Naamionnin ja harhauttamisen aatoksia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja madmax
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Äkkiseltään kuvittelisi helpoksi tehdä ennakolta esimerkiksi valemaalien piirrustukset ja osakuvat yrityksille jaettavaksi. Samoin organisaatiot voi luoda ennakolta. Käytännön työ valemaalitoiminnassa ja harhauttamisessa on kuitenkin jaettavissa pieniin kokonaisuuksiin, jonka olettaisi ressujen hallitsevan nopealla ohjeistuksella.

Yhtenä esimerkkinä tulee mieleen oikeiden ponttoonisiltojen suojaksi valesiltoja rakentavat osastot. Henkilöstön rungoksi muutama pioneeri ja loput porukasta mitä lie huru-ukkoja.

Huru-ukkoja ? Siis kantavat voimat ja minä tältä meidän foorumilta? :D
No takaisin asiaan, olen samaa mieltä siitä että tärkeimpien sorttisten valemaalien suunnittelua ja testausta kannattaa tehdä jo nyt (tosin hyshys-toimintana) ja valmistusohjeet laittaa kassakaappiin.
Tosin tässäkin keskustelussa puhumme edelleen siitä suosikkiuhkakuvastamme, joka oli veli baikalin Kursk-Kymenlaaksoksi brändäämä rintamahyökkäys.
Minkälaisia harhauttamiskeinoja olisi olemassa muihin turvallisuusuhkiin? Sellaisia keinoja joista voi keskustella netissä?

Hyvä hyvä, näihin mielestäni pitäisi hiljalleen päästä enemmän kiinni...ollenkaan vähättelemättä tuota voimallisinta uhkakuvaa. :uzi:

Jos yhden esimerkin poimisi: Suomen yhtymät on varustettu pikkasen erilaisin ajoneuvoin. Mahdollisen vihollisen ei todellakaan tarvi raapia päätään hilseettömäksi, kun tunnistaa parista ilmavalokuvasta, mikä yhtymä on liikenteessä...Valtra-kulkueen ja Pasi-letkan erottaa melko helposti toisistaan, eikös. Ainakin siviilistä tuntuisi, että vihollinen huomatessaan Pasi-letkan jossain, oivaltaa myös nopeaan sen, että kas, tsuhnalla on jotain pirullista mielessään? Valtra-kulkue ei ollene sama asia?

Olettaa voisi, että Ilmavoimat suorittaisi melko massiivisiakin harhautuksia jo hyvin ajoin ennen kuumaa sotaa, samoin tekee varmaan Merivoimat. Mutta keskusteleppa näistä, kun ei oikein mitään kovaa tiedä ja jos tietää, niin on varmaan pantava suu suppuun.
 
baikal kirjoitti:
Jos yhden esimerkin poimisi: Suomen yhtymät on varustettu pikkasen erilaisin ajoneuvoin. Mahdollisen vihollisen ei todellakaan tarvi raapia päätään hilseettömäksi, kun tunnistaa parista ilmavalokuvasta, mikä yhtymä on liikenteessä...Valtra-kulkueen ja Pasi-letkan erottaa melko helposti toisistaan, eikös. Ainakin siviilistä tuntuisi, että vihollinen huomatessaan Pasi-letkan jossain, oivaltaa myös nopeaan sen, että kas, tsuhnalla on jotain pirullista mielessään? Valtra-kulkue ei ollene sama asia?

Olisiko tuo kuitenkin myös harhauttava mahdollisuus? Annetaan valmareille valmetit ja meille ikälopuille pasit. :cool:

Tositaistelija valmiusjoukot pärjää kyllä Valmet 502:lla ja JV organisaatiosta löytyisi uutta puhtia. :uzi:
 
baikal kirjoitti:
Jos yhden esimerkin poimisi: Suomen yhtymät on varustettu pikkasen erilaisin ajoneuvoin. Mahdollisen vihollisen ei todellakaan tarvi raapia päätään hilseettömäksi, kun tunnistaa parista ilmavalokuvasta, mikä yhtymä on liikenteessä...Valtra-kulkueen ja Pasi-letkan erottaa melko helposti toisistaan, eikös. Ainakin siviilistä tuntuisi, että vihollinen huomatessaan Pasi-letkan jossain, oivaltaa myös nopeaan sen, että kas, tsuhnalla on jotain pirullista mielessään? Valtra-kulkue ei ollene sama asia?

Tuo on totta. Noin suurin juttuihin ei halvalla ja helpolla kyetä. Alueella olevien joukkojen määrä voitaneen kuitenkin esittää liian suureksi.

Yksi merkittävä harhauttamisen osa-alue on infran kunto. Alueen kulkuväylät voidaan esittää liian hyviksi tai huonoiksi. Hyökkääjä pyrkii varmasti taistelukentän eristämiseen. Me taas pyrimme turvaamaan omien joukkojen liikkeen ja toisaalta teemme hävitystöitä hyökkääjän liikkeen hidastamiseksi. Ellemme pyri harhauttamaan korjaus- ja hävitystoiminnassa, voi vihollinen päätellä aivan liian paljon meidän suunnitelmista. Samalla teemme viholliselle helpoksi ilmahyökkäyksien tuloksien tarkistamisen.

baikal kirjoitti:
Olettaa voisi, että Ilmavoimat suorittaisi melko massiivisiakin harhautuksia jo hyvin ajoin ennen kuumaa sotaa, samoin tekee varmaan Merivoimat. Mutta keskusteleppa näistä, kun ei oikein mitään kovaa tiedä ja jos tietää, niin on varmaan pantava suu suppuun.

Amatöörit voivat aina arvailla. :D

Uskon ja toivon ilmavoimien tosiaan panostavan suunnitteluun, tiedusteluun, nopeaan reagointiin ja harhauttamiseen. Mikään ei olisi niin onnetonta, kuin ilmavoimien teurastus kentille heti avauksessa. Jostain syystä niin tuppaa jatkuvasti käymään jossain päin maailmaa. :confused:
 
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos yhden esimerkin poimisi: Suomen yhtymät on varustettu pikkasen erilaisin ajoneuvoin. Mahdollisen vihollisen ei todellakaan tarvi raapia päätään hilseettömäksi, kun tunnistaa parista ilmavalokuvasta, mikä yhtymä on liikenteessä...Valtra-kulkueen ja Pasi-letkan erottaa melko helposti toisistaan, eikös. Ainakin siviilistä tuntuisi, että vihollinen huomatessaan Pasi-letkan jossain, oivaltaa myös nopeaan sen, että kas, tsuhnalla on jotain pirullista mielessään? Valtra-kulkue ei ollene sama asia?

Tuo on totta. Noin suurin juttuihin ei halvalla ja helpolla kyetä. Alueella olevien joukkojen määrä voitaneen kuitenkin esittää liian suureksi.

Yksi merkittävä harhauttamisen osa-alue on infran kunto. Alueen kulkuväylät voidaan esittää liian hyviksi tai huonoiksi. Hyökkääjä pyrkii varmasti taistelukentän eristämiseen. Me taas pyrimme turvaamaan omien joukkojen liikkeen ja toisaalta teemme hävitystöitä hyökkääjän liikkeen hidastamiseksi. Ellemme pyri harhauttamaan korjaus- ja hävitystoiminnassa, voi vihollinen päätellä aivan liian paljon meidän suunnitelmista. Samalla teemme viholliselle helpoksi ilmahyökkäyksien tuloksien tarkistamisen.

Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Tuosta Valtra-kulkue -sanasta ilahduin suuresti. Se kuullostaa todenmukaisemmalta kuin "mekanisoitu prikaati" joka sanana on mielestäni niiiin nykyaikaan bodattu. Siitä sanasta tulee mieleen lähinnä Punaisen Torin ohimarssi -tyyppinen näkymä. (vanhoja pimeitä mielikuvia sanotte te, mutta näillähän ihmisiä ohjataan)
 
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Jos yhden esimerkin poimisi: Suomen yhtymät on varustettu pikkasen erilaisin ajoneuvoin. Mahdollisen vihollisen ei todellakaan tarvi raapia päätään hilseettömäksi, kun tunnistaa parista ilmavalokuvasta, mikä yhtymä on liikenteessä...Valtra-kulkueen ja Pasi-letkan erottaa melko helposti toisistaan, eikös. Ainakin siviilistä tuntuisi, että vihollinen huomatessaan Pasi-letkan jossain, oivaltaa myös nopeaan sen, että kas, tsuhnalla on jotain pirullista mielessään? Valtra-kulkue ei ollene sama asia?

Tuo on totta. Noin suurin juttuihin ei halvalla ja helpolla kyetä. Alueella olevien joukkojen määrä voitaneen kuitenkin esittää liian suureksi.

Yksi merkittävä harhauttamisen osa-alue on infran kunto. Alueen kulkuväylät voidaan esittää liian hyviksi tai huonoiksi. Hyökkääjä pyrkii varmasti taistelukentän eristämiseen. Me taas pyrimme turvaamaan omien joukkojen liikkeen ja toisaalta teemme hävitystöitä hyökkääjän liikkeen hidastamiseksi. Ellemme pyri harhauttamaan korjaus- ja hävitystoiminnassa, voi vihollinen päätellä aivan liian paljon meidän suunnitelmista. Samalla teemme viholliselle helpoksi ilmahyökkäyksien tuloksien tarkistamisen.

Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Tuosta Valtra-kulkue -sanasta ilahduin suuresti. Se kuullostaa todenmukaisemmalta kuin "mekanisoitu prikaati" joka sanana on mielestäni niiiin nykyaikaan bodattu. Siitä sanasta tulee mieleen lähinnä Punaisen Torin ohimarssi -tyyppinen näkymä. (vanhoja pimeitä mielikuvia sanotte te, mutta näillähän ihmisiä ohjataan)

Jos kenttäarmeija perustetaan koko laajuuteensa, niin Valtra-kulkue on realitya oikein tosissaan. Jopa niin, että sellainen "oikea" sota-ajokki , vaikkapa Pasi, ilmestyessään takalinjaan aiheuttaa tunnistusongelmia jopa omien piirissä.

Paraateista puheen ollen: miksi koskaan, never, ei Itsenäisyyspäivän paraatia ajella otto-kalustolla, joka kuvaisi kuitenkin oikeasti kenttäarmeijan todellisuutta? Olisi juhlavaa vaikkapa Haminan keskustassa, kun Kimmo-mil-vesiohenteisella olis tuhrattu 65 Valtraa ja Velsa-peräkärryä. Siinä istuisi tuhtia ukkoa peräkärryissä lumisateessa wanha ruotsalainen teräskypärä päässään, M91 ohueksi hiutuneet maastokkaat yllään ja m81 nahkarukkaset köpöttäisi jäätyneissä käsissä.

Osa traktoreista vetäisi 120 mm:n heittimiä ja Sergeitä.

Selostus:

"nyt ohimarssin suorittaa Iskurimäen pataljoona nro 11. Sen pääkalustona on Kymenlaakson Tonkkaöykkäreiltä otto-kalustoksi vuokratut kotimaiset traktorit. Huomatkaa Nato-yhteensopivat turvaistuimet, jotka on integroitu kuulkaa ihan tavallisiin maatalousperäkärryihin. Puolustusvoimien materiaalilaitos on nämä suunnitellut eikä mennyt kuin kuusi vuotta, strateginen kumppani Patria tuottaa nämä monimutkaiset ja erittäin kalliit jakkarat.

Sitten ohi kiitää pataljoonan tulivoimaisin osa: 120 mm:n kranaatinheitinkomppania. Ase on kotimainen ja amet on yli 10 kilometriä. Pahkajärven leirillä viime vuonna ammuttiin tarkkuusammuntoja suoraan maitotonkkaan ja puolen päivän valmistelujen jälkeen osumia rupesi tulemaan.

Sitten Paraatijoukkojen komentaja vastaanottaa Ilmatorjuntayksiköt: nätisti rullaa veivisergei-patteri. Amet on 2.5 kilometriä ja ase on neuvostovalmistetta. Kyseessä on varmatoiminen ja luja ase, joka toimii säässä kuin säässä. Pelotetta löytyy, eikun veiviä kääntää ja jalalla polkaisee kuin Singeriä muinoin.

Tiedustelukomppania saapuu seuraavaksi. Se liikkuu polkupyörin. Katsokaa miten siististi rivit säilyvät suorina, on ilo tiedotusreservin kapteenin silmälle. Komppanian päällikkö ja lähetit liikkuvat otto-moottoripyörin ja - mönkijöin. Nuuin miten hyvin rullaa."
 
baikal kirjoitti:
Paraateista puheen ollen: miksi koskaan, never, ei Itsenäisyyspäivän paraatia ajella otto-kalustolla, joka kuvaisi kuitenkin oikeasti kenttäarmeijan todellisuutta? Olisi juhlavaa vaikkapa Haminan keskustassa, kun Kimmo-mil-vesiohenteisella olis tuhrattu 65 Valtraa ja Velsa-peräkärryä. Siinä istuisi tuhtia ukkoa peräkärryissä lumisateessa wanha ruotsalainen teräskypärä päässään, M91 ohueksi hiutuneet maastokkaat yllään ja m81 nahkarukkaset köpöttäisi jäätyneissä käsissä.


Ympäristöministeriö on kieltänyt. Paska haisisi Kotkassa asti, jos 65 lantakärryä ajaisi samaan aikaan ympäri Haminaa. :gasmask: :D
 
OldSkool kirjoitti:
Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Muistelen jutun, jonka mukaan amerikkalaiset hävittäjäpilotit olisivat suuresti hämmästyneet, kun heiltä livahtanut sakujen hävittäjä syöksy lentokentän iiteen suojiin ja laskeutui montuille pommitetulle kiitoradalle. Oli osa kiitoradasta korjattu ja siihen maalattu komiat kraaterit. En tiedä onko tarina tosi.
 
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Muistelen jutun, jonka mukaan amerikkalaiset hävittäjäpilotit olisivat suuresti hämmästyneet, kun heiltä livahtanut sakujen hävittäjä syöksy lentokentän iiteen suojiin ja laskeutui montuille pommitetulle kiitoradalle. Oli osa kiitoradasta korjattu ja siihen maalattu komiat kraaterit. En tiedä onko tarina tosi.

Väitän että on. Ainakin olen nähnyt kuvia harmaista pressuista joihin on maalattu kraateri. Voivat kyllä olla paljon tuoreempaakin tekoa.
 
setämies kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Muistelen jutun, jonka mukaan amerikkalaiset hävittäjäpilotit olisivat suuresti hämmästyneet, kun heiltä livahtanut sakujen hävittäjä syöksy lentokentän iiteen suojiin ja laskeutui montuille pommitetulle kiitoradalle. Oli osa kiitoradasta korjattu ja siihen maalattu komiat kraaterit. En tiedä onko tarina tosi.

Väitän että on. Ainakin olen nähnyt kuvia harmaista pressuista joihin on maalattu kraateri. Voivat kyllä olla paljon tuoreempaakin tekoa.

Muistelen, että tätä maalausjuttua olisi käytetty ihan useamminkin ja onnistuneesti. Lieneekö tässäkin, että katsoja näkee mitä haluaa nähdä... Ei kai maalatut kraaterit kuitenkaan niin aidon näköisiä voi olla, vai voiko?
 
Pullosorsa kirjoitti:
setämies kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Muistelen jutun, jonka mukaan amerikkalaiset hävittäjäpilotit olisivat suuresti hämmästyneet, kun heiltä livahtanut sakujen hävittäjä syöksy lentokentän iiteen suojiin ja laskeutui montuille pommitetulle kiitoradalle. Oli osa kiitoradasta korjattu ja siihen maalattu komiat kraaterit. En tiedä onko tarina tosi.

Väitän että on. Ainakin olen nähnyt kuvia harmaista pressuista joihin on maalattu kraateri. Voivat kyllä olla paljon tuoreempaakin tekoa.

Muistelen, että tätä maalausjuttua olisi käytetty ihan useamminkin ja onnistuneesti. Lieneekö tässäkin, että katsoja näkee mitä haluaa nähdä... Ei kai maalatut kraaterit kuitenkaan niin aidon näköisiä voi olla, vai voiko?

Melkoinen kuvaguru mielestäni sai olla 2ms aikana jos ylipäätään mitään kykeni tunnistamaan niistä musta-valkoisista kuvista joita minä olen nähnyt. Ihan näin maallikkona hattua nostaen.
 
Second kirjoitti:
Pullosorsa kirjoitti:
setämies kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Muistelen jutun, jonka mukaan amerikkalaiset hävittäjäpilotit olisivat suuresti hämmästyneet, kun heiltä livahtanut sakujen hävittäjä syöksy lentokentän iiteen suojiin ja laskeutui montuille pommitetulle kiitoradalle. Oli osa kiitoradasta korjattu ja siihen maalattu komiat kraaterit. En tiedä onko tarina tosi.

Väitän että on. Ainakin olen nähnyt kuvia harmaista pressuista joihin on maalattu kraateri. Voivat kyllä olla paljon tuoreempaakin tekoa.

Muistelen, että tätä maalausjuttua olisi käytetty ihan useamminkin ja onnistuneesti. Lieneekö tässäkin, että katsoja näkee mitä haluaa nähdä... Ei kai maalatut kraaterit kuitenkaan niin aidon näköisiä voi olla, vai voiko?

Melkoinen kuvaguru mielestäni sai olla 2ms aikana jos ylipäätään mitään kykeni tunnistamaan niistä musta-valkoisista kuvista joita minä olen nähnyt. Ihan näin maallikkona hattua nostaen.

Tunnustan että 2ms ajoilta en muista mitään - ihan niin WanhaaKoulua en minäkään sentään ole. :D
Mutta esim raportti http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/navy/nwc_cyr.pdf otsikolla FOREIGN DENIAL AND DECEPTION: MINIMIZING THE IMPACT TO OPERATIONAL INTELLIGENCE kertoo että keino painted damage (such as craters) on runways on yleisesti tunnettu.

Sama lähde kertoo Serbeistä
The war in Kosovo highlighted a Serbian military that was also well versed in D&D means and techniques.
  • First, the Serbs built decoy bridges out of plastic tarp and logs, and placed them nearby camouflaged real bridges. They also painted bridges with infrared patterns to break up their distinguishing shape in order to mislead U.S. intelligence sensors.
  • Second, Serbian forces employed numerous decoy tanks throughout Kosovo; sometimes simply using wood and plastic to fool Allied pilots flying at high altitudes. To add more realism to their deception, they created heat sources--such as burning trash, tires, and cooking oil near the decoy tanks to give off a false infrared signature.
  • Third, Serbian forces disguised the results of Allied bombing in order to deny U.S. intelligence an accurate battle
    damage assessment. Besides removing and hiding military wreckage, they created fake bomb craters on roads and runways to portray greater damage than what really existed.
  • Finally, to lessen the risk of being bombed, Serbian forces placed equipment in civilian areas or attempted to blend in their own forces with noncombatants.
 
OldSkool kirjoitti:
Mutta esim raportti http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/navy/nwc_cyr.pdf otsikolla FOREIGN DENIAL AND DECEPTION: MINIMIZING THE IMPACT TO OPERATIONAL INTELLIGENCE kertoo että keino painted damage (such as craters) on runways on yleisesti tunnettu.

Sama lähde kertoo Serbeistä
The war in Kosovo highlighted a Serbian military that was also well versed in D&D means and techniques.
  • First, the Serbs built decoy bridges out of plastic tarp and logs, and placed them nearby camouflaged real bridges. They also painted bridges with infrared patterns to break up their distinguishing shape in order to mislead U.S. intelligence sensors.
  • Second, Serbian forces employed numerous decoy tanks throughout Kosovo; sometimes simply using wood and plastic to fool Allied pilots flying at high altitudes. To add more realism to their deception, they created heat sources--such as burning trash, tires, and cooking oil near the decoy tanks to give off a false infrared signature.
  • Third, Serbian forces disguised the results of Allied bombing in order to deny U.S. intelligence an accurate battle
    damage assessment. Besides removing and hiding military wreckage, they created fake bomb craters on roads and runways to portray greater damage than what really existed.
  • Finally, to lessen the risk of being bombed, Serbian forces placed equipment in civilian areas or attempted to blend in their own forces with noncombatants.

:a-smiley:

Juuri noin. Oikeaa asennetta. Sääli, kun ei ole onnessaan pomppivaa hymiötä. Se sopisi juuri tähän. :D

Ja juu ei. En ole unohtanut sotahommia hoidettavan tulella ja liikkeellä. Ne ovat se tärkein osa. Harhautteet ja naamiointi auttavat tasaamaan voimasuhteita erityisesti puolustajan osalta. Olettaen vain asian olevan ennakolta tehokkaasti tutkittu, suunniteltu ja testattu, sekä kovassa paikassa hyvin johdettu ja toteutettu.
 
OldSkool kirjoitti:
Juu, Tikkurilan tehtaalta meille jermuille purkillinen tummanharmaata maalia kouraan ja siitä vaan maalaten kaikkiin kestopäällysteteihin monttuja 2m välein. Ilmakuvien tunnistaja repii pelarinsa .. oikeasti :P

Tuosta oli aikaisemminkin juttua, kun ehdotin, että kiitoradoille voisi varata muovista tms. tehtyjä "kraatereita" (näissä olisi siis 3D vaikutelma mukana), joita voisi asettaa korjatun kuopan päälle. Samalla pidettäisiin varalla levyjä, jotka esittäisivät korjattua kiitorataa. Näillä voisi vittuilla tyypeille, jotka koettavat selvittää, että mitä kenttiä korjataan ja mitä ei.
 
Mutta olettekos miettinyt mahdollisuutta, että vihollinnen koettaisi hämätä meitä, vaikkapa luomalla pari ylimääräistä hyökkäys osastoa, joilla koetettaisiin saada puolustusta hajautettua?
 
SJ kirjoitti:
Mutta olettekos miettinyt mahdollisuutta, että vihollinnen koettaisi hämätä meitä, vaikkapa luomalla pari ylimääräistä hyökkäys osastoa, joilla koetettaisiin saada puolustusta hajautettua?

On ajateltu. Mutta eihän sen tarvi, sillä riittää osastoja ilman lumejoukkioitakin. Kyllä ne jokainen on otettava varmaan aika vakavasti.
 
SJ kirjoitti:
Mutta olettekos miettinyt mahdollisuutta, että vihollinnen koettaisi hämätä meitä, vaikkapa luomalla pari ylimääräistä hyökkäys osastoa, joilla koetettaisiin saada puolustusta hajautettua?

Sieltä tulee niin paljon miestä ja rautaa, ettei sinne kumivaunut sekaan sovi. :dodgy:

Se on Kursk-Kymenlaakso ...kele! :uzi:
 
Tämä on sellainen asia, joka minua suuresti kiinnostaa ja vaivaa.

Tiedän kyllä puolustusvoimien panostavan suunnitteluun ja osaamiseen, kun suurvallan resursseja ei ole. Näinhän se on meidän osalta ollut alusta asti. Historian valossa naamiointi ja harhauttaminen on kyllä ollut lapsen kengissä. YH:n aikana ei saatu niitä muutamaa harvaa linnoitetta maastoutettua. Läpi sotien mentiin kaikki kortit näkösällä. Jatkosodan aikana rakennettiin todella komeita varustuksia. Hyvä homma, mutta iivanat tiesivät niiden asemat millilleen. Monesti puut vielä kaadettiin etulinjan läheisyydestä, jolloin näkösuoja väheni!

Onnistuneesta naamioinnista esimerkiksi voi ottaa Väinämöisen. Onnistui piileskelemään läpi sotien.

Harhauttamisen saralla historia kertoo yhdestä merkittävästä onnistumisesta. Helsingin pommitukset talvella 1944. Ilmeisesti Helsingin viereen rakennettu harhaute veti pommit puoleensa tai sitten pommittajat eivät vain uskaltaneet lentää perille?

Surullisin operaatio onkin helppo löytää. Operaatio Nordwind. Lippulaiva pohjaan, eikä iivanat edes huomanneet. :dodgy:

Eli kaikenlaista on sattunut. Mikä mahtaa olla tilanne nykyisin meillä ja maailmalla? Asia voi olla täysin tuuliajolla tai sitten sitä voi pyörittää erittäin suuri organisaatio. Puolustusvoimat ei asiaa mitenkään mainosta, enkä ole kuullut kenenkään asiasta puhuvan. Kertooko se loistavasta salaamisesta, vaiko täydellisestä laiminlyömisestä?
 
JOKO kirjoitti:
Tämä on sellainen asia, joka minua suuresti kiinnostaa ja vaivaa.

Tiedän kyllä puolustusvoimien panostavan suunnitteluun ja osaamiseen, kun suurvallan resursseja ei ole. Näinhän se on meidän osalta ollut alusta asti.
Mikä mahtaa olla tilanne nykyisin meillä ja maailmalla? Asia voi olla täysin tuuliajolla tai sitten sitä voi pyörittää erittäin suuri organisaatio. Puolustusvoimat ei asiaa mitenkään mainosta, enkä ole kuullut kenenkään asiasta puhuvan. Kertooko se loistavasta salaamisesta, vaiko täydellisestä laiminlyömisestä?

PV ei luonnollisesti voi asiasta paljon kertoa, saati sitten kertoa asiaa hoitavan orgaisaation kokoa. Kotimaiseen tapaan "security by obscurity" ei taida tästä olla mediassakaan tilannearviota. Mutta en ole ihan pessimisti tämän kanssa.

Yhden arvion voisi saada koettamalla ottaa selvää, mihin käskymalleihin/pohjiin sisältyy salaaminen ja harhauttaminen, katsomalla esim. Nato:n (kyllä vaan! ) eri tasojen (joukkue, komppania, pataljoona, prikaati, ...) käskypohjia. Jos Natolla on mukana, niin eiköhän PV:kin ole asiaa selvittänyt. :)

Googlaamalla löytyi Ilmatorjuntaupseeri-lehti vuodelta 2003 http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys.fi/3_2003/tekstit/paatos.htm mainitsee että pataljoonan taistelusuunnitelmaan kuuluu liite "salaaminen ja harhauttaminen".

PV:n Materiaalilaitoksen sivuilta näyttää löytyvän julkaisuluettelo http://www.mil.fi/paaesikunta/materiaaliosasto/organisaatio/matine/matine_julkaisutoiminta.dsp , jossa on pari D&D tutkimusta: tutkaohjusten harhauttaminen ja alusten poikkipinnan salaaminen, infrapunaherätteiden pienentäminen ja harhautus kostutetuilla naamiointikerroksilla.
 
Tuommonen iski silmään, kait ne ainakin jotain testailee.

Suojan teknologiaohjelma käynnistyy

Puolustusvoimien Teknillinen Tutkimuslaitos on allekirjoittanut Puolustusvoimien teknologiaohjelmaan 2010 kuuluvan Suojan sopimuksen puolustusministeriön valtuuttamana. Hankkeessa tutkitaan ja kehitetään uusia, optimoituja suojaratkaisuja sekä luodaan työkaluja hankittavien järjestelmien suojan toimivuuden arviointiin.

Puolustusvoimien Teknillisen Tutkimuslaitoksen (PVTT) sopimus on allekirjoitettu Patria Land & Armament Oy:n johtaman yrityskonsortion kanssa. Suojan teknologiaohjelma on kolmevuotinen. Sen kokonaisarvo on noin 7,5 miljoonaa euroa.

Suoja on yksi osa Pääesikunnan materiaaliosaston hallinnoimaa Puolustusvoimien teknologiaohjelmaa 2010. Suojan teknologiaohjelma koostuu kolmesta tutkimusprojektista:

Lavettien häivetekniikka -projektissa mitataan, mallinnetaan ja analysoidaan erilaisten lavettien ja valelaitteiden häiveteknisiä ominaisuuksia. Tutkittavia lavetteja ovat miehittämätön ilma-alus, sotalaiva ja pyöräajoneuvo.

Suojan integrointi -projekti laajentaa suojan analysoinnin yksittäisestä lavetista hajautettuun joukkoon ja edelleen joukkojen tuottamiin suorituskykyihin. Projektissa mallinnetaan ja analysoidaan tukikohdan haavoittuvuutta sekä optimoidaan sen suojaa.

Ballistisen suojan hybridirakenteet -projektissa kehitetään kuitu- ja komposiittimateriaaleihin pohjautuvia suojaratkaisuja. Tällaisia ovat esimerkiksi sirpale- ja luotisuojapaneelit.


Raporttien lisäksi teknologiaohjelman tuloksia esitellään ja arvioidaan projekteissa toteutettavien erityisten näyttövälineiden, demonstraattoreiden, avulla. PVTT osallistuu merkittävällä panoksella näiden demonstraattoreiden toteuttamiseen.

Kokonaiskoordinaattori Patria Land & Armament Oy:n lisäksi Suojan teknologiaohjelman konsortioon kuuluvat Insta Defsec Oy, Desigence Oy, VTT, Patria Aviation Oy, Surma Ltd., TTY-Säätiö, Aalto-yliopisto, DA-Design Oy, FY-Composites Oy, Scantarp Oy, Fincon Oy ja Exote Oy.

Hankkeen työllistävä vaikutus teollisuus- ja tiedeyhteisössä on noin 44 henkilötyövuotta.

http://www.mil.fi/paaesikunta/tiedotteet/6015.dsp
 
No, panssari reservit oli kiinni muualla ja niitä sai siirtää vain Hitlerin luvalla ja tämä viivytteli luvan antamisen kanssa. Syntipukki tai ei, niin oikea syyhän oli juurikin se, että Britit olivat onnistuneet syöttämään valheellista informaatiota viholliselle, eli syy lienee Saksalaisen tiedustelun.
Tuskinpa syy Sakujen tiedustelussa oli. Hitler tahtoi uskoa, että maihinnousu tulee v1 aseiden lähetyspaikoille.
Ja panssarireserveistä sen verran, että Rommel halusi ne rannan tuntumaan, kun Guderian taas vastusti ajatusta. Hitler kuunteli molempia, mistä seurasi sitten huono kompromissi.
 
Back
Top