Nettivalokuvaajat SA:n lkp:ssa

KIM

Kenraali
Onko jollakin hyviä ohjeita miten pitäisi toimia jos kansainvälisten ja suomalaistenkin juutupe toimittajien kanssa lpk -vaiheessa ja taistelussa?

Itselläni tökkii todella vahvasti Ukrainassa olevien toimittajien pörrääminen jaloissa. Voipi olla, ettei suomessa annettaisi kovin vapaasti kuvata. Mutta miten on opetettu?
 
Muistaakseni oli niin että ammutaan ensimmäinen varoituslaukaus jalkaan. Se nimittäin on hyvä ampua sellaiseen paikkaan, josta jää jälki, sitten jos asiaa jälkikäteen selvitellään.
 
Muistaakseni oli niin että ammutaan ensimmäinen varoituslaukaus jalkaan. Se nimittäin on hyvä ampua sellaiseen paikkaan, josta jää jälki, sitten jos asiaa jälkikäteen selvitellään.

Öö, siis häiritseviä toimittajia ammutaan jalkaan? Okei. Ukrainassa edes terroristit ei oo tajunneet tota. Kyllä sillä varmaan työrauhan saa. Mutta olisko jotain muitakin tapoja joita olis koulutettu tai vois kokeilla?
 
Nyt kyllä taas lähtee lapasesta ja urakalla...meinasitte sitten ruveta ammuskelemaan siviilejä joilla on mahdollisuus vaikuttaa satoihin miljoonin katsojiin...sehän varmasti edesauttaakin Suomen asemaa mahdollisessa konfliktissa! Puhumattakaan siitä, että kyseessä on sotarikos josta pääsee sodan jälkeen Haagiin ja jo sodan aikana oikeuteen suomessa...
 
Nyt kyllä taas lähtee lapasesta ja urakalla...meinasitte sitten ruveta ammuskelemaan siviilejä joilla on mahdollisuus vaikuttaa satoihin miljoonin katsojiin...sehän varmasti edesauttaakin Suomen asemaa mahdollisessa konfliktissa! Puhumattakaan siitä että kyseessä on sotarikos josta pääsee sodan jälkeen Haagiin ja jo sodan aikana oikeuteen suomessa...

Mutta eikö aseistamattomia siviilejä ole helpompi ampua kuin aseistettua vastustajaa? Kai niistä samat kunniamerkit saa kuin sotilaistakin? Ainakin Neuvostoliiton partisaanit sai. Ja saihan monet suomalaiset ammattisotilaatkin sodissa kunniamerkkejä omien alaisten tapattamisesta suorissa pellon yli hyökkäyksissä jonkun kukkulan kuninkuuden takia.

CRV309jotakin tiedoksi, että "me" ei meinattu alkaa toimittajia ampumaan. Se oli YHDEN henkilön mielipide joka varmaankin oli tarkoitettu keskustelun käynnistymisen nopeuttamiseksi.

Mutta ihan oikeesti. Mitä niille tehdään? Minulle on ihan selvää, että en anna kuvata oman porukan suorituksia kesken sodan ihan miten vaan ja kenen vaan. Minulla vaan ei ole juuri muuta keinoa valikoimissa kuin kielto, käskytys ja kameroiden tuhoaminen sekä kuvaajan nippuun laitto. En anna vaarantaa omaa tai kavereiden henkeä jonkun kuvaajan "oikeuksien" takia. Erittäin oleellista tällaisen tilanteen varalta olisi koulutus ja, että saataisiin ajoissa poikkeustilalait voimaan.
 
Mutta eikö aseistamattomia siviilejä ole helpompi ampua kuin aseistettua vastustajaa? Kai niistä samat kunniamerkit saa kuin sotilaistakin? Ainakin Neuvostoliiton partisaanit sai. Ja saihan monet suomalaiset ammattisotilaatkin sodissa kunniamerkkejä omien alaisten tapattamisesta suorissa pellon yli hyökkäyksissä jonkun kukkulan kuninkuuden takia.

CRV309jotakin tiedoksi, että "me" ei meinattu alkaa toimittajia ampumaan. Se oli YHDEN henkilön mielipide joka varmaankin oli tarkoitettu keskustelun käynnistymisen nopeuttamiseksi.

Mutta ihan oikeesti. Mitä niille tehdään? Minulle on ihan selvää, että en anna kuvata oman porukan suorituksia kesken sodan ihan miten vaan ja kenen vaan. Minulla vaan ei ole juuri muuta keinoa valikoimissa kuin kielto, käskytys ja kameroiden tuhoaminen sekä kuvaajan nippuun laitto. En anna vaarantaa omaa tai kavereiden henkeä jonkun kuvaajan "oikeuksien" takia. Erittäin oleellista tällaisen tilanteen varalta olisi koulutus ja, että saataisiin ajoissa poikkeustilalait voimaan.

Jos nyt pitäisit tuon Venäjä ja upseerivihasi pois edes jostakin topiikista. Sinähän alat olemaan ihan samaa sarjaa Juhani Putkisen kanssa...

Jos vastaisit asiallisesti niin saattaisit saada myös asiallisia vastauksia.

Mutta kyllä nuo asiat on koulutettu henkilöstölle ja mm. jokaiselle jaettavassa sotilaankortissa on selkeästi kerrottu kyseisen sotilaanoikeudet. Esimerkki sotilaankortista löytyy mm. taistelijan oppaasta. Riippuen lainsäädännön voimaan saattamisesta alueella, sinulla voi olla oikeus ottaa kiinni alueelle luvatta tunkeutuva henkilö ja mm. poistaa kuvat kamerasta tai jopa takavarikoida kamera. Kameraa et saa tuhota tai toimittajaa ampua. Joissain tilanteissa sinulla ei ole oikeutta poistaa toimittajaa paikalta, mutta poliisi voi sen pyynnöstäsi tehdä.

Kyllä se vaan nyt niin on että siviileillä ja erityisesti toimittajilta on demokratiassa oikeuksia tykkäsit sinä siitä tai et. Melkoinen sotapäällikkö kyllä olet jos toteat että aiot syyllistyä sotarikoksiin ja käskeä joukkosi syyllistyä sotarikoksiin muka turvataksesi sinun joukkoosi kuuluvien hengen...ihan tiedoksi se selitys ei mene läpi Haagissa. Toivottavasti esimiehesi siirtää heti tämän selville saatuaan sinut pois sellaisesta tehtävästä jossa olet vastuullisena esimiehenä...niin minä ainakin tekisin alaiselle joka alkaa sotarikoksi suunnittelemaan. Jos sodan oikeussääntöjä ja Suomen lakia ei aiotakaan noudattaa, voidaankin sitten antautua ihan heti koska olemme muuttuneet joksikin muuksi kun Suomen lailliseksi tasavallaksi ja taistelijat joiksikin muiksi kun Suomen Puolustusvoimien laillisiksi taistelijoiksi...
 
Viimeksi muokattu:
Ohhoijjaa. Minä en ole kyllä törmännyt kertaakaan ohjeeseen, jossa kehotetaan ampumaan jalkaan jaloissa pyöriviä siviilejä. En tiedä oliko tarkoitus keventää tai jotain, mutta Herrat Myrskyhiiri ja KIM: varoituspisteautomaatin sokka on nyt baikalin peukussa. Kannattaa todella miettiä, millä asioilla lähdetään hurvittelemaan.

Jos Kim olet joukkosi johtajana noin kuutamolla, niin suosittelen ihan helvetisti kouluttautumista ja asioiden selvittelyä. Kannattaa muistaa sekin, että ei suomalaiset aikuiset miehet alaisina katso mitä tahansa tötöilyä, siinä taatusti johtaja joutuu luupin alle, jos alkaa toimia perseelleen, ihan taatusti. Sotilaan tehtävät voivat oikeasti olla aivan pirun hankalia ja johtajien osalta tämä korostuu erityisesti.

Olisi se ihan vitun hienoa, kun KIM:n postille tulisi CNN.n toimittaja kuvausryhmineen ja ensi töiksi kuvaajaa ammuttaisiin polveen, toimittajaa vedettäisiin turpaan ja lopuksi koko ryhmä raudotettaisiin ja pantaisiin mahalleen ilman kenkiä makaamaan. Voit uskoa, KIM, että sotilasurasi olisi just siinä ja kalterin takaa kuikottaisit maailmaa loppujen torjuntavoittojen ajan.

Päivittäkää nyt helvetissä hyvät miehet osaamistanne, jos olette vieläpä jonkun joukon johtajia.
 
Muistaakseni oli niin että ammutaan ensimmäinen varoituslaukaus jalkaan. Se nimittäin on hyvä ampua sellaiseen paikkaan, josta jää jälki, sitten jos asiaa jälkikäteen selvitellään.

Niin omaan vai paparazzin jalkaan? :cool:

Päivittäkää nyt helvetissä hyvät miehet osaamistanne, jos olette vieläpä jonkun joukon johtajia.

Käskystä!
[Kiinnittää Ilta-Sanomat pihakoivuun ja aloittaa pistinharjoitukset]

Mutta siis joo, aihe on kyllä helvetin asiallinen itsessään. Ja vähän väitän että Ukrainassa armeijan taholta homma on hoidettu aika hyvin, toki en tuota uutistulvaa jaksa seurata millään mutta tällee asian vierestä vaikuttaa että asia on näiltä osin ainakin hoidettu hyvin. Toimittajia ei ole pistetty pakettiin ja pistimellä kylmäksi. Tai no janukovitsh taisi käydä toimittajien kimppuun ja seuraukset onkin sitten mitä ne on. Kaikki mikä liittyy toimittajien kaltoinkohteluun särähtää aika PAHASTI länsimaisen median pirtaan ja varmasti itäisenkin median pirtaan silloin kun se on valtiomedian intressien mukaista.

Onhan se munattoman näköistä hommaa toki monen silmään kun pitkätukkaiset hippitoimittajat ja muut pyörii haitolla, mutta väitän että on huomattavasti MIEHEKKÄÄMPÄÄ sietää toimittajia ja antaa näiden tehdä työtään sekä kunnioittaa lakia kuin aloittaa lähitaistelukoulutus hermoon kävällä paparazzilla. Toki 'lain puitteissa' koskee myös toimittajia, mutta uskoisin että esim kohteensuojaustehtävissä jokaisella on selvää se miten tämmöisten ei-toivittujen henkilöiden kanssa menetellään. Jos puutteita osaamisessa näiltä osin on niin toimittajat eivät todellakaan ole ainoa ongelma vaan liittyy laajemmin kohteensuojauksen koulutuksen puutteisiin. Tällee kohteensuojaukseen kouluttamattoman silmin.

Toki tätä hommaa nyt ei pidä rajoittaa toimittajin vaan mielestäni nykyään pitää lähteä siitä olettamuksesta että joku kuvaa KOKO AJAN toimintaa ja toiminnan pitää olla sen mukaista, tai kansainväliset uutislähteykset saavat pian uutta uutisoitavaa joka ei palvele kansakunnan etua. Tai yksilön urakehityksen jos kansakunnan etu ei niin paljoa kiinnosta.
 
Ohhoijjaa. Minä en ole kyllä törmännyt kertaakaan ohjeeseen, jossa kehotetaan ampumaan jalkaan jaloissa pyöriviä siviilejä. En tiedä oliko tarkoitus keventää tai jotain, mutta Herrat Myrskyhiiri ja KIM: varoituspisteautomaatin sokka on nyt baikalin peukussa. Kannattaa todella miettiä, millä asioilla lähdetään hurvittelemaan.

Jos Kim olet joukkosi johtajana noin kuutamolla, niin suosittelen ihan helvetisti kouluttautumista ja asioiden selvittelyä. Kannattaa muistaa sekin, että ei suomalaiset aikuiset miehet alaisina katso mitä tahansa tötöilyä, siinä taatusti johtaja joutuu luupin alle, jos alkaa toimia perseelleen, ihan taatusti. Sotilaan tehtävät voivat oikeasti olla aivan pirun hankalia ja johtajien osalta tämä korostuu erityisesti.

Olisi se ihan vitun hienoa, kun KIM:n postille tulisi CNN.n toimittaja kuvausryhmineen ja ensi töiksi kuvaajaa ammuttaisiin polveen, toimittajaa vedettäisiin turpaan ja lopuksi koko ryhmä raudotettaisiin ja pantaisiin mahalleen ilman kenkiä makaamaan. Voit uskoa, KIM, että sotilasurasi olisi just siinä ja kalterin takaa kuikottaisit maailmaa loppujen torjuntavoittojen ajan.

Päivittäkää nyt helvetissä hyvät miehet osaamistanne, jos olette vieläpä jonkun joukon johtajia.

Joo minäpä varon. Oli tarkoitus olla hauska mutta huumori on vissiin vaikea laji.
 
Minä en todellakaan haluaisi olla sellaisen henkilön alaisuudessa joka sallii laitettavan komppaniani vartiopaikat, varusteet ja henkilöt youtubeen 5 minuutin viiveellä. Ukrainan armeija on antanut tehdä näin. Samoin terroristit. Minä voin kuvitella miten paljon tollainen helpottaisi osaavien vastustajien esim. jenkkien toimintaa. Youtubesta vois katsoa paljonko vastustajalla on väkeä ja mitkä aseet ja järjestelyt. Jos omasta pumpusta olisi lähdössä partio vaikkapa tiedusteluun niin en todellakaan sallisi jonkun Reutersin toimittajan ottaa vapaasti kuvaa. Nykyään kun ne näkyy menevän heti jakeluun ympäri maapallon.

Lukekaa nyt ihan kunnolla mitä olen tähän ketjuun kirjoittanut. Esim. CRV9030 neuvoo, että jospa vastaisin asiallisesti. Minä olen tässä ketjussa se joka on kysynyt. CRC9030 ei vastannut asiallisesti. Vai onko hän oikeasti niin tyhmä, että luuli myrkkyhiiren ja minun alkavan ampua toimittajia välittömästi. Ilmeisesti olen onnistunut saamaan aika monelle tohvelisankarille herneen nenään kun hermostutte jo näinkin asiallisesta kirjoituksesta mitä minulla on tässä ketjussa ollut.

Pitää vissiin yrittää vääntää rautalangasta. Yksikään sodassa oleva ammattitaitoinen sotilasjoukko ei voi sallia tuollaista median/"median" pörräämistä taistelevien joukkojen ympärillä mitä noissa monissa täälläkin esitetyissä videoissa on. Minä olen siinä mielessä osaava, että tunnistan tuon faktan. Sitä minä en osaa, että miten niiden toimittajien kanssa tehdään. JA SIIHEN MINÄ OLEN TÄÄLLÄ KYSYNYT NEUVOA JA APUA! Minä luettelin ne keinot mitä minä osaan. Ja mitä sain? Sain haukut monelta taholta. Jopa kantahenkilöksi itseään väittävältä.

Olen saanut aikanaan useamman päivän koulutuksen valmiustilalainsäädännöstä. Niille jotka eivät tiedä, niin meillä on olemassa kaksi lainsäädäntöä. On tämä joka on rauhan aikana käytössä. Ja sitten on valmiiksi säädetty poikkeustilalainsäädäntö. Kriisitilanteessa eduskunta voi päättää poikkeustilalainsäädännön otettavaksi osin tai kokonaan käyttöön. Sieltä löytyy lupa toimia noiden siviilien ja toimittajien kanssa eri tavalla kuin rauhan aikana. Luulisin, että tuo kielto-käsky-nippusiteeseen laitto/kameran rikkominen on ihan laillinen toimintaketju poikkeuslakien aikana taistelutilanteessa. Tietysti aina pitää mennä pehmeimmän keinon kautta ja vasta sitten koventaa toimia jos ei totella.

Oikeat koulutetut toimittajat kyllä ymmärtävät näkökantani. Ja he osaavat varautua siihen, ettei minkään länsimaan sotatoimia voi kuvata kuten Ukrainassa juurikin kuvataan. Ammattitoimittajille kun tekee selväksi mikä on maan tapa niin uskoisin ettei konflikteja tule. Mutta sitten jos siinä pyörii siviileitä ja desantteja kameroiden kanssa niin mitä sitten.

Tottakai minä ymmärrän, että saattaa olla tärkeää länsimaiden tietää jos suomi joutuu sotaan. Ja toimittajille pitää olla asiallinen. Viime sodissa meillä oli tiedotuskomppania. Lienee nykyäänkin. He varmaan osaavat ottaa huolehtiakseen ulkomaisista toimittajista.
 
Niille jotka eivät tiedä, niin meillä on olemassa kaksi lainsäädäntöä. On tämä joka on rauhan aikana käytössä. Ja sitten on valmiiksi säädetty poikkeustilalainsäädäntö. Kriisitilanteessa eduskunta voi päättää poikkeustilalainsäädännön otettavaksi osin tai kokonaan käyttöön. Sieltä löytyy lupa toimia noiden siviilien ja toimittajien kanssa eri tavalla kuin rauhan aikana. Luulisin, että tuo kielto-käsky-nippusiteeseen laitto/kameran rikkominen on ihan laillinen toimintaketju poikkeuslakien aikana taistelutilanteessa. Tietysti aina pitää mennä pehmeimmän keinon kautta ja vasta sitten koventaa toimia jos ei totella.
.

Pitkälti juuri näin. Pari lisätarkennusta vielä:

kielto-käsky-nippusiteeseen laitto/kameran rikkominen -> Ei. Ohje -> Keskustelu -> Kehotus -> Käsky -> Fyysinen poisohjaaminen -> Kiinniotto/voimankäyttö on ketju, toki tilanteen mukaan voidaan joutua hyppäämään vaiheita yli. Kameraa tai muutakaan kalustoa et saa rikkoa muilta kuin vihollistaistelijalta vaikka mikä olisi, aivan sama mitkä voimankäyttösäännöt on kyseessä. Sitä en osaa sanoa miten menee kameran takavarikoimisen kanssa, toivottavasti sotilaan kortista löytyy ohje....!

Kriisitilanteessa eduskunta voi päättää poikkeustilalainsäädännön otettavaksi osin tai kokonaan käyttöön. -> Jep, ja juuri tämän "osin" -sanan monimuotoisten mahdollisten sovellutusten vuoksi harmaan vaiheen voimankäyttösäännöstö on yhtä helvettiä.
 
Puu-puu jalka-jalka olkapää-olkapää ..järjestys minkä ehtii mutta puusta on reikä löydyttävä ;}
Toki aiemmin kehoitus.kielto.käsky. Seis! Puolustusvoimat! Seis! Poistukaa alueelta! ....
 
Viimeksi muokattu:
Puu-puu jalka-jalka olkapää-olkapää ..järjestys minkä ehtii mutta puusta on reikä löydyttävä ;}
Toki aiemmin kehoitus.kielto.käsky. Seis! Puolustusvoimat! Seis! Poistukaa alueelta! ....

Minkä pykälän nojalla on oikeus ampua aina sitä puuta?
 
Lkp-vaiheessa ohjaisin joukkueen 5 lihaksikkainta ja komeinta urhoa harjoittelemaan lähitaisteluliikkeitä pistimen kanssa ja ilman paitaa perustamispaikan etupihalle ja loppuporukka saisi hoitaa varsinaisen tehtävän rauhassa muualla. Harmaan vaiheen tummentuessa nimenomaan positiivinen huomio kansainvälisessä mediassa on tärkeää. Nippusiteiden ja luotien sijasta tarjoaisin paparazzeille pullaa ja kahvia kunhan kuvaavat mitä itse sallin.
 
Vois pistää paremmaks ja laittaa "spetsnatz-näytöksen" pystyyn....

Spetsnaz.jpg
 
Lähtökohtaisesti noilla pitäisi olla ylemmältä taholta lupa toimintaan mikä pitäisi varmistaa, pidätetään jos luvan myöntänyt taho ei ole kuullutkaan asiasta, pitää kertoa mitä ei saa kuvata, eikä kertoa mitään tunnussanoja, vahvuuksia, tms. Jos joku henkilö kuvailee ilman lupia missä ei saisi niin luovutetaan kyseinen henkilö joko spolleille tai poliisille tilanteen mukaan. Perus kohteliaisuudella pääsee pitkälle ja älkää tehkö mitään mitä katuisitte myöhemmin.
Oli meilläkin kerran alueella ihan oikea luontokuvaaja jota epäiltiin maalihenkilöksi.
 
Minkä pykälän nojalla on oikeus ampua aina sitä puuta?
Syytönhän se puu on mutta hätä ei lue lakia.
Hätävarjelua ja todiste varoituslaukauksesta, mikäli vartioidulle alueelle tunkeutunut käyttäytyy uhkaavasti ja on ASEISTETTU.

Toki voimankäytöstä annettua ohjetta (&käskyä) tulee noudattaa ja käyttää aina pienintä elettä, vaikkapa kädellä ilmaista esitys poistumissuunnasta ja pienintä mahdollista voimaa. Kehoitus + KÄSKY!

LKP-tilanteessa alkaa olla voimankäyttöönkin oikeuksia, jopa ampuma-aseen käyttöön.
Lyhyitä sarjoja maahan ja sillä lisävauhtia asiattoman kohteen poistumiseen paikalta?

KOIRA on hyvä voimankäyttöväline tämmöisessä(kin) tapauksessa.
Siinäkin pitää muistaa että ilman kuonokoppaa koira rinnastetaan aseeksi (teräase) ja kuonokopankin kanssa patukaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toiminta toimittajien, valokuvaajien ja ylipäätään median kanssa on normitettu, kuten myös sosiaalisen median käyttö sekä siinä esiintyminen. Toiminta median kanssa lukuisine eri reunaehtoineen on myös tarpeen erikseen käskeä joukolle siinä tilanteessa, mikä silloin on vallitseva.

PO-tilanteessa informaatiosota käy varmasti jo erittäin kuumana ja se ymmärrettävästi tarvitsee polttoaineekseen runsaasti reaaliaikaista kuvamateriaalia, mikä epäilemättä johdattaa kameramiesten sopulilaumat urhean suomalaisen kenttäarmeijan välittömään läheisyyteen. Valokuvien ottaminen ei ole täysin kiellettyä, mutta ehdottoman oleellista on, että valokuvaajat ovat koko ajan 100 % joukon johtajan hallinnassa eikä heidän toiminta tai heidän eri lähteissä julkaisemansa valokuvat aiheuta vaaraa joukon operaatioturvallisuudelle. Valokuvaajien tehtävä on ottaa kuvia mediayleisöä varten, ei vihollisen tiedustelulle. Viisaasti käytettynä heistä saattaa olla jotain hyötyä omalle informaatiosodankäynnille.

Seuraavat kysymykset ovat tietysti, että miten homma pidetään tiukasti hanskassa, kuka saa antaa haastatteluja, esiintyä ja miten tai mitä valokuvaajille voi näyttää tai mille alueelle heidät voi päästää. Nämä on joukon johtajan syytä harkita ja suunnitella huolella etukäteen sekä käskeä, käyttäen hyväkseen myös ylemmän johtoportaan antamia perusteita. Vaikka toiminta on sotaväen tapaan normitettua ja käskyillä ohjeistamalla oman harkinnan tarve on tarkoituksella minimioitu, niin paras apuväline eri tilanteissa onnistumiseen on ehdottomasti kuitenkin terve harkinta ja heinäntekojärki, jota jokaiselta upseerinarvoiselta sotilaalta on suotavaa löytyä vähintään "riittävästi". Jos ei löydy, niin silloin on väärä mies väärässä tehtävässä.

Missään vaiheessa toimittajia ja valokuvaajia ei saa ryhtyä ampumaan tai muuten vahingoittaa heitä. Se ei ole länsimaisen asevoiman toimintatapa ja aiheuttaisi vain valtavasti vahinkoa Puolustusvoimien toiminnalle välittämällä siitä ulkomaille täysin päinvastaisen kuvan kuin on suomalaisten sitkeän väsymättömän puolustustaistelun kannalta edullista.

Vaikka maastopuvun päälle pukemisen jälkeen olisi kiva tehdä yhtä ja toista jännää, mitä kotona ei saa tehdä, niin on kuitenkin syytä muistaa, että valmiuslaki ja puolustilalaki sekä valtioneuvoston puolustusvoimille mahdollisesti myöntämät normaalioloista poikkeavat lisätoimivaltuudet eivät suinkaan tarkoita mitään Свободa:a tai anarkistista utopiaa, jossa jokainen saa tehdä mitä huvittaa niin kuin grand theft autossa. Aseettomien siviilien ampuminen on barbariaa ja sellaisena yksiselitteisesti sotarikos, jonka jälkipuinti ratkaistaan vähimmillään sotaoikeudessa. Sellaisen teon harkitsemisesta tai minkäänasteisesta valmistelusta ei mielestäni kannata edes keskustella.

Aseettomia siviilejä ampumaan mielivien paikka on jossain ihan muualla kuin sijoitettuna sa-kenttäarmeijaan. Onneksi myös sijoittamattomassa reservissä on vielä vakansseja auki.
 
ALKUPERÄINEN KYSYMYS: Onko jollakin hyviä ohjeita miten pitäisi toimia jos kansainvälisten ja suomalaistenkin juutupe toimittajien kanssa lkp -vaiheessa ja taistelussa?

Tuossa on kysymys kahdesta eri asiasta, mutta molemmissa taitaa silloin jo "sodan lait" olla vallalla ja ns. tilanne päällä?

Tässä omaa olettamaani....

Kenelläkään ulkopuolisella ei ole asiaa PERK:iin tai PERP:hin eikä edes lähialueelle.

Mikäli joku pääsee kaikesta huolimatta "livahtamaan" alueelle ... on suoritettava kiinniotto ja toimitettava siihen osoitettuun paikkaan. Voimankäyttöohjeet on annettu tehtävään käskettäessä.
Toiminta riippunee täysin; paikasta, tilanteesta, annetuista käskyistä ja ohjeista.

Siviilit evakuoidaan ja toimitetaan pois taistelualueilta mutta ns. sotakuvaajat lienevät oma juttunsa, sekä kotimaiset että ulkomaiset ja heitä varten omat omat ohjeistonsa ja henkilönsä "opastamassa"?

Luvat liikkumiseen ja kuvaamiseen on oltava kunnossa ja "päällystakki" ylempien portaiden järjestämänä mukana, muutoin ei ole asiaa millekkään suojatulle kohteelle tai valvotulle alueelle... josko silloinkaan?

TAISTELUSSA: Kun ns. "sotakiima" on päällä, oma ja kavereiden henki uhattuna ja taistelutilanne päällä, voipi olla parempi ettei kuvaaja tule väliin? Ei tuommoista tilannetta taideta missään harjoitella tai kouluttaa?

Kohteiden suojaamiseen ja alueiden hallintaan on omat ohjeistuksensa ja käskynsä - tilanteiden mukaan ja johtajan käskyttämänä mutta siviiliuhreja välttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Entäs esim. evakkoon rientävä siviiliväestö? Millä estät ohiajavia ottamasta tosiaikaista puhelinkamerakuvaa jne. ? Ei millään. Mitteepä se hyölää liian tarkaksi ruveta? Pah. Siinäpähän kanavilta etsivät JUURI SEN mun posen kavalkadin, joka ei paljasta oikeastaan mitään. Ja vuorokautta myöhemmin homma on vanhaa kamaa, ehkä.

Tätä aihetta pitää ehkä lähestyä siitä näkökulmasta, että touhu tavallaan "kestää kuvauksen"? Hlökoht. kaivaisin itsestäni esiin PR- ja SP-toiminnan uljaimmat puolet. Kahvittaisin, kertoisin avoimesti asioita, valehtelisin paljon, kertoisin Suomen historian vaiheita, miesten koti-ikävästä perheidensä luo, tulevaisuudenhuolesta....tavoitteena saada piinkova sotareportteri vuodattamaan kokonaisen vuoksen kyyneliä. Lännen kanavat täyttyisivät lipevännäköisen reservin sotilaan kierosta naamasta, tyrskivästä reportterista ja lohduttomasta kriisialueesta.

Kärjistettyä kerrontaa, mutta ymmärrättekö, mitä tarkoitan? Kun nyt viime päivinä KRIISIOSAAJIEN KERMA on osoittanut todelliset kykynsä hoitaa kriisitiedottamista, ehdotan, että PE ottaa yhteyttä minuun yv:llä. Luulen, että osaisin hoitaa paremmin tuota sarkaa kuin kokonainen vuosikurssillinen kadettiupseereita. :cool:
 
Back
Top