Onko autollasi sota-ajan tehtävä?

Tuskin sinuakaan naurattaisi, jos valtio pakkolunastaisi sinun omaisuuttasi väkisin ja ilman todellista kompensaatiota.
Niin, nythän puhutaan tilanteesta, jossa päänkuoria aukeaa tai on uhkaamassa aueta tuhansittain ja jossa koko kansakunnan kohtalo on vaakalaudalla. Ihmisten koteja räjäytetään taivaan tuuliin. Jos joku alkaa nillittää tällaisessa tilanteessa jonkun helvetin peltilehmänsä perään niin jotain mielenkiintoista on arvomaailmassa. Kauas on ilmeisesti tultu siitä yhteisöllisyydestä, kun Karjalan isännät tuikkasivat omat talonsa tuleen 1939, ettei Vanja saisi lämmitellä. Kova on myös ilmeisesti luottamus siihen, että mahdollinen uusi isäntä ei kajoaisi pyhään yksityisomaisuuteen.
 
Niin, nythän puhutaan tilanteesta, jossa päänkuoria aukeaa tai on uhkaamassa aueta tuhansittain ja jossa koko kansakunnan kohtalo on vaakalaudalla. Ihmisten koteja räjäytetään taivaan tuuliin. Jos joku alkaa nillittää tällaisessa tilanteessa jonkun helvetin peltilehmänsä perään niin jotain mielenkiintoista on arvomaailmassa. Kauas on ilmeisesti tultu siitä yhteisöllisyydestä, kun Karjalan isännät tuikkasivat omat talonsa tuleen 1939, ettei Vanja saisi lämmitellä. Kova on myös ilmeisesti luottamus siihen, että mahdollinen uusi isäntä ei kajoaisi pyhään yksityisomaisuuteen.

Menneisyys näyttää kiiltokuvalta kun aikaa ja etäisyyttä on tarpeeksi.

Ikävä kyllä sekä sotapoliisin että valvontaosastojen materiaalista lensi huomattava osa takkaan syksyllä 1944.

Jos joku haluaa tonkia niin tässä on sopivia aiheita.

-Maaseudulla harjoitettu laaja elintarvikkeiden salakauppa ja kätkeminen.

-Suomalaisen eliitin pakoilu esim. omaisuutta, vaimoja ja jälkikasvua siirrettiin ulkomaille turvaan. (Sodan pitkittyessä asevelvolliselle jälkikasvulle hankittiin vapautuksia ja palveluspaikkoja kaukana rintamasta.)

-Sotakeinottelu eri aloilla.

-Varsinkin Laatokan pohjoispuolella oli rajan asukkien uskollisuudessa paljonkin toivomisen varaa ja monet osallistuivat uuden hallinnon touhuihin mielellään. Osa jopa suostui neuvostojoukkojen oppaiksi.

-Kun upseerilla ja varsinkin kadetti veljellä hermo petti niin mies siirrettiin selustaan esim. kylän komendantiksi tai rehuaseman johtajaksi. Alipäällystöllä ja miehistöllä edessä oli rangaistuksia linnaa, putkaa, työyksikköä tai ääritilanteessa katseltiin aseveljien piippujen suuhun paaluun kiinnitettynä.
 
Menneisyys näyttää kiiltokuvalta kun aikaa ja etäisyyttä on tarpeeksi.
Kuvaamasi ilmiöt olivat kyllä arkipäivää varsinkin Jatkosodan aikana, Talvisota oli tässä mielessä puhtoisempi. Vaikka ihmisten itsekkyys ja epärehellisyys ovat aina keskuudessamme olevia tosiasioita, ei niitä silti tarvitse hyväksyä.
Eläkää nyt tässä päivässä! Ei ole mitään tarvetta kun sitä käyttökelpoista kalustoa on otettavaksi ihan riittämiin ja aivan eri tavalla kuin 80-luvulla tai ysärillä. Kuljetusyrittäjät ei kuitenkaan mitään maasto kuorman autoja suuressa määrin hankkisi.
Mitä on käyttökelpoinen kalusto? Ei siviilissä oleva kuljetuskalusto ole todellakaan mitenkään optimaalista, mutta sillä mennään, mitä on saatavilla. Veroedulla voisi yrittää ohjailla kalustoa edes vähän army-ystävällisempään suuntaan, enkä tarkoita varsinaisia maastokuorma-autoja, mutta nelivetoisia kumminkin. Käyttäjiä voisi löytyä ainakin puutavara-ja sorakuljettajista.
 
Veroedulla voisi yrittää ohjailla kalustoa edes vähän army-ystävällisempään suuntaan, enkä tarkoita varsinaisia maastokuorma-autoja, mutta nelivetoisia kumminkin. Käyttäjiä voisi löytyä ainakin puutavara-ja sorakuljettajista.

Kuorma-autot ovat autoverottomia, joten verotuksella on vaikea ohjata yrittäjien kalustovalintoja.
 
Menneisyys näyttää kiiltokuvalta kun aikaa ja etäisyyttä on tarpeeksi.

Ikävä kyllä sekä sotapoliisin että valvontaosastojen materiaalista lensi huomattava osa takkaan syksyllä 1944.

Jos joku haluaa tonkia niin tässä on sopivia aiheita.

-Maaseudulla harjoitettu laaja elintarvikkeiden salakauppa ja kätkeminen.

-Suomalaisen eliitin pakoilu esim. omaisuutta, vaimoja ja jälkikasvua siirrettiin ulkomaille turvaan. (Sodan pitkittyessä asevelvolliselle jälkikasvulle hankittiin vapautuksia ja palveluspaikkoja kaukana rintamasta.)

-Sotakeinottelu eri aloilla.

-Varsinkin Laatokan pohjoispuolella oli rajan asukkien uskollisuudessa paljonkin toivomisen varaa ja monet osallistuivat uuden hallinnon touhuihin mielellään. Osa jopa suostui neuvostojoukkojen oppaiksi.

-Kun upseerilla ja varsinkin kadetti veljellä hermo petti niin mies siirrettiin selustaan esim. kylän komendantiksi tai rehuaseman johtajaksi. Alipäällystöllä ja miehistöllä edessä oli rangaistuksia linnaa, putkaa, työyksikköä tai ääritilanteessa katseltiin aseveljien piippujen suuhun paaluun kiinnitettynä.
En minä ole väittänyt, etteikö tuollaisia ilmiöitä olisi esiintynyt viime sotien aikana. Varmasti esiintyi, mutta on eri asia, miten yleistä toiminta oli. Elintarvikkeiden musta pörssi on myös vähän eri asia. Ellei sinulla ole antaa tilastoja, pysyn toistaiseksi käsityksessäni, että valtaosa suomalaisista luovutti hevosensa mukisematta valtiolle 1939. Toki jatkosodan pitkittyminen ja vanhan rajan ylitys aiheuttivat moraaliongelmia, mutta eiköhän nykyisin todennäköisin skenaario ole Suomea vastaan tehty hyökkäys, ei Suomen invaasio ulkomaille. Se että itsekästä käytöstä esiintyi jossain määrin viime sotien aikana ei mielestäni tee siiyä tänäkään päivänä ymmärrettävää tai hyväksyttävää käytöstä. Jotenkin olisi irvokasta valittaa autonsa kohtalosta samaan aikaan, kun naapurin poika joutuu kranaattisateeseen. Tai mitä jos oma poika on siellä? Eikö silloin olisi halua kantaa kaikki korret kenoon, että logistiikka toimii rintamalla?


Luovutetussa Karjalassa varmasti oli kommunisteja ja muita maanpettureita, mutta mielestäni luvut puhuvat puolestaan: idän onnelaan jäi ehkä promille alueen asukkaista.
 
Viimeksi muokattu:
Ellei sinulla ole antaa tilastoja, pysyn toistaiseksi käsityksessäni, että valtaosa suomalaisista luovutti hevosensa mukisematta valtiolle 1939.

Hevosissa oli se hyvä puoli, että niitä on hankala piilottaa ja paikalliset suojeluskuntalaiset kyllä tiesivät kuinka monta hevosta talossa on!

Sen sijaan maalaisten isänmaallisuus käy kyllä hyvin ilmi kun katsotaan kuinka hyvin muita luovutusmääräyksiä noudatettiin.

Talvisodan pikkujättiläisessä kerrotaan seuraavaa.

"Hyväksyttävän hevosen piti olla hyvin kengitetty ja sen mukana oli oltava vahvat päitset marhamintoineen, loimi, loimivyö, juottoämpäri ja puhdistusvälineet."

Lisäksi kehotettiin antamaan vähintään 50 kauroja ja 100 kiloa heiniä tai vastaava rehumäärä.

Tähän kohtaan voi laittaa rummunpärinää!!!

Marraskuun lopussa oli hevosia otettu palvelukseen 60 384 kappaletta ja isänmaalliset hevosenomistajat olivat luovuttaneet 18 kappaletta hevosen loimia puolustusvoimien käyttöön!

Parahia annettiin!!!:confused:
 
Kuorma-autot ovat autoverottomia, joten verotuksella on vaikea ohjata yrittäjien kalustovalintoja.
Tunnen k-a:n verotuksen ihan perskohtaisesti, enkä ajoneuvoveroa tarkoittanutkaan. Sopivia porkkanoita kyllä niin haluttaessa löytyisi, vaikkapa dieselveron puolelta.
 
Tunnen k-a:n verotuksen ihan perskohtaisesti, enkä ajoneuvoveroa tarkoittanutkaan. Sopivia porkkanoita kyllä niin haluttaessa löytyisi, vaikkapa dieselveron puolelta.

Tunnet verotuksen perskohtaisesti, mutta et kuitenkaan erota auto- ja ajoneuvoveroa toisistaan? "Dieselvero" eli käyttövoimavero on osa ajoneuvoveroa, jota tosiaankin maksetaan myös kuorma-autoista.

Jos ajatellaan tykinvetoon sopivaa kolmeakselista "kymppipyörää", niin ilman vetokytkintä 26 tonnin kokonaismassalla käyttövoimavero on 759 euroa vuodessa. Täysperävaunun vetoon soveltuvan vetokidan kanssa 1328 euroa.

Jonkinlainen muistikuva on kunnallispolitiikasta, että vetävä etuakseli olisi nostanut palokunnan säiliöauton hintaa melkein 20 tonnilla, niin eipä tuolla yhtälöllä verotuksella saada 6x6-vetoisia autoja juurikaan lisää. Varsinkin kun se läpivetävyys söisi kantavuutta eli tuloksentekokykyä.
 
Puhumattakaan maastokuorma-auton muuten huono sopivuus maantieliikenteeseen vs normi k-auto.
Ja korkeammat huoltokustannukset.
 
Mitä eroa on maastokuorma-autolla ja nelivetoisella kuorma-autolla?
 
Mitä eroa on maastokuorma-autolla ja nelivetoisella kuorma-autolla?

Sijoitus sotaherrojen excelissä?

Vakavasti puhuen ainakin Masissa (ja Rasissa) on kiertyvä runko, jollaista ei tavallisissa nelivetoisissa kuorma-autoissa ole.

Kuvassa YK-Masi on ajettu ojan yli ja kun katsoo etupuskuria suhteessa hyttiin, niin taipumaa on parikymmentä senttiä. Tasaiselle alustalle ajettaessa puskuri on taas suorassa ohjaamon suhteen. Myös lava "elää" samalla tavalla.

Tavallisessa nelivetoisessakin kuorma-autossa tuollaisessa ojassa jää puolet pyröistä ilmaan ja eteneminen jäänee siihen.

1329216223315_1_orig.jpg
 
Ei käytetä kiertyväärunkoa enää. Uusista moderneista raskaammista maastokuorma-autoista sellainen taitaa löytyä vain MB Zetroksesta.
 
Ei käytetä kiertyväärunkoa enää. Uusista moderneista raskaammista maastokuorma-autoista sellainen taitaa löytyä vain MB Zetroksesta.

Uudemmat Sisut ovatkin maantieautoista halvalla maastoautoiksi värkättyjä.

Mersun Zetros taasen on saksalaisella perusteellisuudella valmistettu, eikä kustannussäästö ole ollut prioriteettinä ensimmäisenä. Suomessahan sellaisia on kaiketi vain sähköverkkoyhtiö Eltelillä. Ei varmasti ole sota-aikanakaan menossa tykin vetoon, kun taitaa sähköverkkojen kunnossapito olla strategisesti tärkeää toimintaa.

Kuvasta näkyy hienosti, kuinka Mersun runko taipuu:

748097d1390499921-zetros-thread-twisted-zetros-6x6.jpg
 
Tunnet verotuksen perskohtaisesti, mutta et kuitenkaan erota auto- ja ajoneuvoveroa toisistaan? "Dieselvero" eli käyttövoimavero on osa ajoneuvoveroa, jota tosiaankin maksetaan myös kuorma-autoista.

Jos ajatellaan tykinvetoon sopivaa kolmeakselista "kymppipyörää", niin ilman vetokytkintä 26 tonnin kokonaismassalla käyttövoimavero on 759 euroa vuodessa. Täysperävaunun vetoon soveltuvan vetokidan kanssa 1328 euroa.

Jonkinlainen muistikuva on kunnallispolitiikasta, että vetävä etuakseli olisi nostanut palokunnan säiliöauton hintaa melkein 20 tonnilla, niin eipä tuolla yhtälöllä verotuksella saada 6x6-vetoisia autoja juurikaan lisää. Varsinkin kun se läpivetävyys söisi kantavuutta eli tuloksentekokykyä.
Jaaha, minun pitäisi varmaan ajatellakin asiaa johon vastaan, eikä vain kirjoittaa:oops:. Enkä mä toki mikään verojuristi ole, mutta kuormurin omistajana ottaisin mielelläni vaikka vapautuksen dieselverosta tai miksei vaikka palautusta polttoaineverosta tms. Kyllä sitä jotain löytyisi, ken niin tahtoisi.
Tavallisessa nelivetoisessakin kuorma-autossa tuollaisessa ojassa jää puolet pyröistä ilmaan ja eteneminen jäänee siihen.
Tuo on jousituskysymys, tarpeeksi pitkät joustot on ratkaisu tuohon, mutta normi k-a:n jousituksen ulosjousto ei riitä kummoiseenkaan. Ehkä suurin puute nykyisissä kuorma-autoissa on kuitenkin riittämätön maavara ja kaikenlaisten rikkoutumiselle alttiiden lerssien roikkuminen mahan alla. Sama pätee osittain jo traktoreihinkin.
Mitä eroa on maastokuorma-autolla ja nelivetoisella kuorma-autolla?
En tiedä, onko mitään virallista määritelmää, mutta maastoajoneuvolta edellytetään nelivedon lisäksi vähintään alennusvaihteistoa ja riittävää maavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus kylmän sodan aikaan oli ymmärtääkseni käytäntönä että ukko oltaisiin pyritty laittamaan samaan osastoon kuskiksi kuin ajoneuvokin. Miten lie nykyään?
 
Minäkin olen turvassa "perus-Volkkarini" kanssa :cool:
 
Älkää nyt viittikö.
Itse suosin uusien autojen hankinnoissa armeijalle kelpaavaa kalustoa, en vältä. Tietysti autot on sen verran kalliita, että kyllä niille pitää tähdellistä siviilikäyttöäkin olla. Joka tapauksessa tässäkin kuussa olen erästä omistamaani ajoneuvoa armeijan tarpeisiin sopivammaksi. Siis muuten tuota metallipajalla erikoismittatilaustyönä tehtyä muutosta ei olisi edes harkittu. On 90% pv:n tarpeisiin tehty muutos.

edit: korjattu Nokilaisella tehtyjä kiroitusvihreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Otin selville puolustusvoimilta oman autoni sota-ajan tehtävän. Autoni tulee kuulemma parkkeerata niin lähelle Vaalimaan raja-asemaa kuin mahdollista, vahattuna, uusin Bilteman/Hong Kongin istuinpäällisin ja uusien muovikoristevanteiden kanssa. Avaimet on jätettävä rattiin ja polttoainetankki niin täyteen kuin mahdollista. Renkaat on oltava vuodenajan mukaan sopivat. Sisälle autoon tulee laittaa pornolehtiä, vodkaa ja muuta houkuttelevaa. Autoni tehtävä on tulla kaapatuksi sodan ensimmäisenä päivänä tai mahdollisesti jopa harmaassa vaiheessa vihollisen sotilaiden käyttöön. Seurauksena on vihollisen huoltoportaan logistinen helvetti, vihollisen sotilaiden hermoromahdus ja moraalin rappio, sekä epäluottamuksen lisääminen vihollisen joukoissa. Oletettavaa on, että autoni tulee sitomaan lukuisten viikkojen ajan vihollisen armeijakunnan huoltoportaan teknisesti taitavimman osan, sekä pelkästään toimivien varaosien toimittaminen autooni ruuhkauttamaan vihollisen selusta-alueen rekkaralliin. Mahdollista ovat myös joukkoitsemurhat sekä miehistön, että etenkin huoltohenkilöstön joukossa. Tämän kuultuani ehdotin, että eikö autoani voisi suoraan siirtää rajan toiselle puolen viivyttämään vihollista jo ennen sotatoimien alkua, esimerkiksi kuljettamalla se junalla Viipuriin tms. Pääesikunnan viestintäosasto ilmoitti minulle, että Suomi on allekirjoittanut joukkotuho- ja ympäristötuhoaseiden kieltosopimukset, eikä "suomalaiseen sotilasmoraaliin kuulu vihollisen maaperän saastuttaminen ongelmajätteellä".
:solthum:
 
Otin selville puolustusvoimilta oman autoni sota-ajan tehtävän. Autoni tulee kuulemma parkkeerata niin lähelle Vaalimaan raja-asemaa kuin mahdollista, vahattuna, uusin Bilteman/Hong Kongin istuinpäällisin ja uusien muovikoristevanteiden kanssa. Avaimet on jätettävä rattiin ja polttoainetankki niin täyteen kuin mahdollista. Renkaat on oltava vuodenajan mukaan sopivat. Sisälle autoon tulee laittaa pornolehtiä, vodkaa ja muuta houkuttelevaa. Autoni tehtävä on tulla kaapatuksi sodan ensimmäisenä päivänä tai mahdollisesti jopa harmaassa vaiheessa vihollisen sotilaiden käyttöön. Seurauksena on vihollisen huoltoportaan logistinen helvetti, vihollisen sotilaiden hermoromahdus ja moraalin rappio, sekä epäluottamuksen lisääminen vihollisen joukoissa. Oletettavaa on, että autoni tulee sitomaan lukuisten viikkojen ajan vihollisen armeijakunnan huoltoportaan teknisesti taitavimman osan, sekä pelkästään toimivien varaosien toimittaminen autooni ruuhkauttamaan vihollisen selusta-alueen rekkaralliin. Mahdollista ovat myös joukkoitsemurhat sekä miehistön, että etenkin huoltohenkilöstön joukossa. Tämän kuultuani ehdotin, että eikö autoani voisi suoraan siirtää rajan toiselle puolen viivyttämään vihollista jo ennen sotatoimien alkua, esimerkiksi kuljettamalla se junalla Viipuriin tms. Pääesikunnan viestintäosasto ilmoitti minulle, että Suomi on allekirjoittanut joukkotuho- ja ympäristötuhoaseiden kieltosopimukset, eikä "suomalaiseen sotilasmoraaliin kuulu vihollisen maaperän saastuttaminen ongelmajätteellä".
:solthum:

Renault?
 
Back
Top