Hakemukset, hylätytkin, jäävät siis kummittelemaan järjestelmään ja niitä katsellaan tulevissa lupaprosesseissa? Koskeeko sama myös ampuma-aseita?
En tunne lupaprosessia, mutta pitäisin erikoisena että järjestelmään syötetty hakemus hävitettäisiin sieltä. Lähtisin siitä olettamuksesta, että hakemukset pikemminkin pitää arkistoida tietyksi ajaksi kuin että ne pitäisi hävittää heti käsittelyn jälkeen. Oletan myös, että aikaisempia hakemuksia saatetaan tarkastella; en tiedä tehdäänkö näin mutta ainakin tilanteessa missä luvan saamista joudutaan oikeasti puntaroimaan, niin niitä käytettäisiin myös aikaisempia hakemuksia pohjana.
En tiedä, vaikuttavatko vanhemmat hakemukset tai saako niillä olla vaikutusta, mutta mielestäni olisi järkevää että jos henkilö hakee ensin yhdellä perusteella lupaa ja sitten hylsyn saatuaan vaihtaa toiseen perusteluun, niin tällaisia hakemuksia tarkasteltaisiin ehkä tarkemmin kuin sellaisia jotka hakevat nk puhtaalta pöydältä. Ja joka tapauksessa jos nimi jää mieleen, niin silloinhan se jää mieleen; tarkasteltiin vanhoja hakemuksia tai ei.
Ampuma-aselaki koskee myös kaasusumuttimia, lukuunottamatta hirveää liutaa pykäliä. Sumuttimiin kuitenkin sovelletaan Ampuma-aselain pykälän 106a 1. momenttia, joka kuuluu seuraavasti:Saako sumutinta kantaa avoimesti? Yksityissektorin turvahommissa piti ainakin joskus kantaa ensisijaisesti asun alla, toissijaisesti umpikotelossa. Koskeeko samat siviiliä? Ei sillä, että se välttämättä olisi fiksua, mutta jos esim. tuollaista Vexorin perhepakkausta kantaa eläinturvana, niin sitä ei helposti saa piiloon...
Ampuma-asetta saa yleisellä paikalla sekä tiloissa, joihin yleisöllä on pääsy, kuljettaa vain lataamattomana suojuksessa sekä kantaa ja kuljettaa vain silloin, kun siihen on hyväksyttävä syy. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ampuma-asetta saa kuljettaa vain lataamattomana suojuksessa tai sijoitettuna suojattuun tilaan sekä kantaa vain silloin, kun siihen on hyväksyttävä syy. Metsästysaseen kuljettamisessa noudatetaan lisäksi, mitä metsästyslaissa ja sen nojalla säädetään.
Eli tästä kun lukee, niin huomataan että sumutinta saa kuljettaa vain lataamattomana suojuksessa, ja saa kantaa tai kuljettaa vain silloin kun siihen on hyväksyttävä syy (=kaasusumutinlupa jossa ei ole rajoitusta joka estäisi po. tilanteessa kantamisen).
Ampuma-aselain pykälää 13 sovelletaan kaasusumuttimiin, ja se määrittelee että kantaminen on aseen (sumuttimen) käyttämistä tässä laissa säädettyihin hyväksyttäviin käyttötarkoituksiin (=mm itsepuolustus, jos siihen on lupa myönnetty), ja kuljettaminen on aseen (sumuttimen) siirtämistä paikasta toiseen. Sumutinta saa siis siirtää paikasta toiseen vain suojuksessa, mutta kantamista eli käyttämistä säädettyyn käyttötarkoitukseen tämä ei ilmeisesti koske (esim metsällä ollessa ampuma-ase saa olla ladattuna kädessä, jos sitä saa käyttää metsästämiseen).
Onko kadulla (tai tässä tapauksessa metsässä) sumutin mukana kulkeminen kuljettamista vai kantamista? Tästä voidaan hakea jostain ylemmistä oikeusasteista ennakkopäätös (jos sellaista ei jo ole), mutta maallikkona sanoisin että jos sumutinlupa on saatu eläinten karkoittamista varten, niin sitä saisi kantaa metsässä näkyvissä jos tilanne on sellainen että joku susi tms saattaa hyökätä kimppuun. Ehkä taas ulkoilijoiden kansoittamassa puistometsässä se open carry olisi vähän paheksuttavampi juttu.
Kadulla kannettaessa voisi ajatella, että Järjestyslaki 3 pykälä voisi rajoittaa open carrya, missä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden häiritseminen yleisellä paikalla on kielletty mm "muulla vastaavalla, pelkoa herättävällä uhkaavalla käyttäytymisellä". Toki myös metsä on yleinen paikka, mutta jos siellä ei ole ketään joka voisi sumuttimesta häiriintyä, niin siellä se tuskin aiheuttaa pelkoa kenessäkään.