Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

Odotan päivää, kun joku eduskuntapuolue toteaa itsestään selvyyden, että Suomella ei ole varaa nykyisen kaltaiseen sosialistiseen hyvinvointivaltioon. Ei vaan yksikertaisesti ole. Ei meillä ole varaa nykyisenkaltaiseen hyvinvointiin tai terveyspalveluihin. Jo yksin ilmastopolitiikan toteuttaminen tarkoittaa, että mm. Suomalaisten elintason on laskettava. Ei voida lähteä siitä, että täällä kulutetaan 3:n maapallon verran resursseja (suhteellisesti siis). Poliittisten päätösten tuloksena elintaso tulee putoamaan Suomessa ja ihmisten hyvinvointi sitä myöden. Suomen väkiluku kasvaa tällä hetkellä maahanmuuton vuoksi ja koska kakku ei kasva vaan päin vastoin pienenee, niin jokaiselle väkisin tulee pienempi palanen.
Nykysysteemi on rakennettu parempina aikoina. Silloinkaan ei tosin ollut ymmärrystä sen tajuamiseen, että ne paremmat ajat oli vain parin hassun tukijalan varassa: Ammoisella 80 - luvulla Suomelle hyvin edullisen idänkaupan ja 90 - luvun laman jälkeen Nokia-ilmiön. Vakaa ja varma metsäsektori oli vakaa ja varma valtion massiivisten interventioiden ansiosta - kun siellä alkoi näyttää huonolta niin devalvoitiin. Nyt ei ole enää idänkauppaa, Nokia on vain varjo entisestään eikä devalvoinnit ole mahdollisia.

Täällä on aiemminkin todettu että budjetteihin on pirun helppo lisätä menolajeja kun rahaa on, mutta niiden poistaminen on liki mahdotonta vaikka rahaa ei olisikaan. Seurauksena on nyt sitten se, että ne myriadit hyvinvointivaltion tehtävät tehdään kaikki huonosti tai ala-arvoisesti sen sijaan että pohdittaisiin mitä aidosti tarvitaan ja tehtäisiin ne tärkeät/välttämättömät kunnolla. Ja jätettäisiin ne toisarvoiset asiat vaikka kokonaan tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä aikaa Kevan Kiander:
Kirsikanpoimii vuoden 2016 lähtövuodeksi (43,7 %). Vuosi 2010 veroaste oli 40,6, mistä se tasaisesti nousi tuohon 43,7 prosenttiin vuonna 2016. Eli kokonaisveroaste kasvoi yli 7,5 prosenttia. Sen jälkeen tasaista laskua vuoteen 2020 (41,8 %). Taas nousuun: vuosi 2022 viimeinen tilastokeskuksen lukema 43 %. Kokonaisveroasteessa juhlava reilun 1,6 prosentin lasku.
Kiander juksaa vähän, koska jos 2022 kokonaisveroaste olisi vuoden 2016 43,7 prosenttia verokertymä olisi 1,88 mrd suurempi, ei kahdeksan mrd.
Tältä vuodelta ei vielä ole tilastokeskuksen lukuja, mutta VM:n budjettiehdotuksen mukaan 2023 toteutuisi 42,6 % ja 2024 42,4 %.Katsotaan sitten mikä toteutuu, mutta edelleen noin viisi prosenttia kireämpi veroaste kuin vuonna 2010.
Lähde veronmaksajat

Ansiotuloverotus OECD maissa: Ei olla edes top 5:n joukossa...
Linkität siis korkeimman tuloveroprosentin, mikä on eri asia kuin ansiotuloverotuksen yleinen kireys.
Tuossa edellä linkittämässäni olemme juurikin viides kokonaisveroasteessa OECD:ssa. Kokonaisveroaste siis verotulojen osuus BKT:sta

täällä veronmaksajat vertailee ansiotulojen verotusta: Noista maista Suomi tuon tablitsan mukaan neljänneksi kirein 40,45 %. Edellä Tanska (41,32), Italia (44,48) ja Pelkia (46,22). Laskin siis tuosta taulukosta nuo neljän eri tuloluokan verotukset yhteen kokonaisveroasteeksi, on mielestäni riittävä tarkkuus tähän keskusteluun.
Suomessa kuulemma pienituloisia sorsitaan niin siihen tuosta ansiotulojen verotuksesta seuraava havainto:
Eri tuloluokissa suomalainen verotus suosii matalampia tuloja. Matalimmasta suurimpaan tuloluokkaan mentäessä Suomen sijoitukset veroasteen kireydessä: Kahdeksas, kuudes, neljäs ja kolmas.

Edit: Typoja
 
Mites ne USA:n julkisen hallinnon sulkemiset, kun rahat loppuu siellä budjetista. Olisiko syytä kokeilla Suomessakin ? Virkakyösteillekin viikko tai pari palkatonta. Toki porrastaen ja elintärkeät toiminnot (poliisi,sote) poislukien. Herättäisiköhän tuo jengiä vähän ? No joo, tarkemmin funtsattuna, eipä kyllä herättäisi.
 
Tosin Thatcherin talouspolitiikan jäljiltä britteihin jäivät perinnöksi myös entisestään kasvaneet luokkaerot.

Itse uskon kyllä Sixten Korkmania. Julkista sektoria pitää ohentaa, ja silloin ottaa pitää aivan kaikilta. Mutta mutta.... Hurri kirjoitti juuri, miten siinä, että köyhimmältä tukien varassa olevalta napsitaan 2300 vuodessa, ja 14 000 kuussa tienaava saa täsmälleen saman verran lisää veronkevennyksien ansiosta, kyse ei ole valtion säästämisestä, vaan pelkästä tulonsiirrosta köyhältä rikkaalle. Täsmälleen samasta summasta on nimittäin kysymys.

Politiikka on politiikkaa. Ei siinä ole oikeata ja väärää. Se on vain politiikkaa. Rahasta on kyse.

Totta kai täällä voi maalata retoriikkaa ay-liikkeen kamaluudesta tai siitä, että "Suomi menee päin seinää" (jos ei Suomen Yrittäjien edunvalvonta toteudu) mutta paskapuhetta se on numeroihin verrattuna.
 
Hurri kirjoitti juuri, miten siinä, että köyhimmältä tukien varassa olevalta napsitaan 2300 vuodessa, ja 14 000 kuussa tienaava saa täsmälleen saman verran lisää veronkevennyksien ansiosta, kyse ei ole valtion säästämisestä, vaan pelkästä tulonsiirrosta köyhältä rikkaalle. Täsmälleen samasta summasta on nimittäin kysymys.
IS taas väittää näin :

1. Sdp on oikeassa siinä, että verotus kevenee eniten suurituloisilla, kun kuluvan vuoden verotusta verrataan ensi vuoden verotukseen. Vaikka solidaarisuusveron jatkaminen on budjetin näkökulmasta veronkiristys, joka lisää valtion verotuloja 40 miljoonalla eurolla, veronmaksajan näkökulmasta suurituloisten verotus kevenee.

2. Oppositio on väärässä väittäessään, että etuuksiin kohdistuvilla leikkauksilla rahoitettaisiin veronkevennykset. Hallitus käyttää ensi vuonna tuloveronkevennyksiin 100 miljoonaa euroa, kun taas leikkauksia tehdään nettomääräisesti 700 miljoonan euron edestä. Huomattavasti suurempi vaikutus veronkevennyksiin on työttömyysvakuutusmaksujen alennuksella, jonka rahoittaa Työllisyysrahasto. Rahaston varat on kerätty työntekijöiltä ja työnantajilta.

3. Oppositio on väärässä väittäessä, että veronkevennykset lisäisivät velkaantumista. Hallitus ottaa ensi vuonna 11,5 miljardia euroa velkaa budjetin menojen kattamiseen. Veronkevennyksiin käytetään 100 miljoonaa euroa eli velkaa otetaan sata kertaa enemmän. Miljoonien ja miljardien sotkeminen on sama kuin jos verrattaisiin nuppineulan päitä jalkapalloihin. https://www.is.fi/politiikka/art-2000009883422.html

Ja se, että rikkaalta otetaan vähemmän rahaa, ei ole tulonsiirto sen enempää kuin vesihanan säätäminen pienemmälle on vedensiirto vesitorniin. Mutta ei tästä sen enempää /nillitys
 
Mutta hyvähän se on, että uskoa politiikkaan ja poliitikoihin riittää. En ole itse osannut uskoa koskaan edunvalvojiin, ja jo edellinen hallituskausi tuntui ylipitkältä hirveältä ideologiselta painajaiselta. Rinteen tiesin ennestään, mutta katselin itselleni silloin tuntematonta Sanna Marinia alusta lähtien kyynisin lasein ja oikeassa olin.

Orpoa pidän vähän hönttinä, mutta antaisivat nyt yrittää. Ja moni antaakin. Tapasin yhden opiskelijan ja kysyin, mitä siellä yliopistossa oikein mesotaan. Hän sanoi: "En tiedä. Minä käyn luennoilla." :cool:
 
Olen aikoinaan ollut itse hommissa alalla jossa ensimmäinen päivä on ollut karenssi päivä. Oma kokemus on, että siitä ei hyötynyt allekirjoittanut koska sairasloman aloitus venyi ja toipuminen piteni eikä näin myöskään työnantaja joka sai itselleen sen 2-3 päivän saikun sijaan maksettavaksi 5-6 päivän saikun + vielä ne tartutetut työkaverit. Kyllä miinukselle menee mutta ei tuossa sinänsä mitään uutta ole, että meillä tehdään i toimisiva päätöksiä joissa ei ole järkeä käytettyä. Mielummin sitten tarkempaa sairasloma kontrollointia ja seurantaa jotta sieltä saadaan ne sairasloman väärinkäyttäjät kiinni ja työpaikalta pihalle.
Sote-puolella olen ollut hommissa, öbaut kaksi vuosikymmentä. Eri mittaisissa jaksoissa. Välillä esim. satamassa ahtaajana yms.
Tämä sairaslomien taajuus, on ikäänkuin sisäänleivottu etuus. Mielestäni. Ainakin osin.

Korona-ajan vaikutus poislaskettunakin. Keskimääräinen sairastavuus poissaoloina. On, loma-ajan keskimääräisen pituuden huomioonottaen. Kysymyksiä herättävä.

 
Ihmisten lukumäärä noissa ryhmissä on erisuuri. Ihan eriluokan kokonaisuus. Kertaluokkaero.
Solidaarisuusveron maksajat ovat osallistuneet näihin talkoisiin vuosikausia etukäteen.
Ne ihmiset joiden tiedän ansaitsevan noin paljon tekevät kovasti ja paljon töitä tuon eteen.

Sairaslomista. Monissa töissä eivät työt vähene sairastaessa ja niinpä itsekin tein viimeksi sairaslomalla töitä minkä vointi salli. Oli jotain koronan tapaista.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta kokoomuksella saattaa olla myös äänestäjiä paljon, jotka ymmärtävät isompia ja laajempia kokonaisuuksia (akateemisia kun ovat) eikä katse pysähdy yksin siihen omiin jalkoihin. Persut ottavat nenilleen koska äänestäjissä on paljon porukkaa, joka elää tulonsiirtojen varassa. Samoin on keskusta ja muun vasemmiston leirissä. Perussuomalaiset on siinä jännä puolue, että se on poliittisesti asemoitu oikealle mutta maahanmuuttoa lukuun ottamatta sen talous- ja sosiaalipolitiikka on aika vasemmistolaista. Toki sielläkin on ajatus siitä, että velalla elämistä ei voi jatkaa loputtomasti.

Odotan päivää, kun joku eduskuntapuolue toteaa itsestään selvyyden, että Suomella ei ole varaa nykyisen kaltaiseen sosialistiseen hyvinvointivaltioon. Ei vaan yksikertaisesti ole. Ei meillä ole varaa nykyisenkaltaiseen hyvinvointiin tai terveyspalveluihin. Jo yksin ilmastopolitiikan toteuttaminen tarkoittaa, että mm. Suomalaisten elintason on laskettava. Ei voida lähteä siitä, että täällä kulutetaan 3:n maapallon verran resursseja (suhteellisesti siis). Poliittisten päätösten tuloksena elintaso tulee putoamaan Suomessa ja ihmisten hyvinvointi sitä myöden. Suomen väkiluku kasvaa tällä hetkellä maahanmuuton vuoksi ja koska kakku ei kasva vaan päin vastoin pienenee, niin jokaiselle väkisin tulee pienempi palanen.
Mahdollisesti osa ongelmaa kuvailemassasi skenaariossa. Liittyisi tähän mielestäni vallallaolevaan malliin osassa ideologisessa kentässä, absoluuttisen erottamisena suhteellisesta. Utooppisen vaatimuksista, epärealistisessa aikajaksossa.

Suurien lukujen sekä tästä seuraavien muutosten hahmottaminen, vaikuttaisi edelleen harmillisen suurelle osalle kansanedustajista olevan ylipääsemätön este.

"Oman edun" kautta ajattelu, on ainakin osin esitetty moraalisesti tuomittavaksi toiminnaksi. Vaikka juurikin tämäntapainen, on ylipäätään ollut mahdollistamassa kansallisvaltioiden erimuotoisuutta. Myös sitä hyvinvoinnin jakamista, mihin siirtolaisuusliikehdintä valta-osin pohjaa.
 
Eikö Ruotsissa ole kiellettyä se että lääkäri voi olla töissä yhtäaikaa julkisella ja yksityisellä ?

Tuli vain tämä mieleen, kun katselin näitä keikkalääkäreiden laskutuksia. Jos laskutukset lehtien mukaan esimerkiksi 5 kertaa enemmän kuin "virkalääkärillä", joiden palkka ei todellakaan pieni, niin huh.

Voidaan sanoa että kaikki onnistuneiden edunvalvontakoneisto kaikista ammattijärjestöistä on kyllä lääkäriliitto. Ne on aina onnistuneesti pystyneet estämään lääkäreiden koulutusmäärien noston. Muistan kun näistä määristä puhuttiin 2000 luvulla julkisuudessakin. Lääkäriliitto vastusti suorastaan raivoisasti. Nyt tilanne tämä.



Onko yksityispraktiikan harjoittaminen julkisesti maksetuissa tiloissa ja laitteillakin edelleen mahdollista ? Eli laitteet tilataan päivätöissä virassa julkisella rahalla ja omalla yksityispraktiikalla iltaisin niitä käytetään. On kai tämä jo nykyään kiellettyä, onhan ? Suomessa on nykyään ilmeisesti 22 000 työikäistä lääkäriä. Lääkäreiden suhde väestömäärään on pienempi kuin esimerkiksi Ruotsissa ja muissa pohjoismaissa. Onko kuitenkin tarkoituksellinen koulutusvaje aiheuttanut tilanteen., jonka avulla palkat raketoi ?


Tässä väitetään, että Suomessa suhteellisesti terveydenhoito Suomessa tehokasta ja esimerkiksi hoitajia enemmän kuin monessa Euroopan maassa. Lääkäreitä sitten taas vähemmän. Mutta onko tuossa tehokkuudessa joku mittausharha ? Miksi HVA:n kustannukset paisuu valtavasti ?

 
Viimeksi muokattu:
Ne ihmiset joiden tiedän ansaitsevan noin paljon tekevät kovasti ja paljon töitä tuon eteen.

Sairaslomista. Monissa töissä eivät työt vähene sairastaessa ja niinpä itsekin tein viimeksi sairaslomalla töitä minkä vointi salli. Oli jotain koronan tapaista.
Juu moni ei ymmärrä, että kun Sari Sairaanhoitaja on saikulla, niin joku toinen tekee hänen hommansa mutta kun saikulla onkin Jussi Johtaja niin kukaan ei tee niitä hommia sillä välin vaan ne odottavat samalla kun myös ne uudet hommat kerääntyvät.
 
Juu moni ei ymmärrä, että kun Sari Sairaanhoitaja on saikulla, niin joku toinen tekee hänen hommansa mutta kun saikulla onkin Jussi Johtaja niin kukaan ei tee niitä hommia sillä välin vaan ne odottavat samalla kun myös ne uudet hommat kerääntyvät.

Toisaalta itse niihin johtajan hommiin on hakeuduttu. En ole koskaan kuullut, että ketään olisi nimetty johtajaksi ilman tämän omaa tahtoa. Jos käy liian raskaaksi, pitää miettiä muita vaihtoehtoja. Yleensä siihen paikalle on tulijoita.
 
Toisaalta itse niihin johtajan hommiin on hakeuduttu. En ole koskaan kuullut, että ketään olisi nimetty johtajaksi ilman tämän omaa tahtoa. Jos käy liian raskaaksi, pitää miettiä muita vaihtoehtoja. Yleensä siihen paikalle on tulijoita.
Mä en ole kuullut, että ketään olisi myöskään sairaanhoitajaksi pakotettu vaan niihinkin hommiin on itse haettu. Monet asiat niin hyvässä kuin pahassa on pitkälti yksilön valinnoista johtuvia. Toin esille vain sen, eron asiantuntija ja perustyön välillä, että toisessa ei se työmäärä vähene sairastamalla vaan ne työt päin vastoin kasaantuvat.
 
En ole ihan varma, että onko tätä asumistuen leikkausta mietitty ihan loppuun asti. Vaikuttaa siltä, että se tulee osumaan eniten esimerkiksi opiskelijoihin ja osa-aikaisesti pienipalkkaisissa töissä käyviin. Näillä voi olla hyvin pienet tulot, mutta eivät kuulu toimeentulotuen piiriin. Jos taas olen ymmärtänyt oikein, niin toimeentulotuen piiriin kuuluvat (esimerkiksi monet työttömät) saavat viimekädessä aikalailla saman rahan kuitenkin.

Voi olla, että olen ymmärtänyt tuon toimeentulotuen väärin (en ole sellaista koskaan itse saanut). Jos tämä vain menee tosiaan näin, että leikataan opiskelijoilta ja pienipalkkaisilta työssäkäyviltä, niin ei vaikuta ihan tarkoituksenmukaiselta uudistukselta.
 
Hesarin juttu Kangasharjun (ETLA) kirjan julkaisun tiimoilta.
Pakko kyllä kunnioittaa uskallustaan asettua taloustieteeseen perustavan keinovalikoiman taakse: Kohta alkaa Mäkysen, Saramon ym. viiltävä analyysi siitä miten vain vasemmisto osaa talouspolitiikan. Some-kirkuminen ylittää kipukynnyksen ja koko vasuri-sopuleiden lauma alkaa etsimään paskaa henkilöstä.
Oma mielipide: Orpon hallitus: Aivan liian vähän leikkauksia. Kaikki hallitukset 2000-luvulla: Paskahousut tuhosivat maan tulevaisuuden velkarahalla ääniä ostellen.

Muuan sitaatti:
”Mitä enemmän valtio velkaantuu, sitä hitaampaa on talouskasvu. Tämä asia on selvitetty useissa taloustieteellisissä tutkimuksissa. Ja mitä enemmän on velkaa, sitä vaikeampaa on elvyttää, kun siihen on tarvetta taantumassa.”

”Edellinen hallitus lisäsi päätöksillään Suomen velkataakkaa yli kymmenen miljardia euroa, kun jätetään huomioimatta puolustusmenojen kasvu Ukrainan sodan takia ja koronaviruspandemian aiheuttamat lisäkustannukset. Tämä runsas kymmenen miljardia euroa on se lasku, jota nyt täytyy alkaa maksaa. Se kestää pitkään.”

”Vasemmisto toki aina kannattaa suurempaa julkista sektoria. Kun uskomus oli, että rahalla ei ollut hintaa, tällä perusteltiin rahan kaatamista holtittomasti eri puolille julkista sektoria. Käsittääkseni hallituksessa uskottiin epätieteelliseen ’teoriaan’ velasta.”

”Suomessa yrityssektorin osuus bruttokansantuotteesta on vähentynyt ja julkisen sektorin ja kotitalouksien osuus on kasvanut. Talouskasvun varmistamiseksi yrityssektorin osuuden pitäisi kasvaa selvästi.”

”Suomessa on liki maailman pienemmät tuloerot. On totta, että marginaaliverotuksen keventäminen lisäisi hieman tuloeroja, mutta toisaalta sillä turvattaisiin talouskasvu ja työllisyys. Jos tuloeroja mittavassa Gini-kertoimessa tapahtuu ihan pieni muutos, otsikot huutavat heti, että tuloerot kasvavat.”

"Mitä pidemmälle uudistuksia lykätään, sitä kivuliaampia niistä tulee. Siksi nyt on aika kääriä hihat."

Edit: Jäi tuo Orpon hallituksen arvio vajaaksi:
Po. Aivan liian vähän leikkauksia, edelleen aivan liian kireää verotusta.
 
Viimeksi muokattu:
Hesarin juttu Kangasharjun (ETLA) kirjan julkaisun tiimoilta.
Pakko kyllä kunnioittaa uskallustaan asettua taloustieteeseen perustavan keinovalikoiman taakse: Kohta alkaa Mäkysen, Saramon ym. viiltävä analyysi siitä miten vain vasemmisto osaa talouspolitiikan. Some-kirkuminen ylittää kipukynnyksen ja koko vasuri-sopuleiden lauma alkaa etsimään paskaa henkilöstä.
Oma mielipide: Orpon hallitus: Aivan liian vähän leikkauksia. Kaikki hallitukset 2000-luvulla: Paskahousut tuhosivat maan tulevaisuuden velkarahalla ääniä ostellen.

Muuan sitaatti:
”Mitä enemmän valtio velkaantuu, sitä hitaampaa on talouskasvu. Tämä asia on selvitetty useissa taloustieteellisissä tutkimuksissa. Ja mitä enemmän on velkaa, sitä vaikeampaa on elvyttää, kun siihen on tarvetta taantumassa.”

”Edellinen hallitus lisäsi päätöksillään Suomen velkataakkaa yli kymmenen miljardia euroa, kun jätetään huomioimatta puolustusmenojen kasvu Ukrainan sodan takia ja koronaviruspandemian aiheuttamat lisäkustannukset. Tämä runsas kymmenen miljardia euroa on se lasku, jota nyt täytyy alkaa maksaa. Se kestää pitkään.”

”Vasemmisto toki aina kannattaa suurempaa julkista sektoria. Kun uskomus oli, että rahalla ei ollut hintaa, tällä perusteltiin rahan kaatamista holtittomasti eri puolille julkista sektoria. Käsittääkseni hallituksessa uskottiin epätieteelliseen ’teoriaan’ velasta.”

”Suomessa yrityssektorin osuus bruttokansantuotteesta on vähentynyt ja julkisen sektorin ja kotitalouksien osuus on kasvanut. Talouskasvun varmistamiseksi yrityssektorin osuuden pitäisi kasvaa selvästi.”

”Suomessa on liki maailman pienemmät tuloerot. On totta, että marginaaliverotuksen keventäminen lisäisi hieman tuloeroja, mutta toisaalta sillä turvattaisiin talouskasvu ja työllisyys. Jos tuloeroja mittavassa Gini-kertoimessa tapahtuu ihan pieni muutos, otsikot huutavat heti, että tuloerot kasvavat.”

"Mitä pidemmälle uudistuksia lykätään, sitä kivuliaampia niistä tulee. Siksi nyt on aika kääriä hihat."

Ei nämä asiat tule koskaan korjautumaan. Suomessa hallituskausi on 4v ja hallituksissa vuorottelee yleensä oikeisto, vasemmisto tai joku punamulta/sinipuna. Edes puhtaat oikeistohallitukset ei pysty tekemään leikkauksia tai säästöjä. Eikä silläkään ole merkitystä, koska sen leikkaushallituksen jälkeen yleensä tulee joku vasemmistopohjainen hallitus ja ensimmäisenä aloittaa romuttamaan vanhan hallituksen säästölinjaa.

Suomen talouden korjaaminen veisi vähintään. 2-3 hallituskautta ja järkevät työmarkkinatoimijat. Mitään tuosta ei ole nähtävissä Suomessa.
 
Linkität siis korkeimman tuloveroprosentin, mikä on eri asia kuin ansiotuloverotuksen yleinen kireys.
Tuossa edellä linkittämässäni olemme juurikin viides kokonaisveroasteessa OECD:ssa. Kokonaisveroaste siis verotulojen osuus BKT:sta

Totta että linkitän sen korkeimman ansiotulon prossan. Asiathan saadaan näyttämään miltä halutaan... tuohan ei sitten ota kantaa alv:een, mitä maksaa kaikki....
 
Back
Top