Onko autollasi sota-ajan tehtävä?

Umkhonto

Ylipäällikkö
Mahtaa erästäkin isäntää risoa jos auto kelpaa sotavaltiolle mutta ukko ei :confused:

Onko autollasi sota-ajan tehtävä? Tällaisia autoja puolustusvoimat haluaa

2015043492365.jpg

Puolustusvoimille ei kelpaa mikä tahansa siviiliauto.
Oman auton sijoitusta voi kysyä käymällä Puolustusvoimien aluetoimistossa.

Kymmenettuhannet suomalaiset siviiliautot ovat Puolustusvoimien sijoitettavien listalla.

Nämä autot ovat yksityishenkilöiden ja yritysten normaalikäytössä. Poikkeusoloissa ne voidaan määrätä Puolustusvoimien käyttöön.

Mikä tahansa siviiliauto ei sota-ajan listalle yllä.

”Henkilö- ja pakettiautoissa Puolustusvoimien suositusikäraja sijoituksille on 4–5 vuotta tai sitä nuoremmat ajoneuvot. Kuorma-autoissa ja työkoneissa suositusikärajaa ei ole,” sanoo komentaja Taneli Uosukainen.

Listalla yleisiä automerkkejä

Pääesikunnan operatiivisella osastolla työskentelevä Uosukainen on vastuussa henkilöiden ja ajoneuvojen sodanajan sijoituksiin liittyvissä asioissa.
Sijoitettavien autojen sijoituslista muuttuu koko ajan.

Liian vanhat autot poistetaan listalta ja uusia valitaan tilalle. Listalle pääsevät autot ovat paitsi uudehkoja, myös melko yleisiä merkkejä ja malleja. Harvinaisia merkkejä Puolustusvoimat välttelee.


”Kun pysytään yleisissä merkeissä, saadaan helpommin varaosia.”

Kun samoja merkkejä on vahvuudessa, voidaan tarvittaessa tehdä kahdesta rikkinäisestä autosta yksi toimiva.

”Tätä sanotaan ajoneuvon kannibalisoinniksi.”

Moottoripyörätkin mieluisia armeijalle
Kaksipaikkaisia avourheiluautoja listalta tuskin löytyy. Yksi tärkeimpiä poikkeusoloihin sopivan auton ominaisuuksia on kuljetuskapasiteetti.

”Kevyestä kalustosta pakettiautot, pick-upit, moottoripyörät ja moottorikelkat ovat erittäin hyviä Puolustusvoimain tarkoitukseen.”

Yksittäisiä ajoneuvomerkkejä tai -malleja Uosukainen ei halua eritellä.
”Se olisi epäreilua autonomistajia ja -myyjiä kohtaan.”

Tiedot aluetoimistossa
Jokainen autonomistaja voi tarkastaa, onko omalla autolla sodanaikainen tehtävä. Se onnistuu käymällä Puolustusvoimien aluetoimistossa. Esimerkiksi Uudenmaan aluetoimisto sijaitsee Helsingin Lauttasaaressa. Aluetoimistoja on yhteensä 12 ympäri Suomea.

”Parhaimmillaan aluetoimistosta saa tiedon, että auto joko on tai ei ole varattu Puolustusvoimien käyttöön. Mutta sitä emme tietenkään kerro, mihin autoa aiotaan käyttää tai mihin joukkoon se kuuluu, puhumattakaan siitä, mitä tämä kyseinen joukko tekee”, Uosukainen sanoo.

Uosukainen myös painottaa, että yksityishenkilölle ei ole mitään merkitystä, onko oma auto varattu poikkeusolojen varalle vaiko ei.

”Yksityishenkilö ei tee sillä tiedolla käytännössä mitään.”

Vain vakavassa kriisissä
Ajoneuvon määrääminen luovutukseen edellyttää erittäin poikkeuksellista ja vakavaa tilannetta Suomessa. Tällöin valmiustilalaki tai puolustustilalaki on asetettu voimaan.
”Silloin on paljon muitakin murheita yhteiskunnassa kuin miettiä, että mihin se oma auto meni”, Uosukainen kuvailee.

Oman auton sijoitusten perään kysellään hyvin vähän.

”Joskus kertausharjoitusten yhteydessä asiaa saatetaan kysellä, mutta eipä juuri muuten”, Uosukainen sanoo.

Jos auto otetaan palveluksen, asiasta saapuu postissa luovutusmääräys.
”Määräyksessä kerrotaan paikka ja tarvittaessa aika, mihin ajoneuvo tulee toimittaa. Tapa on samanlainen kuin ihmisten palvelukseenastumismääräyksessäkin.”

Jos Puolustusvoimat joutuu ottamaan ajoneuvon käyttöönsä, se saa käyttää autoa kuin omaansa, vaikka purkaa ja käyttää varaosina.

Puolustusvoimat korvaa ajoneuvojen käytön kulut omistajalle. Korvausasioita käsitellään tosin vasta, kun poikkeustila on ohi tai siihen on muuten aikaa. Ja edellyttäen, että yhteiskunnan rakenne on samankaltainen kuin se oli poikkeustilaa ennenkin."

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/o...laisia-autoja-puolustusvoimat-haluaa/UJpjhYJk
 
Tiedänpä erään kokoonpanon, jossa listalla oli pari skootteria. Lähti muuten muutosesitykset vilkkaasti liikkeelle. Kun nyt tarjolla olisi mitä todennäköisimmin myös maastokelpoisempaa, niin...
 
Jos PV antais pari sellasta Dillon M134 minigunia(krkk kävisi myös) niin voin pultata ne mersun keulaan. Katolle teline jossa 10 kessiä, noin suurinpiirtein tarkkuutettuna että 250m päästä osuu 2m x 2m kokoseen maaliin. Peräkonttiin sopisi 81mm kranaatinheitin tai pienellä modauksella jonkinlainen miinankylvö kone. Jos vielä minipyssyn ja kessin tähtäimen saisi näytölle joystick ohjauksella että ei tarvii ratilla hakea oikeeta linjaa.
 
Meitä maaseudun romukotteroilla ajajia tuo ei siis kirpaise, rippikouluiän ohittanut ooppelin romu ja kohta kymmen vuotias katumaasturi eivät pv:lle kelpaa. Uusinta autokanta on pääkaupunkiseudulla, mutta siellähän onneksi toimii joukkoliikenne...
 
Kottero + r-aine + kaukolaukaisin = citysisseilyä
 
Tuosta jutusta muuten puuttuvat traktorit täysin. Muutama yleisin merkki lähtisi riviin peräkärryn kanssa. Perustelut merkeille tosin samat, Valtra oletettavasti kärjessä. VAP-viljelijöille on muuten armeijan rekistereissä korvamerkitty heidän omat traktorinsa, etteivät menetä niitä LKP:ssä.
 
Myös mönkiät,crossit ja osin maastokelpoiset mp olisivat listalla.
Mönkkärit taitaa olla rekisteröityjä sekä mp:t.
Ainii, moottorikelkat ja varmasti nopeat kumiveneet olisivat ottolistalla
 
Huvittaa tuo "minun autoani ette kyllä vie"-itku tuolla kommenttiosiossa. Kyseeseen tulevassa tilanteessa todennäköisesti kun kuolisi jo ihan ihmisiäkin. Vaan mikäpä sitä peltilehmää pyhempää o_O.
 
Huvittaa tuo "minun autoani ette kyllä vie"-itku tuolla kommenttiosiossa. Kyseeseen tulevassa tilanteessa todennäköisesti kun kuolisi jo ihan ihmisiäkin. Vaan mikäpä sitä peltilehmää pyhempää o_O.
Aivan. Ehkä asenteet eivät olisi niin jyrkkiä tositilanteessa. Tai sitten olisivat. Kaverini isä oli jossain ottoporukassa, olivat oikein kerranneet asiaa joskus ennen vanhaan. Näille autonhakijoille olisi kuitenkin jaettu oikein pistoolit, näitä italialaisia Berettoja, mikäli avaimet eivät olisi suosiolla tulleet käteen. No, toivon mukaan oli ohjeistettu ensiksi käyttämään puhejudoa tai jotain ultimaatumia. Nyt puhutaan siis jostain 70-luvusta.
 
Huvittaa tuo "minun autoani ette kyllä vie"-itku tuolla kommenttiosiossa. Kyseeseen tulevassa tilanteessa todennäköisesti kun kuolisi jo ihan ihmisiäkin. Vaan mikäpä sitä peltilehmää pyhempää o_O.

Tuskin sinuakaan naurattaisi, jos valtio pakkolunastaisi sinun omaisuuttasi väkisin ja ilman todellista kompensaatiota.
 
Suomalaisten kansanluonteen tuntien jutusta nousisi valtava poru ja sitten vuosikymmeniä katkerasti muisteltaisiin pakko-ottoja sekä niistä saatuja korvauksia.

Omasta varusmiespalveluksestani muistan kuinka osa varusmiehistä kärvisteli palveluksen läpi ilman puukkoa ja taskulamppua. Kalliita vehkeitä ei niitä parane hankkia vaan kaikki pitää saada valtiolta. Osa porukasta jätti mm. panostajan tai vartijan paperit hankkimatta kun omaa rahaa (joka olisi voitu vähentää päivärahoista) olisi pitänyt käyttää muistaakseni huikeat 100 markkaa! Myöhemminkin eräs kaveri valitteli, että olisi saanut töitä kyseisellä paperilla lähes heti kotiutumisen jälkeen - yksi kaljoittelu maksoi sitten 18 kuukautta peruspäivärahalla.
 
Mitä nopeasti katsoin noita rekisteröinti määriä niin kyllä sen voi aika hyvin rajata mitä merkkejä/malleja halutaan ottaa käyttöön.

Esim. Toyota Hilux vuonna 2013 425 kpl (5 vuodessa n. 2000 kpl). Volgswagen on valtiolla käytössä ja Amarokkeja rekisteröity 280 kpl samana vuonna. Tähän päälle kaikki Land Roverit, MB G-sarjalaiset sekä Pajero ja LandCruiser niin maastoautojen osalta rupeaa riittämään. Tai pelkät Hiluxitkin melkein jo riittää.

Pakettiautoista harva on nelivetoisia joten sieltä apuja löytyy vähemmän. Toki sillä etuvetoisellakin pärjää useissa tehtävissä.
 
Jos kysymys esitettäisiin Burkina Fasossa, niin ehkä autoni kelpaisi teknikaaleille. Suomen pv tuskin ottaa ristikseen tuota riisilaatikkoa.
 
Onkohan oma norsuenduropyörä listoilla jonkun tst-lähetin kulkineena? Tai vene kolmosaallon syöksyveneenä?
Perinteet varmaan velvoittaisivat sillä ukin 350 cc Royal Enfield lähti valtiolle viime rähinöissä.
 
Mitä olen ymmärtänyt, niin uusi tst-tapa vaatii nimenomaan paljon tällästä pikkuketterää pickuppia, hiacea, mönkkäriä yms. kuormureiden tms. lisäksi. Taistelussa vaurioituneiden tai muuten hajonneiden korjaamiseen ei kentällä hirveästi panostettaisi, vaan uutta putkeen takalinjoilta. Järkevää, ja vaatii toimiakseen isoa reserviä ajoneuvoissa.
Tiedän sen siitä, kun oman sakin vuoksi sai vääntää ihan urakalla, että sai edes jotain järkevää kulkuneuvoa, ja voihan olla, että nekin meni "toiveiden tynnyriin". Olen enemmän kuin puolivakavissani suunnitellut, että pyydän tutulta eläkeläiseltä museo-Proton mukaan, jos pilliin vihelletään.
 
Nykyajan hevosottolautakunta.

Ei tästäkään nyt niin kauaa ole kun sellaiset oli kunnilla. Vai olisiko ollut pelkästään puhteenjohtaja nimettynä joka olisi sitten kasannut lautakunnan?
 
Nykyajan hevosottolautakunta.

Ei tästäkään nyt niin kauaa ole kun sellaiset oli kunnilla. Vai olisiko ollut pelkästään puhteenjohtaja nimettynä joka olisi sitten kasannut lautakunnan?
En muista tarkkaa nimeä, mutta ajoneuvo-ottoelin tms. taitaa olla sen nykyinen olomuoto. Armeijan perustamaa porukkaa, pari tuttua autokorjaamoyrittäjää on niissä kerrannut, pankinjohtaja-luutnantti veti. Eli asiantuntijoista koottu.
Pankinjohtaja nostaa lainan korkoa, jos et luovuta suosiolla :).
 
Nykyajan hevosottolautakunta.
Juuri samasta asiasta on kysymys. Luulisi muuten oman hevosen luovuttamisen olleen kova paikka, polle kun oli isännälle myös se paras työkaveri ja usein melkein vaimoakin läheisempi. Suomi taisi olla ainoa maa, jossa hevonen palautettiin sodan jälkeen kotiinsa,muualla ne olivat lähinnä muuhun sotamateriaaliin verrattavaa bulkkitavaraa.
En muista tarkkaa nimeä, mutta ajoneuvo-ottoelin tms. taitaa olla sen nykyinen olomuoto.
Näinpä minäkin muistelen. Koostuu alan ammattilaisista.
Olen enemmän kuin puolivakavissani suunnitellut, että pyydän tutulta eläkeläiseltä museo-Proton mukaan, jos pilliin vihelletään.
Protolle voisi tulla lähtö muutenkin. Maastokuorma-autoista on uupeloa, joten vanhaankin sellaiseen saattaisi puolustusvoimat luoda himokkaan katseensa.
 
Eipä taida hieman vanhemmalle henkilöautolle ilman minkäänlaisia maastoajo-ominaisuuksia olla tarvetta, joten säästyn tälläiseltä poikkeusolojen tilapäiseltä autoverolta.
 
Back
Top