OC-sumuttimet

Oletko hakenut kaasusumutinlupaa?

  • En ole, en usko että hakemus menisi läpi

    Ääniä: 19 31.1%
  • En ole, en vain ole tullut hakeneeksi

    Ääniä: 9 14.8%
  • En ole, en katso tarvitsevani

    Ääniä: 19 31.1%
  • Olen, hakemus ei mennyt läpi

    Ääniä: 1 1.6%
  • Olen, hakemus meni läpi mutta en (tällä hetkellä) kanna sumutinta

    Ääniä: 4 6.6%
  • Olen, hakemus meni läpi ja kannan sumutinta ainakin toisinaan

    Ääniä: 7 11.5%
  • Minulla ei ole lupaa, mutta kannan silti

    Ääniä: 1 1.6%
  • En halua vastata

    Ääniä: 1 1.6%
  • Kannan jotain muuta itsepuolustusvälinettä (joko kaasun sijasta tai ohella)

    Ääniä: 7 11.5%
  • En kanna muita välineitä (joko pelkkä kaasu, tai ei mitään)

    Ääniä: 5 8.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    61
Silloin kun oli lupa, kannoin aina kun oli mahdollista ja kantaisin edelleen jos lupa olisi uusittu.
Jos saan kysyä, niin mistä johtuu että luvan uusiminen ei mennyt läpi? Onko kaasun tarpeessa (olosuhteissa) tapahtunut muutoksia tai jotain vastaavaa, vai johtuuko vain siitä että jätit hakemuksen eri laitokselle ja niillä on linjoissa eroja? Jos on tästä kyse, niin hakemuksenhan saa nykyään jättää mille tahansa laitokselle; voi olla että saisit luvan takaisin jos laittaisit paperit sinne mistä sait alkuperäisen luvan.
 
Jos saan kysyä, niin mistä johtuu että luvan uusiminen ei mennyt läpi? Onko kaasun tarpeessa (olosuhteissa) tapahtunut muutoksia tai jotain vastaavaa, vai johtuuko vain siitä että jätit hakemuksen eri laitokselle ja niillä on linjoissa eroja? Jos on tästä kyse, niin hakemuksenhan saa nykyään jättää mille tahansa laitokselle; voi olla että saisit luvan takaisin jos laittaisit paperit sinne mistä sait alkuperäisen luvan.
Ne perusteet jolla sain luvat aikanaan, ei kelvannut Hgissä.

Lupahakemuksen voi jättää mihin tahansa, mutta käsitelläänkö se oikeasti siellä mihin jättää vai sillä laitoksella, jonka alueella asuu?
Kävi silloin mielessä, että olisin muuttanut kirjat takaisin ex kotikuntaan, mutta sain työnantajan vuoktatukea silloiseen asuntoon ja sen saaminen olisi saattanut loppua.
Nyt voisi periaatteessa vaikka kikkaillakin kotikunnalla, jos se on edellytys.
 
@g21.45acp Onko poliisi jotenkin tarkistanut ettei sinulla ole sumutin tallessa luvan umpeuduttua? Vai voisitko periaatteessa kantaa laittomasti?
Ei ole tarkastanut, ei halunnut edes vanhaa sumutinta takaisin kun lupasin itse hävittää sen.
Eipä ole poliisi kiinnittänyt koskaan huomiota mukana kantamiini tavaroihin tai ainakaan kysellyt mitään. Edellisessä puhallusratsiassakin väistivät tieltä sivuun, niinpiti tehdä u-käännös jotta pääsin puhaltamaan :D Ei kun kerran 90-luvulla poliisi kysyi, onhan minulla ase mukana, kun olin vartijana ilmoittanut rosvoista, joilla mahdollisesti on ampuma-ase.
 
Lupahakemuksen voi jättää mihin tahansa, mutta käsitelläänkö se oikeasti siellä mihin jättää vai sillä laitoksella, jonka alueella asuu?
Kävi silloin mielessä, että olisin muuttanut kirjat takaisin ex kotikuntaan, mutta sain työnantajan vuoktatukea silloiseen asuntoon ja sen saaminen olisi saattanut loppua.
Nyt voisi periaatteessa vaikka kikkaillakin kotikunnalla, jos se on edellytys.
Käytäntö on osoittanut tästä olevan erilaisia käytäntöjä.
Kysyin asiaa ampuma-aseen hankintaa suunnitellessani Poliisin (valtakunnallisesta) neuvonnasta, joka muuten toimii todella hyvin.
Silloin tilanne oli se että olin vähän pidemmän pätkän komennuksella muualla ja oli hankalaa päästä kotipaikan laitokselle sellaiseen aikaan kun siellä oli "aselupapäivä", joita oli siis 1/vko.
Neuvonnasta sain vastauksen että käsitellään siellä mihin jätetään pl. tilanne jossa on samaan aikaan muualla vireillä oleva hakemus. Siinä tilanteessa käsitellään siellä mihin ensimmäinen vireillä oleva hakemus on käsittelyssä.

Kuitenkin käytännön tapaukset ovat osoittaneet että joiltakin laitoksilta on hakemus kuitenkin lähetetty kotikuntaan käsiteltäväksi.

Eli teoriassa kai käsitellään siellä mihin on jätetty, tästäkin on elävästä elämästä esimerkkejä, mutta hakemus voi päätyä myös kotikuntaan.
 
Lupahakemuksen voi jättää mihin tahansa, mutta käsitelläänkö se oikeasti siellä mihin jättää vai sillä laitoksella, jonka alueella asuu?
Kysyin asiasta taannoin asejaoksessa työskentelevältä henkilöltä. Kuulemma luvat käsitellään siinä poliisilaitoksessa mihin hakemus on jätetty; jos laitoksessa on useita toimipisteitä niin ruuhkia voidaan tasata jakamalla hakemuksia eri toimipisteiden kesken mutta kyseinen laitos käsittelee.
 
Onko missään tilastoa, joka kertois paljonko lupia on myönnetty ja paljonko evätty?
 
Onko missään tilastoa, joka kertois paljonko lupia on myönnetty ja paljonko evätty?
Tämänhetkinen tilasto näyttäisi, että 8/9 (eli noin 89%) hakemuksista on mennyt läpi. Tosin otanta on vielä varsin suppea...

Ei vaan, olisi tosiaan kiinnostavaa nähdä koko maan kattava tilasto.
 
Eli pitää joku arkipäivä käydä ex kotikunnassa vanhan luvan kanssa kysymässä, saisiko sen uusittua muutaman vuoden tauon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: YJT
Vastasimpa minäkin. En ole hakenut ja eikä ole suunnitelmissa hakea. Asustelen sen verran rauhallisella alueella ettei tarvetta ole. Nykyisellään on myös jäänyt kaupungilla pyöriminen iltaisin pois aika lailla kokonaan. Perhe yms jne vie ajan. En kuitenkaan olisi kieltämässä muilta jotka kaasua voisivat tarvita. Lupakäytäntö voisi olla näiden suhteen nykyistä helpompi, ihan hyvin voisivat olla kokonaan lupavapaita.

Toisin on toisessa kotimaassa. Siellä kun se on lupavapaa niin talossa siellä on useammassakin paikassa purkki valmiina. Aika usein on myös kannossa, ei kylläkään aina. Joskus myös on mukana telari, sekin on lupavapaa siellä. Näitä osaan myös käyttää, asianomaiset koulutukset käytynä, tärkeää sekin. Olen opettanut käyttöä myös naispuolisille sukulaisille, niille todennäköisimmille tarvitsijoille.

Armaassa kotomaassa ei ole vielä siviilissä tullut sellaista tilannetta vastaan jossa olisin kaasusumutinta tarvinnut. Toisessa kyllä sitten on ollut pari tilannetta jossa olen käyttänyt. Tyypillisiä tilanteita. Myöhäinen ilta kaupungilla ja pimeähkö katu. Ekassa tilanteessa tuli vastaan kolme tummiin pukeutunutta nuorta miestä jotka pysäyttivät ja sanoivat lompakko&puhelin tänne. Olin jo tähän vaatimukseen vähän varautunut kun näin kolmikon tulevan kohti. Samalla kun nostin kädet talvitakin taskusta nousi myös mukana OC ja lähin mies sai sitä silmilleen. Ottivat sitten ns. ritolat eivätkä jääneet enää minua vaivaamaan.

Toisessa tilanteessa sitten olin ratikassa kun siihen nousi pysäkiltä neljä paikallista mustalaista kyytiin(ratikan reitti kulki pääasiassa mustalaisten asuttaman kaupunginosan läpi). Arvasin heti, että taskuvarasporukkahan se ja pidin niitä silmällä. Yksi niistä huomaa tämän ja tulee asiasta jotakin urputtamaan. Tää on meidän kaupunginosa jne jne. Lyhyesti sanottuna(ja pikaisen sanailun tuloksena) tilanne eteni siihen että tämä porukan suulain katsoi asiakseen käydä päälle. Työnsin hänet kauemmaksi ja samalla kaivoin purkin kaasua valmiiksi. Kun hän sitten tuli uudestaan päälle sai hän avoimeen suuhunsa ja silmille hyvinkin puoli purkkia OC kaasua. Ratikassa kun on kapea käytävä niin siinähän ei mahdu kuin yksi mies kerrallaan käymään päälle. Mannet tämän varmasti hoksasivat ja eivät eskaloineet tilannetta enempää vaan poistuivat kaikki seuraavalla pysäkillä.

Em. pikku sattumukset eivät ole kuitenkaan tehneet minusta mitenkään arempaa kadulla tallaajaa. Sattuuhan sitä isossa kaupungissa kaikenlaista. En harrasta myöskään yksin päissään kulkemista isoilla kylillä, bussissa/ratikassa katson mieluusti paikan missä kukaan ei ole selkäni takana, jne perus huolehtimisia. Ihimisen pitää tiedostaa, että varsinkin isossa kaupungissa on monenlaista saalistajaa. Joillekin riittää näpistyksen arvoinen saalis, jotkut sitten haluavat enemmän. Varovaisesti arvioisin, että vastusta kohdatessaan rikollinen väistää, hän haluaa helppoa saalista. Jos uhrilla onkin kyky ja välineet puolustautua, hän väistää ja hakee uuden, helpomman uhrin. Voisiko sitä sanoa heidän työturvallisuus kysymykseksi(?). Piripäät, narkkarit ja juopot ovat sitten toinen asia kun niillä ei aina normaalijärkinen ajattelu onnistu.
 
Ei ole lupaa, enkä usko saavani. Hakisin kyllä, jos lupa olisi kohtuuhintainen ja olisin varma puoltavasta päätöksestä.
Kaasusumutinlupa maksaa 35 euroa, eli vaikka ei ole ilmainen, niin ei mielestäni kuitenkaan mikään paha hinta. Toki jos ajattelee että luvan myöntämiselle ei ole edellytyksiä, niin voi olla että ei kannata yrittää.

Vaikka aikaisemmin hylättyjen lupahakemusten ei pitäisi vaikuttaa tulevien lupien läpi menemiseen, niin voi tietenkin olla että jos henkilö hakee monta kertaa lupia ilman kunnon perusteita, saattaa syntyä mielikuva että henkilö yrittää eri perusteilla kunnes lupa irtoaa, ja täten saattaa tulla kummittelemaan tulevaisuudessa (en viittaa sinuun, vaan yleisellä tasolla).

Mulla olisi aikomus laittaa siihen blogitekstiini esimerkkejä perusteluista joilla sumutinlupa on irronnut tai jotain yleisiä suuntaviivoja, mikäli saan siitä lupayksikön ylikommarista jotain vastausta irti, jolle laitoin kyselyn tässä taannoin.
 
Onko kolmannen osapuolen selvitys tai todistus siitä välttämättömästä tarpeesta välttämätön? Sellaista en saa mistään, enkä jaksa heittää 35 euroa pois.
 
En nyt oikein ymmärrä, moneen kohtaan on kirjoitettu että poliisi ei myönnä sumutinlupaa ilman painavaa syytä, "minä vain haluan" ei ole riittävä syy. Nyt taas monessa postauksessa ainakin luen sen niin että YTJ vihjaa että voi saada sumutinlupa (tai kehoittaa kokeilemaan) vaikkei ole mitään konkreettista syytä.
Vai olenko minä vain huono lukemaan?
 
Joo, siis lupaa ei saa muuten vaan, vaan pitää olla jokin kunnollinen, yksilöity syy. Eli mikä on se syy tai olosuhde, minkä takia haluat sen luvan? Jos et pysty keksimään mitään erityistä syytä, niin luvan saaminen ei varmaan onnistukaan.

Jos taas tällainen yksilöity syy on olemassa, niin pitää miettiä kuinka suuri riski siitä objektiivisesti arvioiden aiheutuu. Onko riski joutua esim hyökkäyksen kohteeksi niin suuri että voidaan arvioida että riski on selvästi kohonnut? Onko tämä olosuhde jotenkin vältettävissä?

En ole tekemisissä lupapäätösten kanssa joten en tiedä, minkälaisilla perusteilla lupia on myönnetty, mutta ohessa on joitakin mieleen tulevia esimerkkejä joiden perusteella voisi käsittääkseni saada lupia:
- naapurustossa pyörii narkkia tms jotka ovat esittäneet uhkailuja / käyttäytyvät uhkaavasti
- klassinen tapaus jossa ex-puoliso tai nykyisen puolison eksä on esittänyt uhkauksia
- on muuten joutunut jonkun ihmisen hampaisiin; esim lapsille on tullut koulussa riitaa ja toisen osapuolen isä on uhannut hakata sinut
- työvuorot loppuvat myöhään ja joutuu työmatkoilla kokemaan uhkaa (kopio työvuorolistasta mukaan)

Yhdellä tuttavalla oli sukutila josta oli lohkottu mökkitontteja koko suvulle. Eräs sukulaismies (ilmeisesti mt-taustaa) oli hermostunut kun muiden mökkitie kulkee hänen maidensa läpi. Tilanne eskaloitui niin, että tämä hullu sukulainen oli tullut vesurin kanssa uhkailemaan.

Toinen tuttava (nainen) asui Helsinginkadulla, Alkon naapurissa. Koko päivän tuttavan rappukäytävän edustalla istui välillä aggressiivisia juoppoporukoita, jotka välillä yrittivät rappuun sisälle tuttavani peesissä.

Jotain tämän tapaista niin voisin hyvin kuvitella että lupa irtoaa. Kaikki missä henkilökohtainen turvallisuus on selkeästi uhattuna; erityisesti jos tämä turvattomuus ei ole itse aiheutettua tai helposti vältettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kolmannen osapuolen selvitys tai todistus siitä välttämättömästä tarpeesta välttämätön? Sellaista en saa mistään, enkä jaksa heittää 35 euroa pois.
Ei sitä missään vaadita, kunhan vaan selvittää tarpeen. Se työnantajan todistus on vain esimerkki. Toki tällainen varmasti helpottaa, mutta ei sekään mikään tae ole jos ei ole kunnon perusteita.
 
Olisi aika uusia sumutin...tässä linkissä on aika pieniä vaikkapa vyössä mukavasti kulkevia. Tahtoo suuri koko korreloida päivastaisesti sen kantamisen frekvenssiin...


11 cm pituus ja 4 cm halkaisija ei ole liia iso.

Monenkaan budjetti ei 35€ luvasta ja 40€ sumuttimsta mene pakkaselle. En todellakaan toivo kenellekään väkivaltatilannetta kohdalle, mutta 75€ "henkivakuutus" saattaa maksaa itsensä pahan paikan sattuessa moninkertaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni kulkee mk 3.5 kokoinen sumutin kätevästi housun etutaskussa. Mk 3 on tätä vähän pienempi joten ei luulisi olevan liian iso. Mk 4 on isompi, ei ole kokemusta siitä kuinka hyvin tuollainen kulkee mukana.
 
Itselläni kulkee mk 3.5 kokoinen sumutin kätevästi housun etutaskussa. Mk 3 on tätä vähän pienempi joten ei luulisi olevan liian iso. Mk 4 on isompi, ei ole kokemusta siitä kuinka hyvin tuollainen kulkee mukana.
Kysymys kaasun säilyvyydestä: Jos kaasua on käytetty / testattu toimivuutta, niin säilyykö kaasun toimivuus eräpäivään saakka?
 
Käsittääkseni ei vaikuta. Itse asiassa, kaasun toimivuus pitäisi ohjeen mukaan testata aika ajoin; vähintään kun ottaa uuden purkin käyttöön.
 
11 cm pituus ja 4 cm halkaisija ei ole liia iso.
Ei välttämättä ole mahdoton ajatus askarrella vaikka WC-paperirullan hylsystä sumuttimen kokoinen pötkylä ja kokeilla, miten se kulkee mukana. Katsoo vain, että on tarpeeksi tukeva että ei painu kasaan tai jousta.
 
Armaassa kotomaassa ei ole vielä siviilissä tullut sellaista tilannetta vastaan jossa olisin kaasusumutinta tarvinnut. Toisessa kyllä sitten on ollut pari tilannetta jossa olen käyttänyt. Tyypillisiä tilanteita. Myöhäinen ilta kaupungilla ja pimeähkö katu. Ekassa tilanteessa tuli vastaan kolme tummiin pukeutunutta nuorta miestä jotka pysäyttivät ja sanoivat lompakko&puhelin tänne. Olin jo tähän vaatimukseen vähän varautunut kun näin kolmikon tulevan kohti. Samalla kun nostin kädet talvitakin taskusta nousi myös mukana OC ja lähin mies sai sitä silmilleen. Ottivat sitten ns. ritolat eivätkä jääneet enää minua vaivaamaan.

Toisessa tilanteessa sitten olin ratikassa kun siihen nousi pysäkiltä neljä paikallista mustalaista kyytiin(ratikan reitti kulki pääasiassa mustalaisten asuttaman kaupunginosan läpi). Arvasin heti, että taskuvarasporukkahan se ja pidin niitä silmällä. Yksi niistä huomaa tämän ja tulee asiasta jotakin urputtamaan. Tää on meidän kaupunginosa jne jne. Lyhyesti sanottuna(ja pikaisen sanailun tuloksena) tilanne eteni siihen että tämä porukan suulain katsoi asiakseen käydä päälle. Työnsin hänet kauemmaksi ja samalla kaivoin purkin kaasua valmiiksi. Kun hän sitten tuli uudestaan päälle sai hän avoimeen suuhunsa ja silmille hyvinkin puoli purkkia OC kaasua. Ratikassa kun on kapea käytävä niin siinähän ei mahdu kuin yksi mies kerrallaan käymään päälle. Mannet tämän varmasti hoksasivat ja eivät eskaloineet tilannetta enempää vaan poistuivat kaikki seuraavalla pysäkillä.
Nämä ovat kyllä erinomaisia esimerkkejä kaasun toimivuudesta. Vaikea kuvitella, että millään muulla välineellä olisi näistä tilanteista selvinnyt läheskään yhtä hyvin. Ehkä pistoolilla, mutta sekin olisi muuttunut, jos pelkkä näyttö ei olisi riittänyt.

Nyt molemmat tilanteet ratkesivat heti, helposti, ja ilman vammoja kellekään, eikä siis mitään jälkipyykkiäkään.
 
Back
Top