MPKY 2015

Nypläsin tämän avauksen v. 2010. Pohdintoja, pliis. Mikä on ollut kehittämisen vauhti, miten erilaiset tavoitetilat ovat toteutuneet? Onko saavutettu viidessä vuodessa jotain niin tosiolevaa, että sen voi paiskata avoimesti framille kunniasuitsutusten kera? Viisi vuotta on merkittävä periodi.

Koulutuksen laatu on parantunut edelleen. Lisäksi voisin mainita yhden asian, mitä kaikki eivät ole huomanneet. Yhä harvemmissa maakunnissa on enää kouluttavia Puolustusvoimien joukkoja lainkaan. Mutta on MPK.

Koulutus- ja tukiyksiköt ovat joillakin alueilla varteenotettavia toimijoita.

Toiminnan tehostuessa pitää jo miettiä, mitä konkreettista voi kertoa, joten jääköön hiukan avoimeksi tämä suitsutuspuoli. Eino Leinon sanoin: Kell' onni on, se onnen kätkeköön, kell' aarre on, se aarteen peittäköön, ja olkoon onnellinen onnestaan ja rikas riemustansa yksin vaan.
 
MPK:n nettisivuilla on tapahtunut muutoksia. Nyt voi ominpäin täydentää tietonsa, vaikka kaikki olennaiset tiedot kyllä ovat jo PV:n hallussa... Täytinköhän tuotakaan kohtaa oikein?

mpk.jpg
 
Tämänpäiväinen reserviläisten 25 km kenttäkelpoisuussuoritus Brandenstein-marssi kokosi yli puolisataa taistelukuntonsa ylläpidosta kiinnostunutta kansalaistamme mittaamaan omaa tämänhetkistä kenttäkelpoisuuttaan.

Yksi marssille osallistuneista oli sotaveteraani, 92-vuotias Yrjö Saraste, joka paineli saattajineen koko matkan aina maaliin saakka, vain hieman yli 6 tunnin aikana.
 
Omien kokemusteni perusteella, ero esim. 15 vuoden takaiseen tilanteeseen on huomattava. Käytänkö nyt oikeaa termiä, mutta olen jäänyt käsitykseen, että nykyisin kaikki vähänkin merkittävimpien kurssien kouluttajat sertifioidaan puolustusvoimien toimesta. Toisin sanoen tiettyyn laatutasoon pitää päästä, sitä kontrolloidaan ja testataan. Tämä tuo luonnollisesti lisää laatua koulutukseen, sillä raja on korkealla. Tilanne ainakin ollut tämä niillä kursseilla, mihin itse olen ollut osallisina. Eli katsantoni toki kapea, mutta silti.
Vuosituhannen vaihteessa oli joukossa näitä ns. sotilaallisia kivaa ja mukavaa -makkaranpaistokursseja. Niiden hyöty osallisille oli rajallinen, ja osin tuottanut koko järjestelmälle kyseenalaista mainetta, jolle tälläkin sivustolla on naureskeltu, ihan syystä.
Ja totuuden nimissä, eivät ne kaikki kovat kertauksetkaan välttämättä kovin tehokkaita ole. Vetäjän persoonasta riippuen, viiden päivän suunnitteluharjoituksen tulokset voisi joskus saada aikaan pienemmässäkin ajassa.
 
Omien kokemusteni perusteella, ero esim. 15 vuoden takaiseen tilanteeseen on huomattava. Käytänkö nyt oikeaa termiä, mutta olen jäänyt käsitykseen, että nykyisin kaikki vähänkin merkittävimpien kurssien kouluttajat sertifioidaan puolustusvoimien toimesta. Toisin sanoen tiettyyn laatutasoon pitää päästä, sitä kontrolloidaan ja testataan. Tämä tuo luonnollisesti lisää laatua koulutukseen, sillä raja on korkealla. Tilanne ainakin ollut tämä niillä kursseilla, mihin itse olen ollut osallisina. Eli katsantoni toki kapea, mutta silti.....
PV:n tilaamissa VEH-harjoituksissa edellytetään kouluttajilta/koulutusjohtajilta PV:n hyväksyntä ja tehtävän mukainen pätevyys. Pätevyysluokitus on 3-tasoinen; 1-rastikouluttaja (mieskohtaiset taidot), 2-aselajikouluttaja (ryhmä-joukkue), 3-harjoituksen johtaja (joukkue-komppania). Pätevöityminen tapahtuu kouluttajakoulutuksen myötä. Kouluttajakoulutus on ainakin tähän sakka järjestetty Haminassa 5pv KH:na (1 ja 2) ja kouluttajakoulutukseen on liittynyt koulutussuoritusten arviointi. Myös MPK järjestää kouluttajakoulutusta ja harjoituksenjohtajan koulutusta, mutta minulla ei ole tietoa miten PV "luokittaa" nämä MPK-pätevyydet (..luokittaako?). Lisäksi jokaisessa harjoituksessa mihin reserviläinen on osallistunut kouluttajana tai koulutusjohtajana, tekee (yleensä) PV:n edustaja hänestä/heistä arvioinnit . Lisätietoja antavat aluetoimistoista ja MPK:n piiri-/koulutuspäälliköt. Jos on kysymys PV:n tilaamasta harjoituksesta, pitää laadun olla taattu ja ainakin mitattavissa. Ellei joku tilattu koulutus ole "riittävän tasokasta", on erittäin mahdollista että samaa ei tilata tilata toista kertaa (sama pätee kouluttajiin/johtoon). Tämä voi luonnollisesti vaihdella alueittain kun perimmiltään on kyse kuitenkin vapaaehtoisesta toiminnasta, eikä reserviläisiltä voida odottaa "ammattilaispätevyyttä" kaikissa asioissa. TARVE ja Hyöty-Laatu-Kustannus kulkee käsikädessä.
 
PV:n tilaamissa VEH-harjoituksissa edellytetään kouluttajilta/koulutusjohtajilta PV:n hyväksyntä ja tehtävän mukainen pätevyys. Myös MPK järjestää kouluttajakoulutusta ja harjoituksenjohtajan koulutusta, mutta minulla ei ole tietoa miten PV "luokittaa" nämä MPK-pätevyydet (..luokittaako?).

Onko tosiaan näin? No kertokaa mulle miksi joku kouluttautuu vapaaehtoisesti, palkatta, PV edellyttämään tasoon, kuin kantahenkilökuntaan kuuluva palkkaa saava sotilas? Toiselle maksetaan ja toiselle ei.
Tuota taustaa vastaan en osaa kuvitella että ollenkaan vapaaehtoispuolella saavutetaan vastaava taso. Näin PV:n puolella voidaan jatkossakin naureskella ressujen touhuille, niinkö? En asiasta tiedä tarkemmin ja siksi kyselen.
 
Onko tosiaan näin? No kertokaa mulle miksi joku kouluttautuu vapaaehtoisesti, palkatta, PV edellyttämään tasoon, kuin kantahenkilökuntaan kuuluva palkkaa saava sotilas? Toiselle maksetaan ja toiselle ei.
Tuota taustaa vastaan en osaa kuvitella että ollenkaan vapaaehtoispuolella saavutetaan vastaava taso. Näin PV:n puolella voidaan jatkossakin naureskella ressujen touhuille, niinkö? En asiasta tiedä tarkemmin ja siksi kyselen.
Voihan olla niinkin ettei kriisin, kuten sodan aikana riitä koulutustehtäviin alan ammattilaisia kun sijoituksensa/tehtävänsä on muissa joukoissa? Ei olisi reservissä kouluttajia, ellei rauhan aikana koulutettaisi ja harjotteitaisi.
Asiasta kiinnostuneet (etenkin kouluttajatehtävistä) voivat tiedustella lisätietoja ja taustoja omasta aluetoimistostaan tai muusta asianomaisesta lähteestä. Tämä toiminta on PV:n johtamaa, kuten myös reserviläisten sijoitukset eri tehtäviin, rauhan ja sodan aikana. Huvittavintahan olisi jos PV:n henkilöstö naureskelisi itselleen ja lakisääteisille tehtävilleen :D ?
 
Viimeksi muokattu:
No ei se vapaaehtoinen kouluttajakoulutus tietenkään tarkoita, että kouluttaja olisi ammattilaisen kanssa samalla tasolla... Mpk:n kouluttaja kouluttaa lähinnä niitä asioita, mihin on itse varusmiehenä saanut koulutuksen ja mahdollisesti varusmiesjohtajana kouluttanut omille alaisilleen, p-kauden juttuja ja mahdollisesti jotain omaan siviilialaan liittyvää (vaikka ensiapua). Kokonaan uusia asioita koulutetaan vain hyvin vähän. Ammattisotilaiden hommiin kuuluu vähän vastivampiakin tehtäviä, kuin jonkun tellurastin pitäminen oikeaoppisesti pv:n vaatimukset täyttäen. Kakostason kouluttajalle tuo taas saattaa olla se kaikkein vaativin tehtävä. Toiseksi, VEH/MPK-kurssit ovat pääosin vanhan kertausta, kun taas ammattisotilaat joutuvat kouluttamaan myös varusmiehiä, joilla ei ole minkäänlaista sotilaskoulutusta ennestään.
 
No ei se vapaaehtoinen kouluttajakoulutus tietenkään tarkoita, että kouluttaja olisi ammattilaisen kanssa samalla tasolla... Mpk:n kouluttaja kouluttaa lähinnä niitä asioita, mihin on itse varusmiehenä saanut koulutuksen ja mahdollisesti varusmiesjohtajana kouluttanut omille alaisilleen, p-kauden juttuja ja mahdollisesti jotain omaan siviilialaan liittyvää (vaikka ensiapua). Kokonaan uusia asioita koulutetaan vain hyvin vähän. Ammattisotilaiden hommiin kuuluu vähän vastivampiakin tehtäviä, kuin jonkun tellurastin pitäminen oikeaoppisesti pv:n vaatimukset täyttäen. Kakostason kouluttajalle tuo taas saattaa olla se kaikkein vaativin tehtävä. Toiseksi, VEH/MPK-kurssit ovat pääosin vanhan kertausta, kun taas ammattisotilaat joutuvat kouluttamaan myös varusmiehiä, joilla ei ole minkäänlaista sotilaskoulutusta ennestään.
Vapaaehtoista tuossa PV:n tuottamassa kouluttajakoulutuksessa on hakeutuminen ja sitoutuminen. Varsinainen KOULUTTAJAkoulutus on KÄSKETTYÄ (= KH:t). Kouluttajakoulutukseen voidaan käskeä myös jo reserviin siirtyneitä (evp) ammattisotilaita päivittämään tietoja/taitoja ajantasalle. Resereviläiskouluttajia PV käyttää lähinnä MPK:lta tilatuissa, tietyille koulutettaville joukoille suunnatuissa VEH harjoituksissa. Pääkouluttajina, valvojina ja harjoituksen johtovastuussa on yleensä myös PV:n virassa olevaakouluttajahenkilökuntaa, ei ainoastaan "esikuntaväkeä". Kurssi- ja koulutusvastuussa voi olla myös reserviläisiä mutta tämä riippuu harjoituksen luonteesta. Ei pidä sotkea MPK:n "muu sotilaallinen koulutus" ja "PV:n tilaamat suunnatut harjoitukset" keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Vapaaehtoiseksi kouluttajaksi hakeutuminen on myös suora tie kertausharjoituksiin joita täälläkin kovasti kysellään. Välillä ihmetyttää kun olen tavannut ihmisiä jotka ovat omasta mielestään kovia maanpuolustajia, mutta sitten ihmettelevät, että kuka hullu lähtee kouluttajaksi vapaaehtoisesti ja palkatta :rolleyes:
 
Vapaaehtoiseksi kouluttajaksi hakeutuminen on myös suora tie kertausharjoituksiin joita täälläkin kovasti kysellään. Välillä ihmetyttää kun olen tavannut ihmisiä jotka ovat omasta mielestään kovia maanpuolustajia, mutta sitten ihmettelevät, että kuka hullu lähtee kouluttajaksi vapaaehtoisesti ja palkatta :rolleyes:
JUURI NÄIN. Hakeutuminen ja Sitoutuminen kouluttajaksi kouluttautumiseen ja vapaaehtoisuus kouluttajahommiin tulisi olla itsessään Maanpuolustuksellisesti motivoiva ja vähänkin opettamisen ja valmentamisen taitoja entuudestaan osaavan velvollisuus.
 
....ihmisiä jotka ovat omasta mielestään kovia maanpuolustajia, mutta sitten ihmettelevät, että kuka lähtee kouluttajaksi vapaaehtoisesti ja palkatta.

Mielestäni tuollaiset näkemykset voivat tulla myös seuraavista:

- ei ole yleistä määritystä siitä mikä on "kova maanpuolustaja" ja itsestä kuitenkin on käsitys että on sellainen
- on kova maanpuolustaja henkisellä tasolla ( maanpuolustustahdon lujuus)
- kouluttaminen on menetettyä vapaa-aikaa, josta varmaan maksetaan, koska siitä kertyvän hyödyn saavat jotkut muut kuin itse. Maksetaanhan niillekin jotka ammattinsa puolesta kouluttavat.
- vapaa-ajan käyttämiseen on useita vaihtoehtoja ja maanpuolustuksellinen harrastaminen on vain yksi niistä. Niin kauan kuin harrastuksen tyydytys tulee itselle ei rahaa ajattele.

Saatan kyllä ymmärtää sellaista jonka näkemys on jokin noista, koska eihän ketään voi pakottaa johonkin tiettyyn mielipiteeseen tai tekemiseen. Nuo eivät siis välttämättä ole omia näkemyksiäni, mutta kunhan nyt vaan totean. Pyrin ottamaan sellaisen ulkopuolisen tarkastelijan näkökulman keskustelun eteenpäin viemisen kannalta.


.
 
Tuo maanpuolustustahto on käsite, jonka ihmiset käsittävät haluamallaan tavalla, eli ei siitä sen enempää.
Kouluttamisesta on hyötyä myös itse kouluttajalle, koska asia pitää osata, että sitä voi toisille kouluttaa ja väitän, että vapaaehtoisena kouluttajana joutuu kehittämään sotilaallisia taitojaan huomattavasti paremmalle tasolle kuin millä koulutettavat ovat. Kouluttaminen on myös vuorovaikutustilanne, jossa koulutettavat voivat tarjota uusia tapoja ja näkemyksiä asioihin, joten kyllä siinäkin henk.koht. taidot kehittyvät. Jokainen tietysti päättää mihin vapaa-aikansa tuhlaa, mutta hattua nostan niille ketkä sitä uhraavat muiden kouluttamiseen.
 
Vapaaehtoiseksi kouluttajaksi hakeutuminen on myös suora tie kertausharjoituksiin joita täälläkin kovasti kysellään. Välillä ihmetyttää kun olen tavannut ihmisiä jotka ovat omasta mielestään kovia maanpuolustajia, mutta sitten ihmettelevät, että kuka hullu lähtee kouluttajaksi vapaaehtoisesti ja palkatta :rolleyes:

Kyllä tälläkin palstalla tavan takaa törmää väkeen, jotka mielellään keskustelevat tyyliin "(mitään en tiedä mutta) olen sitä mieltä, että..."

Melko harva on ollut edes keikkasoturina ja/tai aktiiviharjoittelijana mutta juttua ja näkemystä löytyy tyyliin maailmankaikkeus: sen rajat, rakenteet ja tulevaisuudennäkymät.
 
Onko tosiaan näin? No kertokaa mulle miksi joku kouluttautuu vapaaehtoisesti, palkatta, PV edellyttämään tasoon, kuin kantahenkilökuntaan kuuluva palkkaa saava sotilas? Toiselle maksetaan ja toiselle ei.
Tuota taustaa vastaan en osaa kuvitella että ollenkaan vapaaehtoispuolella saavutetaan vastaava taso. Näin PV:n puolella voidaan jatkossakin naureskella ressujen touhuille, niinkö? En asiasta tiedä tarkemmin ja siksi kyselen.
Piti oikein avata oma MPK-kortti ja tehdä pieniä laskelmia. Kun pois otetaan erilaiset evp-upseerien (everstiluutnantit ja majurit) johtamat kurssit, niin koulutus on viimeisten noin kymmenen vuoden aikana ollut ensiluokkaista. Siis reserviläisten antamana. Kun puolustusjärjestelmämme perustuu reserviin, niin olisin huolestunut, mikäli tällaisia pyyteettömiä tyyppejä ei sieltä nousisi esiin. Sodan uhan aikana reserville annetaan valtavasti vastuuta, ja nykyiset kertausmäärät tietäen, niin käytännössä iso joukko hestä joutuu siihen melko kylmiltään. Osa haluaa kehittää itseään, jotta osaa toimia kovassa tilanteessa paremmin ja saada enemmän aikaan ilman että ihan kaikkea oppia täytyy verellä ostaa.
Varmasti en kuitenkaan osaa sitten sanoa, miksi näin on. Edellä mainittu täysin omaa tulkintaa. Muun muassa syväjohtamisessa (kouluttaja kpääll res), komppanian perustamisessa (kouluttajana perk pääll res) ja huollossa (varmaan puolesta Suomea vastaava logistiikan tosi iso kiho, res) olen saanut ressuilta syvempää ja yksityiskohtaisempaa koulutusta kuin koskaan armeijassa tai kertauksissa.
Merkille pantavaa on, että nuo tosi paljon antaneet kurssit eivät sijoittuneet vuosituhannen vaihteeseen. Silloin osallistuin pariin joukkueen puolustus -kurssiin, jossa viikonlopun saldoksi jäi kertaamismielessä rk:llä ampuminen ja teltassa toimiminen. Muu oli puuhastelua. Siinä näkyy tuo kehittyminen näiden päivien MPK:n.
Edit: Tarkennuksena, ettei se vapaaehtoisuus ja halu kouluttaa/etsiä koulutusta tietenkään riipu sotilasarvosta.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikonloppuna pidetyn JäRes-partiokilpailun pisteet ja kärkipään sijoitukset. Savolaiset olivat terässä.

1. Kuopion reserviupseerikerho 1, 466 p
2. Kuopion reserviupseerikerho 2, 705 p
3. Teekkarireserviläiset, Helsinki, 758 p
4. Nissi, Viro, 938 p
5. Harju, Viro, 984 p
6. Kapinapartio, Mäntsälä, 1078 p
7. Noored kotkad, Viro, 1878 p
 
Viime viikonloppuna pidetyn JäRes-partiokilpailun pisteet ja kärkipään sijoitukset. Savolaiset olivat terässä.

1. Kuopion reserviupseerikerho 1, 466 p
2. Kuopion reserviupseerikerho 2, 705 p
3. Teekkarireserviläiset, Helsinki, 758 p
4. Nissi, Viro, 938 p
5. Harju, Viro, 984 p
6. Kapinapartio, Mäntsälä, 1078 p
7. Noored kotkad, Viro, 1878 p

Ja Viron sk-pojat toisena pisteissä... Miten sija on siis 7.?
 
Ja Viron sk-pojat toisena pisteissä... Miten sija on siis 7.?

Pisteet ovat kertyneitä virhepisteitä. JäRes-kilpailu käydään ERNA:n säännöillä. 30 kilometrin lenkki, 20 tuntia aikaa ja rastitehtäviä ja "vihollisjoukkoja" kiusana. Rastilla pitää olla tietyn aikaikkunan sisällä.
 
Noin 10v tauon jälkeen ilmoittauduin taas käytettäväksi koulutushommiin ja hommat onkin muuttunut huomattavasti parempaan suuntaan vuosituhannen alun touhusta. Vanha "makkarapaisto" tyyppinen puuhastelu on historiaa ja toiminta huomattavasti ammattimaisempaa. Muutaman VEH:hin (PV:n käskemä) kokemuksen perusteella toiminta ei ole eronnut sotilaallisesti ja koulutuksellisesti kovista kertausharjoituksista missä aiemmin olen ollut. Hieman jopa pääsi yllätäämään että saatiin kaikki tarvittavat henkilökohtaiset varusteet, aseet ,koulutusmateriaalit etc joita kursseilla/harjoituksissa tarvittiin.
Kouluttaja pätevyyden saaminen ei myöskään ole itsestään selvyys nykypäivänä vaan kouluttajilta vaaditaan laatua jota myös valvotaan. Kouluttajilta vaaditaan myös erilaisia kouluttujakursseja jotta voi kouluttaa PV:n kutsumissa VEH:eissä. Tämä on todella hyvä juttu. Hiton hyvä fiilis jäänyt nykypäivän hommista ja tälle vuodelle on jo muutama kutsutullut.
 
Back
Top