Vuoden päivät olen turtuneena vahdannut ruudusta venäläisten sadistien ilkamointia ja karmeita uutiskuvia Ukrainasta, mutta tämä pääsi jotenkin livahtamaan ihon alle:
Paavo Lipponen kiisti Nato-jarruttelun ja puolusteli kaasukonsultointiaan: ”Tämäkö oli Venäjän manipulointia?”
Paavo Lipposen mukaan ”korkeat toverit” epäilivät häntä 2000-luvun alussa yrityksestä viedä Suomi Natoon, vaikka se ei olisi silloin ollut mahdollista. Nyt Lipponen esitteli itse ylpeänä rinnassaan ollutta pientä Nato-pinssiä.
www.is.fi
Ennen luentonsa alkua Lipponen tosin varoitti kuulijoitaan näin:
– Harjoitan häikäilemätöntä oikeassa olemista.
”Revansistinen” koulukunta kertoo Lipposen mukaan tarinaa, jonka mukaan suomettuminen loppui vasta nyt ja ennen kaikkea syylliset vanhoihin virheisiin on löydettävä.
– Tähän kuuluu aikamoinen koulukunta Suomessa professoreita, aikamoisia juttuja ihan hihasta. Ei mitään tekemistä tieteen kanssa, Lipponen kuittasi mainitsematta kritisoimiaan professoreita nimeltä.
Toinen koulukunta kertoo Lipposen mukaan tarinaa, jonka mukaan Suomen länsilähentyminen on ollut johdonmukaisesti käynnissä koko sodanjälkeisen ajan ja Nato-jäsenyys on vain sen looginen päätepiste.
Kävi selväksi, että Lipponen katsoo itse kuuluvansa jälkimmäiseen koulukuntaan ja ajaneensa koko ajan Suomea kohti länttä. Luentonsa kunniaksi Lipponen oli kiinnittänyt rintapieleensä jopa pienen Nato-pinssin, josta hän muisti mainita pariinkin otteeseen.
Suomi päätti jo vuonna 2007 presidentti Tarja Halosen ja pääministeri Matti Vanhasen aikana, että Suomelle kaasuputki on vain ympäristökysymys. Lipposen mukaan hanke täytti myös kansainvälisen merioikeuden perusteet, joten estettä hänen konsultoinnilleen ei ollut.
– Se mahdollisti, että saatoin tulla konsulttina mukaan. Se oli Saksan elintärkeissä intresseissä. Että tämäkö oli Venäjän manipulointia ja tämäkö on tiedettä? Lipponen kyseli ja kohdisti kritiikkinsä ”professorien puheille”.