Beerfect
Eversti
Toisaalta hyvä tiimi koostuu (toisilleen) tutuista ihmisistä. Toki tarpeeksi pitkälle vietynä ulkopuoliset alkavat lopulta epäilemään hyväveljeydestä. En puolusta korruptiota tai vääriä virkanimityksiä, mutta sanonpahan vain. Jokainen miettiköön omalle kohdalleen - palkkaatko tutun kaverin, jonka osaaminen ja pätevyys ovat esim. 75% seuraavan tuntemattoman hakijan pätevyydestä, vai palkkaatko sen tuntemattoman ihmisen? Entä kun työ on tärkeä ja täynnä vastuuta, ja pitäisi tuntea sisimmässään että valinnallaan saa aikaan parhaimman tuloksen? Kaveri vai pätevä tuntematon? Kaverin kanssa tulee paremmin toimeen. Kaveria voi piiskata vähän lujemmin ennen kuin se myrkyttää mielensä. Toisaalta kaveri jos alkaa laiskottelemaan, niin kynnys hänen piiskaamiseen on korkeampi. Vai onko se matalampi? Riippuu kaveruussuhteen laadusta. Entä kun palkattu kaveri alkaa suosittelemaan erästä toista kaveriaan seuraavaan avoimeen toimeen? Sanotko että "Ei", vai milloin katkeaa myötäilyn putki?
Kaikissa meissä asuu pieni hyväveli tai hyväsisko.
Ehkäpä se opetus on siinä, että kun ei palkkaa sitä ensimmäistäkään kaveria, niin välttää jatkossa laittamasta itseään sellaiseen asemaan, että joutuu lopulta sanomaan kaverille "Ei." On helpompi torjua tuntemattoman ja sopivan etäällä pidetyn ihmisen pienet ja suuret pyynnöt. Tuntemattomat kai myös lähestyvät harvemmin pyynnöillään pomoa.
Minä olen tullut siihen tulokseen, että kaveriporukalla SAATTAA saada enemmän aikaan mutta siihen sisältyy sosiaalisia riskejä, varsinkin joidenkin painetilanteiden alla. Toisilleen tuntemattomien pätevien ammattilaisten tiimi on vakaampi ja ennustettavampi.
Ehkäpä jossain on kokonainen tutkimus aiheesta "Kaveriporukat työelämässä verrattuna koottuihin ammattilaistiimeihin; haitat, hyödyt ja riskit".
Kaikissa meissä asuu pieni hyväveli tai hyväsisko.
Ehkäpä se opetus on siinä, että kun ei palkkaa sitä ensimmäistäkään kaveria, niin välttää jatkossa laittamasta itseään sellaiseen asemaan, että joutuu lopulta sanomaan kaverille "Ei." On helpompi torjua tuntemattoman ja sopivan etäällä pidetyn ihmisen pienet ja suuret pyynnöt. Tuntemattomat kai myös lähestyvät harvemmin pyynnöillään pomoa.
Minä olen tullut siihen tulokseen, että kaveriporukalla SAATTAA saada enemmän aikaan mutta siihen sisältyy sosiaalisia riskejä, varsinkin joidenkin painetilanteiden alla. Toisilleen tuntemattomien pätevien ammattilaisten tiimi on vakaampi ja ennustettavampi.
Ehkäpä jossain on kokonainen tutkimus aiheesta "Kaveriporukat työelämässä verrattuna koottuihin ammattilaistiimeihin; haitat, hyödyt ja riskit".