Onko autollasi sota-ajan tehtävä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Protolle voisi tulla lähtö muutenkin. Maastokuorma-autoista on uupeloa, joten vanhaankin sellaiseen saattaisi puolustusvoimat luoda himokkaan katseensa.
Tosiaan, niin voisikin. Pelaisi sen minkä pelaa ja sitten jontkaan. Enpä ole tuolta kantilta ajatellut, kun kuitenkin Kalkusta myyty eteenpäin.
Nämä reservin kuljettajat pitävät näitä vehkeitään kunnossa kuin kukkaa kämmenellä, joten olisihan se järkytys, jos armeija vaatisikin sen takaisin tositilanteessa.
 
Ai mikä auto?

Tuo polkupyörä kävisi kyllä pp-jääkärikomppanian varusteeksi, niinkuin sotilaspassin lkp-ohjeissa taisi joskus muinoin lukea. 3/4 -vuotta vedän sillä arkisin päivittäin 30+ kilsaa.
 
Onkohan oma norsuenduropyörä listoilla jonkun tst-lähetin kulkineena?

Uutta taistelutapaa ja muutenkin metsää ajatellen sanoisin että endurot lähtee aika helkutin nopeeta hyötykäyttöön. Oltiin kertauksissa niin siellä oli MP-lähettikurssi samalla meneillään; osanottajia parisenkymmentä ressua, jokainen omalla pyörällään liikenteessä.
Kyllä niille käyttöä löytyy.
 
Kun se tilanne tulee, että kansalta puolustusvoimat ottaa käyttöön ajoneuvoja, miten niitä "säädetään" sotilaskäyttöön? maalataanko ne esim. maastoon häviävällä maalilla? kesällä camo, talvella valkoinen?
 
Kun se tilanne tulee, että kansalta puolustusvoimat ottaa käyttöön ajoneuvoja, miten niitä "säädetään" sotilaskäyttöön? maalataanko ne esim. maastoon häviävällä maalilla? kesällä camo, talvella valkoinen?
Liitumaalista olen kuullut talvikäyttöön. En kyllä tiedä, minkälaisesta tökötistä on kyse.
 
Kun se tilanne tulee, että kansalta puolustusvoimat ottaa käyttöön ajoneuvoja, miten niitä "säädetään" sotilaskäyttöön? maalataanko ne esim. maastoon häviävällä maalilla? kesällä camo, talvella valkoinen?
Maalataan tarvittaessa,.
Tosiaan, niin voisikin. Pelaisi sen minkä pelaa ja sitten jontkaan. Enpä ole tuolta kantilta ajatellut, kun kuitenkin Kalkusta myyty eteenpäin.
Nämä reservin kuljettajat pitävät näitä vehkeitään kunnossa kuin kukkaa kämmenellä, joten olisihan se järkytys, jos armeija vaatisikin sen takaisin tositilanteessa.
Mikäpä armeijalle sen kätevämpää kuin myydä raskashuoltoiseksi käynyt vanha kalusto siviileille, jotka ilomielin ylläpitävät sitä mahdollista sodan ajan käyttöä varten:D. Kalkun malmikasa löytyy omaltakin pihalta:confused:.
 
Maalataan tarvittaessa,.
Mikäpä armeijalle sen kätevämpää kuin myydä raskashuoltoiseksi käynyt vanha kalusto siviileille, jotka ilomielin ylläpitävät sitä mahdollista sodan ajan käyttöä varten:D. Kalkun malmikasa löytyy omaltakin pihalta:confused:.
Sehän se ovela juoni olikin :). Hyvin on pojat langenneet, jo pelkästään minä tiedän Ziliä, Gazia ja Protoa tästä ympäristöstä sen verran monelta, että kyllä sillä vähintään komppanian liikkeelle saisi. Vaimoille ovat perustelleet, että kun pitäisi ne lumet työntää talvella, ja tietä 50 metriä ja sitä varten sitten valtava Zilin järkäle takapihalla hellittävänä :D. Vanhat kuskit...
 
Eikös ainakin ennen Suomessa suosittu verotukselliseti nelivetoisia maastoautoja, juuri jos puolustusvoimat tarvii ottokalustoa?
Esim. 80-luvulla muistan, että" lähes " joka toisella pihalla oli Mitsun Pajero tai joku Nissan Patrol neliveto...
 
On. Ei. On. Ei. Ei. Ei. Ei. Ei. Ei.
 
Eikös ainakin ennen Suomessa suosittu verotukselliseti nelivetoisia maastoautoja, juuri jos puolustusvoimat tarvii ottokalustoa?
Esim. 80-luvulla muistan, että" lähes " joka toisella pihalla oli Mitsun Pajero tai joku Nissan Patrol neliveto...
Maasturit olivat täysin verovapaita vuoteen 1983 ja alennetulla verotuksella vuoteen 1993.
 
@Erkki tuossa heitti ajatuksen siitä, että Kalkusta eteenpäin myyty vanha kalusto otettaisiinkin taas käyttöön sodan aikana. Ehkä kommentti oli kieli poskessa, en tiedä, mutta jäi ajatus itämään. Tilastokeskus kertoo, että Museoajoneuvorekisterissä on kuorma-autoja 1.247 kappaletta. Tyyppejä ei eritellä, ja osa tietysti tätä tosi vanhaa kalustoa, mutta kun tiedetään Proton suosio, ja kuinka nopeasti Kalkusta kaikki kaupan oleva kalusto häviää (olen ollut läsnä), niin voitaneen olettaa, että noin 500 valmistetusta on yhä merkittävä määrä (yli 100+) harrastajilla. Tähän päälle muu myyty kalusto, varsinkin itäkalusto.

Kun tiedetään, miten hyvin harrastajat autojaan pitävät kunnossa, niin ei se ihan poissuljettu ajatus olisi, että niitäkin hyödynnetään periaatteella "liikkuu niin pitkään kuin liikkuu". Olisiko varaa jättää käyttämättä maastokelpoinen kuorma-auto, joka käy ja kukkuu?
 
Luulen, että tarvittaessa sopiva kalusto otettaisiin. Ottoajoneuvojen ikäraja ei koske ainakaan kuorma-autoja ja eräs näitä asioita hoitava pv:n herra kertoi myös kunnossa ja liikenteessä olevien maastureiden kelpaavan ikään katsomatta.
 
Mutta maastokelpoisten ajoneuvojen verovapaus uudistaisi tätä autokantaa ja olisi siten puolustusvoimilla hienoja ja hyviä Range Rovereita ja HUMveeta käytössä maaottelussa.
 
Töissä yhdellä Venäläisellä on humvee oliskin makoisa tilanne kun se tultaisiin hakemaan.
 
Eläkää nyt tässä päivässä! Ei ole mitään tarvetta kun sitä käyttökelpoista kalustoa on otettavaksi ihan riittämiin ja aivan eri tavalla kuin 80-luvulla tai ysärillä. Kuljetusyrittäjät ei kuitenkaan mitään maasto kuorman autoja suuressa määrin hankkisi.
 
Onkohan oma norsuenduropyörä listoilla jonkun tst-lähetin kulkineena? Tai vene kolmosaallon syöksyveneenä?
Perinteet varmaan velvoittaisivat sillä ukin 350 cc Royal Enfield lähti valtiolle viime rähinöissä.
Äitini muistelee vieläkin, miten 1941 suomenhevonen Pulu ja jokin muu kaakki päätyivät isoisän maatilalta sotatöihin. Pulu tuli takaisin nälkäkuoleman partaalla olevana, toinen kaakki ei.
 
Back
Top