Wolkkarin uusimmalla litrasella vapaastihengittävällä bensakoneella up!- mallistolla päästään 60hv mallilla 3,6l/100km kulutukseen maantiellä.
Noihin pitää suhtautua suurella varauksella, kuten kaikki ajotietokonetta ja kulutustaan seuraavat tietävät. Todellisuudessa se on jotain neljän vähän päälle suomen oloissa ison osan vuodesta. Pidemmässä mäessä saa polkea kaasun melkein pohjaan noilla pikkukoneilla, jos haluaa pitää tasaisen nopeuden. Aerodynaamisella korilla toi 3,6 on varmaan aika helppo pitää toki tasaisella. Parin litran kulutukseen ei pääse bensakoneella, ei etenkään biopolttoaineilla.
Sä joudut Juke todennäköisesti lisäämään myös tilaa moottorille edessä, ellet laita sinne vaikkapa 600- kuutioisen moottoripyörän konetta. Ton mun pikku ford kan konekin vie kaikkine oheislaitteineen ja letkuineen aika paljon tilaa kuitenkin. Puhumattakaan pyörän ripustuksista ja vetoakselistosta. Prätkän kone taas ei ole vähän kuluttava.
Noi kulutuslukemat yleensäkin on todettu 80km/h nopeudessa pelkällä kuljettajalla ja optimiolosuhteissa täysin tasaisella. Pikkukoneilla johonkin moottoritielle mennessä sitä kaasua joutuu oikeasti antamaan ja kulutukset hyppää melko korkealle.
Mä en itse oikeasti usko polttomoottoreiden antavan enään yhtään mitään ekologisuuden kannalta. Bensassa ja dieselissä kun on vain se tietty määrä jouleja/kg ja tuo kun muutetaan työksi, niin sitä löpöä palaa termodynamiikan lakien mukaan aina se tietty määrä tietyllä autolla tietyn nopeuden pitämiseksi. Turbodiesel biopolttoaineella olisi se kaikkein vähiten kuluttava vaihtoehto.