OC-sumuttimet

Oletko hakenut kaasusumutinlupaa?

  • En ole, en usko että hakemus menisi läpi

    Ääniä: 19 31.1%
  • En ole, en vain ole tullut hakeneeksi

    Ääniä: 9 14.8%
  • En ole, en katso tarvitsevani

    Ääniä: 19 31.1%
  • Olen, hakemus ei mennyt läpi

    Ääniä: 1 1.6%
  • Olen, hakemus meni läpi mutta en (tällä hetkellä) kanna sumutinta

    Ääniä: 4 6.6%
  • Olen, hakemus meni läpi ja kannan sumutinta ainakin toisinaan

    Ääniä: 7 11.5%
  • Minulla ei ole lupaa, mutta kannan silti

    Ääniä: 1 1.6%
  • En halua vastata

    Ääniä: 1 1.6%
  • Kannan jotain muuta itsepuolustusvälinettä (joko kaasun sijasta tai ohella)

    Ääniä: 7 11.5%
  • En kanna muita välineitä (joko pelkkä kaasu, tai ei mitään)

    Ääniä: 5 8.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    61
Itselläni kulkee mk 3.5 kokoinen sumutin kätevästi housun etutaskussa. Mk 3 on tätä vähän pienempi joten ei luulisi olevan liian iso. Mk 4 on isompi, ei ole kokemusta siitä kuinka hyvin tuollainen kulkee mukana.

Varmaan tuollainen Vexor Mk 3 on seuraava.
 
Huvittava ajatus tuli. Kelpaisiko perusteena että kulkee paljon metsässä missä on todettu susia olevan....?
 
Kyllähän ainakin karhuja vastaan on omia sumuttimia; en tiedä onko Suomessa. Mutta voi olla, mikäli susia oikeasti on paljon. Vaikka sumutin (sumutinlupa) onkin kai ensisijaisesti tarkoitettu ihmistä vastaan. Ihmisethän niitä päätöksiä tekevät; joku voi hyväksyä perustelun mutta joku toinen ehkä ei.
 
Lueskelen muutamia amerikkalaisia foorumeita ja siellä törmännyt kirjoituksiin karhusumuttimista eli bear spray. Olen ymmärtänyt että on ytympää ainetta kuin mitä ihmisille tarkoitettu on.
Monet kirjoittajista jopa suosittelevat sumutetta ennemmin kuin asetta karhua vastaan. Ainakin jos ei ole kovin taitava isokaliperisen käsiaseen käyttäjä.
 
Kyllä se vaan hyökkäys halut katoaa kun saa kaasut naamaan,itse käytin nk.juovaa,eli nestemäinen tavara,sitä kun saa avoimiin silmiin niin normijampalta menee silmät kiinni,kokeilin itse koulutuksen jälkeen kotona,vaimo sumutti,sain avoimiin silmiin muutamasta metristä,silmät painui umpeen ja sitä räkää oli pää täynnä,ei tehnyt yhtään mieli karata pirttihirmun kimppuun,pää kylmään vesisaaviin ja perkele että helpotti,lärviä sai sitten pestä hetken aikaa,pari tuntia oli naama turvoksissa,kaasu oli Fox Lab:in valmiste,aika tuhtia kamaa..sitten sitä ei saanutkaan enää ostaa,Sabrella sitten mentiin,kotelossa kuljetin,sellanen cordura malli,oli nopea ottaa esille.
 
Hmm, voishan sitä itsekin koittaa tuon kaasuluvan hakea, sosiaalipuolella kun harrasteena toimii ( lastensuojelu), niin kaikenlaista on tultu laukomaan joko suoraan tai puhelimen välityksellä mm. Ampua, tähän kehotin tähtäämään tarkasti, takasin kun tulee muussa tapauksessa vähintään samalla mitalla :D
 
Lupa heltisi ilman kummempia ihmettelyjä,mulla oli työnantajalta todistus että toimin nyrkkipartiossa ja tarvitsen kaasun,kaikille paikan järkkäreille ei sitä myönnetty,narikka tyypit esim sitä ei saanut.
 
Hmm, voishan sitä itsekin koittaa tuon kaasuluvan hakea, sosiaalipuolella kun harrasteena toimii ( lastensuojelu), niin kaikenlaista on tultu laukomaan joko suoraan tai puhelimen välityksellä mm. Ampua, tähän kehotin tähtäämään tarkasti, takasin kun tulee muussa tapauksessa vähintään samalla mitalla :D
Hyvä homma, kerro sitten miten kävi. Tsemppiä hakemiseen.

Noin yleisenä neuvona luvan hakemiseen on, että perusteet pitää tuoda esille ja myös purkaa auki, eli ei voi luottaa siihen että luvan käsittelijä ymmärtää miksi peruste aiheuttaa tarpeen sumuttimelle. Uhkaa ei pidä vähätellä, mutta siihen ei myöskään tule suhtautua liioitellen, ettei luo mielikuvaa hysteerikosta joka näkee uhkia joka puolella.
 
Huvittava ajatus tuli. Kelpaisiko perusteena että kulkee paljon metsässä missä on todettu susia olevan....?
Itse asiassa, lueskelin Ampuma-aselakia ja siellähän todetaan kaasusumutinluvan myöntämisperusteista, että voidaan myöntää "erityisestä syystä eläinten karkottamiseen". Eli voisi kuvitella, että sudet ovat tällainen erityinen syy.

On toki mahdollista, että kaasulupaan laitetaan rajoituksia kuten "saa kantaa vain metsässä liikkuessaan", tai jotain vastaavaa. Eläinten karkottamista varten myönnettyä kaasua saa käyttää myös ihmistä vastaan jos tilanne vaatii ja mikäli kantamisessa ei rikota lupaehtoja, mutta lupaehtoihin voidaan tosiaan laittaa jotain sellaisia rajoituksia että sumutinta ei voi kantaa koko ajan mukana.
 
Itse asiassa, lueskelin Ampuma-aselakia ja siellähän todetaan kaasusumutinluvan myöntämisperusteista, että voidaan myöntää "erityisestä syystä eläinten karkottamiseen". Eli voisi kuvitella, että sudet ovat tällainen erityinen syy.

On toki mahdollista, että kaasulupaan laitetaan rajoituksia kuten "saa kantaa vain metsässä liikkuessaan", tai jotain vastaavaa. Eläinten karkottamista varten myönnettyä kaasua saa käyttää myös ihmistä vastaan jos tilanne vaatii ja mikäli kantamisessa ei rikota lupaehtoja, mutta lupaehtoihin voidaan tosiaan laittaa jotain sellaisia rajoituksia että sumutinta ei voi kantaa koko ajan mukana.
Eikös Saksassa noita myydä just koirien karkoitukseen? Ja tarkoitan 4 jalkaisia.
 
Ei sitä missään vaadita, kunhan vaan selvittää tarpeen. Se työnantajan todistus on vain esimerkki. Toki tällainen varmasti helpottaa, mutta ei sekään mikään tae ole jos ei ole kunnon perusteita.
Löytyyköhän esimerkkiä tilanteesta jossa työnantajan puoltolausunnosta huolimatta lupaa ei ole irronnut. Olettaen, että hakijalla ei ole muuten ollut estettä luvan myöntämiseen.
 
Toisessa tilanteessa sitten olin ratikassa kun siihen nousi pysäkiltä neljä paikallista mustalaista kyytiin(ratikan reitti kulki pääasiassa mustalaisten asuttaman kaupunginosan läpi). Arvasin heti, että taskuvarasporukkahan se ja pidin niitä silmällä. Yksi niistä huomaa tämän ja tulee asiasta jotakin urputtamaan. Tää on meidän kaupunginosa jne jne. Lyhyesti sanottuna(ja pikaisen sanailun tuloksena) tilanne eteni siihen että tämä porukan suulain katsoi asiakseen käydä päälle. Työnsin hänet kauemmaksi ja samalla kaivoin purkin kaasua valmiiksi. Kun hän sitten tuli uudestaan päälle sai hän avoimeen suuhunsa ja silmille hyvinkin puoli purkkia OC kaasua. Ratikassa kun on kapea käytävä niin siinähän ei mahdu kuin yksi mies kerrallaan käymään päälle. Mannet tämän varmasti hoksasivat ja eivät eskaloineet tilannetta enempää vaan poistuivat kaikki seuraavalla pysäkillä.
Pahaa pelkään, että tämä olisi härmässä lööpeissä. "Kaasuhyökkäys keskellä päivää", "Lapsi tarvitsi sairaalahoitoa" yms. Nykyisen eduskunnan kokoonpanosta osa olisi varmasti heti valmis "tarkastelemaan lainsäädäntöä", ja eiköhän joku poliisikin saisi kameroille selittää miten on mahdollista, että tällaista asetta kannetaan julkisilla paikoilla.
 
Lupa heltisi ilman kummempia ihmettelyjä,mulla oli työnantajalta todistus että toimin nyrkkipartiossa ja tarvitsen kaasun,kaikille paikan järkkäreille ei sitä myönnetty,narikka tyypit esim sitä ei saanut.
Baarin narikassa työskentelevät järjestyksenvalvojat, joilla puoltolausunnot työnantajalta, ei saanut kaasusumutttimeen lupaa?
 
Kyllä vain näin kävi,narikka ei kuulemma tarvitse kaasua,eikä oltu missään pienessä firmassa töissä..
 
Kyllä vain näin kävi,narikka ei kuulemma tarvitse kaasua,eikä oltu missään pienessä firmassa töissä..

Aika paska päätös....

Kannattas ehken hakea toiselta poliisilaitokselta.
 
Jos uskoisin että luvan saamiseen on perusteet niin ilman muuta hakisin ja pistäisin rouvankin ja puoli sukua hakemaan.
 
Kaasusumutinlupa maksaa 35 euroa, eli vaikka ei ole ilmainen, niin ei mielestäni kuitenkaan mikään paha hinta. Toki jos ajattelee että luvan myöntämiselle ei ole edellytyksiä, niin voi olla että ei kannata yrittää.

Vaikka aikaisemmin hylättyjen lupahakemusten ei pitäisi vaikuttaa tulevien lupien läpi menemiseen, niin voi tietenkin olla että jos henkilö hakee monta kertaa lupia ilman kunnon perusteita, saattaa syntyä mielikuva että henkilö yrittää eri perusteilla kunnes lupa irtoaa, ja täten saattaa tulla kummittelemaan tulevaisuudessa (en viittaa sinuun, vaan yleisellä tasolla).

Mulla olisi aikomus laittaa siihen blogitekstiini esimerkkejä perusteluista joilla sumutinlupa on irronnut tai jotain yleisiä suuntaviivoja, mikäli saan siitä lupayksikön ylikommarista jotain vastausta irti, jolle laitoin kyselyn tässä taannoin.

Hakemukset, hylätytkin, jäävät siis kummittelemaan järjestelmään ja niitä katsellaan tulevissa lupaprosesseissa? Koskeeko sama myös ampuma-aseita?

Itse asiassa, lueskelin Ampuma-aselakia ja siellähän todetaan kaasusumutinluvan myöntämisperusteista, että voidaan myöntää "erityisestä syystä eläinten karkottamiseen". Eli voisi kuvitella, että sudet ovat tällainen erityinen syy.

On toki mahdollista, että kaasulupaan laitetaan rajoituksia kuten "saa kantaa vain metsässä liikkuessaan", tai jotain vastaavaa. Eläinten karkottamista varten myönnettyä kaasua saa käyttää myös ihmistä vastaan jos tilanne vaatii ja mikäli kantamisessa ei rikota lupaehtoja, mutta lupaehtoihin voidaan tosiaan laittaa jotain sellaisia rajoituksia että sumutinta ei voi kantaa koko ajan mukana.

Saako sumutinta kantaa avoimesti? Yksityissektorin turvahommissa piti ainakin joskus kantaa ensisijaisesti asun alla, toissijaisesti umpikotelossa. Koskeeko samat siviiliä? Ei sillä, että se välttämättä olisi fiksua, mutta jos esim. tuollaista Vexorin perhepakkausta kantaa eläinturvana, niin sitä ei helposti saa piiloon...

1570616317200.png
 
@YJT

Kannat siis Mk 3.5 kokoista sumutinta ilmeisesti valtion puolesta? Onko valtion virkamiehellä mahdollisuus valita sumuttimensa koko vai jakaako valtio kaikille tuota samaa kokoa? Jos olet itse tehnyt valinnan, niin mikä sai päätymään juuri tuohon kokoon?

Purkkihan on käsittääkseni vähän kapeampi kuin Mk 3 ja Mk 4 ja korkeudeltaan siitä välimaastosta. Kuitenkin ainakin Sabren saman vahvuuden sumuttimet juovakuviolla sisältävät 1,8 unssia (Mk 3), 2,2 unssia (Mk 3.5) ja 3,3 unssia (Mk 4) tavaraa. Onko Mk 3.5 toimiva kompromissi (piilotettavuus ja teho) vai kannattaisiko mennä joko piilotettavuus tai teho edellä?

 
Back
Top