Vastasimpa minäkin. En ole hakenut ja eikä ole suunnitelmissa hakea. Asustelen sen verran rauhallisella alueella ettei tarvetta ole. Nykyisellään on myös jäänyt kaupungilla pyöriminen iltaisin pois aika lailla kokonaan. Perhe yms jne vie ajan. En kuitenkaan olisi kieltämässä muilta jotka kaasua voisivat tarvita. Lupakäytäntö voisi olla näiden suhteen nykyistä helpompi, ihan hyvin voisivat olla kokonaan lupavapaita.
Toisin on toisessa kotimaassa. Siellä kun se on lupavapaa niin talossa siellä on useammassakin paikassa purkki valmiina. Aika usein on myös kannossa, ei kylläkään aina. Joskus myös on mukana telari, sekin on lupavapaa siellä. Näitä osaan myös käyttää, asianomaiset koulutukset käytynä, tärkeää sekin. Olen opettanut käyttöä myös naispuolisille sukulaisille, niille todennäköisimmille tarvitsijoille.
Armaassa kotomaassa ei ole vielä siviilissä tullut sellaista tilannetta vastaan jossa olisin kaasusumutinta tarvinnut. Toisessa kyllä sitten on ollut pari tilannetta jossa olen käyttänyt. Tyypillisiä tilanteita. Myöhäinen ilta kaupungilla ja pimeähkö katu. Ekassa tilanteessa tuli vastaan kolme tummiin pukeutunutta nuorta miestä jotka pysäyttivät ja sanoivat lompakko&puhelin tänne. Olin jo tähän vaatimukseen vähän varautunut kun näin kolmikon tulevan kohti. Samalla kun nostin kädet talvitakin taskusta nousi myös mukana OC ja lähin mies sai sitä silmilleen. Ottivat sitten ns. ritolat eivätkä jääneet enää minua vaivaamaan.
Toisessa tilanteessa sitten olin ratikassa kun siihen nousi pysäkiltä neljä paikallista mustalaista kyytiin(ratikan reitti kulki pääasiassa mustalaisten asuttaman kaupunginosan läpi). Arvasin heti, että taskuvarasporukkahan se ja pidin niitä silmällä. Yksi niistä huomaa tämän ja tulee asiasta jotakin urputtamaan. Tää on meidän kaupunginosa jne jne. Lyhyesti sanottuna(ja pikaisen sanailun tuloksena) tilanne eteni siihen että tämä porukan suulain katsoi asiakseen käydä päälle. Työnsin hänet kauemmaksi ja samalla kaivoin purkin kaasua valmiiksi. Kun hän sitten tuli uudestaan päälle sai hän avoimeen suuhunsa ja silmille hyvinkin puoli purkkia OC kaasua. Ratikassa kun on kapea käytävä niin siinähän ei mahdu kuin yksi mies kerrallaan käymään päälle. Mannet tämän varmasti hoksasivat ja eivät eskaloineet tilannetta enempää vaan poistuivat kaikki seuraavalla pysäkillä.
Em. pikku sattumukset eivät ole kuitenkaan tehneet minusta mitenkään arempaa kadulla tallaajaa. Sattuuhan sitä isossa kaupungissa kaikenlaista. En harrasta myöskään yksin päissään kulkemista isoilla kylillä, bussissa/ratikassa katson mieluusti paikan missä kukaan ei ole selkäni takana, jne perus huolehtimisia. Ihimisen pitää tiedostaa, että varsinkin isossa kaupungissa on monenlaista saalistajaa. Joillekin riittää näpistyksen arvoinen saalis, jotkut sitten haluavat enemmän. Varovaisesti arvioisin, että vastusta kohdatessaan rikollinen väistää, hän haluaa helppoa saalista. Jos uhrilla onkin kyky ja välineet puolustautua, hän väistää ja hakee uuden, helpomman uhrin. Voisiko sitä sanoa heidän työturvallisuus kysymykseksi(?). Piripäät, narkkarit ja juopot ovat sitten toinen asia kun niillä ei aina normaalijärkinen ajattelu onnistu.