Orpo:n "tunnin juna"

EU-komissio arvioi, että hanke on kansantaloudellisesti mahdollinen, mutta liiketaloudellisesti kannattamaton.

Valtiovarainministeriön laskelmat ovat päätyneet samankaltaiseen lopputulokseen: matkustajatuotot eivät riitä kattamaan suurta investointia.

Tuossa on ilman maksumuuria: https://yle.fi/a/74-20101872

Konsultin arvion mukaan hanke voisi tuoda hyötyjä Suomen BKT:hen 5–6 miljardia euroa 30 vuoden aikahorisontissa. Tästä väitteestä vastaavat Turun Tunnin Juna Oy yhdessä Boston Consulting Groupin kanssa. Näitä lobbausjuttuja on luettavissa sellaisilla maailmanluokan sivuilla kuin Vihti Business.


5 - 6 miljardia / 30 vuotta, paljonko olikaan hintalappu kokonaisuudessaan? Ei tuo ole eikä tule olemaan kannattava kokonaistaloudellisesti, mutta toki saattaa olla sitä hyvinkin jollekin porukalle ja sehän täällä suomessa riittää..
 
EU-komissio arvioi, että hanke on kansantaloudellisesti mahdollinen, mutta liiketaloudellisesti kannattamaton.

Valtiovarainministeriön laskelmat ovat päätyneet samankaltaiseen lopputulokseen: matkustajatuotot eivät riitä kattamaan suurta investointia.

Tuossa on ilman maksumuuria: https://yle.fi/a/74-20101872

Konsultin arvion mukaan hanke voisi tuoda hyötyjä Suomen BKT:hen 5–6 miljardia euroa 30 vuoden aikahorisontissa. Tästä väitteestä vastaavat Turun Tunnin Juna Oy yhdessä Boston Consulting Groupin kanssa. Näitä lobbausjuttuja on luettavissa sellaisilla maailmanluokan sivuilla kuin Vihti Business.

Eipä sitä rataverkkoa ole ennenkään rakennettu suoraan kustannusvaikuttavuuden arvioiden perusteella, eikä infraa noin muutenkaan, vaan ajatuksella julkisten palveluiden ja kansalaisia palvelevan infran parantamisesta. Muutenhan meillä olisi varmaan jätetty sähköistämisetkin tekemättä, ja matkanopeus olisi kuin vanhoissa pikajunissa, siellä 120 km/h paikkeilla, koska junarahti ei ole peruste rakentaa suurnopeusratoja tai sähköistää liikennettä, etenkään jos on (ollut) riittävä dieselveturikalusto.
 
Varmaan parempi mitä päätöksentekijöillä. Kirstun päälle pääsee istumaan vaikka peruskoulupohjalta, junan rattiin ei.
Tästä kyllä vinhasti eri mieltä. Veturinkuljettaja ymmärtää kyllä junan mekaanisen toiminnan ja näkee ehkä raideliikenteen pullonkauloja yms. Se miten isot ratahankkeet vaikuttavat eri alueiden kehitykseen on paremmin nähtävillä korkeammalla päätöksentekotaholla kuin veturin ohjaamossa.
 
Ja myös se, että koko raideliikennemarkkina Suomessa on murroksessa. Voisi ihan realistista olla että Helsingin ja Turun välillä liikennöisi matkustajaliikenteessä tulevaisuudessa muukin kuin VR. (Tavarassahan kulkee jo muitakin, Salon ja Karjaan välillä näkee Fenniarailia Salon puukuormia hakemassa) silloin Turun ja Helsingin välillä olisi ahdasta saada toisellekkin firmalle nykykapasiteetilla vuoroja mahtumaan.

(Ja muistutukseksi että VR:n liikevaihdosta tulee nykyisin aika iso osuus Ruotsista. Ja yhtälailla kilpailee yhtenä Tukholman ja Göteborgin välillä junamatkustajista. Toki eilen myös aloitti Norrtågin ja Öresundstågin liikennöinnin=oliko 900 työntekijää yhteensä)

Ja nyt myös yhtäkkiä ollaan Suomessa haaveilemassa junapysäkeistä moneen paikkaan, Rauman ja Haaparannan suuntaan nyt suunniteltu liikennettä taas, Nokia esim taas oli paikka missä junat ei noin 10 vuoteen edes pysähtynyt ja nyt on Porin junien lisäksi Nokian lähijunia erikseen.
Vuonna 1993 taidettiin lopettaa Uudenkaupungin radan liikenne ja Nurmes-Kontiomäki myös ja sen jälkeen on matkustajaliikenteen radat pysyneet lähes samana jollei nyt uusia Lahti-Keravaa ja HKI-Vantaan läpi kulkevaa rataa lasketa. (ja toki Lievestuore, Haukivuori, Äetsä tms tiputettu pois matkustajaliikenteestä.
 
Back
Top