MPKY 2015

Vielä kun hoksataan että aselajitaistelijoilla on paljon, paljon mielessä pidettävää, josta osan voi tuoreuttaa vaikka sillä paljon puhutulla kirjekurssilla, niin painopisteitä ja vaikuttavuutta alkaa löytymään. Hyvähyvä!

Stagideus kirjaili myös sen jota moni koulutus (PV KH/VEH, MPK KSI , muu) on jäänyt vaille - oikean osaamistason mittauksen ja siihen perustuvan palautteen. Avoimesti toimien siitä saa positiivisen riman ylitettäväksi. Pudokkaita ja asenteeltaan "kylmä osaan, en rupee tenttiin tai temppuileen" myös löytyy, mutta se on myös yksi sivuhyöty järjestelmästä. Toisia kiinnostaa kehittyä, toisia...

Käsi sydämellä MPK kursseja käyneet, VEHeihin kutsutut ja kertaamaan käsketyt - milloin sinulle tai jollekulle saman koulutusryhmän jäsenelle on sanottu: "Ei mennyt riittävän hyvin. Pitää harjoitella lisää tai et saa hyväksyttyä suoritusta." - edes jossain muodossa? Leijuminen paikalle ja paikalla ei vielä tee yhtään mitään ihmisen osaamiselle, ja otsikkotason osallistumistietoa täsmällisempää tietoa ei esimerkiksi sijoittaja sijoittamistyötään tehdessä näe. En yhtään ihmettele, että tehtävä- ja joukkokohtainen kertausharjoitus on siinä arvostetumpi, kun on korkeampi todennäköisyys (ei todellakaan varmuus!) että tapahtumassa on tehty jotakuinkin hyödyllisiä asioita SA-osaamisen kehittymisen kannalta.
 
Mielenkiintoisena sivuhuomautuksena Kodinturvaa ei kuulemma tarvita Reserviläisliiton mielestä...palaan siihen että tuntuu kentän toimijat olevan tyytyväisiä nykyiseen "pysähtyneisyyden tilaan" eikä halua oikeesti muutoksiin ole...paikallisjoukot näemmä ratkaisevat kaiken.
 
Käsi sydämellä MPK kursseja käyneet, VEHeihin kutsutut ja kertaamaan käsketyt - milloin sinulle tai jollekulle saman koulutusryhmän jäsenelle on sanottu: "Ei mennyt riittävän hyvin. Pitää harjoitella lisää tai et saa hyväksyttyä suoritusta." - edes jossain muodossa?

Viimeisimmässä VEH_harjoituksessa, missä minä olen ollut vielä tst-varustuksessa, otettiin uudestaan kuin alokkaat tasan niin monta kertaa, kunnes kouluttaja nyökkäsi. Kaikilla oli halu oppia paremmaksi.

Nyt olen jo enemmän toimistomiehiä.
 
Käsi sydämellä MPK kursseja käyneet, VEHeihin kutsutut ja kertaamaan käsketyt - milloin sinulle tai jollekulle saman koulutusryhmän jäsenelle on sanottu: "Ei mennyt riittävän hyvin. Pitää harjoitella lisää tai et saa hyväksyttyä suoritusta." - edes jossain muodossa?

HEP! Kyseessä SA-porukan johtajakoulutetuille kohdennettu VEH. Palaute oli yhtä selkeää kuin AUK:ssa, vaikka ei ollut mitään kyykkyyn-ylös rumbaa tms.

Myös MPK:n puolelta tuttu ilmiö, että taistelukoulutuksen jälkeen veto puretaan ja siitä haetaan ne hyvät puolet ja ne, jotka eivät menneet putkeen. Jälkimmäisten osalta pyritään löytämään syy ja välttämään sitä seuraavassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kun hoksataan että aselajitaistelijoilla on paljon, paljon mielessä pidettävää, josta osan voi tuoreuttaa vaikka sillä paljon puhutulla kirjekurssilla, niin painopisteitä ja vaikuttavuutta alkaa löytymään. Hyvähyvä!

Stagideus kirjaili myös sen jota moni koulutus (PV KH/VEH, MPK KSI , muu) on jäänyt vaille - oikean osaamistason mittauksen ja siihen perustuvan palautteen. Avoimesti toimien siitä saa positiivisen riman ylitettäväksi. Pudokkaita ja asenteeltaan "kylmä osaan, en rupee tenttiin tai temppuileen" myös löytyy, mutta se on myös yksi sivuhyöty järjestelmästä. Toisia kiinnostaa kehittyä, toisia...

Käsi sydämellä MPK kursseja käyneet, VEHeihin kutsutut ja kertaamaan käsketyt - milloin sinulle tai jollekulle saman koulutusryhmän jäsenelle on sanottu: "Ei mennyt riittävän hyvin. Pitää harjoitella lisää tai et saa hyväksyttyä suoritusta." - edes jossain muodossa? Leijuminen paikalle ja paikalla ei vielä tee yhtään mitään ihmisen osaamiselle, ja otsikkotason osallistumistietoa täsmällisempää tietoa ei esimerkiksi sijoittaja sijoittamistyötään tehdessä näe. En yhtään ihmettele, että tehtävä- ja joukkokohtainen kertausharjoitus on siinä arvostetumpi, kun on korkeampi todennäköisyys (ei todellakaan varmuus!) että tapahtumassa on tehty jotakuinkin hyödyllisiä asioita SA-osaamisen kehittymisen kannalta.

Toisen ryhmän rakentaman eli oudon sulutteen osan purkaminen pelkän dokumentoinnin perusteella. Ei tarvi kenenkään edes huohottaa niskaan, kun pois ei kuitenkaan voida lähteä, ennen kuin viimeinenkin miina on löydetty ja ongittu ylös maasta.
 
Mielenkiintoisena sivuhuomautuksena Kodinturvaa ei kuulemma tarvita Reserviläisliiton mielestä...palaan siihen että tuntuu kentän toimijat olevan tyytyväisiä nykyiseen "pysähtyneisyyden tilaan" eikä halua oikeesti muutoksiin ole...paikallisjoukot näemmä ratkaisevat kaiken.

Miksei. Jos paikallisjoukot muodostetaan siten, että sen sisään imaisutetaan vapaaehtoistoiminta, missä ongelma? Minusta on suht järkevää nivoa paikallisjoukot ja vapaaehtoisuus yhteen. Mutta mitä ne paikallisjoukot sitten tekevät ja mitä niille osoitetaan....se on toinen tarina. PV tässä on se, joka lopultakin päättää ja määrää. En oikein keksi, miten reserviläiset voisivat heiluttaa pv:n olemusruumista? Mitä tarkoittaa pysähtyneisyys tässä kohtaa? Onko reservi pysähtynyt vai pv? Molemmat?
 
Mielenkiintoisena sivuhuomautuksena Kodinturvaa ei kuulemma tarvita Reserviläisliiton mielestä...palaan siihen että tuntuu kentän toimijat olevan tyytyväisiä nykyiseen "pysähtyneisyyden tilaan" eikä halua oikeesti muutoksiin ole...paikallisjoukot näemmä ratkaisevat kaiken.
Mikään Turvallisuutta edistävä ei ole tarpeetonta, sanokoot poliittiset "mielensä rauhoittajat" mitä vaan. Se, miten SA-joukot organisoidaan ja koostetaan LIENEE asiasta vastaavien ammattilaisten asia? Reserviläisten asia ei ole esittää "mitä ei tarvita" mutta kaikki voivat ehdottaa MITÄ TARVITAAN. Ammattilaiset päättäköön mihin ja miten.
Mikään joukkojen koko ei ole liian suuri silloin kun niitä tarvitaan ja kriisi on päällä. Sijoitettujen SA-joukkoja määrä/koko on suhteellinen käsite, kun niilläkin on kriisin-sodan aikana täydennystarpeensa. Yleinen asevelvollisuus ja reserviläisarmeija mahdollistaa joukkojen täydennykset ja kasvatuksen, silloin kun tarvitaan. Nykyiseen paikallispataljoona malliin kylläkin kuuluu "virka-apujoukkue" (4.J MAAKK:ssa) mutta Ukrainankin oppien perusteella näitä "suojausjoukkoja" tarvitaan huomattavasti enemmän ja erittäin lyhyellä varoitusajalla koolle kutsuttavina. Se millä nimellä näitä "nopeimman toiminnan paikallisia" kutsutaan (Kodinturva, Kuntasuoja.. TURVAK?) on toissijainen seikka. Suomella ei ole varaa ylläpitää ammattilaisarmeijaa (johtoa ja erik.teht. lukuunottamatta), ei edes NATOon liittyneenä. Tämä LähiTurvan lisääminen ei saa kuitenkaan tapahtua muun reserviläisarmeijan kustannuksella (OPER/ALUE/PAIK).
 
Minusta on suht järkevää nivoa paikallisjoukot ja vapaaehtoisuus yhteen.
... ja vielä KorpiSISSI jatkaa: Tämä LähiTurvan lisääminen ei saa kuitenkaan tapahtua muun reserviläisarmeijan kustannuksella (OPER/ALUE/PAIK).

Tuolta pohjalta maanpuolustusta voisikin kehittää. PV:n organisoima johtamisen päälinja on tietenkin se millä pitää edetä. Kun taloudellinen ongelma on lopulta se, mikä rajoittaa PV:n laajempaa osallistumista, niin on luonnollista että lisäpotkua otetaan vapaaehtoisesta toiminnasta - kun mehän olemme vapaaehtoisesti laittaamassa omaa rahaakin siihen että hankimme välineitä ja varusteita.
Esimerkiksi laitetaan pystyyn laajempaa ampumaharjoittelua ja helpotetaan vapaaehtoistoimintaan osallistuvien mahdollisuutta oman aseen hankkimisen, siihen jotain pientä muuta eräretkeä ja suunnistusta kaupanpäälle, niin olis äijät ainakin paremmassa VIREESSÄ kuin nyt. Tässä olis PV:lle asteen parempaa porukka käyttöönotettavaksi ja nopeammin sijoitettavaksi tarvittaessa.
Itse näen että raha ei tässä porukassa ole ensimmäinen ongelma. Voihan maanpuolustus-asiaa nimittää harrastukseksikin ja ainahan harrastaminen jotain maksaa. PV:n köyhyys korvataan vapaaehtoisten lompakosta ja kaikki ovat tyytyväisiä - vain toimintamallin päätös puuttuu.
 
Pistää silmään tuo yleisesti käytetty "harrastus" Maanpuolustukseen yhdistettynä. Ei kait myöskään puhuta turvallisuuden harrastamisesta? Korostamalla enempi tuota kansalliseen turvallisuuteen liittyen MaanPUOLUSTUS tulee se asenne esiin. Itse en koe asiaa harrastuksena vaan oikeutettuna velvollisuutena, ainakin niin kauan kuin siihen on tarvetta (Maamme itsenäinen) ja olen velvollinen/sijoitettu/kykenen. Sen jälkeen se saakin kouluttautuminen muodostua enempi harrastelemiseksi (pl. mahd sissisota ;) ), kuten sotahistoriakin ja/tai yleisen turvallisuuden edistämiseksi.
 
Pistää silmään tuo yleisesti käytetty "harrastus" Maanpuolustukseen yhdistettynä. Ei kait myöskään puhuta turvallisuuden harrastamisesta? Korostamalla enempi tuota kansalliseen turvallisuuteen liittyen MaanPUOLUSTUS tulee se asenne esiin. Itse en koe asiaa harrastuksena vaan oikeutettuna velvollisuutena, ainakin niin kauan kuin siihen on tarvetta (Maamme itsenäinen) ja olen velvollinen/sijoitettu/kykenen. Sen jälkeen se saakin kouluttautuminen muodostua enempi harrastelemiseksi (pl. mahd sissisota ;) ), kuten sotahistoriakin ja/tai yleisen turvallisuuden edistämiseksi.

Minulle maanpuolustus ei ole harrastus.

Se on vakaumus.

Vakaumukseen liittyy realistinen tieto omasta asemasta, kyvyistä ja mahdollisuuksista ja halu auttaa Suomen nuorisoa niin rauhan kuin sodan tai vaikeiden aikojen aikana kaikella sillä taidolla, tietämyksellä ja osaamisella, mitä minulla on.
 
Minä teen maanpuolustusta työkseni. Olen virassa 24/7 eli olen sotilas 24/7.

Varusmies on palvelussuhteessa 165/255/347 vrk 24/7 eli on tämän ajan sotilas. Varusmiehestä tulee kotiutuessa reserviläinen joka on palveluksessa käskettäessä (KH) tai kutsuttaessa (VEH) ko harjoituksen ajan. Hän on myös sotilas ko harjoituksen ajan. Jos hän tekee vapaaehtoista maanpuolustustyötä hän ei ole sotilas kun edellä mainituissa tilanteissa. Koska hän ei tee asiaa ammatikseen hän sillon harrastaa vapaaehtoista maanpuolustustyötä.
 
Minä teen maanpuolustusta työkseni. Olen virassa 24/7 eli olen sotilas 24/7.

Varusmies on palvelussuhteessa 165/255/347 vrk 24/7 eli on tämän ajan sotilas. Varusmiehestä tulee kotiutuessa reserviläinen joka on palveluksessa käskettäessä (KH) tai kutsuttaessa (VEH) ko harjoituksen ajan. Hän on myös sotilas ko harjoituksen ajan. Jos hän tekee vapaaehtoista maanpuolustustyötä hän ei ole sotilas kun edellä mainituissa tilanteissa. Koska hän ei tee asiaa ammatikseen hän sillon harrastaa vapaaehtoista maanpuolustustyötä.
Ammattilaiset ovat luonnollisesti ammattilaisia ja talkooväki talkoolaisia. Mutta
..harjoittaa vapaaehtoisesti tai perustuen vapaaehtoiseen sitoumukseen maanpuolustustalkoita.. Esim. Maakk sitoumus taitaa alistaa myös juridisesti ja velvoittaa tiettyihin juttuihin? Sopimuksella/sitoumuksella on irtisanomisaika kuten sitoumuksella päättymisaikansakin. Onko joku harrastus irtisanomisajalla? Velvoittaako joku harrastus sitoumuksen perustuvaan osallistumiseen? Vapaaehtoisesti ollaan kuitenkin talkoissa ja palkattu väki on työssä. Siinä on vissi ero.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut katsovat jonkun asian niin tärkeäksi että ovat valmiita osallistumaan talkoisiin merkittävänä, jopa elintärkeänä pitämänsä asian eteen. Maanpuolustuksen lisäksi esim vanhustyön puolella on talkooväki lisääntynyt kun yhteiskunta ei kykene tarjoamaan riittävää palvelua verovaroin tuotettuna. Monella alalla on myös osapäiväistä palkattua väkeä.
 
Eiköhän tämän puheena olevan toiminnan nimittäminen ole lähinnä käsitteillä spekulointia. Nykyihmisille puhutaan harrastuksina oikeastaan kaikesta mitä tehdään vapaa-aikana.
Res.järjestöjen omasta mteriaalistakin löytyy puhetta maanpuolustusharrastuksesta, joten sopii tänne foorumillekin. Mun mielestäni.
 
Minä teen maanpuolustusta työkseni. Olen virassa 24/7 eli olen sotilas 24/7.

Varusmies on palvelussuhteessa 165/255/347 vrk 24/7 eli on tämän ajan sotilas. Varusmiehestä tulee kotiutuessa reserviläinen joka on palveluksessa käskettäessä (KH) tai kutsuttaessa (VEH) ko harjoituksen ajan. Hän on myös sotilas ko harjoituksen ajan. Jos hän tekee vapaaehtoista maanpuolustustyötä hän ei ole sotilas kun edellä mainituissa tilanteissa. Koska hän ei tee asiaa ammatikseen hän sillon harrastaa vapaaehtoista maanpuolustustyötä.

Hyvä. Nyt olemme käsitteellisesti ytimessä.

Vapaaehtoinen maanpuolustaja ei tietenkään ole sotilas vaan siviili ulkopuolella harjoituksen, mutta siviilille maanpuolustus voi olla joillekin vakaumus, joillekin harrastus.

Assimilaatio-teortia selittää tämän. Aatteellinen toiminta, kuten vaikka usko, ei ole harrastus vaan vakaumus. Leipäpapille se voi olla ammattipappeus eli vakaumusta ei ammattilainen tarvitse.
 
Hyvä. Nyt olemme käsitteellisesti ytimessä.

Vapaaehtoinen maanpuolustaja ei tietenkään ole sotilas vaan siviili ulkopuolella harjoituksen, mutta siviilille maanpuolustus voi olla joillekin vakaumus, joillekin harrastus.

Assimilaatio-teortia selittää tämän. Aatteellinen toiminta, kuten vaikka usko, ei ole harrastus vaan vakaumus. Leipäpapille se voi olla ammattipappeus eli vakaumusta ei ammattilainen tarvitse.
Eikun nimenomaan Vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta on siviilien harrastus. Aatteellinen harrastus joillekin kuten seurakunnan kuorotoimintakin harrastuskin on joillekin.
 
@Rauhantekijä

Tietenkin voi puhua. Olen silti määrittänyt asian. 2000-luvulla yksi siviili, joka oli ties kuinka monennessa VEH-harjoituksessa maastopuku päällä ja ase kuitattuna, kertoi minulle, miten joku kantamajuri oli ollut niin tosikko, että halusi rankempia ja täsmällisempiä harjoituksia. "Siis täällä pitää olla kivaa, eihän tänne muuten tule ketään", sanoi MPK:n filosofi. "Täähän on vaan harrastus."

Minä ja hän eroavat kuin yö ja päivä. Ehkä olen se yö, mutta olen nähnyt pahaa.

Ei ole saivartelua tämä. Harrastusmiehet ja vakaumukselliset / sotahullut / ulkomaankeikoilla sodan kasvoja tutkineet ovat ihan oma lajinsa kuin joku piilohomo, joka haluaa käydä maastopuku päällä pyörimässä kasarmilla vaikka elokuvia, teattereita ja vaikka bingoakin on olemassa.
 
Eiköhän tämän puheena olevan toiminnan nimittäminen ole lähinnä käsitteillä spekulointia. ..
Tuon osan alleviivaan. Silloin on turha spekuloida sekundäärisillä argumenteilla, kun paskat on jo housussa.
 
@Vonka

Taisteluharjoitus on taistelun simulointia. Ei voi olla kivaa. En havaitse itseäni tavoittelemassa kassulla camokävelystä nauttimassa.
 
Back
Top