MPK-toiminta QA - kysy kaikkea ja vastaa jos tiedät

Oliko RJ-kurssi minkälainen? Suositteletko?

Itsekin miehistön jäsen, mutta kiinnostunut ryhmänjohtamisesta ja juuri huomasin että näitä RJ-kursseja järjestetään MPK:lla ja aloin harkitsemaan pitäiskö sellaselle ilmoittautua että pääsisi näkemään ja kokemaan vähän tarkemmin tota aihealuetta.
Olen käynyt tuon 3 kertaa Tuusulassa, ja yhden kerran Mikkelissä. Alun perin kun MPK sitä pilotoi, sen jälkeen pariin otteeseen tosiaan Tuusulassa ja miten sitä on viety eteenpäin maakunnissa. Eli kehityskaartakin on tullut nähtyä.

Keskittyminen on aika pitkälti jääkäri-au:n toimintaan. Ryhmän johtaminen hyökkäyksessä & puolustuksessa, tuliylläkkö jne. Riippuen taustasta, tuo voi olla vanhan kertausta tai sitten kokonaan uutta. Itselleni jälkimmäistä, vaunumiehenä ei paljoa tuliylläkköjä tehty, tai asenneltu kylkkäriä puihin. Alun perin sekä Mikkelin kurssilla käytiin myös moottorimarssi läpi.

Kuten useammasta kerrastani huomaa - jos jääkäritoiminta ei ole tuttua, kaksi vklpa on ihan liian vähän! Ja kun kurssilaisia on useampia, johtamissuoritteet ovat aika pitkälti opi uimaan tai huku -periaatteella, kuivavetoja ei tehdä ja oppi pitää ottaa muiden toimintaa seuraamalla. Ekalla kurssilla teoriaa oli aivan liikaa, jälkimmäisissä taas paino on enemmän käytännössä. Palaute on suoraa ja korutonta ja siinä ei auta mukista vastaan.

Positiivista on se, että on joku väylä jossa johtamista saa harjoitella. Miehistölle niitä tilaisuuksia ei ihan kauheasti ole. RJ-kurssihan kuuluu muuten nykyään miehistöstä aliupseeriksi -kurssin viralliseen ohjelmistoon, yhdessä ResJ 1 & 2 -kurssien kanssa.

Eli sinänsä suosittelen, mutta tosiaan jos siitä haluaa kaiken hyödyn irti mikäli jääkäritoiminta ei ole tuttua, niin kannattaa varautua käymään useamman kerran.
 
Itsekin miehistön jäsen, mutta kiinnostunut ryhmänjohtamisesta ja juuri huomasin että näitä RJ-kursseja järjestetään MPK:lla ja aloin harkitsemaan pitäiskö sellaselle ilmoittautua että pääsisi näkemään ja kokemaan vähän tarkemmin tota aihealuetta.

Kuten useammasta kerrastani huomaa - jos jääkäritoiminta ei ole tuttua, kaksi vklpa on ihan liian vähän! Ja kun kurssilaisia on useampia, johtamissuoritteet ovat aika pitkälti opi uimaan tai huku -periaatteella, kuivavetoja ei tehdä ja oppi pitää ottaa muiden toimintaa seuraamalla. Ekalla kurssilla teoriaa oli aivan liikaa, jälkimmäisissä taas paino on enemmän käytännössä. Palaute on suoraa ja korutonta ja siinä ei auta mukista vastaan.

Positiivista on se, että on joku väylä jossa johtamista saa harjoitella. Miehistölle niitä tilaisuuksia ei ihan kauheasti ole.

Sitä mukaa, kun vuosien varrella miehistön suhteellinen osuus MPKn osallistujamäärissä on kasvanut huomattavasti ja on tullut enemmän havaintoja, joissa miehistö pääsee harjoittelemaan johtamista sisältäviä tehtäviä niin nostan mieleni päällä olevat kolme pointtia, jotka näissä käytännön oppimistilanteissa mielestäni auttaisivat hyvään alkuun ilman muodollista oppia AU/RU-kurssilta.

1. Substanssiosaaminen on tärkeää, mutta tärkeintä on halu toimia johtajana. Ei ole suinkaan esimiehelle häpeäksi jos alaisella on jostain asiasta parempi osaaminen ja ymmärrys vaan kyvykäs ja fiksu miehistö on siunaus ja tällöin esimiehen pitää kyetä käyttämään tätä oikealla tavalla hyväksi, jotta saadaan paras mahdollinen lopputulos. Aikuisista ihmisistä koostuvassa joukossa on hurjan paljon muutakin osaamista kuin kyky kaivaa potero tai valita tuliasema puun oikealta puolelta. Vaikka tuota osaamista kuultaisiin ja huomioitaisiin suorastaan parlamentaarisesti niin lopullinen päätös ja vastuu kuuluu silti aina esimiehelle.

2. Johtajan tehtävä on ensisijassa johtaa, delegoida ja valvoa eikä niinkään suorittaa itse, mutta tämä ei tietenkään poissulje sitä, että johtaja on joukon jäsen ja mitä alempi johtaja niin sitä tiiviimmin hän sitä on. Partionjohtajat ja ryhmänjohtajat ovat joukkonsa (miehistön) esitaistelijoita ja tovereita, mutta eivät vertaisia.

3. Aikuisia miehiä voi johtaa vain oman esimerkin ja luottamuksen kautta. Kyse on ihmisistä eikä mistään "resursseista" saati koirista, joita voi vain käskeä.

Kaipaisin yleisesti miehistöltä entistä aktiivisempaa halua kokeilla johtamista, mikäli se on harjoituksessa tai kurssilla mahdollista. Nuo ovat turvallisia paikkoja harjoitella ja oppia, koska kukaan ei kuole vaikka vähän kämmäisi. Se kuuluu asiaan ja jokainen, joka on johtamista opetellut vittuintin riveissä on saanut oppia myös vähemmän onnistuneista suorituksista.

Vaikka joukon edessä oleminen ja johtaminen tuntuisi aluksi vieraalta, niin väitänpä, että aika moni aliupseerioppilas, upseerioppilas, varusmiesjohtaja, reserviläisjohtaja, kadetti tai ammattisotilas on kokenut samaa jossain vaiheessa johtajaksi kasvamisen prosessia, joka ei suinkaan pääty sotilaspassien jakoon. Suurin kehittyminen tapahtunee, kun ollaan poissa omalta mukavuusalueelta.
 
Sitä mukaa, kun vuosien varrella miehistön suhteellinen osuus MPKn osallistujamäärissä on kasvanut huomattavasti ja on tullut enemmän havaintoja, joissa miehistö pääsee harjoittelemaan johtamista sisältäviä tehtäviä niin nostan mieleni päällä olevat kolme pointtia, jotka näissä käytännön oppimistilanteissa mielestäni auttaisivat hyvään alkuun ilman muodollista oppia AU/RU-kurssilta.

1. Substanssiosaaminen on tärkeää, mutta tärkeintä on halu toimia johtajana. Ei ole suinkaan esimiehelle häpeäksi jos alaisella on jostain asiasta parempi osaaminen ja ymmärrys vaan kyvykäs ja fiksu miehistö on siunaus ja tällöin esimiehen pitää kyetä käyttämään tätä oikealla tavalla hyväksi, jotta saadaan paras mahdollinen lopputulos. Aikuisista ihmisistä koostuvassa joukossa on hurjan paljon muutakin osaamista kuin kyky kaivaa potero tai valita tuliasema puun oikealta puolelta. Vaikka tuota osaamista kuultaisiin ja huomioitaisiin suorastaan parlamentaarisesti niin lopullinen päätös ja vastuu kuuluu silti aina esimiehelle.

2. Johtajan tehtävä on ensisijassa johtaa, delegoida ja valvoa eikä niinkään suorittaa itse, mutta tämä ei tietenkään poissulje sitä, että johtaja on joukon jäsen ja mitä alempi johtaja niin sitä tiiviimmin hän sitä on. Partionjohtajat ja ryhmänjohtajat ovat joukkonsa (miehistön) esitaistelijoita ja tovereita, mutta eivät vertaisia.

3. Aikuisia miehiä voi johtaa vain oman esimerkin ja luottamuksen kautta. Kyse on ihmisistä eikä mistään "resursseista" saati koirista, joita voi vain käskeä.

Kaipaisin yleisesti miehistöltä entistä aktiivisempaa halua kokeilla johtamista, mikäli se on harjoituksessa tai kurssilla mahdollista. Nuo ovat turvallisia paikkoja harjoitella ja oppia, koska kukaan ei kuole vaikka vähän kämmäisi. Se kuuluu asiaan ja jokainen, joka on johtamista opetellut vittuintin riveissä on saanut oppia myös vähemmän onnistuneista suorituksista.

Vaikka joukon edessä oleminen ja johtaminen tuntuisi aluksi vieraalta, niin väitänpä, että aika moni aliupseerioppilas, upseerioppilas, varusmiesjohtaja, reserviläisjohtaja, kadetti tai ammattisotilas on kokenut samaa jossain vaiheessa johtajaksi kasvamisen prosessia, joka ei suinkaan pääty sotilaspassien jakoon. Suurin kehittyminen tapahtunee, kun ollaan poissa omalta mukavuusalueelta.
Komppaan pitkälti! Ymmärrän myös hyvin miehistöllä olevan kynnyksen johtaa - PV ei hirveästi opeta (aikaresurssien puutteessa kai) miehistölle johtamista edes ns varalla, jos RJ kaatuu. Mielestäni jokaisen miehistönjäsenen pitäisi vetää ainakin yksi skenaario ryhmänjohtajana, jotta ymmärrystä tulisi myös siitä, miten voi alaisena toimia paremmin (esim miksi ne ilmoitukset pitää tulla). Omana aikanani sekä RJ että VJ olivat molemmat (PSJ-)AUK:in käyneitä, joten miehistö ei siinäkään päässyt kokeilemaan johtamista. Eikä vaunussa, vaikka ampuja onkin varajohtaja, koska RA säännökset eivät salli vaunun johtamista ilman virallista pätevyyttä, mitä ei ampujille kouluteta.

Samoin monelle miehistönjäsenelle tuo delegointi on vaikeaa, mieluummin ollaan itse ensimmmäisenä tekemässä ja vaikka se nostaakin omalla tapaa arvostusta muiden parissa, niin helposti skouppi katoaa ja tulee putkinäköä. Itselläni siihen meni pitkään opetella. Samoin käskeminen tuntui ensi alkuun vaikealta, mutta vuosien saatossa siihen on harjaantunut.

Komppaan myös sitä, että MPK:n kurssit ovat turvallinen ympäristö kokeilla ja epäonnistua. Valitettavasti vaikka PV:n kertauksien pitäisi olla samanlaisia paikkoja oppia, niin ne tuntuvat olevan enemmän sitä opi uimaan tai huku -kategoriaa: partionjohtajaksi tai ryhmänjohtajaksi heitetty miehistön jäsen joko onnistuu siinä, tai epäonnistuu jolloin papereihin tulee merkintä ettei toimessa tule seuraavaa kertaa. Se on hieman epäreilua huomioiden ettei PV sitä edes auttavaa johtajakoulutusta anna.
 
Komppaan pitkälti! Ymmärrän myös hyvin miehistöllä olevan kynnyksen johtaa - PV ei hirveästi opeta (aikaresurssien puutteessa kai) miehistölle johtamista edes ns varalla, jos RJ kaatuu. Mielestäni jokaisen miehistönjäsenen pitäisi vetää ainakin yksi skenaario ryhmänjohtajana, jotta ymmärrystä tulisi myös siitä, miten voi alaisena toimia paremmin (esim miksi ne ilmoitukset pitää tulla). Omana aikanani sekä RJ että VJ olivat molemmat (PSJ-)AUK:in käyneitä, joten miehistö ei siinäkään päässyt kokeilemaan johtamista. Eikä vaunussa, vaikka ampuja onkin varajohtaja, koska RA säännökset eivät salli vaunun johtamista ilman virallista pätevyyttä, mitä ei ampujille kouluteta.

Samoin monelle miehistönjäsenelle tuo delegointi on vaikeaa, mieluummin ollaan itse ensimmmäisenä tekemässä ja vaikka se nostaakin omalla tapaa arvostusta muiden parissa, niin helposti skouppi katoaa ja tulee putkinäköä. Itselläni siihen meni pitkään opetella. Samoin käskeminen tuntui ensi alkuun vaikealta, mutta vuosien saatossa siihen on harjaantunut.

Komppaan myös sitä, että MPK:n kurssit ovat turvallinen ympäristö kokeilla ja epäonnistua. Valitettavasti vaikka PV:n kertauksien pitäisi olla samanlaisia paikkoja oppia, niin ne tuntuvat olevan enemmän sitä opi uimaan tai huku -kategoriaa: partionjohtajaksi tai ryhmänjohtajaksi heitetty miehistön jäsen joko onnistuu siinä, tai epäonnistuu jolloin papereihin tulee merkintä ettei toimessa tule seuraavaa kertaa. Se on hieman epäreilua huomioiden ettei PV sitä edes auttavaa johtajakoulutusta anna.

Juurikin tappioiden välittömästä korvaamisesta sodan ajan olosuhteissa näkisin tässä olevan kysymys eikä niinkään siitä, että miehistökoulutuksen saaneiden sijoitukset suunnitellaan ennalta jo rauhan aikana johtajatehtäviin varsinkaan ilman mitattua osaamista. Täydennyskoulutus miehistöstä aliupseeriksi on eri asia kuin se, että lisätään ja monipuolistetaan miehistön osaamista, jolloin käytettävyyskin paranee.

Nähdäkseni hyvin koulutetun sotamiehen pitäisi pystyä sijaistamaan ja vähintään lyhytaikaisesti korvaamaan ryhmänjohtaja, hyvin koulutetun ryhmänjohtajan taas joukkueenjohtaja ja varajohtaja, hyvin koulutetun joukkueenjohtajan taas komppanianpäällikkö ja varapäällikkö jne. Jos tuntuu siltä, että oma sotilasarvo, osaaminen ja tehtävä eivät kohtaa keskenään, niin tämä on ihan hyvä näkökulma muistettavaksi.

Aivan ehdoton minimi on se oman sotilasarvon mukaisen ns. perustehtävän tms. hallitseminen omassa aselajissa ja koulutushaarassa. Kun mennään sotamiehen, alikersantin tai vänrikin merkkien ulkopuolelle niin jokainen lisänatsa tai ruusuke mielestäni on osoitus siitä, että henkilöllä on kyky suoriutua siitä perustehtävää vaativammasta tehtävästä. Korpraaleilta pitää voida odottaa enemmän kuin sotamiehiltä. Kersanteilta enemmän kuin alikersanteilta. Luutnanteilta enemmän kuin vänrikeiltä jne.

On mielestäni täysin ymmärrettävää, että mitatessa joukon ja sen jäsenten suorituskykyä suunniteltuihin sodan ajan tehtäviin sopimattomat henkilöt vaihdetaan paremmin sopiviin sen sijaan, että toistettaisiin mittaustapahtuma (kuten varusmiesten loppusota), jolloin lähinnä kai voidaan todeta pääasiassa se toistuuko tehty virhe tai muu seikka, joka henkilövaihdokseen on johtanut.

Tälläistä hieman karsivaa tulos tai ulos ajattelua se käsitykseni mukaan on kaikilla tasoilla. Ei miehistökoulutuksen varassa ja siitä syystä koulutuksen sekä käytännön harjaantumisen puutteen takia heikon johtamissuorituksen tehneen miehistöön kuuluvan osalta silloin ole kyse siitä, että mies on suinkaan ns. täyspaska, vaikka ei miehistökoulutettuna pärjäisi vaaditusti johtajatehtävässä.

Kyllä sitä on AUKn käyneitäkin tiputettu sodan ajan tehtävältään esimerkiksi konekivääriampujiksi, kun näytöt suorituskyvyn mittaustapahtumassa ovat olleet heikot ryhmänjohtajan tehtävään. Heikkoja AU koulutettuja ryhmän varajohtajia on korvattu pystyvillä korpraaleilla. RUKn käyneitä on jätetty sijoittamatta lainkaan, kun ei ole loppujen lopuksi ollut vaadittua osaamista siihen, että pystyisi joukkuetta johtamaan tai käsittelemään alaisia sopivasti jne.

Karsinta varmaan vielä tiukentuu sodan myötä ja jatkossakin voi heikosti suoriutunut majuri löytää itselleen sopivimman tehtävän täyttäessään konepistoolin lippaita niinkuin eräskin hahmo Siiranmäessä tai eversti voi päätyä rintamavastuussa olevasta komentajatehtävästä rehutehtaalle tai muihinkin "erityistehtäviin".
 
Tälläistä hieman karsivaa tulos tai ulos ajattelua se käsitykseni mukaan on kaikilla tasoilla. Ei miehistökoulutuksen varassa ja siitä syystä koulutuksen sekä käytännön harjaantumisen puutteen takia heikon johtamissuorituksen tehneen miehistöön kuuluvan osalta silloin ole kyse siitä, että mies on suinkaan ns. täyspaska, vaikka ei miehistökoulutettuna pärjäisi vaaditusti johtajatehtävässä.

Kyllä sitä on AUKn käyneitäkin tiputettu sodan ajan tehtävältään esimerkiksi konekivääriampujiksi, kun näytöt suorituskyvyn mittaustapahtumassa ovat olleet heikot ryhmänjohtajan tehtävään. Heikkoja AU koulutettuja ryhmän varajohtajia on korvattu pystyvillä korpraaleilla. RUKn käyneitä on jätetty sijoittamatta lainkaan, kun ei ole loppujen lopuksi ollut vaadittua osaamista siihen, että pystyisi joukkuetta johtamaan tai käsittelemään alaisia sopivasti jne.

Karsinta varmaan vielä tiukentuu sodan myötä ja jatkossakin voi heikosti suoriutunut majuri löytää itselleen sopivimman tehtävän täyttäessään konepistoolin lippaita niinkuin eräskin hahmo Siiranmäessä tai eversti voi päätyä rintamavastuussa olevasta komentajatehtävästä rehutehtaalle tai muihinkin "erityistehtäviin".
On tässä korpraalina tullut toimittua ryhmänjohtajana ja joukkueen vj:näkin, ja se suorituskyky ulosmitattiin yhdessä harjoituksessa positiivisin kehuin sekä jojolta että PV:n kouluttajalta.

Onneksi olin käynyt itse noita ryhmänjohtajakursseja, PV:n antamalla ei-oo-koulutuksella olisi ollut sormi suussa.
 
Taannoinen vääpelikurssi oli silmiä avaava. LKPn aikana menisi siinä hommassa aika monta alun vrk samoilla silmillä kun yrittää selvittää oman komppanian porukoiden taustat, laittaa ukot oikeille paikoille rosterissa, hommata kamat kuntoon ja sitten vielä testata kokoonpano. Hatunnosto jokaiselle MPKn kautta omaa osaamistaan kartuttavalle, helpottaa sitten pilliin puhallettaessa merkittävästi.

Vahva suositus kyseiselle kurssille, kuten muillekin useamman vuoden ”vakiorotaatiossa” olleille kursseille, ovat pääsääntöisesti erittäin laadukkaita. Aina voi myös tehdä itse paremmin, kouluttajan polku on kaikille avoinna.
 
Taannoinen vääpelikurssi oli silmiä avaava. LKPn aikana menisi siinä hommassa aika monta alun vrk samoilla silmillä kun yrittää selvittää oman komppanian porukoiden taustat, laittaa ukot oikeille paikoille rosterissa, hommata kamat kuntoon ja sitten vielä testata kokoonpano. Hatunnosto jokaiselle MPKn kautta omaa osaamistaan kartuttavalle, helpottaa sitten pilliin puhallettaessa merkittävästi.

Vahva suositus kyseiselle kurssille, kuten muillekin useamman vuoden ”vakiorotaatiossa” olleille kursseille, ovat pääsääntöisesti erittäin laadukkaita. Aina voi myös tehdä itse paremmin, kouluttajan polku on kaikille avoinna.
PERKIn harjoituksessa kerran LKP-j:ssa olleena voin sanoa, että yhden komppaniankin perustaminen vaatii monta päivää tiukkaa työtä. Ja koordinointia. Sen takia LKP-j:n ryhmiä vetävätkin upseerit.
 
Nyt tuli ilmoitus, Talvihuovi 25 kutsuu ja siellä olisi tarkoitus tuo "Paikallispuolustus - taistelijan peruskurssi 4, Ukrainan opit" kurssi käydä läpi. Sähköposti tuli että arvomerkit pitäisi olla ja niin edelleen. Ei ainakaan vähentänyt kuumotusta tilanteesta, koska tämä on tosiaan ensimmäinen kurssi ja inttiä ei ole edes pohjalla.

Laittelen tänne muille vastaavista lähtökohdista ponnistaville vielä kokemuksia jahka viikonloppu on takana.
 
Huoltojoukkueen peruskurssille ilmottauduttu, mitähän noilla yleensä puuhaillaan noin pääpiirteittäin? Aiheet löytyy kyllä kurssikuvauksesta mutta tehdäänkö esim. moottorimarssi joukkuetasolla ja yövytään maastossa? Opsec huomioiden toki lisätietoja kaipailen että tietäisi vähän mitä odottaa. Vahva logistiikkatausta siviilistä sekä myös koulutus ja sijoitus huoltoon liittyen löytyy valmiiksi.
 
Back
Top