MP/10 (ja läskireservi?)

Hösseli

Kapteeni
Maanpuolustusyhtiö näkyy saaneen jo myyntiin asti uuden ja upean digimaastopuvun. Kuinka ollakaan, koko XXXL on loppumassa jo ennakkotilausvaiheessa...

Toivottavasti puku on onnistunut, vaikka ei kai tuokaan tosiressulle kelpaa, koska ei ole virallinen sotavaltion kampe?
 
Hösseli kirjoitti:
Maanpuolustusyhtiö näkyy saaneen jo myyntiin asti uuden ja upean digimaastopuvun. Kuinka ollakaan, koko XXXL on loppumassa jo ennakkotilausvaiheessa...

Toivottavasti puku on onnistunut, vaikka ei kai tuokaan tosiressulle kelpaa, koska ei ole virallinen sotavaltion kampe?

Mitä, eikö xxxxl:ää ole ollut edes lähtiessä tarjolla? Ompas huonosti järjestetty kampanja.
 
Hösseli kirjoitti:
Toivottavasti puku on onnistunut, vaikka ei kai tuokaan tosiressulle kelpaa, koska ei ole virallinen sotavaltion kampe?

Niin ei kelpaa mihin? Riippuu ihan siitä miten tuon käyttöä tuetaan esim. ressukursseilla MPK:n ja varsinkin PV:n puolelta. Jos ei tukea tule, tuskin näemme kovin kovaa menekkiäkään.

Ryynäysjutuista on vaikea sanoa mitään kun ei ole käyttökokemusta. Sen tiedän että halvemmalla saa oikeaa sotakamaa vähän käytettynä tai jopa uutena. Nämä eivät ole virallisia sotakamppeita Suomessa, mutta jos ei ole tuokaan niin onko sitten väliäkään?
 
Kumitassu kirjoitti:
Niin ei kelpaa mihin? Riippuu ihan siitä miten tuon käyttöä tuetaan esim. ressukursseilla MPK:n ja varsinkin PV:n puolelta. Jos ei tukea tule, tuskin näemme kovin kovaa menekkiäkään.

Ryynäysjutuista on vaikea sanoa mitään kun ei ole käyttökokemusta. Sen tiedän että halvemmalla saa oikeaa sotakamaa vähän käytettynä tai jopa uutena. Nämä eivät ole virallisia sotakamppeita Suomessa, mutta jos ei ole tuokaan niin onko sitten väliäkään?

Yleensä kai reserviläinen tarvitsee maastopukua kaikenlaiseen reippaaseen ulkoilmaelämään, makkaranpaistoon tai ABC:llä kahvitteluun. Jos puvun välttämättä täytyy olla virallinen kampe, sen myös saa jostain kuitata käyttöönsä. Tästä huolimatta sotavaltion uusimman pukumallin ostokielto aiheutaa hirmuista napinaa kansan keskuudessa.

Puku mallia muu löytyy tosiaan paljonkin tätä uutuutta halvemmalla, enkä itse ymmärrä miksei sitä nollavitosta saa itselleen hankkia, jos niin haluaa. Aika näyttää tuleeko kympistä ajan myötä käyttöön vakiintuva malli. Itse en moiseen usko, mutta hyvä että yritetään.
 
Kyllä tekstiiliressu saa pian ostettua sen märkiä päiväunia aiheuttavan -05 maastopuvun, ei mallisuoja ole ikuinen (päättyy v.2012)

Veli Venäläinenhän on jo tehnyt käypän kopion. Joten rekkakolonna oottaa rajantakana täynnä -05 piraattimaastopukuja kun mallisuoja raukeaa...:D
 
Ei hätää.. M-kokoa löytyy vielä tälläiselle smurffin kokoiselle reservinpanssarijääkärille ja vihdoinkin saatiin maastokuvio oliivinvihreän rinnalle. Kai sitä pitää pistää puku hankintaan, kun olin jo aikaisemmin tuota vihreää hankkimassa. Maastokuviokin on sopivan vihreä verrattuna nykyisin mun käytössä olevaan rusehtavaan jenkkien merijalkaväen kuvioon. Kai sitä reservissä saa paahtaa kuka missäkin asussa tykkää, tosipaikassa kuitenkin tarjotaan valtion virallista kuosia. Jos sitä ei ole tarjolla, luultavasti kaikki vastaavanlainen kelpaa.

Terveisin ikuinen varusteurheilija ja tekstiilireserviläinen Setämies ; )
 
setämies kirjoitti:
Ei hätää.. M-kokoa löytyy vielä tälläiselle smurffin kokoiselle reservinpanssarijääkärille ja vihdoinkin saatiin maastokuvio oliivinvihreän rinnalle. Kai sitä pitää pistää puku hankintaan, kun olin jo aikaisemmin tuota vihreää hankkimassa. Maastokuviokin on sopivan vihreä verrattuna nykyisin mun käytössä olevaan rusehtavaan jenkkien merijalkaväen kuvioon. Kai sitä reservissä saa paahtaa kuka missäkin asussa tykkää, tosipaikassa kuitenkin tarjotaan valtion virallista kuosia. Jos sitä ei ole tarjolla, luultavasti kaikki vastaavanlainen kelpaa.

Terveisin ikuinen varusteurheilija ja tekstiilireserviläinen Setämies ; )

Ei-ei-ei-ei. Näitä asioita reserviläisen, aivan kuten PV:kin, tulee ajatella pitkällä tähtäimellä. Tämän hetken medium Setämieskin valmistautuu jo siihen 20-30 vuoden päästä koittavaa lihasmassan lisääntymiseen jolloin puvun tulee olla XXXL. Housulle riittänee XL, ikä kun vaikuttaa juuri yläkropan lihaksikkuuteen. Ei sitten tule harmi kun puku onkin liian pieni :a-smiley::a-smiley::a-smiley:
 
Second kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Ei hätää.. M-kokoa löytyy vielä tälläiselle smurffin kokoiselle reservinpanssarijääkärille ja vihdoinkin saatiin maastokuvio oliivinvihreän rinnalle. Kai sitä pitää pistää puku hankintaan, kun olin jo aikaisemmin tuota vihreää hankkimassa. Maastokuviokin on sopivan vihreä verrattuna nykyisin mun käytössä olevaan rusehtavaan jenkkien merijalkaväen kuvioon. Kai sitä reservissä saa paahtaa kuka missäkin asussa tykkää, tosipaikassa kuitenkin tarjotaan valtion virallista kuosia. Jos sitä ei ole tarjolla, luultavasti kaikki vastaavanlainen kelpaa.

Terveisin ikuinen varusteurheilija ja tekstiilireserviläinen Setämies ; )

Ei-ei-ei-ei. Näitä asioita reserviläisen, aivan kuten PV:kin, tulee ajatella pitkällä tähtäimellä. Tämän hetken medium Setämieskin valmistautuu jo siihen 20-30 vuoden päästä koittavaa lihasmassan lisääntymiseen jolloin puvun tulee olla XXXL. Housulle riittänee XL, ikä kun vaikuttaa juuri yläkropan lihaksikkuuteen. Ei sitten tule harmi kun puku onkin liian pieni :a-smiley::a-smiley::a-smiley:

Olin unohtanut kokonaan tämän koko kansaa yhdistävän harrastuksen eli keskikehonrakennuksen. :)

Luotan Secondin pitkänaikavälin katsaukseen ja ostan sittenkin tuon XXXL takin.. Housujen uusintatarve taitaa tulla eteen huomattavasti nopeammin, takamuksen kuluessa tehokkaasti ABC:n kahvilan penkeillä. Tehokas ressuhan rakentaa myöhemmin vanhojen housujen jämistä röllipuvun alkeet. :a-cool:
 
setämies kirjoitti:
Second kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Ei hätää.. M-kokoa löytyy vielä tälläiselle smurffin kokoiselle reservinpanssarijääkärille ja vihdoinkin saatiin maastokuvio oliivinvihreän rinnalle. Kai sitä pitää pistää puku hankintaan, kun olin jo aikaisemmin tuota vihreää hankkimassa. Maastokuviokin on sopivan vihreä verrattuna nykyisin mun käytössä olevaan rusehtavaan jenkkien merijalkaväen kuvioon. Kai sitä reservissä saa paahtaa kuka missäkin asussa tykkää, tosipaikassa kuitenkin tarjotaan valtion virallista kuosia. Jos sitä ei ole tarjolla, luultavasti kaikki vastaavanlainen kelpaa.

Terveisin ikuinen varusteurheilija ja tekstiilireserviläinen Setämies ; )

Ei-ei-ei-ei. Näitä asioita reserviläisen, aivan kuten PV:kin, tulee ajatella pitkällä tähtäimellä. Tämän hetken medium Setämieskin valmistautuu jo siihen 20-30 vuoden päästä koittavaa lihasmassan lisääntymiseen jolloin puvun tulee olla XXXL. Housulle riittänee XL, ikä kun vaikuttaa juuri yläkropan lihaksikkuuteen. Ei sitten tule harmi kun puku onkin liian pieni :a-smiley::a-smiley::a-smiley:

Olin unohtanut kokonaan tämän koko kansaa yhdistävän harrastuksen eli keskikehonrakennuksen. :)

Luotan Secondin pitkänaikavälin katsaukseen ja ostan sittenkin tuon XXXL takin.. Housujen uusintatarve taitaa tulla eteen huomattavasti nopeammin, takamuksen kuluessa tehokkaasti ABC:n kahvilan penkeillä. Tehokas ressuhan rakentaa myöhemmin vanhojen housujen jämistä röllipuvun alkeet. :a-cool:

Eli ressupuvun housujen persaus pitäisi olla tuplavahvistettua Cordura-tonnia, samoin kyynäspäät. Rintamus pitäisi päällystää helposti rätillä putsattavalla materiaalilla, siihen roiskuu kahvia ja Dallas-pullan rääppeitä. Kyynäspäät ovat kovalla koetuksella, aivan kuin tetsauksessa ikään, niillä kun nojaa pöytään rönöttäessään tuntikausia huoltiksella.

Itseasiassa siis ressupuvun pitäisi olla melko lailla samanlainen kuin on vauvojen Peuhu-puvut! Toki siinä pitää edelleen säilyttää mil-jutut kuten ip-suojaus, napalmin palonesto ja erinomainen häivyttävyys mahdollisimman uudenaikaisella digitaali-pöxelillä....ne ovat ehdottoman ensisijaisen tärkeitä ko. vaatetukselle.
 
baikal kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Second kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Ei hätää.. M-kokoa löytyy vielä tälläiselle smurffin kokoiselle reservinpanssarijääkärille ja vihdoinkin saatiin maastokuvio oliivinvihreän rinnalle. Kai sitä pitää pistää puku hankintaan, kun olin jo aikaisemmin tuota vihreää hankkimassa. Maastokuviokin on sopivan vihreä verrattuna nykyisin mun käytössä olevaan rusehtavaan jenkkien merijalkaväen kuvioon. Kai sitä reservissä saa paahtaa kuka missäkin asussa tykkää, tosipaikassa kuitenkin tarjotaan valtion virallista kuosia. Jos sitä ei ole tarjolla, luultavasti kaikki vastaavanlainen kelpaa.

Terveisin ikuinen varusteurheilija ja tekstiilireserviläinen Setämies ; )

Ei-ei-ei-ei. Näitä asioita reserviläisen, aivan kuten PV:kin, tulee ajatella pitkällä tähtäimellä. Tämän hetken medium Setämieskin valmistautuu jo siihen 20-30 vuoden päästä koittavaa lihasmassan lisääntymiseen jolloin puvun tulee olla XXXL. Housulle riittänee XL, ikä kun vaikuttaa juuri yläkropan lihaksikkuuteen. Ei sitten tule harmi kun puku onkin liian pieni :a-smiley::a-smiley::a-smiley:

Olin unohtanut kokonaan tämän koko kansaa yhdistävän harrastuksen eli keskikehonrakennuksen. :)

Luotan Secondin pitkänaikavälin katsaukseen ja ostan sittenkin tuon XXXL takin.. Housujen uusintatarve taitaa tulla eteen huomattavasti nopeammin, takamuksen kuluessa tehokkaasti ABC:n kahvilan penkeillä. Tehokas ressuhan rakentaa myöhemmin vanhojen housujen jämistä röllipuvun alkeet. :a-cool:

Eli ressupuvun housujen persaus pitäisi olla tuplavahvistettua Cordura-tonnia, samoin kyynäspäät. Rintamus pitäisi päällystää helposti rätillä putsattavalla materiaalilla, siihen roiskuu kahvia ja Dallas-pullan rääppeitä. Kyynäspäät ovat kovalla koetuksella, aivan kuin tetsauksessa ikään, niillä kun nojaa pöytään rönöttäessään tuntikausia huoltiksella.

Itseasiassa siis ressupuvun pitäisi olla melko lailla samanlainen kuin on vauvojen Peuhu-puvut! Toki siinä pitää edelleen säilyttää mil-jutut kuten ip-suojaus, napalmin palonesto ja erinomainen häivyttävyys mahdollisimman uudenaikaisella digitaali-pöxelillä....ne ovat ehdottoman ensisijaisen tärkeitä ko. vaatetukselle.

Tästä ressujen vaatettamisesta on syntynyt oikein alakulttuuri näille ressujen sivustoille. Muutama ääni ilmoittaa, että haluaisivat ostaa uuden maastopuvun niin jopas nousee äläkkä siitä kuinka pohjattoman varakas sotavaltiomme varustaa kaikki tarpeelliset miehet kaikella tarpeellisella kalustolla... Jopa jossain päivärahakeskusteluissa ollaan sitä mieltä "että kyllä kruunu pojistaan huolen pitää ja kyllä nykynuorten pitää vain vetää käteen ja syödä kaurapuuroa lomilla kun kainuun porokomppaniassa tehtiin samalla tavalla vuonna 25 jälkeen vapahtajamme Kekkosen..."

Kyllä myönnän auliisti, että kaapista löytyy M-91, maiharit, sotilasreppu, makuualusta ja makuupussi. Sen lisäksi löytyy lämmintä vaatetta maastopuvun alle ja kaikkea kilkatinta & kalkaltinta mitä metsässä ja leirillä tarvitaan. Minkä takia ne sieltä kaapista löytyy? Aikoinaan ei löytynyt ja lähes joka harjoituksen alussa syntyi ihan henkilökohtaista vitutusta siitä varusteruljanssista. Ai vittu kun on kauheeta kun ei tarvitse pitää 20 vuotta vanhaa ja lämpöarvonsa menettänyttä villapaitaa syyskylmällä. Erityistä harmia aiheuttaa myös se että hihat ja lahkeet on oikean pituiset ja niissä ryysyissä ei ole paikkoja ja napit on paikallaan & vetskarit toimii. Kun aika jättää maastopuvusta niin ostan uuden M 05:en jos sitä ei saa niin uusi M91 tarttuu mukaan rekistä.

Mitä taas tulee noihin omiin kamoihin kun sotatorvi soi niin LKP opas muutaman vuoden takaa toteaa "kaikki kenttäkelpoinen varustus lunastetaan". Eli ne privaatti kilkkeet muuttuu valtion omaisuudeksi ja ovat hyödyttämässä sotavaltion ponnistuksia.

M91:n takkia tuli viimeeksi käytettyä retkellä illan viileydessä. Eipä siitä kukaan kiihottunut tai edes kiinnittänyt huomiota vaikka oli ihan armeijaa käymättömiäkin paikalla?
 
Kyllä ehdottomasti jokaisella suomalaisella miehellä mielestäni pitäisi olla ainakin 3-sään makuupussi ja lämmintä välivaatetta (=villaa, fleeceä), puukko, kompanssi, tilava reppu, sekä maastokelopiset vaatteet ja kengät jne. 30 ikävuoteen menessä. Siis ilman vittuiluja.

Haluaako sitten virallisen sotauniformun vai ei se on ihan sama minulle. Henk.koht nuo on liian kalliita käyttöalueeseen nähden (=Maastopuku) ja siksipä laitan OMAT rahani ennemmin laadukkaaseen yksiväriseen metsästys/eräasuun. Sillä kehtaa sitten ABC:llä ryystää kahvia ja ehkäpä pilsneriäkin, eikä tarvitse pelätä että joku kiihkoisänmaanpuolllustaja ejakuloi Torni-firman virallisesti hyväksymän maastotakin niskaan tahi selkään. Tavallaan jopa karsastan PV:n viralliseksi hyväksymiä pukuja.

Mutta jos jollakin toisella on into pitää virallisia sotakamppeita päällään ja laittaa niihin rahaa niin eihän se ole minulta pois millään tavalla.
 
Second kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti jokaisella suomalaisella miehellä mielestäni pitäisi olla ainakin 3-sään makuupussi ja lämmintä välivaatetta (=villaa, fleeceä), puukko, kompanssi, tilava reppu, sekä maastokelopiset vaatteet ja kengät jne. 30 ikävuoteen menessä. Siis ilman vittuiluja.

Haluaako sitten virallisen sotauniformun vai ei se on ihan sama minulle. Henk.koht nuo on liian kalliita käyttöalueeseen nähden (=Maastopuku) ja siksipä laitan OMAT rahani ennemmin laadukkaaseen yksiväriseen metsästys/eräasuun. Sillä kehtaa sitten ABC:llä ryystää kahvia ja ehkäpä pilsneriäkin, eikä tarvitse pelätä että joku kiihkoisänmaanpuolllustaja ejakuloi Torni-firman virallisesti hyväksymän maastotakin niskaan tahi selkään. Tavallaan jopa karsastan PV:n viralliseksi hyväksymiä pukuja.

Mutta jos jollakin toisella on into pitää virallisia sotakamppeita päällään ja laittaa niihin rahaa niin eihän se ole minulta pois millään tavalla.

En millään tavalla väitä, että M 91 tai mikään muukaan valtion sotakampe olisi mitenkään ylivertainen verrattuna siviilikamppeisiin tai muiden asevoimien vermeisiin.

M-91 varustusta löytyy vain maastopuvun muodossa ja päähineenä. Paljon parempia maastopukuja löytyisi kyllä liikkeiden valmikoimista ja vielä 91:stä halvemmalla. Nykyinen käytäntö ei kuitenkaan juurikaan salli sitä, että esim. MPK:n harjoituksissa voisi patsastella muissa kuin sotavarusteissa. Useimmille henkisesti terveille skappareille ja harjoitusten kouluttajille riittää, että päällä on joku "sertifioitu" rätti. Allekirjoittanut kyllä laittaa maastopuvun alle jonkun hyvälaatuisen siviilifleecen kuin vetää päällensä jonkun kulahtaneen sissitakin.

Tahtoo vähän olla aina niin, että näissä sotahommissa omat kokemukset muuttuu "totuudeksi". Joku on ehkä käynyt kolmessa harjoituksessa ja jakovarusteet on olleet hyvät- joku toinen taas on käynyt ehkä yhdessä harjoituksessa jossa on jäänyt se makuupussi saamatta lupauksista huolimatta ja yöt on paleltu viltin kanssa sillä vanhalla kolme milliä paksulla makuualustalla jne...

Ehkä kaikista hassuin ihmisryhmä on ne miehet/naiset jotka ostavat M91:set ja ties mitkä jakovaruste kilkuttimet kaappiin mutta eivät käytä niitä harjoituksissa kun "ei kannata kuluttaa omia kamoja...".
 
Second kirjoitti:
Sillä kehtaa sitten ABC:llä ryystää kahvia ja ehkäpä pilsneriäkin, eikä tarvitse pelätä että joku kiihkoisänmaanpuolllustaja ejakuloi Torni-firman virallisesti hyväksymän maastotakin niskaan tahi selkään.
KiihkoIsänMaanPuollustelija ABC:lla eli KIMPA:n (rekisteröitymätön yhteisö) jäsen. Tokihan KIMPAssa on kivempaa kun on viimesen päälle vehkeet.
 
Mosuri kirjoitti:
En millään tavalla väitä, että M 91 tai mikään muukaan valtion sotakampe olisi mitenkään ylivertainen verrattuna siviilikamppeisiin tai muiden asevoimien vermeisiin.

Juu en minäkään tarkoita että M/91 olisi ylikallis paska. Varmasti hommaa hintansa takaisin siihen tarkoitukseen mihin se on tehty, olkootkin paraati- ja kenttäuniformun välinen kompromissi. Siviilimarkkinoilta saa kyllä halvemmallakin toimivia (siviilikäyttöön tarkoitettuja) vaatteita, mutta jos ajatellaan että puvun pitää olla speksien mukaiset häivitysominaisuudet niin silloin muunmuassa M/91 on 99% varmuudella ehdottomasti parempi.

Lähinnä kai kyseessä on ostokykykysymys. Itse olen sen verran vanhoillinen että M/91 jäisi kuitenkin vain kurssivaatteeksi ja sitä myöten meikäläisen kurssinkäyntimäärillä käyttö jäisi vähäiseksi.

Noska: Sen verran pitää selventää että ehkä jopa arastelen pitää tornifirman maastopukua ABC:llä. Tuollainen tyypillinen ABC:llä notkuva KIMPA tuo minulla mieleen 200 senttisen 150 kiloisen isänmaanpuolllustajan joka on valinnut huistyypiksi kaljun ja pieksää neekereitä viikoloppuharrastuksena... Tuollainen kaveri masturboimassa ja ejakuloimassa selän takana herättää minussa unettomuutta ja pidätysvaikeuksia. Ennemmin vaikka pieni hentoinen kettutyttö kirjoittamssa punaisella spraymaalilla "MURHAAJA" minun selkääni. Kyseessä on siis mukavuuskysymys ja turvallisuuskysymyskin.
 
Second kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
En millään tavalla väitä, että M 91 tai mikään muukaan valtion sotakampe olisi mitenkään ylivertainen verrattuna siviilikamppeisiin tai muiden asevoimien vermeisiin.

Juu en minäkään tarkoita että M/91 olisi ylikallis paska. Varmasti hommaa hintansa takaisin siihen tarkoitukseen mihin se on tehty, olkootkin paraati- ja kenttäuniformun välinen kompromissi. Siviilimarkkinoilta saa kyllä halvemmallakin toimivia (siviilikäyttöön tarkoitettuja) vaatteita, mutta jos ajatellaan että puvun pitää olla speksien mukaiset häivitysominaisuudet niin silloin muunmuassa M/91 on 99% varmuudella ehdottomasti parempi.

Lähinnä kai kyseessä on ostokykykysymys. Itse olen sen verran vanhoillinen että M/91 jäisi kuitenkin vain kurssivaatteeksi ja sitä myöten meikäläisen kurssinkäyntimäärillä käyttö jäisi vähäiseksi.

Noska: Sen verran pitää selventää että ehkä jopa arastelen pitää tornifirman maastopukua ABC:llä. Tuollainen tyypillinen ABC:llä notkuva KIMPA tuo minulla mieleen 200 senttisen 150 kiloisen isänmaanpuolllustajan joka on valinnut huistyypiksi kaljun ja pieksää neekereitä viikoloppuharrastuksena... Tuollainen kaveri masturboimassa ja ejakuloimassa selän takana herättää minussa unettomuutta ja pidätysvaikeuksia. Ennemmin vaikka pieni hentoinen kettutyttö kirjoittamssa punaisella spraymaalilla "MURHAAJA" minun selkääni. Kyseessä on siis mukavuuskysymys ja turvallisuuskysymyskin.

Vai pieni ja hento kettutyttö???? Kun tulet minun ikääni, niin riittää että "tytöllä" on omat hampaat edes suussa eikä tarvii olla niin hentokaan.
 
Mosuri kirjoitti:
Erityistä harmia aiheuttaa myös se että hihat ja lahkeet on oikean pituiset ja niissä ryysyissä ei ole paikkoja ja napit on paikallaan & vetskarit toimii.

Veikkaanpa, että valtaosa tämänkin sivuston kovista reserviläisistä vetää LKP:ssa päällensä Kuuskekkoset, nahkasaappailla ja päähän verikauha. Kaikkien vermeiden sävyt haalistuneet erilaisiksi ja sopivuus keskimääräisen reserviläisen päälle on jotain muuta kuin sopiva.

Sitten siellä joku tähtiressu keikaroi uudessa M91:ssä ja kehuu, kuinka hyvin napit ovat paikoillaan ja vetskarit toimivat..
 
skärdis kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Erityistä harmia aiheuttaa myös se että hihat ja lahkeet on oikean pituiset ja niissä ryysyissä ei ole paikkoja ja napit on paikallaan & vetskarit toimii.

Veikkaanpa, että valtaosa tämänkin sivuston kovista reserviläisistä vetää LKP:ssa päällensä Kuuskekkoset, nahkasaappailla ja päähän verikauha. Kaikkien vermeiden sävyt haalistuneet erilaisiksi ja sopivuus keskimääräisen reserviläisen päälle on jotain muuta kuin sopiva.

Sitten siellä joku tähtiressu keikaroi uudessa M91:ssä ja kehuu, kuinka hyvin napit ovat paikoillaan ja vetskarit toimivat..

Toisaalta se maastopuku muuttuu yhdellä allekirjoituksella valtion omaisuudeksi. (Kuten kaikki kenttäkelpoinen materiaali.) Hyvällä tuurilla kyseistä haalistunutta pukua saa sitten pitää seuraavaan vaatteiden vaihtoon asti ja melko suurella todennäköisyydellä se menee naapurissa perustettavalle spol joukkueelle. Epäilen vähän, että tuossa vaiheessa moni toivoo, ettei tarvitsisi pitää minkäänlaista univormua? Eiköhän se huoli perheestä ja tulevasta ole huomattavasti suurempi kuin kateus jonkun reserviläisen tekstiileistä?

Ylipäätänsä ei noilla perustamispaikoilla pahemmin notkuta vaan työtä, tekemistä ja lomakkeiden täyttelyä riittää kyllä kaikille.
 
Mielestän vanhat Kuuskekkoset olisi ollut edellenkin varsin käypä taisteluasu. Nämä -91 ja-05 väkästykset ovat liian hienoja siihen käyttöön mihinkä -62 asu tehtiin aikoinaan... Sillä saatiin varustettua pääosa kenttäarmeijasta kesä/talvi maastopuvulla. Materiaali puuvillaa (nykyään kallista..) jolla saatiin taistelijalle jonkinsortin palosuoja. Nykyiset ovat mitälie sekoitetta, joten niiden palosuojakyky on arvoitus! Ei mitään vetoketjuja yms. tarranauhoja, jotka ajanmyötä rikkoutuvat tai menettävät pitokyvyn.
Jopa Jenkitkin ovat siirtymässä pois Velcron käytöstä. Ja heidän uudet maastopuvutkin ovat muuttuneet yksinkertaisempaan suuntaan mm. taskut vähentyneet jne. Toki taustalla on suojavarusteiden käyttö maastopuvun päällä, mutta sama suuntaushan on meilläkin.

Muistellen Wanhoja aikoja -62 päällä tulee hiki jo pelkästä ajatuksesta, toki -91 ja -05 on kokeiltu, mutta ei oo Wanhan voittanutta.
 
Minä olen ake-ukin kanssa samaa mieltä. M62 oli lämpimillä ilmoilla vilpoisa ja päivettyneenä se oli hyvin naamioiva. Talvella hiihtäessä se tuulettui hyvin ja aluskerroilla sai väljässä vaatteessa riittävän tarkenemisen. Jos olis edes kerran ollut riittävän pitkät hihat ja lahkeet niin eipä olisi ollut mukisemista. Mutta eihän se ole pukusuunnittelijan vika, että osa ressuista muistuttaa orankia enemmän kuin Homo sapiens-lajia.

Pukujen välisiä kosteudenkestoja en viitsi edes ajatella, mielestäni jokainen noista puvuista kastuu, kun joutuu veden kanssa tekemisiin. Vettä pitävät kamppeet on erikseen.

Reservin jakovaatteena kävisi edelleen joku halpa, napeilla ja nyöreillä ja henkseleillä pelaava vaatetus. Ei sen tarvis olla mielestäni mikään paraatipuku parhaasta mahdollisesta kankaasta ja väritetty viimeistä huutoa olevalla tekno-high-pikselillä. Nopeasti kokoonpantava ja riittävän väljä yksinkertainen vuoreton napitettava ja kurottava loimi välttää SA-tilanteessa aivan hyvin. Jos joku haluaa komeampaa niin ainahan voi Perkissä pyytää jakoupseereilta itselleen komeampaa ja soreampaa, kaunista ja upeaa. Voi tietty siinä tilanteessa olla muutakin mielessä kuin se ulkonäkö ja varusteiden näyttävyys ja hitek-ominaisuudet.


Heitän ihan hatusta, tosin melko lähelle liippaa: jostain hinkuvintialaisesta tekstiilipumppaamosta saisi isoissa erissä tuollaista pukua varastoihin taatusti alle 20 euroa per puku. 20 euroa kertaa 100 tuhatta loimea tekee siis 2 miljoonaa. Siinäpähän mietitte sitten, mikä hankintakenraaleista on tärkeää ja mikä ei? Muutamalla millillä saisi taatusti koko kenttäarmeijalle yhtenäisen puvuston. Rahaa ei ole blaablaa. ..... ei ole halua eikä tarvetta hankkia, se on se syy.
 
Myöskin tuon synteettisen sekoitemateriaalien käyttö taisteluasun osana/alla on mielestäni vähintääkin kyseenalaista! Tietysti joku tekninen paita on varmaankin halpa valmistaa, siirtä hikeä yms. mutta jos ajatellaan todellakin taistelukentän olosuhteita, niin ei siellä nyt niin tärkeätä ole mihinkä kerrokseen sen mosurin hiki siirtyy, vaan kun tulee se polttoasehyökkäys taistelija säästyy mahdollisimman pienillä vammoilla esim. Napalm-tipasta! Jos mosurilla on päällä esim. Fleeceä kaveri palaa kuin soihtu.

Briteillä on myös kokemusta varustekokeiluista, he kun ostivat halvat synteetisestä kuiduista (Nylonsekoite muistaakseni) tehdyt palveluasut laivastolle (säästösyistä) entisten puuvillaisten tilalle. Ja juuri ennen Falklandin sotaa.
Sodan jälkeen tehtiin tutkimus laivaston palveluasujen palonkestävyydestä he totesivatkin mm. että yksi syy miksi palovammat olivat niinkin pahoja, syynä oli vaatteiden heikko leimahduskesto. Tuloksena oli paluu vanhaan kalliseen.

Toki laivaston olosuhteet ovat jv-mosurin katsottuna erilaiset, mutta Napalm, Fosfori ja muut nastat polttoemmeet kuuluu edelleenkin taistelukentän kuvaan.

Luulisin, että mikään ei olisi sen kamalampaa kuin repiä palovammoista haavoittuneelta, kirkuvalta tst-toverilta uutta komeata sulanutta M-91 poolopaitaa päältä, jotta saataisiin vammat hoidettua.
 
Back
Top