OC-sumuttimet

Oletko hakenut kaasusumutinlupaa?

  • En ole, en usko että hakemus menisi läpi

    Ääniä: 19 31.1%
  • En ole, en vain ole tullut hakeneeksi

    Ääniä: 9 14.8%
  • En ole, en katso tarvitsevani

    Ääniä: 19 31.1%
  • Olen, hakemus ei mennyt läpi

    Ääniä: 1 1.6%
  • Olen, hakemus meni läpi mutta en (tällä hetkellä) kanna sumutinta

    Ääniä: 4 6.6%
  • Olen, hakemus meni läpi ja kannan sumutinta ainakin toisinaan

    Ääniä: 7 11.5%
  • Minulla ei ole lupaa, mutta kannan silti

    Ääniä: 1 1.6%
  • En halua vastata

    Ääniä: 1 1.6%
  • Kannan jotain muuta itsepuolustusvälinettä (joko kaasun sijasta tai ohella)

    Ääniä: 7 11.5%
  • En kanna muita välineitä (joko pelkkä kaasu, tai ei mitään)

    Ääniä: 5 8.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    61
No jos sen pitää kotona hätävarana, niin... erään viranomaisen sanoin.; parempi se kuin ruumispussi., oikeuskin katsoo asiaa vähän eri kannalla kun ei heti menty ampumaan...

Mistä tulikin mieleen.. pitäskö hakea ihan lupaa noiden aseiden kannalta.. :D
Niinhän sitä voisi maalaisjärjellä kuvitella, mutta kun laiton kaasu tulkitaan ampuma-ase rikokseksi, niin kyllä sen arvaa miten siinä luville käy, vaikka kaasun käyttö istessään olisikin perusteltua.

Tuota olen itsekin pohtinut, että saisiko "kotikaasuun" luvan vaikka juuri asekokoelman suojelu perusteella.
Saisi olla ylipäätään olemassa vaikka tuollaisia "kotikaasulupia" joita saisi hyvin lievin perustein perheen ja omaisuuden suojeluun, vaikka eivät oikeuttaisi sitä kylillä kantamaankaan.
 
Mitä vähemmän kaasuja on käytössä, niin sen parempi kokonaisuus turvallisuus on.

Nimimerkillä laittoman virolaisen kaasun töissä kasvoilleen saaneena.
 
Mitä vähemmän kaasuja on käytössä, niin sen parempi kokonaisuus turvallisuus on.

Nimimerkillä laittoman virolaisen kaasun töissä kasvoilleen saaneena.
Mutta kun niitä laittomia on kuitenkin montakymmentä kertaa enemmän liikenteessä, kuin laillisia ja niiden laittomien omistajat eivät juuri niistä laeista piittaa. Laillisen kaasun omistaja taas varmasti miettii kahdesti, että törttöileekö sillä kaasulla, sillä sitten sen kaasun kuin luvankin menettää.
Sama homma kuin aseissakin. Laillisten omistajat ovat varmaan Suomen lainkuuliaisinta osaa koko väestöstössä, niiden menettämisen pelossa ja silti heidän oikeuksiaan poljetaan ja rajoitetaan jatkuvasti.
Laittomien omistajia taas lait ja säännöt, eivät ole koskaan edes kiinnostaneet ja heillä on niitä pyssyköitä kuten aina ennenkin, eikä niitä haittaa lakien kiristykset, päin vastoin. Kokoajan suuremmalla ja suuremmalla todennäköisyydellä sillä ryöstettävällä kunnon kansalaisella ei ole asetta tai kaasua puolustautumiseen, niin se vain tekee rikollisten puuhista entistä vaivattomampaa ja turvallisempaa.
tumblr_oxeizvSbK31w9qs8jo1_1280.jpg
 
Kotona nyt ei tarvitse kaasua, täällä on kaikkea pampusta kirveeseen + terävä gladius.
 
Mitä vähemmän kaasuja on käytössä, niin sen parempi kokonaisuus turvallisuus on.

Nimimerkillä laittoman virolaisen kaasun töissä kasvoilleen saaneena.
Mitä vähemmän laittomia kaasuja on käytössä, niin sen parempi kokonaisturvallisuus on.
 
Tuota olen itsekin pohtinut, että saisiko "kotikaasuun" luvan vaikka juuri asekokoelman suojelu perusteella.
Saisi olla ylipäätään olemassa vaikka tuollaisia "kotikaasulupia" joita saisi hyvin lievin perustein perheen ja omaisuuden suojeluun, vaikka eivät oikeuttaisi sitä kylillä kantamaankaan.
Voihan se olla että on helpompi saada; lupaan vain ehto että ei oikeuta kantamaan yleisellä paikalla, tms. Välttämättä sitä ehtoa ei kannata erikseen pyytää, mutta jos perustelee kodinturvatarpeella niin voi olla että tällainen ehto asetetaan.
 
Voihan se olla että on helpompi saada; lupaan vain ehto että ei oikeuta kantamaan yleisellä paikalla, tms. Välttämättä sitä ehtoa ei kannata erikseen pyytää, mutta jos perustelee kodinturvatarpeella niin voi olla että tällainen ehto asetetaan.
Taidanpa laittaa itsekin hakemuksen vetämään jahka tässä saan aikaiseksi. Eipä siinä kai mitään menetäkkään vaikka ei saisikaan.
Toisaalta en koe kyllä oloani nytkään mitenkään uhatuksi, joten saapi nähdä myönnetäänkö sitä lupaa, ehkä jos joskus sattuis jotain perusteella.
Mutta siinä toivossa kai sitä reserviä yleensä ylläpidetään, ettei sitä koskaan tarvitsisi käyttää.
Luulisin tässäkin asiassa olevan suuria aluekohtaisia ja pelkästään lupaa käsittelevän virkamiehen kohtaisia eroja, puhumattakaan itse luvan hakjioiden pärstäkertoimesta johtuvista eroista.
Ikävä homma kyllä tämä, että vaikka tasa-arvosta paljon puhutaan ja laki on muka kaikille sama, niin näitä asioita ei ole saatu sadassa vuodessakaan yhtenäistettyä juhlapuheista huolimatta.
 
  • Tykkää
Reactions: YJT
Minusta olisi kyllä mukavaa mikäli olisi olemassa jokin lievempi vaihtoehto mahdollisen aivovamman tai tapon väliltä.
No jos joku on tulossa väkivaltaisesti oven läpi ei heillä ole mitään hyvää mielessä (asun kerrostalossa). Ja jos eivät ole tulossa läpi niin ei tarvitse välittää, soittaa vaikka poliisille.
Sumuttimelle olisi nimenomaan käyttöä poissa kotoa ollessa.
 
Toisaalta en koe kyllä oloani nytkään mitenkään uhatuksi, joten saapi nähdä myönnetäänkö sitä lupaa, ehkä jos joskus sattuis jotain perusteella.
Näissä on kyllä varmasti alue- ja henkilökohtaisia eroja, mutta luulen että "varmuuden vuoksi" -perusteella ei kovin helposti saa jos ei ole mitään yksilöidympää syytä, minkä takia tarve suojeluun on kohonnut.

Toki jos on aselupia niin voisin kuvitella että kaasulupa irtoaa hyväksi havaitulle henkilölle helpommin kuin sellaiselle, jolla ei ole mitään lupia. On mm todettu henkilöksi joka ei tötöile aseiden kanssa, on hallussa myös sumutinta vaarallisempia välineitä joten vähemmän vaarallisen myöntämiseen ei sisälly samalla tavalla riskiä, ja lisäksi henkilö tietää että jos kaasun kanssa mokaa niin lähtee myös aseluvat, eli on korostettu tarve olla kunnolla.
 
Mitä vähemmän kaasuja on käytössä, niin sen parempi kokonaisuus turvallisuus on.

Nimimerkillä laittoman virolaisen kaasun töissä kasvoilleen saaneena.
En minäkään halua lisää kaasuja kaduille, ja siihenhän lupavapaus johtaisi. Mutta nykytilanne on täsmälleen sama kuin tuliaseiden ja teräaseiden ja telareiden yms kanssa: jos kielletään lainkuuliaisilta, ainoastaan rikollisilla on niitä. Meillä Suomessa kielto yhdistettynä lauhkeaan, jopa apaattiseen kansanluonteeseen on toiminut hyvin. Aika vähän luodit lentävät ja astalot viuhuvat, noin tilastollisesti. Mutkikas juttu.
 
En minäkään halua lisää kaasuja kaduille, ja siihenhän lupavapaus johtaisi. Mutta nykytilanne on täsmälleen sama kuin tuliaseiden ja teräaseiden ja telareiden yms kanssa: jos kielletään lainkuuliaisilta, ainoastaan rikollisilla on niitä. Meillä Suomessa kielto yhdistettynä lauhkeaan, jopa apaattiseen kansanluonteeseen on toiminut hyvin. Aika vähän luodit lentävät ja astalot viuhuvat, noin tilastollisesti. Mutkikas juttu.

Tämä on jatkuva ikuisuusongelma.

Kun mietitään esimerkiksi amerikkalaisten poliisien liipasinherkkyyttä. Jokaisella kaverilla on käytännössä mukanaan ase.

Millaista olisi pitää yllä järjestystä, kun jokainen voisi käyttää jotain voimankäyttövälinettä kun kohtaa eri mieltä olevan ihmisen.
 
Tämä on jatkuva ikuisuusongelma.

Kun mietitään esimerkiksi amerikkalaisten poliisien liipasinherkkyyttä. Jokaisella kaverilla on käytännössä mukanaan ase.

Millaista olisi pitää yllä järjestystä, kun jokainen voisi käyttää jotain voimankäyttövälinettä kun kohtaa eri mieltä olevan ihmisen.

No onhan täällä Suomessakin aikas paljon aseita. Lähinnä metsästysaseita, mutta hyvin vähän niillä ruumiita tehdään vaikka soveltuvat siihen paremmin kuin joku pieni "Lauantai-illan special" .22...

edit: hitto, suurin osa miehistä käy sotilaskoulutuksen ja perheissä on aseita. Eli aikamoisia potentiaalisia tappajia maa täynnä... /s
 
Viimeksi muokattu:
Kun mietitään esimerkiksi amerikkalaisten poliisien liipasinherkkyyttä. Jokaisella kaverilla on käytännössä mukanaan ase.
Noo, Yhdysvalloissa on reilut 328 miljoonaa asukasta ja reilulla 17,2 miljoonalla on ccw-lupa. Toki kaikissa osavaltiossa ei lupaa tarvita, ja osa kantaa laittomasti, mutta silti on ehkä hieman yläkanttiin arvioitu että käytännössä jokaisella on mukana ase. Muutenkin lailliset aseet ja niiden haltijat eivät ole ongelma, vaan suurin uhka tulee jengien, huumerikollisten ym taholta, jotka eivät aina tule hakeneeksi sitä lupaa...
 
No onhan täällä Suomessakin aikas paljon aseita. Lähinnä metsästysaseita, mutta hyvin vähän niillä ruumiita tehdään vaikka soveltuvat siihen paremmin kuin joku pieni "Lauantai-illan special" .22...

edit: hitto, suurin osa miehistä käy sotilaskoulutuksen ja perheissä on aseita. Eli aikamoisia potentiaalisia tappajia maa täynnä... /s

Joku vuosi sitten naurettiin jollekkin wannabee helvetin-bandidos-enkelille, kun se baarissa esitelmöi jotain taka-ajoa jossa kyseiset sankarit olivat ajaneet takaa jotain toisen kerhon kaveria. Oli ammuttu läjä laukauksia. Mutta yksikään luoti ei ollut osunut.

Jos nämä skootteripojat on käyneet armeijan, niin joutasivat saada selkäänsä. Mennyt hukkaan valtion kallis koulutus.
 
Joku vuosi sitten naurettiin jollekkin wannabee helvetin-bandidos-enkelille, kun se baarissa esitelmöi jotain taka-ajoa jossa kyseiset sankarit olivat ajaneet takaa jotain toisen kerhon kaveria. Oli ammuttu läjä laukauksia. Mutta yksikään luoti ei ollut osunut.

Jos nämä skootteripojat on käyneet armeijan, niin joutasivat saada selkäänsä. Mennyt hukkaan valtion kallis koulutus.

No, voin kertoa että suurin osa hyllytettiin jo kutsunnoissa. Ja syystä. Mä tunnen jonkun verran "alan miehiä" nuoruudesta, ja ei ne inttiä käyneet... kuukautta pidempään...

edit: mä tunnen pari Lahden pizza-ampumisen tyypeistä....
 
Surunvalitteluni. Itse olen ihan tyytyväinen että omiin tuttuihin kuuluu vain normaalit ihmiset.

Mä olen ihan tyytyväinen, että eräs hepuista kertoi että haaskaan elämäni heidän parissa, fiksu kundi ja kaikkea... intin lopussa sitten päätin että tiemme erkanevat, mä lähden lukemaan tietotekniikkaa ja te, whatever..soon moro..

Elämäni paras päätös.
 
No, voin kertoa että suurin osa hyllytettiin jo kutsunnoissa. Ja syystä. Mä tunnen jonkun verran "alan miehiä" nuoruudesta, ja ei ne inttiä käyneet... kuukautta pidempään...

edit: mä tunnen pari Lahden pizza-ampumisen tyypeistä....

Hyvä tietää.

Kuulostaa vähän samalta sakilta kuin Lapinlahden persu-legioona
 
Back
Top