Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oliko tämä minulle suunnattu?
Ei ollut. Sinä et nimittäin todellakaan hlökoht. määritä sitä, mistä ja mitä voi kirjoittaa ja puuhata. Enkä minä syytä edes puolustuslaitostakaan mistään, se valitsee politiikkansa tarpeidensa mukaan.
Olen ollut itse liian kauan tässä mukana. Olin eilen illalla ampumassa ja oli niin saatanan kivaa ja tuloksetkin hyviä. Ne muutamat nulikat mukanani näyttävät oppivan hyvin jopa hiton hyvin...parasta ja mukavinta on varmasti siirtyä "näistä hommista" enemmän muiden harrasteiden pariin.
Peiliin siis katson ja pohdin onko minulla annettavaa tälle aiheelle ja onko aiheella minulle?
Kerran julkiseksi määrätty asiakirja on julkinen, mutta uudet oppaat ja komppaniatason ohjesäännöt on vaan nyt määrätty luokkaan ST4. Jos tämä muutos tapahtui vuoden 2014 aikana, arvaa jokainen miksi näin on. Sille emme ainakaan mitään mahda!mulla on tällainen reservin kenttäjohtaja opas joka on res ups liiton julkaisema. Tässä on vihollisen joukot mek. Joukkueesta pataljoonaan. Omat joukot uudesta ryhmästä tst osastoon (väliaikainen harj vahvuus a1 tammikuu 2014) eli nämä ovat nyt ainakin julkista tietoa?
Eihän ne kehity! Ja taktiikan tehtävät ovat olleet suomalaisen reserviupseerien jatkokoulutuksen ytimessä viimeistään 1930 -luvun vuosista alkaen. Aikaisemmin vaan taktiikka on ollu enemmän taistelutekniikkaa, joka on liittynyt vanhan jv -prikaatin puolustukseen tai jääkäriprikaatin hyökkäykseen komppaniatasolla. Jotka siis opetetaan ja tehdään vuodesta toisen samalla tavalla. Taktikointi tapahtui aikaisintaan pataljoonaportaassa. Nyt taktikoidaan ja opetetaan "olemaan ovelia" kaikissa portaissa. Sen julkistaminen täällä ei ehkä olekaan järkevää, kuten veli @Vonka epäili. Lisäksi on huomattava, että nyt joukkoja on vähennetty mutta valtakunta jäi samankokoiseksi. Silloin on luonnollista että vastuualueet kasvaa ja äkkiä ollaankin tilanteessa jossa komppanialle annetaan pataljoonan alue tai enemmän. Mutta sitä komppaniaa johtaakin kapiainen, jolla on ihan eri tason koulutus. Joten forumin ressut omassa tehtävässään tarvii ainoastaan "tuntea patl tason" eli sen nykyisen komppanian toiminta, ei itse enää sitä osata.taktiikat ei kehity tyhjiössä ja niissä on väistämättä merkkejä vanhasta.
Koko ketju sai alkunsa siitä, kun joku ei tiennyt rajojaan. Edelleen on avoinna se, että miksi koko ketju on edes vielä olemassa, vaikka jo lähtökohtaisesti sen on todettu menneen salattavan tiedon harmaalle alueelle.Jokainen tietää rajat...
Mutta asiaan mulla on tällainen reservin kenttäjohtaja opas joka on res ups liiton julkaisema.
Rautaa. Hyvä opus omaehtoiseen kertaamiseen lukemalla taistelijan taidoista joukkueen temppuihim. On vieläpä näppärästi taskukokoinen.Lukusuositus: Rautaa vai roskaa?
Suojajoukkotaisteluiden uudelleenkäymiselle peukkuja.
Ja selittäkää joku palikalle, miksi itänaapurin kokoonpanot olisivat suojatasojen takana tai turvaluokiteltuja kuten olen ymmärtänyt koska virassaolevat eivät niitä saa foorumilla kommentoida? Mitä tarkoitusta tämä palvelee?
Itse olen elänyt siinä uskossa, että puolustusvoimien näkemys itänaapurin kokoonpanoista olisi salaista, jotta itänaapuri ei voisi helposti tarkistaa, kuinka hyvin heidän kokoonpanonsa on saatu täällä selvitettyä? .
Entä jos aloitetaan uusi taktiikkaketju? Mulla on mielessä kaksi vähän vähemmän tulenarkaa aihetta. Molemmat tapahtui joulukuussa 1939. Toinen olisi Suojajoukkotaistelut Kannaksella ja toinen Raatteen tie. Ensinmainittu pitäisi varmaan käydä 1939 tieverkostolla ja jalkamiehen liikkuvuudella, koska niin oli silloin molemmin puolin. En enempää miettiny, kuinka tästä tehtävän saisi. Mutta lähtötilanne ja tehtävä on 1:1, kuten hajautettu tst nyt: hanki aikavoitto ja tuota tappioita. Eli kun silloin oli Uudenkirkon, Raudun, Lipolan ym Ryhmät, niin käytäisiin jonkun ryhmän osalta uudelleen. Sotahistoriaa tuntevathan tietää, ettei ne taistelut mennyt silloin kovin hyvin
keräilen jossain vaiheessa Karjalan karttoja
Kartat 1:100 000 ja 1:20 000 löytyy avoimelta www.karjalankartat.fi sivustolta. Osalliset joukot taas virallisesta Talvisodan Historia osa 2 kirjasta.