Kai tähän ketjuun täytyy tarttua, kun harpyija on liitänyt paikalle. Kehittelin ajatuksiani niin kauan, että en ole ihan ajantasalla ketjun ajatuksenkulusta, mutta tässä tätä:
Kolme kysymystä, kolme vastausta.
1. Onko moderni taistelukenttä naisen paikka?
Ei.
2. Heikentääkö nainen oman joukon taistelutehoa?
Todennäköisesti kyllä, jos puhutaan yhä taistelukentästä.
3. Lisääkö se sitä?
Todennäköisesti ei, puhutaan sitten taistelukentästä tai sen ulkopuolisista sa-tehtävistä.
Jotain perusteluja kohtiin 1 ja 2, ei varmasti kaikenkattavia ja pelkästään omiin käsityksiini nojaavia:
- Naisille taistelukenttä tarjoaa lisäuhkan sukupuolen vuoksi (seksuaalinen väkivalta).
- Miehillä on taipumus suojella/auttaa/kiinnittää huomio naissukupuoleen luontaisesti, ja se voisi vielä huomion olennaisemmista asioista kentällä.
- Naisille riittää varmasti yhtä tärkeitä tehtäviä varsinaisten taisteluiden ulkopuolelta.
- Yleistäen varovaisesti naisten fyysinen voima on miehiä heikompi, joka voi vaikuttaa taistelukykyyn
- Suoran uhan alla tuskin rakennetaan parisuhteita, mutta jos niitä muodostuu, ne uhkaavat joukon koheesiota
- Nainen johtajana taistelutilanteessa voi olla ongelma suorittavalle alaiselle
Kohdan kolme vastaista perustelen sillä, että nainen tuskin lisää joukon taistelutahtoa osallistuessaan taisteluun sukupuolensa perusteella, mutta yhtälailla voisi lisätä sitä persoonansa kautta esimerkiksi rohkaisija, esimerkkinä - kuten kuka tahansa mieskin voisi. Mitään lisäarvoa sukupuoli ei tuo myöskään muissa tehtävissä, itse henkilön kyvyt ja koulutus ovat sukupuolta olennaisempia. Valitettavasti naisten kannalta uskoisin vielä, että myös taistelutehtävien ulkopuolella naiset pikemminkin heikentävät kuin lisäävät toimintajoukkonsa kykyä.
Taustaksi haluan huomauttaa, että itse uskon naisten olevan kyvykkäitä henkisesti mihin tahansa tehtävään ja fyysisestikin suurimpaan osaan. Uskon nykyisten puolustusvoimien naisupseerien olevan taitavia ja kestäviä - siinä missä miehetkin. Mielestäni naisilla on hyvä olla mahdollisuus osallistua aseellisen maanpuolustuksen harjoittelemiseen. Kuitenkin valitettavan moni nainen taitaa käydä armeijan "huvikseen" tai omia rajoja kokeillakseen pohtimatta, että puolustusvoimien tehtävänä on kouluttaa tappamiseen kykeneviä sotilaita eikä vain antaa meriittiä ansioluetteloon.
Kotona meillä on aiheesta aika ajoin vääntöä, koska upseerimieheni mielestä naisten ei tulisi aseelliseen maanpuolustukseen osallistua. Vaikka toki hänkin on joutunut toteamaan muunmuuassa kurssikaverinaistensa kyvyt niin taistelijoina kuin sotilasjohtajinakin. Meidän perheessä ainakin näin rauhan aikana mies oksentaa ensin nähdessään verta yms. kuin minä. Itselleni maanpuolustukseen osallistuminen asepalveluksen käymisen kautta on tuntunut aina velvollisuudelta, jonka haluan täyttää. Haluan myös ylläpitää taitojani taistelijana, vaikka kentälle en kuuluisikaan. Sukupuolsten tasa-arvo ei merkitse, että naiset ja miehet tekevät kaikkia samoja asioita. Mutta jos te joudutte neuvottelemaan ve-harjoituksiin osallistumisesta, arvatkaapa millainen työsarka siinä on minulla...