Autosta tietysti tulee muitakin kuluja kuin polttoaine, mutta vain osa on matkaan sidottuja. Ehdottomasti tuollainen lähireissaaminen olisi joka tapauksessa järkevää, onnistuukin ihan kohtuullisessa ajassa. Vanhoja palkkoja on turha miettiä, ne ovat historiaa.45-vuotias noheva paperimies löytää kyllä muitakin töitä tai sitten kouluttautuu sellaisiin.
Aina voi vuokrata kortteerin lähempää työmaata ja tehdä töitä reppurina. Näin se toimii moninverroin kauempaakin.
Selvä on, että paperiliiton hyväksymiin tuloihin voi olla mahdoton päästä ja vielä työmatka/asuminen syö ison osan palkasta. Mutta sellaista se on.
Edit: Jos todellakin ajaisi 260 km työmatkaa päivittäin eli 5000 km kuukaudessa, niin pihillä 4,5 litraa dieseliä syövällä autolla polttoainekulu olisi (50 * 4,5 l * 1,8 €/l) 405 euroa kuukaudessa.
Väitän, että 45-vuotiaan kotkalaisen kannattaa tuollakin yhtälöllä ottaa työtä vastaan, vaikka se vaatisi päivittäistä kulkemista Hesaan. Paljon helpompi hakea työpaikkaa lähempääkin jos on jo valmiiksi töissä.
Aikuiskoulutustuen poistamisen järkevyyttä olen hieman hämmästellyt. Sen avulla on moni paperimieskin kääntänyt kurssin uudelle alalle.