Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyt vähän keskustelun vierestä, mutta otsikkoon osuen. Mitenkäs reserviläiset, joilla vielä 10 vuotta kotiutumisen jälkeenkin on sijoitus, vaan kh-käskyjä ei vaan kuulu. Onko MPK:n omatoimikursseilut ainoa tapa päästä touhuun mukaan? Ilmeisesti nuo maakk:t eivät sijoitettuja ukkoja kyytiinsä ota?
Jossakin olen kuullu vertailun että yhden KH-päivän hinnalla saa 3pv VEH. Vapaaehtoiseen harjoitukseen ei saa koko joukkoa koolle. VEH koulutus ei palvele joukon/johdon koulutusta siten kuin vain omalle joukolle suunnattu KÄSKETTY KH. Aiemmin näitä suunnattuja VEH harjoituksia käytettiin johtajien valmiuttamiseen varsinaista KH varten.Käskyn lähetys on tehokasta, mutta siinä tulee taas rahaongelmat. Vapaaehtoisesta harjoituksesta maksetaan 5e päiväraha + matkat, kun taas käsketystä ansiomenetyksen korvaava 90+e/päivä ja siihen matkat. Ja sitä rahaahan ei tunnetusti ole
En millään tavalla väheksy tuota oman joukon kanssa harjoittelua, mutta on tullut nähtyä sellaisia propellikorvia, joilla ei varusmiespalveluksesta ole paljon aikaa ja silti aivan perustaidot kuten esimerkiksi suunnistaminen ja aseenkäsittely ovat niin huonossa tilassa, että heikottaa. Tämän takia pitäisi saada edes se yksittäinen ukko kokeilemaan, että miltäs se rynkky tuntuikaan.
Tarkoitukseni ollut keskustelun herättäminen provosoimalla on ilmeisesti onnistunut. Mielestäni jonkun on todettava myös julkisesti, että keisarilla ei ole vaatteita. MPK ja koko reserviläistoimintakenttä on mielestäni pysähtyneisyyden tilassa jossa todetaan että hyvin menee ja näin jatketaan. Omasta näkökulmastani näen että PV:n joukkojen kädet on sidottu; ylempi johto käskee kiintiöt jonka verran tulee tilata koulutusta MPK:lta ja joukko-osasto joutuu tilaamaan sitä mitä paikallis KOTU:lla on tarjota. MAAKK:n haaste on niiden ikärakenne ja koulutuksen kirjo; on erinomaisia ja on ALTSTO:n SH automaatteja. Yritykseni tuoda konkretiaa keskusteluihin käytännön esimerkeillä ei johtanut näemmä haluttuun lopputulokseen vaan sai ko tilanteissa olleet takajaloilleen mielestäni syyttä. Hämmästelen yhä sitä kuinka siihen omaan harrastustoimintaan suhtaudutaan niin intohimolla, että se laittaa kirjoittamaan jopa henkilöön meneviä arviointeja. Olen jo muutamissa säikeissä täällä todennut että tämän foorumin taso on laskenut ja tämän säikeen perusteella voi jo verrata Suomi24:ään - ikävä kyllä. Vaikka itsekin käytän joskus (liiankin) pistelevää vastaustapaa, niin tapani ei ole kyllä ollut mennä henkilöön ja leimata henkilöitä kätyreiksi ja trolleiksi. Myöskään en itse en pidä siitä, että jos joku sanoo jotain epämiellyttävää aletaan vihjailemaan siitä, että kuinka helppo on selvittää henkilöllisyys ja jopa uhata esimiehillä jne. Todella kypsää kun siten toisaalta todetaan"Je suis Charlie"...uskon itse sananvapauteen ja näen että työni on sen puolustamista päivittäin. Ilmeisesti kuitenkaan tämänkään foorumin väki ei ole valmis antamaan ammattisotilaille oikeutta puhua.
Minulla on vain yksi linja: Sotilaallisten harjoitusten tulee olla vaativia ja korkeatasoisia. Turistit siilautuvat. Samalla se, mihin vapaaehtoinen tahtotilaltaan saattaa pystyä, pitää hyödyntää kokonaisvaltaisesti eikä hukata joutavaan.
Yritykseni tuoda konkretiaa keskusteluihin käytännön esimerkeillä ei johtanut näemmä haluttuun lopputulokseen vaan sai ko tilanteissa olleet takajaloilleen mielestäni syyttä. Hämmästelen yhä sitä kuinka siihen omaan harrastustoimintaan suhtaudutaan niin intohimolla, että se laittaa kirjoittamaan jopa henkilöön meneviä arviointeja. Olen jo muutamissa säikeissä täällä todennut että tämän foorumin taso on laskenut ja tämän säikeen perusteella voi jo verrata Suomi24:ään - ikävä kyllä. Vaikka itsekin käytän joskus (liiankin) pistelevää vastaustapaa, niin tapani ei ole kyllä ollut mennä henkilöön ja leimata henkilöitä kätyreiksi ja trolleiksi. Myöskään en itse en pidä siitä, että jos joku sanoo jotain epämiellyttävää aletaan vihjailemaan siitä, että kuinka helppo on selvittää henkilöllisyys ja jopa uhata esimiehillä jne. Todella kypsää kun siten toisaalta todetaan"Je suis Charlie"...uskon itse sananvapauteen ja näen että työni on sen puolustamista päivittäin. Ilmeisesti kuitenkaan tämänkään foorumin väki ei ole valmis antamaan ammattisotilaille oikeutta puhua.
Siksi itse heitin tuon veh-kutsujen lähettelyn pelkän sijoituksen perusteella. Jos löytyy vähänkin kiinnostusta, se voisi toimia sopivana potkuna lähteä toimintaan mukaan.
Noh.Noh. VAALIT on vasta tulollaan. HYVIN ehtii vaikuttamaan, kunhan KAIKKI ehdolla olevat ilmaisevat OMAN kantansa selkeästi ja ilmottautuvat jämäkästi seisomaan sanojensa takana.No siinähän se tuli tämän ketjun jorinat aika täydellisesti kiteytettyä. Onkos täällä jokin kanava jolla tuo ohjenuora menee puolustuksesta päättäjille toteutettavaksi?
Lukeeko valiokunnan Niinistö tätä?
Sen verran koen tuon lausahduksen asiayhteydestään irroitettunakin "omakseni" että ymmärrän joidenkin ihmisten tunneomaistakin suhtautumista koiriin....Tuo koiraepisodi on kaiken huippu.
"Pitäisiköhän laittaa kovia lippaaseen kun VEH-ressuja on kasarmialueella."
..
Itse kun luen siviilinä tätä keskustelua ja yleensäkin maanpuolustus.nettiä niin, tulee vähän viileä olo koska kohtaloni on tullut selväksi. Rauhan aikana eikä sotatilanteessa armeija ei tee minulla yhtään mitään, en myöskään asevelvollisena voi poistua maasta. Tulen siis jatkamaan elämääni sodan seassa ja kuolemaan bussipysäkille tehdyssä kranaatti-iskussa kymmenen muun siviilin kanssa. Olisi ihan reilua jos armeija suoraan ilmoittaisi että kaikki joilla ei ole sodanajan sijoitusta ovat täysin vapaita tekemään mitä haluavat, esim poistumaan maasta. Tällöin asia olisi selvä ja voisin suunnitella elämäni sodan varalta.
No en ainakaan olisi kaivannut rekrytointipuhetta, että "jos listaudut nyt, kevään mpk-kurssisi ovat ilmaisia".Minkälaista tietoa sitten olisit kaivannut? Kuinka tarkan kuvan tehtävästään ja elinajanodotteestaan uskot yksittäisellä paikallistaistelijalla olevan jumalhämärän langetessa?
No en ainakaan olisi kaivannut rekrytointipuhetta, että "jos listaudut nyt, kevään mpk-kurssisi ovat ilmaisia".
Riemusta kiljuen vaan MaaKiin, kun on noin hyvät edut
Tarkoitukseni ollut keskustelun herättäminen provosoimalla on ilmeisesti onnistunut.
Sen verran koen tuon lausahduksen asiayhteydestään irroitettunakin "omakseni" että ymmärrän joidenkin ihmisten tunneomaistakin suhtautumista koiriin.
En kylläkään epäile että CV olisi vallan kissaihmisiä, mutta jotain kokemusperäistä voi suhtautumisessa olla takana.
Minusta tuo osoitti niin Härskisti Hyväntahtoista Huumoria, että liitin sen jopa "allekirjoitukseni" yhteyteen (jotta muistan pitää koiran häkissään CV:n läsnäollessa)
EDIT:
Täsmennystä aiemmin olleeseen....
Sen verran vielä koiratoiminnasta että koira on nuissa hommissa työkalu, siinä missä muukin; aseistus, pimeänäkölaitteet, kiikarit, lämpökamerat, miinaharavat.. yms. Miehelle voi olla EHKÄ muutakin tekoa/tehtävää ja KOIRAA käytetään koiranvirkoihin. Tästä ei tule edes ylimääräistä kustannusta muille kuin koiran ylläpitäjälle (poislukien KH, johon koiran kanssa erityisesti käsketty).
PS. @CV9030FIN : Oli sitten kyseessä KH tai VEH, katso kuitenkin ensin onko koiria näköpiirissä kun lipastat. Muutoin voi tulla väärinymmärryksiä.
Hyvä pointti. Meillä siis on esteitä harjoitusten järjestämiseksi. Järjestelmä ihan selvästi korostaa sitä seikkaa, että kun x treenaa valtiota hyödyntävää maanpuolustusta niin x ei saa palkkaa siltä ajalta ja toisaalta valtio "ostaa palkka-armeijaa " hetkeksi. Mitenhän saataisin sellainen malli että yritysten on luovutettava äijät esim 2 vrk / vuosi harjoituksiin ja palkasta ei silloin nipistetä? En tiedä... kunhan vaan heittelen ideaa....
Ja yrittäjienkö pitäisi vielä tuokin maksaa? , mutta ei ole hyvä jos se palkan maksu on pakollista kertauksissa.