Se mikä minä näissä sinun posteissasi kaipaan on parannusehdotukset. Juu kaikki on päin vittua eikä kukaan osaa mitään, mutta kun kertauksia ei ole eikä tule niin kuinka sinä tekisit tämän VEH:n paremmin?
Muutama huomio yleisesti VEH:ssä huonosti menevistä asioista.
Aloitteitaan vaikka suunnittelussa:
1) Aloitettava ajoissa.
2) Toimijoiden pysyvyys (samat henkilöt alusta loppuun) ja osaamistaso (erityisesti opetustaidon taso)
3) Aikalaskelman realistisuus ja opetettavan asian määrä (tehollista aikaa 2,5 vrk:n VEH viikonlopussa alle 24h)
4) Järjestelyjen suunnittelu ja järjestelyjen suunnittelu sekä järjestelyjen suunnittelu (varustaminen, joukkuemateriaalin jaon järjestelyt, ruokailut, siirtymiset, luokkatilat, majoitustilat, purku ja palautus, kaluston huolto...ja näihin varasuunnitelmat esim. Jos teltat märät tai varustaminen "kestää")
5) Maastontiedustelut ja siirtymismatkojen mittaaminen
6) Vaihtoehtoiset suunnitelmat kun aikataulu pettää.
7) Materiaalin oikea määrä ja laatu, materiaaliin liittyvät muut asiat tukevalta joukolta esim. viestikäskyt (taajuudet, tunnukset, taajuushallinta)
Valmistelut
1) Opetettavan asian ja aiheen kertaaminen siten, että pystyy vastaamaan kysymyksiin. Osaamisen asiasta tulee olla laajempaa kun kyseisessä harjoituksessa kouluttaa. Ymmärtää laajemman taustan asiaan. Ymmärtää miksi PV asian tekee juuri näin eikä niin kuin siviilissä tehdään ("no kun intissä tehään näin" ei kelpaa vastaukseksi)
2) opetusmateriaalin laatiminen (maastovihot, muistilaput, näyttöesitykset, esimerkkikäskyt, ylemmän jopon tilanne ja käskyt, kartat peitepisteinen jne.)
3) järjestelyiden varmistaminen ja kertaaminen muiden toimijoiden kanssa ennen H-hetkeä
Harjoitus
1) kukaan ei johda toimintaa, joukon annetaan itseohjautua. Langat karkaa käsistä.
2) Ei pysytä aikalaskelmassa ja eikä olla varauduttu sopeuttamaan kun joku muu ei pysy aikataulussa
3) Ei anneta joukolle palautetta koko harjotuksen ajan, vaan ainoastaan lopussa. Annetaan pelkää positiivista palautetta, pelätään negatiivisen palautteen antamista
4) Annetaan opetettavan joukon alkaa johtamaan / opettamaan eikä johdeta koulutusta tai harjotusta
5) Ei vastata kysymyksiin ja "aliarvioidaan joukon ymmärrys".
6) Vaikka varustaminen suunnitellaan hyvin ei purkua suunnitella yhtä hyvin eikä kalustohuoltoja suunnitella ja siihen varata aikaa.
Paljon muutakin, mutta tuossa yleisiä havaintoja reserviläisten useista johtamista VEH:stä/ muista tapahtumista, missä on menty metsään...ei tietenkään kaikki nuoremmat kapiaisetkaan tietenkään koita kaikkia osaa huomioida. En myöskään syytä ketään yksittäistä henkilöä tai joukkoa eikä nämä ole edes havaintoja yhdestä, vaan useissa eri varuskunnissa eri vuosina järjestetyistä harjoituksista.