OC-sumuttimet

Oletko hakenut kaasusumutinlupaa?

  • En ole, en usko että hakemus menisi läpi

    Ääniä: 19 31.1%
  • En ole, en vain ole tullut hakeneeksi

    Ääniä: 9 14.8%
  • En ole, en katso tarvitsevani

    Ääniä: 19 31.1%
  • Olen, hakemus ei mennyt läpi

    Ääniä: 1 1.6%
  • Olen, hakemus meni läpi mutta en (tällä hetkellä) kanna sumutinta

    Ääniä: 4 6.6%
  • Olen, hakemus meni läpi ja kannan sumutinta ainakin toisinaan

    Ääniä: 7 11.5%
  • Minulla ei ole lupaa, mutta kannan silti

    Ääniä: 1 1.6%
  • En halua vastata

    Ääniä: 1 1.6%
  • Kannan jotain muuta itsepuolustusvälinettä (joko kaasun sijasta tai ohella)

    Ääniä: 7 11.5%
  • En kanna muita välineitä (joko pelkkä kaasu, tai ei mitään)

    Ääniä: 5 8.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    61

YJT

Respected Leader
Sisäisen turvallisuuden osiossa on ollut viime aikoina paljon keskustelua OC-sumuttimista. Avasin tämän ketjun aiheeseen keskittyvää keskustelua varten.

Aloituskysymyksessä kysellään kokemuksia kaasusumutinluvan hakemisesta - siis nyt puhutaan nimenomaan yksityisen kansalaisen kaasusumutinluvasta; ei aseluvista tai esim järjestyksenvalvojan työtä varten hankitusta luvasta.

Kirjoitin aiheesta myös blogikirjoituksen, jota täydennän sitä mukaa kun ehdin kirjoittamaan. Kirjoitus löytyy täältä:
 
Paljon riippuu myös siitä mitä rajoituksia, jos mitään, poliisilaitos korttiin kirjaa. Muutamia työtehtäviä varten haettuja lupia (vartija, JV) olen nähnyt, jotka oikeuttavat kantamaan aina. Joihinkin on menty erikseen kirjaamaan esim. työmatkat - joka on turha lisäys - joissain lukee työtehtävissä ja joissain esim. vartijan työtehtävissä.
 
Ehdottoman hyvä ketju.

Itsellä on lupa mutten kanna sumutinta aina. Lue: 99% ajasta en kanna.
 
@Sardaukar Sinulla onkin tuota kokoa ja fysiikkaa (ja charmanttia ulkonäköä) että pärjäät ilmankin vaikka joku tulee kimppuun.
 
Ei ole lupaa, enkä usko saavani. Hakisin kyllä, jos lupa olisi kohtuuhintainen ja olisin varma puoltavasta päätöksestä. Pääosin pitäisin sitä kotona valmiina ja kantaisin/säilyttäisin ajoneuvossa pari kertaa vuodessa kotimaan reissuillani, ihan varmuuden vuoksi.
 
@Sardaukar Sinulla onkin tuota kokoa ja fysiikkaa (ja charmanttia ulkonäköä) että pärjäät ilmankin vaikka joku tulee kimppuun.

Jåå..190cm ja 95 kg nahkapää ei nyt aiheuta suurta himoa ihmisissä tulla ryöstämään tai muuten pahoinpitelemään. N. vuoden sisällä olen kantanut 2 krt Suomessa sumutinta. Molemmat perustuivat tiettyyn omaan uhka-arvioon paikasta ja ajankohdasta. Plus itse rasistisesti profiloimastani todennäköisyydestä, että mahdollisella hyökkääjällä on mukana kättä pitempää.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman OT...mutta Bulgariassa näin:


Stun guns, torch stun guns and other weapons like knives, pepper spray and CS gas can be bought in shops in and around Bourgas and Sunny Beach. Many of these weapons are illegal in the UK and importing them could result in a prison sentence.
 
Vaikka otanta on pieni, niin ilmeisesti MP.netin jäsenet ovat keskivertoa turvallisuusvalveutuneempia.
 
Minun mielestäni on kiinnostavaa, että tähän mennessä vastanneista useampi on saanut sumutinluvan ja vain yksi on saanut hylkäävän päätöksen (ja jos kyseessä on henkilö joka toisessa keskustelussa sanoi että ei saanut lupaa uusittua, niin tälläkin henkilöllä olisi kuitenkin ollut joskus lupa). Kuitenkin yli puolet vastaajista ei ole edes yrittänyt hakea lupaa. Kertooko tämä siitä että käsitys luvan saamista on se että lupaa ei saisi, mutta todellisuus ei olisi kuitenkaan näin ankea?
 
Mielenkiintoista, että noinkin monella on lupa, 5/21 vastannutta. Arvelin itsekin luvan olevan paljon harvinaisempi.
 
Minun mielestäni on kiinnostavaa, että tähän mennessä vastanneista useampi on saanut sumutinluvan ja vain yksi on saanut hylkäävän päätöksen (ja jos kyseessä on henkilö joka toisessa keskustelussa sanoi että ei saanut lupaa uusittua, niin tälläkin henkilöllä olisi kuitenkin ollut joskus lupa). Kuitenkin yli puolet vastaajista ei ole edes yrittänyt hakea lupaa. Kertooko tämä siitä että käsitys luvan saamista on se että lupaa ei saisi, mutta todellisuus ei olisi kuitenkaan näin ankea?

Minä epäilisin, että luvan saaminen koetaan epävarmaksi ja hankalaksi.

Todennäköisesti asiaa helpottaisi, jos lupaa hakiessa luvan jo omaava tai asiantuntija auttaisi tarvittavissa perusteluissa. "Mä nyt vaan tarviin"-hakemus tulee takuuvarmasti bumerangina. Ja tietysti on poliisilaitosten erilainen asennoituminen hakemuksiin, mitä ei mielestäni pitäisi olla.
 
Joo, kyllä pitäisi olla opastava ote; käsittääkseni hallintolaki (tms) jopa määrää että kansalaista ei saa pompottaa.

Mielestäni pitäisi riittää, että hakija pystyy esittämään jonkin realistisen, yksilöidyn uhan jonka ei ole tarvinnut realisoitua, mutta joka joka on luonteeltaan sellainen että se voisi toteutua, ja varsinkin jos olosuhde on sellainen että hakija ei voi välttää tilannetta ennakolta.
 
Kaasusumutin ei liene kovin tuttu valtaosalle väestöstä. Euroopassa ne ovat ilmeisesti suht yleisiä ja nyrkkisääntönä niitä voi ostaa kuka vain täysi-ikäinen, mutta täällä ei.

Poliisin tilaston mukaan 2015 luvallisia kaasuaselupia on näemmä ollut vain 1411 kpl.
 
Lupa on ja mukana nykyisin toisinaan. Aiemmin aina töissä. Tärkeintä antaa vaimolle joku suoja vaikkakin luvattomasti. Käsitellään se sitten jos tilanne tulee eteen,joutuu käyttämään ja siitä jää kiinni. Paljon parempi vaihtoehto kuin toinen.
 
Kaasusumutin ei liene kovin tuttu valtaosalle väestöstä. Euroopassa ne ovat ilmeisesti suht yleisiä ja nyrkkisääntönä niitä voi ostaa kuka vain täysi-ikäinen, mutta täällä ei.

Poliisin tilaston mukaan 2015 luvallisia kaasuaselupia on näemmä ollut vain 1411 kpl.
Puhuuko tilasto nimenomaan kaasuaseesta? Se on eri asia kuin kaasusumutin.
 
Mielenkiintoista, että noinkin monella on lupa, 5/21 vastannutta. Arvelin itsekin luvan olevan paljon harvinaisempi.
En toki epäile ketään, mutta se että lähes 30% vastaajista ilmoittaa hakeneensa lupaa yksityishenkilönä henkilökohtaiseen suojeluun ja saaneensa vielä luvan, kuulostaa erittäin korkealta luvulta.

Tunnen yhden asekauppiaan ja hänen liikkeessään käsittääkseni myytävistä sumuttimista arviolta n. 1% menee henk.koht. suojeluun ja siinäkin naiset enemmistönä.
 
Mä luulen että sumuttimet eivät ole tuossa tilastossa lainkaan, koska tuossa tilastoidaan vain ampuma-aseita. Kaasusumutin ei ole ampuma-ase, vaikka vaatii luvan ja lupaa haetaan samaan tapaan kuin aselupaa.
 
Silloin kun oli lupa, kannoin aina kun oli mahdollista ja kantaisin edelleen jos lupa olisi uusittu.
 
@g21.45acp Onko poliisi jotenkin tarkistanut ettei sinulla ole sumutin tallessa luvan umpeuduttua? Vai voisitko periaatteessa kantaa laittomasti?
 
Back
Top