MPKY 2015

Tässä CV:ssä ei ole loppupeleissä mitään hyväntahtoista. Vaikka hän ehkä jossain vaiheessa haluaisi teeskennellä niin.
Elähän sano. Loppupeleissä CV:n provotus kun suunnataan megafonien kautta hyökkäävän vihollisen korviin, voivat hätäännyksissään ja kiivastuksissaan tehdä meille edullisia peliliikkeitä.
Kun povosoinnin tuloksena tunteenomaisesti kiivastuu, saatttaa järki sumentua ja tulee tehtyä itselle epäedullisia ratkaisuja ;)
Psykologisessa sodassakin tämä toimii siten että kiivastunut tulee paljastaneeksi todellisia aikeitaan ja tietoja jotka olisi tullut pitää salassa :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Otsikkoon palaten.. MPK 2015 koulutukseen...

YLE 1 Aamuteeveen "trollijuttua" (mm. PV:n tutkija Jantunen) katsoessa tuli mieleen että tuohon informaatiosotaan/PSYOPseihin voisi kouluttaa reserviläisiä. etenkin iäkkäämpiä joilla on laajalti elämänkokemusta ja katselukulma maailman tapahtumiin avarampi kuin nuoremmilla. Toki nuoremmat taitaa paremmin mediaa ja siihen liittyvää tekniikkaa mutta heitähän tarvitaan "muilla areenoillakin" :D toisin kuin yli-ikääntyneitä mutta Maanpulustustahtosa säilyttäneitä "ruutiukkoja" ;)
Vaikka osin huumorimielessä näitä pähkäilin niin totta toinen puoli :cool: Yleiseen ja yksittäistenkin ihmisten mielipiteisiin vaikuttamisella voi olla (ON) hyvin laajat seuraukset esim. : Maanpuolustustahdossa, kansakunnan yhtenäisyydessä, valtioiden välisissä suhteissa, kansan ja yksittäisten politikkojen silmissä/toimissa.

Tähän voisi järjestää MPK:n puitteissa laajempaakin koulutusta. Varmaan jossain jo onkin esim. "informaatiosodankäyntiin" liittyen.
Olisikko meilläkin paikallaan vaikkapa "vastatrolliosastot", julkisuudessa olleen itäisen trollitehtaan vastapainoksi?
EU -tasollahan sitä jo tuotiin esille mutta hieman vanhahtavin termein "propagandatoimisto" :)

TROLLI-TEEMOJA

1. Trollauksen perusteet
- Mikä on trolli ja miten toimii?
- Miten tunnistetaan?
- Mihin pyrkivät vaikuttamaan ja miten?
- ..yms perustietoutta > TIETÄÄ MIKÄ ON TROLLAUSTA

2. Trollitiedustelu > OSAA TUNNISTAA TROLLIT
- kerää aineistoa)

3. Trollipuolustus
- Suunnittelu ja roolitus
- Trolliansat
- Trollin riisunta aseista
- yms. vastatoimet > OSAA PALJASTAA JA HALLITSEE OIKAISUN (faktat esiin ..)

..tämä edellyttää kielitaitoa, kuten kaikki muukin suomenielisten foorumeiden ulkopuolella tapahtuva toiminta

4. (1-2-3+) Trolli-iskut ja vastaiskut > OSAA JA HALLITSEE....
... siitä vaan vastatrullaamaan ;)
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ei ole mitään kokonaiskuvaa MPK toiminnasta mutta olen joskus ihmetellyt miten he toiminnan suunnittelevat. Mitään dynaamista, luovaa ja proaktiivista kuvaa MPK'sta ei saa. Omatkin tietoni ovat MPK rekisterissä ja olen oman siviili alani ammattilainen ja eräät MPK kurssit koskettavat omaa alaani mutta koskaan ei MPK ole ottanut minuun mitään yhteyttä, tiedustellut mahdollista kiinnostustani ja mahdollisuuttani auttaa MPK'ta. Koska nykyinen hybridisota kattaa kaiken mahdolisen alkaen niistä perinteisistä 20v huippusotilaista päätyen mediavaikuttamiseen jota voisi kouluttaa ja kehittää vaikka olisi ylipainoinen 60 vuotias niin, olen ihmetellyt miksi MPK ei hyödynnä tiedossaan olevien ihmisten laajaa siviiliosaamista.
 
Itselläni ei ole mitään kokonaiskuvaa MPK toiminnasta mutta olen joskus ihmetellyt miten he toiminnan suunnittelevat. Mitään dynaamista, luovaa ja proaktiivista kuvaa MPK'sta ei saa. Omatkin tietoni ovat MPK rekisterissä ja olen oman siviili alani ammattilainen ja eräät MPK kurssit koskettavat omaa alaani mutta koskaan ei MPK ole ottanut minuun mitään yhteyttä, tiedustellut mahdollista kiinnostustani ja mahdollisuuttani auttaa MPK'ta. Koska nykyinen hybridisota kattaa kaiken mahdolisen alkaen niistä perinteisistä 20v huippusotilaista päätyen mediavaikuttamiseen jota voisi kouluttaa ja kehittää vaikka olisi ylipainoinen 60 vuotias niin, olen ihmetellyt miksi MPK ei hyödynnä tiedossaan olevien ihmisten laajaa siviiliosaamista.
Koulutussuunnitteluun järjestetään vuosittain 2-4 suunnittelupäivää, joissa on vaihtelevasti osallistujia. KOTU on jaettu eri osastoihin ja ryhmiin LINKKI (vaihtelee alueittain)
Esim sotilaallista koulutusta tuottava osa on eriytetty aselajikohtaisiin ryhmiin (vastuujaot ja suunnittelu- koulutusvastuut) ; Huolto, Viesti, IT, Pion, Kenttälääkintä, Tied&Sissi (nyt 2015 -mallin mukaista) jne. Näiden ryhmien omasta aktiivisuudesta riippuu kuinka jatkuvaa, tiivistä ja prosessista suunnittelu on. Kyse on kuitenkin vapaaehtoisesta ja pääsääntöisesti omakustanteisesta toiminnasta, joten jatkuvuutta ja säännönmukaisuutta ei voi turvata. Toki allekirjoitettu sitoumus velvoittaa mutta vapaaehtoisuus on kuitenkin perustana.
 
Mitään dynaamista, luovaa ja proaktiivista kuvaa MPK'sta ei saa. .... olen ihmetellyt miksi MPK ei hyödynnä tiedossaan olevien ihmisten laajaa siviiliosaamista.

Minä luulen, että niillä ei vaan ole tietoa mikä on reserviläisten elämäntilanne nykyään. osasta ehkä on, mutta valtaosasta ei ole. Kun ei ole tietoa, niin ei voi toimia.
Onko se sitten niin vaikeata esim verotietojen pohjalta laittaa kirje jokaiselle asevelvolliselle ja siihen vaikka linkki jonne pitää mennä netissä kertomaan mp-ajatuksensa ja päivittämään tietonsa? Siinä samalla kysytään motivaatiota koskeva kysymys eli onko tyyppi halukas osallistumaan reerviläisten harjoitteluun. Ne ketkä ei vastaa mitään tai kertovat lähtevänsä ulkomaille kriisin sattuessa, niin ok, unohdetaan ja keskitytään niihin, jotka odottavat harjoitusta.
Jos se nyt on ongelma että MPK ei voi tuollaista postitusta tehdä, niin hoitakoon PV. Vastaajat kuittaa että tiedon saa siirtää MPK:lle ja homma on nykyistä paremmin ajan tasalla, eikä ole poliiitkoillakaan nurisemista.
Kun tieto on annettu, siitä seuraa odotus että pääsee harjoituksiin - hyvä tietysti olisi että sellaiselle olisi siinä vaiheessa jo pohja luotuna.

Äijät vireeseen! Ylös, ulos ja maastoutumaan!
 
Minä luulen, että niillä ei vaan ole tietoa mikä on reserviläisten elämäntilanne nykyään. osasta ehkä on, mutta valtaosasta ei ole. Kun ei ole tietoa, niin ei voi toimia.
Onko se sitten niin vaikeata esim verotietojen pohjalta laittaa kirje jokaiselle asevelvolliselle ja siihen vaikka linkki jonne pitää mennä netissä kertomaan mp-ajatuksensa ja päivittämään tietonsa? Siinä samalla kysytään motivaatiota koskeva kysymys eli onko tyyppi halukas osallistumaan reerviläisten harjoitteluun. Ne ketkä ei vastaa mitään tai kertovat lähtevänsä ulkomaille kriisin sattuessa, niin ok, unohdetaan ja keskitytään niihin, jotka odottavat harjoitusta.
Jos se nyt on ongelma että MPK ei voi tuollaista postitusta tehdä, niin hoitakoon PV. Vastaajat kuittaa että tiedon saa siirtää MPK:lle ja homma on nykyistä paremmin ajan tasalla, eikä ole poliiitkoillakaan nurisemista.
Kun tieto on annettu, siitä seuraa odotus että pääsee harjoituksiin - hyvä tietysti olisi että sellaiselle olisi siinä vaiheessa jo pohja luotuna.

Äijät vireeseen! Ylös, ulos ja maastoutumaan!

Totta. Tai edes niin että MPK'n rekisterissä olevien ammatteja vähän käytäisiin läpi ja mietittäisiin kuinka heitä voisi hyödyntää. Esim katsottaisiin keillä kaikilla rekisterissä olevalla on sama ammatti kuin minulla, lähetettäisiin kaikille sähköposti ja kysyttäisiin halukkuutta osallistua saman ammattikunnan pooliin joka suunnittelee ja toteuttaa tietyn koulutuksen tai projektin. Viestin lopussa olisi poolia vetävän henkilön yhteystiedot. (Painotan vielä että en tunne MPK'n toimintaa syvällisesti ja en tiedä onko tähän siviiliosaamisen dissaamiseen jokin ihan käytännöllinen ja hyvä syy).
 
Kuulostaa järkevältä ehdotukselta. Jos kerran muutenkin kriisitilanteessa kaikki on sekavaa ja tapahtumaa on muutakin kuin perinteistä taistelutilannetta, niin luulisi hyvin erilaisten taitojen käytön sopivan sekamelskaan mukaan.
Sillä ei tarvitse olla merkitystä että erityisosaaminen on hankittu PV:n ulkopuolella.
 
Kuulostaa järkevältä ehdotukselta. Jos kerran muutenkin kriisitilanteessa kaikki on sekavaa ja tapahtumaa on muutakin kuin perinteistä taistelutilannetta, niin luulisi hyvin erilaisten taitojen käytön sopivan sekamelskaan mukaan.
Sillä ei tarvitse olla merkitystä että erityisosaaminen on hankittu PV:n ulkopuolella.

Juuri näin. Koska nykyisin kineettiset sodat eivät ala sodanjulistuksella vaan niihin hitaasti siirrytään, jopa useiden vuosien siirtymäajan jälkeen niin, mun mielestä on itsestään selvää että osaamista tarvitaan hyvin laajalta osaamisalueelta. Se että koulutusta yms suunnittelevat henkilöt ovat PV'n ulkopuolelta on etu koska he osaavat katsoa asioita eri näkökulmista. Riittää että poolin vetäjä osaa siirtää projektia PV'n tarpeisiin. Ulkoistaminen on päivän sana, itse ei tarvitse kaikkea osata, riittää että pääkoordinaattori pystyy vetämään poolia PV'n tarpeisiin.
 
Just tänään foorumin rajattomasti ihailema Pasternak ja joku sotatieteenlaitoksen yliopettaja radiossa puhuivat hybridisodasta ja miten se voi alkaa, Pääsummaan sanoma oli se, että sellainen on voinut alkaa jo. Eli ensitahdit on soitettu, asevoima on taustalla vaikuttamassa kohdemaan päätöksentekoon. Kuulostaako tutulta?
 
Just tänään foorumin rajattomasti ihailema Pasternak ja joku sotatieteenlaitoksen yliopettaja radiossa puhuivat hybridisodasta ja miten se voi alkaa, Pääsummaan sanoma oli se, että sellainen on voinut alkaa jo. Eli ensitahdit on soitettu, asevoima on taustalla vaikuttamassa kohdemaan päätöksentekoon. Kuulostaako tutulta?
Näinpä. Turhaan me muuten täällä roikuttaisiin ;)
 
Hybridisotaa varten lapsikaappausjututkin tehtiin. Niistä Venäläiset saavat hyvää materiaalia mahdollisti vuosiekin päähän jos tarve on. He voivat vaikka 2020 tuoda esiin Venäläiseässä mediassa "Suomessa ollut epäselvyyksiä jo vuonna 2010". Vaikka koko jutussa ei olisikaan mitään totuutta niin, Venäläisen yleisön päähän silti jää ajatus että jo pidemmän aikaa Suomalaisten kanssa on ollut ongelmia ja epäselvyyksiä. Kun sodan todellisuus on tätä niin, mietin vaan pitäisikö sen myös näkyä MPK'n koulutuksessa ja kouluttajissa.
 
Ja yrittäjienkö pitäisi vielä tuokin maksaa?
Muutenkin jo ihan tarpeeksi maksettavaa. Jokaisesta työntekijöiden lapsesta tulee minulle jo nytkin 20000-30000€ kustannukset.

Meiltä kyllä pääsee kertaamaan ja siitä maksetaan palkkaa, mutta ei ole hyvä jos se palkan maksu on pakollista kertauksissa.

T:Yrittäjä

Noista työntekijöiden lapsistahan tulee sinulle hirvee lasku, Kauheeta.
Montakohan työntekijöiden lasta Suomessa syntyy vuosittain?
Kymmeniä tuhansia kuitenkin, se × 25000,- on varmaan paljon....

Suis
 
Työnantajan näkökulmaa edustavana - on se pienessä yrityksessä ihan peevelin kallista jos joku ei ole käytettävissä normaalia työaikaa. Perhevapaat iskevät isolla kädellä, sotapuuhat sitten pienemmällä, näin rauhan aikana.

Itse lähden kuitenkin siitä että heppu (reserviläisdaameja ei nyt satu olemaan organisaatioissa) hoitaa duuninsa järjestelyin, ja palkka juoksee. Jos välillä on jossain kaukanapoissa, mutta hommat hoituvat, niin ei aseteta esteitä. Eikä erityisesti kiinnosta vaatia käskyjä tms lippusia, kunhan homma on SA-kehittävää.
 
Noista työntekijöiden lapsistahan tulee sinulle hirvee lasku, Kauheeta.
Montakohan työntekijöiden lasta Suomessa syntyy vuosittain?
Kymmeniä tuhansia kuitenkin, se × 25000,- on varmaan paljon....

Suis

Pointtisi ei oikein auennut minulle. Yritin kertoa, että tässä yhteiskunnassa ei tartte kaataa ihan kaikkia kustannuksia työnantajan maksettavaksi. Ja kuitenkin niinn tehdään. Sitten itketään kun yrittäjät eivät uskalla työllistää.

Luuletko, että minua lohduttaa se, että muutkin työnantajat joutuvat maksamaan työntekijöidensä lapsista? Ei lohduta. Olisko sulle paljon jos joutuisit kärsimään esim. 25000€ kaikista lapsista joita minun työntekijäni saavat? Jaa ettei mun työntekijöiden lapset kuulu sulle? No miten ne mulle kuuluu? No jotkut sosialistit on tehneet sellaiset lait tähän maahan, että nuorten naisten voi olla vaikea päästä töihin. Minulla on koko ajan joku insinööreistä äitiyslomalla tai vanhempain vapaalla.

Ja sitte jos/kun työnantajat joutuvat maksamaan kaiken muun lisäksi vielä maanpuolustuksen niin hinnat on niin kovat, ettei me saada töitä vaan Venäläiset ja Virolaiset firmat tulee omalla kustannustasollaan ja vie meidän hommat.
 
Hybridisotaa varten lapsikaappausjututkin tehtiin. Niistä Venäläiset saavat hyvää materiaalia mahdollisti vuosiekin päähän jos tarve on. He voivat vaikka 2020 tuoda esiin Venäläiseässä mediassa "Suomessa ollut epäselvyyksiä jo vuonna 2010". Vaikka koko jutussa ei olisikaan mitään totuutta niin, Venäläisen yleisön päähän silti jää ajatus että jo pidemmän aikaa Suomalaisten kanssa on ollut ongelmia ja epäselvyyksiä. Kun sodan todellisuus on tätä niin, mietin vaan pitäisikö sen myös näkyä MPK'n koulutuksessa ja kouluttajissa.
Voi olla myös venäjän sisäpolitiikkaa. Jos ovat aikaisemmin uutisoineet ja kansalaiset saaneet oikeaa tietoa Suomesta, on ehkä synytyt sisäisi kysymyksi siitä, miten lapsiasiat ovat venäjällä huonommin kuin muualla. Lisäksi tuolla nykyuutisoinnilla Lännen "lapsikohtaloista" voivat hillitä länteen muuttavia paremmin koulutettuja.. Monta merkitystä ja vaikutinta on tällä lapsiasialla.
 
Noista työntekijöiden lapsistahan tulee sinulle hirvee lasku, Kauheeta.
Montakohan työntekijöiden lasta Suomessa syntyy vuosittain?
Kymmeniä tuhansia kuitenkin, se × 25000,- on varmaan paljon....

Suis

Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi tuoda valmiita lapsia muualta ja "kotouttaa" heidät tosi sika halavalla...ei tarvi yrittäjän maksaa.

Paljonko kela korvaa näistä työnantajalle aiheutuneista kuluista? täh.

Se on tasan semmonen juttu, että jos suomenkaltaisessa maassa yhteiskunta ei tule lapsentekoa vastaan, niin tänne syntyy kohta tosi vähän tenavia. Tämä on se kuuluisa de facto. Mutta jos Yrrittelijät tarpeeksi antavat äänensä kuulua, päästään toteuttamaan edm. "parempaa ja halvempaa vaihtoehtoa". Ei tarvi maksaa mitään, kun saa valmiiksi synnytetyn ja kotoutetun persoonan mestoille...jos sen sais vielä nälkäpalkalla...aaah, voi autuus.

Jos yrittäjä ei voi esim. naisvaltaisella alalla panna kuluja hintoihin, niin silloin se on voi voi. Koska naisvaltaiset alat kilpailevat keskenään....vai mitä.
 
Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi tuoda valmiita lapsia muualta ja "kotouttaa" heidät tosi sika halavalla...ei tarvi yrittäjän maksaa.

Paljonko kela korvaa näistä työnantajalle aiheutuneista kuluista? täh.

Se on tasan semmonen juttu, että jos suomenkaltaisessa maassa yhteiskunta ei tule lapsentekoa vastaan, niin tänne syntyy kohta tosi vähän tenavia. Tämä on se kuuluisa de facto. Mutta jos Yrrittelijät tarpeeksi antavat äänensä kuulua, päästään toteuttamaan edm. "parempaa ja halvempaa vaihtoehtoa". Ei tarvi maksaa mitään, kun saa valmiiksi synnytetyn ja kotoutetun persoonan mestoille...jos sen sais vielä nälkäpalkalla...aaah, voi autuus.

Jos yrittäjä ei voi esim. naisvaltaisella alalla panna kuluja hintoihin, niin silloin se on voi voi. Koska naisvaltaiset alat kilpailevat keskenään....vai mitä.

Kela ei ole maksanut minulle mitään korvausta työntekijöiden lapsista aiheutuneista kuluista. Ei koskaan. Ei penniä eikä senttiäkään. Äiti saa kyllä kelaltakin jotakin rahaa, mutta tuo 20000-30000 on se summa joka on minun firmassa työnantajan tililtä pois.

En tiedä pitääkö yhteiskunnan tulla enemmän lapsen tekoa vastaan. Sen minä kuitenkin tiedän, ettei ole oikeuden mukaista maksattaa lapsen äidin työnantajalla näin paljon.

Naisvaltaisillakin aloilla on eri säännöillä pelaavia ulkomaisia "yrittäjiä" viemässä keikkaa. Oma alani ei ole naisvaltainen. Naisille pitää lain mukaan maksaa samaa palkkaa kuin miehille samasta työstä. Sen lisäksi on lapsista aiheutuvat kulut, jotka on kohdistettu ja kohdistuu äidin työnantajalle.

En ymmärrä tuota sinun lasten tuontiajatusta.
 
Sujuvasti meni meillä tämäkin haara ohi otsikon MPK 2015 :)
 
Ketjua tutkittuani olen tutkinut eri näkökulmia. Keskeisin tuki argumentille Maakin heikkoudesta on ollut esimerkki yhden komppanian alisuoriutumisesta harjoituksessa, jossa suoritukset pilasi ilmeisesti ensisijaisesti luonnevikainen kantaupseeri, yksikön päällikkö.
 
Back
Top