Morgenstern kirjoitti:
No hitto mikä siinä intin tai ressujen puvun teossa niin vaikeaa olisi.
Kopioidaan leikkaus yksi yhteen maailman parhaista britti- ja jenkkiasuista, haetaan kunnon ripstop- kangas ja mahdollisimman CadPat kuvio.
Saanen huomauttaa, että m/05:n leikkaus on mallisuojaamaton. Ainoa, mikä on suojattu, on kangaskuvio. On siis aivan mahdollista teetättää tai perustaa vaikka ompelimo ompelemaan m/05:n leikkauksilla maastopukuja näiden kulmien oloihin sopivata Jääkäri-kankaasta. http://www.kamouflage.net/camouflage/00261.php
Toistan vielä: m/05:sta on mallisuojattu ainoastaan kangaskuvio, ei leikkauksia.
Morgenstern kirjoitti:
Jonkin kommentteja:
Ja onko tiällä kettään joka oikein omistaisi tai olisi pitänyt uutta MP-asua? Mosuri kertoi että : "Vaatteena aivan paska kesällä kuuma ja syksyllä kylmä. .... terävät esineet viiltävät helposti viiltoja kankaaseen esim. rk:n peltilipas teki reiän takin taskuun."
Anyone else?
Minulla on venäläistyyppinen talvitakki, jossa on harmaa kaulus. Sain sen yhdeltä Valmetin kaverilta, jolle venäläiset olivat lahjoittaneet housut ja takin kalastusliikereissulla.
Toisekseen minulla on m/62, mutta vielä en ole hankkinut komentovyötä, joka siihen "kuuluu" asukokokonaisuutena.
Kolmanneksi on sadesäätä varten uutena ostettu Bundeswehrin hupullinen kenttätakki, parka.
Mielestäni Bundeswehrin ratkaisu on hyvä. Takki on halpa valmistaa eikä siin ole vuoria. Se on kuin suojakuori sille, mitä haluaa pukea alle lumipuvun tai m/62:n tapaan.
Toisekseen olen sitä mieltä, että Suomessa on keskitytty vain Kymenlaakson ja Uudenmaan puolustukseen valitsemlla m/05:ksi vain Etelä-Suomen sekametsien väri. Pohjoisemmassa ja erityisesti kuivilla mäntykankailla puolukkatyypin metsissä voisi tuo kuvio olla vaikka m/62:n tyyppinen tai samanlainen kuin Norjassa.
Lopuksi olen sitä mieltä, että koko Suomen puolustajat voisivat pukeutua vaikka norjalaiseen sotilasvirkapukuun suomalaisin arvomerkkilaatoin ja suomalaisella korkardilla.
Siis:
1. ommellutetaan itse /05 -leikkauksella sotilasvirkapuku Yeger-kankaasta tai
2. otetaan käyttöön Norjan sotilasvirkapuhu suomalaisin arvomerkein ja kokardein tai
3. käytetään Bundeswehrin parkaa ja maastohousuja, joita saa tai on saanut vaikka Hong Kong-liikkeestä suomalaisin arvomerkein ja korkardein.
Sotilasvirkapuvut pitäsi tehdä metsätyyppien ja ilmastovyöhykkeiden mukaan eikä valtion rajojen mukaan.