MPKY 2015

Käskyn lähetys on tehokasta, mutta siinä tulee taas rahaongelmat. Vapaaehtoisesta harjoituksesta maksetaan 5e päiväraha + matkat, kun taas käsketystä ansiomenetyksen korvaava 90+e/päivä ja siihen matkat. Ja sitä rahaahan ei tunnetusti ole
 
Hyvä pointti. Meillä siis on esteitä harjoitusten järjestämiseksi. Järjestelmä ihan selvästi korostaa sitä seikkaa, että kun x treenaa valtiota hyödyntävää maanpuolustusta niin x ei saa palkkaa siltä ajalta ja toisaalta valtio "ostaa palkka-armeijaa " hetkeksi. Mitenhän saataisin sellainen malli että yritysten on luovutettava äijät esim 2 vrk / vuosi harjoituksiin ja palkasta ei silloin nipistetä? En tiedä... kunhan vaan heittelen ideaa....
 
Nyt vähän keskustelun vierestä, mutta otsikkoon osuen. Mitenkäs reserviläiset, joilla vielä 10 vuotta kotiutumisen jälkeenkin on sijoitus, vaan kh-käskyjä ei vaan kuulu. Onko MPK:n omatoimikursseilut ainoa tapa päästä touhuun mukaan? Ilmeisesti nuo maakk:t eivät sijoitettuja ukkoja kyytiinsä ota?

Tässä on aika lailla kiteytettynä nykyisen tilanteen ongelmat.

1) PV:n henkilökunta (ainakin osittain) ei pidä reserviläisten toimintaa esim. MPK:ssa tai MaaKK:ssa mitenkään vakavasti otettavana koulutuksena, vaan se on jotain puuhastelua tai kerhotoimintaa yms
2) Kuitenkaan PV ei ole vuosiin tarjonnut ammattilaisten antamaa, oikeaa koulutusta reserviläisille, mieluiten kokonaisina SA-joukkoina (tästä kohdasta poisluettuna hyvin harvat, jossain sopivassa tehtävässä olevat yksilöt)
3) Liian moni, vielä nuorehko ja hyvässä kunnossa oleva, jopa aktiivinen ressu odottaa turhaan kutsua siihen "oikeaan koulutukseen" sitä koskaan saamatta tai erittäin harvoin saaden. Ja turhautuu, passivoituu vuosien mittaan.

Mitä vaihtoehtoja nykyään sitten aktiivisille ressuille jää ? Halu osallistua maanpuolustukseen jollain tavoin on kova ja tarve itsensä kehittämiseen tällä alueella on monelle suuri.
-- Oikein, MPK ja MaaKK eikä juuri muuta...

Mielestäni tähän koko vyyhtiin ei ole kuin yksi ratkaisu:
PV alkaa kouluttamaan SA-joukkojaan suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti ja riittävällä volyymilla.
 
Siksi itse heitin tuon veh-kutsujen lähettelyn pelkän sijoituksen perusteella. Jos löytyy vähänkin kiinnostusta, se voisi toimia sopivana potkuna lähteä toimintaan mukaan. Suurin osa reserviläisistä kun ei ole tietoinen tällaisista mahdollisuuksista.
 
Käskyn lähetys on tehokasta, mutta siinä tulee taas rahaongelmat. Vapaaehtoisesta harjoituksesta maksetaan 5e päiväraha + matkat, kun taas käsketystä ansiomenetyksen korvaava 90+e/päivä ja siihen matkat. Ja sitä rahaahan ei tunnetusti ole
Jossakin olen kuullu vertailun että yhden KH-päivän hinnalla saa 3pv VEH. Vapaaehtoiseen harjoitukseen ei saa koko joukkoa koolle. VEH koulutus ei palvele joukon/johdon koulutusta siten kuin vain omalle joukolle suunnattu KÄSKETTY KH. Aiemmin näitä suunnattuja VEH harjoituksia käytettiin johtajien valmiuttamiseen varsinaista KH varten.

Nyt kun käytettävissä olevat määrärahat ovat minimoituneet (valtionevoston päätöksillä alasajettu), VEH harjoituksista on tullut koko joukolle suunnattuja "suositeltavia harjoituksia". Tosin viimevuosina osallistujamäärät ovat kasvaneet myös PV VEH-harjoituksissa ja omaehtoinen aktiviteetti kouluttautumisessa on lisääntynyt mm. MPK tarjonnan myötä. Rahoitukset ja niiden priorisointi eri aloille osoittaa myös edustajiemme arvomaailmaa. Maanpuolustus ja sitä myötä kansallinen olemassaolomme ei monenkaan "kansan edustajan" mielestä ole aivan 1.prioriteetissä, ei edes tasa-arvoinen muiden hallinnon alojen kanssa. Mediamme ovat luoneet kuvaa "kohta tapahtuvasta hyvinvoiniyhteiskunnan murenemisesta" (mikä oikeasti on jo tapahtunut muutama vuosi sitten) ja siten on jäänyt liian vähälle, kaiken muun jalkoihin koko kansan itsenäisen olemassaolon turvaaminen - MAANPUOLUSTUS ja sen tarpeet. Päätöksentekijät ovat suhtautuneet asiaan enempi tunteella ja omien viitekehystensä etuja ajaen, on unohtunu ympäröivä realiteetti ja sen nopeasti kehittynyt UHKA. Tämän uhkan kehittyminen on ollut havaittavissa jo useiden vuosien ajan mutta on kuljettu laput silmillä kuin "mustalaisen hevonen"
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
En millään tavalla väheksy tuota oman joukon kanssa harjoittelua, mutta on tullut nähtyä sellaisia propellikorvia, joilla ei varusmiespalveluksesta ole paljon aikaa ja silti aivan perustaidot kuten esimerkiksi suunnistaminen ja aseenkäsittely ovat niin huonossa tilassa, että heikottaa. Tämän takia pitäisi saada edes se yksittäinen ukko kokeilemaan, että miltäs se rynkky tuntuikaan.
 
En millään tavalla väheksy tuota oman joukon kanssa harjoittelua, mutta on tullut nähtyä sellaisia propellikorvia, joilla ei varusmiespalveluksesta ole paljon aikaa ja silti aivan perustaidot kuten esimerkiksi suunnistaminen ja aseenkäsittely ovat niin huonossa tilassa, että heikottaa. Tämän takia pitäisi saada edes se yksittäinen ukko kokeilemaan, että miltäs se rynkky tuntuikaan.

No tämäkin on ollut ideana, mutta kun puhutaan kokonaisen kenttäarmeijan tarpeista, MPK ei tätä kata. Kansalaisvaikuttamista voi toki ohjata puolustusmäärärahoihin sinänsä.
Tarkoitukseni ollut keskustelun herättäminen provosoimalla on ilmeisesti onnistunut. Mielestäni jonkun on todettava myös julkisesti, että keisarilla ei ole vaatteita. MPK ja koko reserviläistoimintakenttä on mielestäni pysähtyneisyyden tilassa jossa todetaan että hyvin menee ja näin jatketaan. Omasta näkökulmastani näen että PV:n joukkojen kädet on sidottu; ylempi johto käskee kiintiöt jonka verran tulee tilata koulutusta MPK:lta ja joukko-osasto joutuu tilaamaan sitä mitä paikallis KOTU:lla on tarjota. MAAKK:n haaste on niiden ikärakenne ja koulutuksen kirjo; on erinomaisia ja on ALTSTO:n SH automaatteja. Yritykseni tuoda konkretiaa keskusteluihin käytännön esimerkeillä ei johtanut näemmä haluttuun lopputulokseen vaan sai ko tilanteissa olleet takajaloilleen mielestäni syyttä. Hämmästelen yhä sitä kuinka siihen omaan harrastustoimintaan suhtaudutaan niin intohimolla, että se laittaa kirjoittamaan jopa henkilöön meneviä arviointeja. Olen jo muutamissa säikeissä täällä todennut että tämän foorumin taso on laskenut ja tämän säikeen perusteella voi jo verrata Suomi24:ään - ikävä kyllä. Vaikka itsekin käytän joskus (liiankin) pistelevää vastaustapaa, niin tapani ei ole kyllä ollut mennä henkilöön ja leimata henkilöitä kätyreiksi ja trolleiksi. Myöskään en itse en pidä siitä, että jos joku sanoo jotain epämiellyttävää aletaan vihjailemaan siitä, että kuinka helppo on selvittää henkilöllisyys ja jopa uhata esimiehillä jne. Todella kypsää kun siten toisaalta todetaan"Je suis Charlie"...uskon itse sananvapauteen ja näen että työni on sen puolustamista päivittäin. Ilmeisesti kuitenkaan tämänkään foorumin väki ei ole valmis antamaan ammattisotilaille oikeutta puhua.

Hyvää sparrausta teet! Toivottavasti huuleni siitä, että kenraali laittaisi sinut MAAKiin, otit samalla huumorilla kuin sen teinkin. Ajattelin vain, että jos joskus kauluksessasi on jellonia, sinulla olisi hyvä näkymä myös reservisi etuihin, tuntisit sitä puolta läheisesti. Mutta olethan sinä KRIHA-operaatioissa tutustunut siihen väkeen, jota sitten käyttöön pahassa paikassa annettaisiin: tavallisiin jätkiin.

Realismia tässä kaivataankin. Joku viisas sanoi kerran, että jos on pehmeä ohjaaja ja pehmeä lavastaja, näytelmästä tulee kehno sopupaketti, mutta jos on ohjaaja, jolla on vahva päänäkemys ja lavastajalla myös vahva näkemys, saattaa syntyä prosessissa kipinää mutta myös mestariteos.

Minulla on vain yksi linja: Sotilaallisten harjoitusten tulee olla vaativia ja korkeatasoisia. Turistit siilautuvat. Samalla se, mihin vapaaehtoinen tahtotilaltaan saattaa pystyä, pitää hyödyntää kokonaisvaltaisesti eikä hukata joutavaan.
 
Minulla on vain yksi linja: Sotilaallisten harjoitusten tulee olla vaativia ja korkeatasoisia. Turistit siilautuvat. Samalla se, mihin vapaaehtoinen tahtotilaltaan saattaa pystyä, pitää hyödyntää kokonaisvaltaisesti eikä hukata joutavaan.

No siinähän se tuli tämän ketjun jorinat aika täydellisesti kiteytettyä. Onkos täällä jokin kanava jolla tuo ohjenuora menee puolustuksesta päättäjille toteutettavaksi?
Lukeeko valiokunnan Niinistö tätä? :)
 
Yritykseni tuoda konkretiaa keskusteluihin käytännön esimerkeillä ei johtanut näemmä haluttuun lopputulokseen vaan sai ko tilanteissa olleet takajaloilleen mielestäni syyttä. Hämmästelen yhä sitä kuinka siihen omaan harrastustoimintaan suhtaudutaan niin intohimolla, että se laittaa kirjoittamaan jopa henkilöön meneviä arviointeja. Olen jo muutamissa säikeissä täällä todennut että tämän foorumin taso on laskenut ja tämän säikeen perusteella voi jo verrata Suomi24:ään - ikävä kyllä. Vaikka itsekin käytän joskus (liiankin) pistelevää vastaustapaa, niin tapani ei ole kyllä ollut mennä henkilöön ja leimata henkilöitä kätyreiksi ja trolleiksi. Myöskään en itse en pidä siitä, että jos joku sanoo jotain epämiellyttävää aletaan vihjailemaan siitä, että kuinka helppo on selvittää henkilöllisyys ja jopa uhata esimiehillä jne. Todella kypsää kun siten toisaalta todetaan"Je suis Charlie"...uskon itse sananvapauteen ja näen että työni on sen puolustamista päivittäin. Ilmeisesti kuitenkaan tämänkään foorumin väki ei ole valmis antamaan ammattisotilaille oikeutta puhua.

En tiedä millaisen pedagogisen koulutuksen olet saanut, jos se kerran on niin ylivertainen meihin siviileihin verrattuna. Itse tiedän vain sen, että jos ohjaisin itse omia opiskelijoitani tuolla pisteliäisyystasolla, ohjausprosessit päättyisivät hyvin nopeasti ja opiskelija jäisi pulaan ja mahdollisesti pätevyydet saavuttamatta. Voin vakuuttaa, että teidän sotilaiden akateemiset ja luokassa tapahtuvan opetuksen opetukselliset taidot tuntuvat joskus apukoulutasoisilta, mutta ei se vittuilemalla parane vaan rohkaisevasti asiaa yhdessä rakentaen.

Esittämiesi pointtien pätevyyttä ei voi suurimmassa osin kiistää. Esittämistapasi sen sijaan voi ja tuleekin. Tällaisena aikana, jolloin varsinkin maanpuolustukseen vakavasti suhtautuvien henkilöiden tulisi pyrkiä yhteen hiileen puhaltamiseen, eikä siihen kusemiseen, kannattaisi tarkkaan miettiä saatko enemmän haittaa kuin hyötyä aikaan esiintymiselläsi. Tuo koiraepisodi on kaiken huippu.

"Pitäisiköhän laittaa kovia lippaaseen kun VEH-ressuja on kasarmialueella."

Ja tällaisen viestin jälkeen pohdit että sinut on leimattu trolliksi syyttä.

Hlökohtaisesti toivoisin, että tuollaiset henkilöt saisivat mahdollisimman vähän vaikutusvaltaa ja äänelleen mahdollisimman vähän kuuluvuutta, riippumatta siitä, mitä organisaatiota sattuvat rasittamaan.
 
Siksi itse heitin tuon veh-kutsujen lähettelyn pelkän sijoituksen perusteella. Jos löytyy vähänkin kiinnostusta, se voisi toimia sopivana potkuna lähteä toimintaan mukaan.

Tuollaista veh-kutsujen massapostitusta kokeiltiin 90-luvulla ja tulokset olivat huonoja.

Viime vuosina on pidetty maakuntajoukkojen kertausharjoituksia joissa komppania on ollut sodanajan kokoonpanossa. Eli koska maakuntajoukkolaisia ei ole ollut tarpeeksi on erotus korvattu ns. tavallisilla reserviläisillä. Noita ei- maakkilaisia on sitten yritetty vokotella komppanian jäseniksi - tulokset ovat olleet erittäin heikkoja, joissakin tapauksissa yksikään ei ole ollut kiinnostunut ja parhaimmillaankin vain yksittäiset miehet ovat liittyneet.
 
No siinähän se tuli tämän ketjun jorinat aika täydellisesti kiteytettyä. Onkos täällä jokin kanava jolla tuo ohjenuora menee puolustuksesta päättäjille toteutettavaksi?
Lukeeko valiokunnan Niinistö tätä? :)
Noh.Noh. VAALIT on vasta tulollaan. HYVIN ehtii vaikuttamaan, kunhan KAIKKI ehdolla olevat ilmaisevat OMAN kantansa selkeästi ja ilmottautuvat jämäkästi seisomaan sanojensa takana.
 
...Tuo koiraepisodi on kaiken huippu.

"Pitäisiköhän laittaa kovia lippaaseen kun VEH-ressuja on kasarmialueella."

..
Sen verran koen tuon lausahduksen asiayhteydestään irroitettunakin "omakseni" että ymmärrän joidenkin ihmisten tunneomaistakin suhtautumista koiriin.
En kylläkään epäile että CV olisi vallan kissaihmisiä, mutta jotain kokemusperäistä voi suhtautumisessa olla takana.

Minusta tuo osoitti niin Härskisti Hyväntahtoista Huumoria, että liitin sen jopa "allekirjoitukseni" yhteyteen :cool: (jotta muistan pitää koiran häkissään CV:n läsnäollessa)
:D:D:D

EDIT:
Täsmennystä aiemmin olleeseen....
Sen verran vielä koiratoiminnasta että koira on nuissa hommissa työkalu, siinä missä muukin; aseistus, pimeänäkölaitteet, kiikarit, lämpökamerat, miinaharavat.. yms. Miehelle voi olla EHKÄ muutakin tekoa/tehtävää ja KOIRAA käytetään koiranvirkoihin. Tästä ei tule edes ylimääräistä kustannusta muille kuin koiran ylläpitäjälle (poislukien KH, johon koiran kanssa erityisesti käsketty).

PS. @CV9030FIN : Oli sitten kyseessä KH tai VEH, katso kuitenkin ensin onko koiria näköpiirissä kun lipastat. Muutoin voi tulla väärinymmärryksiä. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun luen siviilinä tätä keskustelua ja yleensäkin maanpuolustus.nettiä niin, tulee vähän viileä olo koska kohtaloni on tullut selväksi. Rauhan aikana eikä sotatilanteessa armeija ei tee minulla yhtään mitään, en myöskään asevelvollisena voi poistua maasta. Tulen siis jatkamaan elämääni sodan seassa ja kuolemaan bussipysäkille tehdyssä kranaatti-iskussa kymmenen muun siviilin kanssa. Olisi ihan reilua jos armeija suoraan ilmoittaisi että kaikki joilla ei ole sodanajan sijoitusta ovat täysin vapaita tekemään mitä haluavat, esim poistumaan maasta. Tällöin asia olisi selvä ja voisin suunnitella elämäni sodan varalta.
 
Itse kun luen siviilinä tätä keskustelua ja yleensäkin maanpuolustus.nettiä niin, tulee vähän viileä olo koska kohtaloni on tullut selväksi. Rauhan aikana eikä sotatilanteessa armeija ei tee minulla yhtään mitään, en myöskään asevelvollisena voi poistua maasta. Tulen siis jatkamaan elämääni sodan seassa ja kuolemaan bussipysäkille tehdyssä kranaatti-iskussa kymmenen muun siviilin kanssa. Olisi ihan reilua jos armeija suoraan ilmoittaisi että kaikki joilla ei ole sodanajan sijoitusta ovat täysin vapaita tekemään mitä haluavat, esim poistumaan maasta. Tällöin asia olisi selvä ja voisin suunnitella elämäni sodan varalta.

Älä huolestu ihan vielä.

Vaikka täällä vähän väännetään, MPK:n ja puolustusvoimien välinen yhteistyö on tullut ihan eri tasolle siitä, mitä se oli alkuaikoina. Sopimuspohjainen suhde muutti asioita, samoin vuoden 2008 laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta. Vapaaehtoinen puoli pystyy täydentämään puolustusvoimien omaa toimintaa, ja se panos on järkevää käyttää hyväksi. Reserviläisille tarjoutuu samalla hyvä mahdollisuus kouluttautua ja ylläpitää kenttäkelpoisuuttaan.

Toimintaa saa ja pitääkin tehostaa kohti niitä tarpeita. Niitä tarpeita sovittavat yhteen Puolustusvoimat ja MPK:n kenraali Laatikainen, ei Maanpuolustus.net.

Ja jos et ole reserviläinen mutta olet Suomen kansalainen, MPK:lla olisi sinullekin käyttöä.

Mä voin tulla kanssasi sinne bussipysäkille. Voin ottaa kättä pitempää mukaan. Osaan arvioida tuliaseman. Lähdetään pienelle patikalle me siviilit ja hiljennetään se perkele kaksistaan. Ok?
 
Minkälaista tietoa sitten olisit kaivannut? Kuinka tarkan kuvan tehtävästään ja elinajanodotteestaan uskot yksittäisellä paikallistaistelijalla olevan jumalhämärän langetessa?
No en ainakaan olisi kaivannut rekrytointipuhetta, että "jos listaudut nyt, kevään mpk-kurssisi ovat ilmaisia".
Riemusta kiljuen vaan MaaKiin, kun on noin hyvät edut o_O
 
No en ainakaan olisi kaivannut rekrytointipuhetta, että "jos listaudut nyt, kevään mpk-kurssisi ovat ilmaisia".
Riemusta kiljuen vaan MaaKiin, kun on noin hyvät edut o_O

Noh ystävä ja toveri Magistra? Mitä tällä meidän alalla on tarjottavaa? Parempi hautapaikka? Motivaatio täytyy löytyä
sieltä jostain muualta.
 
Tarkoitukseni ollut keskustelun herättäminen provosoimalla on ilmeisesti onnistunut.

Sun provoaminen, jota muissa yhteyksissä kutsuttaisiin trollaamiseksi on toimivaa, jos haluat ärsyttää porukkaa.

Uusvanhana foorumilaisena tosin jään hieman pohtimaan tarkoitustasi. Jää fiilis että olet dissaamassa reserviläisiä ja heidän vapaaehtoista harjoittelua. Vapaaehtoisesta harjoittelusta en juuri tiedä, koska en liity sellaisiin seuroihin jotka minut hyväksyvät jäsenikseen (Groucho Marx)

Kirjoituksissasi on ikävä sivujäänne, jossa näyttää erotettavan reserviläiset ja vakinaisessa palveluksessa olevat. Itse en ole tuota kokenut vuoden -88 jälkeen, jolloin sotaharjoituksissa eräs yksikköni pääkouluttaja veti tuota linjaa. Hän opettti minulle erään tärkeän operatiivisen seikan, mutta samalla negatiivisesti monta seikkaa jota ei pidä tehdä. Hän tosin oli menossa heti harjoitusten jälkeen eläkkeelle. Samassa harjoituksessa oma henkilökohtainen kouluttaja, joka oli kapteenikurssilla, toimi aivan eri tavalla. Tämän jälkeen, sekä taistelujoukoissa, että nyttemmin muissa tehtävissä kukaan sotilashenkilökunnasta ei ole toiminut asiattomasti.

Uudemmassa toiminnassa kaikki on toiminut pirun hyvin. Aikanaan esiharjoituksissa ja sotaharjoituksissa henkilökunnan suhtautuminen oli huippua, vaikka harjoituksissa joku tökki. Ne ratkaistiin. Paras oli että -88 harjoituksissa henkilökohtainen kouluttaja ehdotti kerran yhtä asiaa, ja vastaavissa tehtävissä saman tehtävän kouluttaja ei aukaissut suutaan kertaakaan kun tehtiin sama asia 90-luvun puolella. Sai itse oppia. Silloin harjoitukset olivat isoja ja sovelletussa vaiheessa... enpä kerro enempää..

Silloin pataljoonassa oli yksi ammattisotilas, pataljoonankomentaja. Ja hänpä hikoili komentoteltassaan kun siellä jouduin käymään kun pikkuviskaalit eivät uskoneet mitä tarvittiin. Hänellä oli "jenkkikomposiittikypärä" ja meillä "calimerot" :)

----

No nyt olen liian vanha taistelutehtäviin, ja muissa hommissa SA-organisaatiossa. Saattaa olla että tehtävä lähti vuodenvaihteessa kun organisaatiota on pienennetty. So what, organisaatio ei ole minua varten vaan me organisaation toiminnan tarpeisiin.

Ja viimeisenä 30 vuotena jolloin olen ollut sijoitettuna enkä ole osallistunut reserviläiskerhoihin, rotareihin tai lionseihin, noin parissakymmenessä harjoituksessa ei koskaan ole ollut minkäänlaista vastakkaisuutta kantahenkilökunnan kanssa.
 
Sen verran koen tuon lausahduksen asiayhteydestään irroitettunakin "omakseni" että ymmärrän joidenkin ihmisten tunneomaistakin suhtautumista koiriin.
En kylläkään epäile että CV olisi vallan kissaihmisiä, mutta jotain kokemusperäistä voi suhtautumisessa olla takana.

Minusta tuo osoitti niin Härskisti Hyväntahtoista Huumoria, että liitin sen jopa "allekirjoitukseni" yhteyteen :cool: (jotta muistan pitää koiran häkissään CV:n läsnäollessa)
:D:D:D

EDIT:
Täsmennystä aiemmin olleeseen....
Sen verran vielä koiratoiminnasta että koira on nuissa hommissa työkalu, siinä missä muukin; aseistus, pimeänäkölaitteet, kiikarit, lämpökamerat, miinaharavat.. yms. Miehelle voi olla EHKÄ muutakin tekoa/tehtävää ja KOIRAA käytetään koiranvirkoihin. Tästä ei tule edes ylimääräistä kustannusta muille kuin koiran ylläpitäjälle (poislukien KH, johon koiran kanssa erityisesti käsketty).

PS. @CV9030FIN : Oli sitten kyseessä KH tai VEH, katso kuitenkin ensin onko koiria näköpiirissä kun lipastat. Muutoin voi tulla väärinymmärryksiä. :rolleyes:

Tässä CV:ssä ei ole loppupeleissä mitään hyväntahtoista. Vaikka hän ehkä jossain vaiheessa haluaisi teeskennellä niin.
 
Hyvä pointti. Meillä siis on esteitä harjoitusten järjestämiseksi. Järjestelmä ihan selvästi korostaa sitä seikkaa, että kun x treenaa valtiota hyödyntävää maanpuolustusta niin x ei saa palkkaa siltä ajalta ja toisaalta valtio "ostaa palkka-armeijaa " hetkeksi. Mitenhän saataisin sellainen malli että yritysten on luovutettava äijät esim 2 vrk / vuosi harjoituksiin ja palkasta ei silloin nipistetä? En tiedä... kunhan vaan heittelen ideaa....

Ja yrittäjienkö pitäisi vielä tuokin maksaa?
Muutenkin jo ihan tarpeeksi maksettavaa. Jokaisesta työntekijöiden lapsesta tulee minulle jo nytkin 20000-30000€ kustannukset.

Meiltä kyllä pääsee kertaamaan ja siitä maksetaan palkkaa, mutta ei ole hyvä jos se palkan maksu on pakollista kertauksissa.

T:Yrittäjä
 
Ja yrittäjienkö pitäisi vielä tuokin maksaa? , mutta ei ole hyvä jos se palkan maksu on pakollista kertauksissa.

Kunhan nyt heittelen erilaisia ideoita...ei nää ole aukottomia, mutta aamukahvia on vielä riittävästi ja siksi "ajatus juoksee".
Onhan meilla aika haasteellinen optimointitehtävä, kun kertausharjoitus on rahaa. Valtiolla ei ole rahaa, työnantaja ei halua maksaa poissaolosta ja reserviläinen ei motivoidu kun palkksta leikataan..... heh..heh.. onhan tilanne!
Jotta ne ressut yleensä osallistuisivat kertaukseen, niin ehkä sitten jonkinlainen rahan jakomalli olisi käyttökelpoisin, niin ei millekään osapuolelle tule paha mieli.
Ressu saa tililleen 1/3 valtiolta, 1/3 työnantajalta ja lopun hyväksyy itse miinuksena omasta pussistaan. Laskentaan käytettävälle palkkasummalle määritellään ala- ja yläraja jonka seurauksena kaikki ovat mahdollisimman paljon samalla viivalla tuloilla jotka saa siltä ajalta minkä kertaukseen osallistuu. Jotain tuollaista ehkä sitten?

Jos tää homma jää rahasta kiinni, niin sitten ei ole harjoituksia. Päätöshän se on sekin. Seurauksista on turha myöhemmin valittaa.
 
Back
Top