Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sanokaa nyt, ettette ole tosissanne! Tässä alkaa jo epäilemään tiettyjen henkilöiden syyntakeellisuutta...
Minä näistä "provoista" mitään ymmärrä. Omin sanoin:Nyt on jo provon paikka.
--Näiden mielipiteiden vuoksi et voi pitää taitojasi yllä vapaaehtoissektorilla, koska - niin, kerropas minulle omin sanoin, miksi et!
-- Suojeluskuntien taso muuten olikin hyvin kirjava.
Ihan mielenkiinnosta mitä olen väittänyt sen olevan?
vaikka olen maininnut, että veh-kokemukset ovat olleet ok - mutta todellisuudessa ne ovat olleet yksilötasolla opettavaisia, mitään suurta sotilaallista tuotosta niillä ei ole aikaansaatu.
Minkälaista tietoa sitten olisit kaivannut? Kuinka tarkan kuvan tehtävästään ja elinajanodotteestaan uskot yksittäisellä paikallistaistelijalla olevan jumalhämärän langetessa?Soittelin tuossa aluetoimistoon kyselläkseni jälleen PaikP/MaaK/oma sijoitus vaihtoehdoista. Ensin oli langan päässä joku kapteeni, sitten tuttu majuri ja vielä perään tuttu luutnantti. Se mikä itseä vaivasi oli jonkinlainen jenkkidraftausmeininki: kunhan vaan liittyy mukaan, niin kaikki on auvoista. Kun puhuin tehtävien realiteeteista sa-tilanteessa, mikä on mielestäni ihan asiallista nykyisessä kv-tilanteessa, vastasivat miehet kuin yhdestä suusta, ettei turhaan kannata niin pitkälle miettiä. Mitä ihmettä?!
Mitä yksilötaitoihin tulee, vapaaehtoissektorin toiminnan ampuma- ja liikuntaharjoittelua pidän tärkeänä. Ongelmana on se, että kaikesta innosta huolimatta marssit ja juokseminen eivät tunnu innostavan vapaaehtoista reserviä yhtään, etenkin kun niitä voi järjestää ilmaiseksi kasarmialueen ulkopuolelle vaivattomasti. Mutta kun tulee hiki...
Ei viestini huvittuneisuutta ilmaise...
Edit: Aukikirjoitettuna siis tässä keskustelussa ja sen viimeisimmissä käänteissä on vähän jonkilaisen farssin makua mielestäni.
TOISAALTA.. Joillekkin saattaa keskustelu toimia päinvastoin ÄRSYKEKYNNYS YLITTYY, MOTIVOITUU ja RYHDISTÄYTYY "eihän tämä nyt voi näin mennä" --- "ei sotaa näin käydä, vaan mennään yli että heilahtaa" -menttaliteetilla ja aktivoituu itse.Noh, kun tulee kuva tietystä kirjoittajasta, että viestintänsä systemaattisesti a) murentaa ihmisten motivaatiota osallistua maanpuolustustoimintaan sillä omalla omituisella panoksellaan, b) heikentää ressujen uskoa koko reserviläistoiminnan tarpeellisuuteen, itse asiassa implikoiden sitä jopa haitalliseksi
ja tämä trendi jatkuu ja jatkuu, tulee jollain varmaan varmaan mieleen että olisiko kyseessä
ja samalla alkaa sangen luonnollinen kummastelu siitä, että mikä on moisen käyttäytymisen motivaatio?
Tuolla Ukraina-keskustelussa olleet selkeät trollit ovat olleet lähinnä huvittavia tapauksia, mutta CV on toiminnallaan päässyt ihan foorumilaisten ihon alle, missä on tietenkin auttanut väitteensä että hän on PV:n aktiivipalveluksessa oleva virkamies.
Millaisen maun suuhusi jättää CV:n viestihistoria aukikirjoitettuna? Vastuullisen virkamiehen viestintää? Mikä on se kokonaisvaikutus, mikä siitä on tullut?
Täällä on ollut kantahlökunnan jäseniä, joiden kanssa on todellakin ollut rakentavaa keskustelua ja pohdintaa yhteisestä asiasta ja siitä, miten sitä saataisiin paremmalle tolalle. CV:n viestintä on suurelti osin sitä, että hän polkee muita alas ja korottaa itseään. Siksipä en usko hänen olevan kenenkään muun asialla kun omallaan, mutta tuo väite PV-viranomaisuudesta tekee asian huolestuttavaksi, sitäsiirrytään jos enemmän jos se sattuu olemaan totta.
P.S: Tykkäys tuli tuosta loistavasta kuva-kollaasista, mutta en ole sitä mieltä etteikö tässä jotain syytä huoleen olisi.
Tämän ketjun kaltaista keskustelua käydään laajalti paikallisella ja valtakunnallisella tasolla. Reserviläis- ja muiden maanpuolustusjärjestöjen kentässä on paljon jäykistäviä tekijöitä, ja PV:lta periytyvä suunnittelukulttuuri tahmeuttaa jonkin verran MPK toimintaa tarpeettomasti (osa toki välttämätöntä). En ole kuullut virallista hymistelyä lukuunottamatta kovinkaan vahvoja ääniä sen puolesta, että nykytila olisi hyvä eikä merkittävää kehitystä kaivattaisi.MPK ja koko reserviläistoimintakenttä on mielestäni pysähtyneisyyden tilassa jossa todetaan että hyvin menee ja näin jatketaan.
Tarkoitukseni ollut keskustelun herättäminen provosoimalla on ilmeisesti onnistunut. Mielestäni jonkun on todettava myös julkisesti että keisarilla ei ole vaatteita. MPK ja koko reserviläistoimintakenttä on mielestäni pysähtyneisyyden tilassa jossa todetaan että hyvin menee ja näin jatketaan. Omasta näkökulmastani näen että PV:n joukkojen kädet on sidottu; ylempi johto käskee kiintiöt jonka verran tulee tilata koulutusta MPK:lta ja joukko-osasto joutuu tilaamaan sitä mitä paikallis KOTU:lla on tarjota. MAAKK:n haaste on niiden ikärakenne ja koulutuksen kirjo; on erinomaisia ja on ALTSTO:n SH automaatteja. Yritykseni tuoda konkretiaa keskusteluihin käytännön esimerkeillä ei johtanut näemmä haluttuun lopputulokseen vaan sai ko tilanteissa olleet takajaloilleen mielestäni syyttä. Hämmästelen yhä sitä kuinka siihen omaan harrastustoimintaan suhtaudutaan niin intohimolla, että se kirjoittaa jopa henkilöön meneviä arviointeja. Olen jo muutamissa säikeissä täällä todennut että tämän foorumin taso on laskenut ja tämän säikeen perusteella voi jo verrata Suomi24:ään - ikävä kyllä. Vaikka itsekin käytän joskus liiankin pistelevää vastaustapaa, niin tapani ei ole kyllä ollut mennä henkilöön ja leimata henkilöitä kätyreiksi ja trolli. Myöskään en itse en pidä siitä, että jos joku sanoo jotain epämiellyttävää aletaan vihjailemaan siitä että kuinka helppo on selvittää henkilöllisyys ja jopa uhata esimiehillä jne. Todella kypsää kun siten toisaalta todetaan"Je suis Charlie"...uskon itse sananvapauteen ja näen että työni on sen puolustamista päivittäin. Ilmeisesti kuitenkaan tämänkään foorumin väki ei ole valmis antamaan ammattisotilaille oikeutta puhua.
Elämme murroksen keskellä myös tässä --- Sukupolven vaihdosta tarvitaan joka-alalla. SE PITÄÄ JÄRJESTÄÄ, ei odottaa. Mutta miten?Tämän ketjun kaltaista keskustelua käydään laajalti paikallisella ja valtakunnallisella tasolla. Reserviläis- ja muiden maanpuolustusjärjestöjen kentässä on paljon jäykistäviä tekijöitä, ja PV:lta periytyvä suunnittelukulttuuri tahmeuttaa jonkin verran MPK toimintaa tarpeettomasti (osa toki välttämätöntä). En ole kuullut virallista hymistelyä lukuunottamatta kovinkaan vahvoja ääniä sen puolesta, että nykytila olisi hyvä eikä merkittävää kehitystä kaivattaisi.
Iso ja erittäin surullinen ongelma on ollut matkan varrella nuorten, kyvykkäiden tai ainakin potentiaalisten kouluttautujien ja kouluttajien hyytyminen tahmeaan toimintakenttään. Ei ole varaa menettää ikäluokkaa ikäluokan perään. Tässä kohtaa saa kiviä heitellä tosissaan, sillä tuo työ tehdään kentällä. Mitä useamman voimin sen parempi.
Elämme murroksen keskellä myös tässä --- Sukupolven vaihdosta tarvitaan joka-alalla. SE PITÄÄ JÄRJESTÄÄ, ei odottaa. Mutta miten?