Olen tässä tämän syksyn kuluessa omasta mielenkiinnosta vähän seuraillut MV:n ulko- ja turvallisuuspoliittista "uutisointia" (kyllä, sellaistakin on mamu-uutisoinnin seassa). Selväähän lienee on, että MV ajaa Venäjälle myönteistä narratiivia muun roskansa seassa. Minusta tuntuu siltä, että tämän syksyn ja vähän laajemminkin kuluneen vuoden aikana mukaan on ujutettu jo melko tavalla EU:ta, NATO:a ja Suomen puolustusta koskevaa materiaalia. MV:n ns. toimittajathan kirjoittelevat salanimillä, mutta olen täysin varma että ainakin putinisti Juha Molari tuottaa materiaalia, ehkä myös dosentti itsekin.
Linja on tämä: haukutaan EU:n puolustusyhteistyökuviot, Suomen omat puolustuksentehostamiskuviot, sekä erityisesti laajemminkin läntinen sotilasyhteistyö. Esitetään, että kaikki nämä uhkaavat Venäjää. Väitetään että "perinteinen puolueettomuuspolitiikka" (ilmeinen viittaus YYA-aikaan) on hylätty. Erityisen vaarallisena jaksetaan esittää isäntämaasopimus. Tämä esitetään aivan poikkeuksetta jonkinlaisena valmistautumisena hyökkäykseen Venäjää vastaan. Luonnollisesti itse Venäjä esitettään pyhimyksenä jota ilkeät länsivallat ja Suomi kyykyttävät.
Keneen tämä sonta sitten uppoaa ? Jos kommentointiin on uskomista, niin ainakin kaikenlaisiin feikkiprofiileilla kirjoittaviin, perussuomalaisten äänekkäisiin kannattajiin. Melko usein kommenteissa tulee esiin mm. Laura Huhtasaarenkin nimi poliitikkona, joka "hoitaa asiat kuntoon."
Eli, kaikenlaisen pakolais- ja mamu-uutisoinnin seassa on kyetty tunkemaan sekaan selkeää venäläistä propagandaa, joka tuntuu uppoavan kaikkiin niihin, jotka roskasivustoa lukevat ja jotka eivät juuri muuta enää elämässään näe kuin mamut ja islamismin. Tällaisen maailmankuvan omaava ihminen on näemmä altis ottamaan vastaan myös Venäjän narratiivia. Oiva keino murentaa uskoa suomalaiseen yhteiskuntaan.