Mielestäni tärkeimmät ensiaskeleet MPK:n toiminnan kehittämisessä, oli tavoite sitten tulevaisuudessa 4.puolustushaara tai jotain muuta, olisi miettiä koko koulutustarjonta uusiksi, eli mitä kursseja vedetään ja kenelle. Osittainhan tällainen painotus on jo voimassa, kun MPK:n yhtenä keskeisenä tehtävän on nyt järjestää iso osa MAAKK:ien koulutuksista, mutta asiaa voisi viedä vielä paljon pidemmälle. Tässä asiassa kaivattaisiin myös toimivaa ja aktiivista vertikaaliorganisaatiota: Toimivia koulutuskonsepteja on jo käytössä eri puolilla maata, mutta ne pitäisi saada laajempaan käyttöön ja standardisoitua. Tässä asiassa MPK on kuin jättimäinen öljytankkeri ankkalammessa, liikkeet ovat suhteellisen verkkaisia verrattuna PV:hen yleensä, jossa kaikista vitsailuista ja Saatanan Systeemistä huolimatta saadaan toiminta uuteen asentoon suhteellisen nopealla aikataululla, kun toimitaan tehokkaasti ja johdonmukaisesti.
Esimerkkeinä annettakoon erilaiset pidempikestoiset kurssisarjat, joita MPK:n kautta on toteutettu:
-MAAKK perusteet, vuoden aikana 4 viikonloppua, tarkoituksena yhtenäistää ja
päivittää kandidaattien taistelijantaidot ja seuloa toimintaan sopimattomat, yleensä henkilön omalla päätöksellä.
Yksi viikonloppu ei riitä siihen, että koulutustaustaltaan ja osaamiseltaan hyvin kirjavan joukon taistelijantaidot saadaan millekään järjelliselle tasolle nykyaikaisen taistelukentän, SA-vahvuuden ja joukon kouluttamisen asettamiin vaatimuksiin nähden. Usean harjoituksen mittainen kurssi synnyttää ryhmähenkeä ja osallistujat pystytään pääasiassa sijoittamaan organisaatioon ryhminä ja joukkueina (=Yksittäisten täydennysmiesten sijaan JOukkoTUotetaan!)
-MAAKK tiedustelukurssi, noin 1-1.5 vuoden aikana toteutettu kurssisarja, sisällöltään PV:n tiedustelijan
perustutkintoa (Huom!!) vastaava oppimäärä harjoitusvuorokausien ja asiasisällön osalta useiden eri MAAKK:ien TIEDR:iin sijoitetuille. Sisältää lähi-, etä- ja itseopiskelua & kokeita (PVMoodle+lähi), maastoharjoituksia (pääpaino) ja viimeisenä tutkintotesti.
Kurssikokonaisuuden ja tutkintotestin Hyväksytty suoritus = todistus, sijoituskelpoisuus ja koulutushaaramerkki.
Täysin välttämätön toimintamalli, jotta käytettävissä olevilla resursseilla TIEDR:n koulutuksesta ja toiminnasta tulee yhtään mitään jos ja kun ryhmään ei ole sijoittaa kerranneita alan miehiä.
Jotta koulutuksesta voidaan antaa virallista tunnustusta, on sen myös OIKEASTI vastattava vaatimuksiltaan VM-koulutuksen vastaavaa, sopeutettuna tietyiltä osin käytettävissä oleviin resursseihin ja koulutettavaan joukkoon.
-Kohteensuojauskurssi, vuoden aikana useita, yleensä viikonlopun kestoisia harjoituksia. Tällä kurssilla _voitaisiin_ tuottaa sijoittamattomista ressuista jonkinlaisia vartio/KOSU-komppanioita, mutta yksittäisiä taistelijoita suuremman mittakaavan hyödyt valuvat kuin kusi hiekkaan kurssin päätyttyä, koska koulututettava osasto ei ole SA-joukko eikä heistä sellaista tehdä. Pahimmillaan samat harrastelijat käyvät kurssin useampaan kertaan. Ainoa auringonpilkahdus on yksittäisten ALTSTO:n jäppisten rekrypeliliikkeet: "jos tulette MAAKK:n teidät voidaan sijoittaa pääasiassa kurssin kokoonpanon mukaisesti ryhmittäin), mutta tämäkin on lähinnä vahingon korjaamista ja perse edellä puuhun menemistä.
Yllämainitut kurssit vedetään pääosin reserviläisvoimin ja koulutus on pääasiassa hyvää, vaihdellen lähinnä yksittäisten kouluttajien osaamisen ja kokeneisuuden mukaan. Kursseja myös kehitetään palautteen ja tehtyjen huomioiden mukaan.
Tärkeintä on, että kurssien johto hallitsee oikeasti opetettavan asiakokonaisuuden ja toimivan koulutuksen järjestelyt, sekä ymmärtää vaatia apukouluttajilta tiettyä osaamisen tasoa niin kouluttajana, kuin koulutettavan asian hallitsijana. Tämä on varmistettava kouluttajakoulutuksella, jossa yhtenäistetään ja täydennetään kouluttajien tiedot. "Mä vedän tän nyt ennen aamupalaa käteen lyödystä valmiista koulutuskortista, en oo eläessäni tehnyt näitä juttuja" -puuhastelulla ei pitäisi olla sijaa, koska kurssilaisina olevat aikuiset ihmiset yleensä haistavat tällaisen ammattitaidottomuuden saman tien ja se laskee heidän motivaatiotaan eikä oppikaan mene perille.
Yleensäkin reserviläisiltä pitää vaatia enemmän, eikä heitä saa pitää kädestä kuin pikkulasta, kunnes tulee aika potkaista heidät tositilanteeseen, vielä tutti/peukalo suussa ja vaipat päällä. Tämän pohjaksi tosin on ensin annettava heille tarvittavat tiedot ja perustaidot, jotta käytännön soveltamiselle on mitään perusteita. Asioita vaatimalla myöskin erotetaan paska kullasta ja oikeasti kyvyttömät lippu- ja viirikerholaiset jäävät sinne kiltojensa saunoille kun eivät kykene vastaamaan haasteeseen ja heidän poissaolonsa luo paremmille kandidaateille mahdollisuuden ottaa homma haltuun.
Yksi harvoin esiin tuotu pointti on se, että jos reserviläisellä on taitoa ja tietämystä tunnistaa suuria puutteita nykyisessä toiminnassa,
on hänellä mielestäni jo moraalinen velvollisuus osallistua itse toiminnan järjestämiseen, tai olla inisemättä. Tähän olen törmännyt hämmästyttään usein erilaisten superkommando-tuttavieni kanssa puhuessa. Takaraivosta löytyy kyllä selkeä lista siitä mikä on paskaa, mutta kun tarttis tehrä jotain, niin mielummin sitten puuhaillaan vaan omiaan eikä oteta vastuuta. Tämä saattaa osaltaan johtua yhteiskunnastamme, kun kansalaistoiminta ja yhteinen hyvä on aiempaa vieraampi käsite useimmille. Toki en tarkoita, että asiassa pitää olla ihan näin ehdoton, mutta tiettyä kirkasotsaisuutta tarvittaisiin, Suomalaisen Miehen sallimissa rajoissa.
Tosi Fanaattisesti esitettynä sama asia (1:22 alkaen):
Yksittäiset viikonlopun mittaiset kurssit toimisivat vielä SA-joukkojen perustaitojen kertaamiseen ennen KH:ta PVVEHien tavoin, mutta suurin osa näistä on ihan _oikeasti_ pelkkää harrastustoimintaa, johon kuluu resursseja joilla voitaisiin järjestää SA-vahvuuden kannalta oleellisia juttuja. Tämä ei nyt taaskaan tarkoita sitä, että yksittäiset taistelijat tai kansalaiset eivät saisi muka harjoitella omatoimisesti, vaan että lopetetaan resurssien hukkaaminen ja järkeistetään toimintaa: Yksittäisen Taistelijan perustaidot-viikonloppu tai kurssi erikseen ja pääpaino SA-kokoonpanon mukaisten joukkojen kouluttamiselle.