiassa kolmesta samaa mieltä venäläisten kanssa. Yhteneväiset intressit~!
 
Siis Suomalaiset polvilleen; voi olla että tällä Neukkujen ELSO:lla meniskin läpi:


... tai sitten ei :blush:

Nyt lopetan; alkaa vissiin olla maatenmenon aika :-/
 
Last edited by a moderator:
Näin helposti se käy myös vahingossa. Yksi kondensaattori käryää ja neljä pienmpää muuntajaa on poissa pelistä. Entä jos olisi tuhottu neljä suurta kantaverkon muuntaja-asemaa?

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/481526/Laajan+sahkokatkon+jalkia+korjataan+Turussa

Onneksi Eduskunta on heräämässä. Ohessa linkki Eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan lmietintöön turvallisuus- ja puolustusselonteosta. Siitä muodostuu myös Eduskunnan kanta, mutta vieläkään ei "aikuisten oikeesti" haluta kansalle kertoa, mitä hyökkäys maahamme oikeasti aiheuttaisi!

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/uavm_1_2013_p.shtml

2. Toimintaympäristön muutos

Uhkakuvat ovat monimutkaistuneet ja epävarmuustekijät lisääntyneet. Perinteinen sotilaallinen uhka Euroopassa on tällä hetkellä vähäinen ja laajan turvallisuuden merkitys on keskeistä. Todennäköisimpinä uhkina pidetään mm. tietoverkkojen ja energiaturvallisuuden haavoittuvuutta. Langattoman tiedonsiirron yleistyessä ja järjestelmien verkottuessa yhteiskuntaan laajasti vaikuttavien häiriöiden riski muodostuu yhä vakavammaksi. Informaatioteknologian kehitys on talouskasvun edellytys, ja avoimet yhteiskunnat ovat riippuvaisia nopeista verkkopalveluista. Teknologian tuottajia ovat etupäässä yritykset. Talouskasvun, yksityisyyden suojan ja yhteiskunnan turvallisuuden yhteensovittaminen on haastava mutta välttämätön prosessi.

------

3. Kokonaisturvallisuus ja huoltovarmuus

Suomen sisäinen ja ulkoinen turvallisuus kuuluvat yhä tiiviimmin yhteen. Kriittisen infrastruktuurin lyhytaikainenkin häiriö voi aiheuttaa vakavaa haittaa yhteiskunnan toiminnalle. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta korostaa, että yhteiskunnan lähes kaikkien toimintojen riippuvuus sähköstä on ehkä keskeisin konkreettinen riskitekijä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisessa. Asiantuntijakuulemisten perusteella on selvää, että riskien vähentämiseksi on parannettava huomattavasti varautumista, jatkuvuussuunnitelmia ja toipumisjärjestelmiä tasapainoisesti koko maassa. Tämä korostaa alueellisen tason osallistumista laadittaessa kokonaisturvallisuuteen liittyviä asiakirjoja.


---------

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella ulkoasiainvaliokunta ehdottaa,

että eduskunta hyväksyy selonteon johdosta seuraavan kannanoton:

1. Eduskunta edellyttää, että selonteosta kehitetään kokonaisvaltainen turvallisuusstrategia, joka ohjaa tasapainoisesti kaikkia turvallisuuden alalla toimivia hallinnonaloja ja niiden voimavarojen kehittämistä, ml. kyberturvallisuus, huoltovarmuus ja energiaturvallisuus

2. Eduskunta edellyttää, että turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekomenettelyä kehitetään niin, että linjausten toteutuminen ja ohjausvaikutus yli hallituskausien vahvistuu ja että valtioneuvosto ryhtyy yhteistyössä eduskunnan kanssa toimenpiteisiin menettelyn kehittämiseksi.

3. Eduskunta edellyttää, että selkeään toimeksiantoon perustuva laaja-pohjainen parlamentaarinen seurantaryhmä asetetaan tukemaan selonteon valmistelua alusta saakka.

4. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto antaa eduskunnalle selvityksen pohjoismaisen turvallisuus- ja puolustusyhteistyön etenemisestä.

5. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto antaa eduskunnalle selvityksen kyberstrategian toimeenpanon etenemisestä vuoden 2014 alussa.

6. Eduskunta edellyttää, että sotilaallisen kriisinhallinnan järjestelyjen kehittämisessä tavoitteeksi tulee asettaa kansallisen kriisinhallintaveteraaniohjelman laadinta.

7. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin, jotta seuraavan vaalikauden alussa eduskunnalla on käytössään selvitys puolustuksen pitkän aikavälin haasteista ja niihin vastaamisesta, jotta puolustusjärjestelmän toimivuus varmistetaan vuoden 2015 jälkeisellä kaudella. Tämä edellyttää, että puolustusvoimille taataan edellytykset täyttää lakisääteiset tehtävänsä myös 2020-luvulla, josta lopulliset päätökset tekee seuraava hallitus ja eduskunta.

Helsingissä 26 päivänä huhtikuuta 2013

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj. Timo Soini /ps
vpj. Pertti Salolainen /kok
jäs. Jouni Backman /sd
Christina Gestrin /r
Ilkka Kantola /sd
Saara Karhu /sd
Mari Kiviniemi /kesk
Katri Komi /kesk
Annika Lapintie /vas
Maria Lohela /ps
Petteri Orpo /kok
Tom Packalén /ps
Ben Zyskowicz /kok
vjäs. Timo Heinonen /kok
Esko Kurvinen /kok
Seppo Kääriäinen /kesk
Jussi Niinistö /ps
 
Back
Top