Vuositasolla 500-700 naista, joista osa johtajakoulutukseen. Kustannus X. Vahva uskomus yhteiskunnassa, että armeija on tasa-arvoinen laitos munaskuitaan myöten. Halpaa vai kallista?
En tunne naisten sodan ajan sijoituskäytäntöä yksittäistapauksia lukuunottamatta, joten siitä en voi lausua mitään.
Pahasti näyttää siltä, että pv tuhlaa rahaa meihin naisiin: kyselin siltä oman tupani vänrikiksi päässeeltä kaverilta tänään, että onko hänellä vielä sijoitus. Ei ole. Ja muistin väärin, ei häntä oltu kutsuttu kertaakaan kovaan kertaukseen - vain veheissä on käynyt hänkin.
Jos nyt sotken sitä "moderni taistelukenttä"-keskustelua tähän mukaan, niin jos ajatellaan, että taistelukenttänä olisi koko yhteiskunta, eikä siis mitään rintamaa itärajalla, luulisi naisista olevan hyötyä siinä kuin miehistäkin, kun moni perinteinen ongelma poistuisi, joihin perustin aiemmin ketjussa sitä, ettei naisista ole hyötyä, vaan pikemmin haittaa. Tai sitten ongelmat vain vaihtuisivat toisenlaisiin.
Olen sitä mieltä, kuten myös aiemminkin totesin, että tasa-arvo ei ole sitä, että naiset ja miehet tekevät samoja asioita. En osaa suhtautua siihen, millaista asevelvollisuus on miehille, kun se on pakollista - itse olen iloinen naisille tarjotusta asepalveluksen mahdollisuudesta, jos vaihtoehtona olisi joku "hoivaa, hoida, helli"-velvollisuus, vaikka se pääosalle naisia varmaan kelpaisikin. Mutta toisaalta eihän kaikille miehillekään aseeseen tarttuminen ole luontevaa. En pääse tässä nyt puusta pitkään...
Mutta aioin jatkossakin osallistua osaltani sen "haluamme ja pystymme puolustamaan tätä maata"-signaalin rakentamiseen. Siitä kai "turhien" naistenkin koulutuksessa sitten on kyse, jos nyt ei pr-toiminnasta...