Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lihavoin olennaiset koska löysit annoksesta pihvin. Poliittiset lakot ovat tällä kertaa aiheutuneet juuri siitä että asioita ei ole jätetty työmarkkinaosapuolille vaan hallitus on ryhtynyt toisen osapuolen bulvaaniksi.
Kuinka nuo työelämän uudistamiset ovat onnistuneet työmarkkinaosapuolilta edellisen ja sitä edellisen hallituksen aikaan? Miksi ne nyt onnistuisivat?
 
Juu, ruotsalaiset nyt ovat puupäitä yleensäkkin. Ja tää Per Ewaldsson varmaan iso pääpuupää.

Pitääkö Arto Satosen väite parin–kolmen tunnin aikarajasta paikkaansa? Ruotsin valtakunnansovittelijan päälakimies vastaa​

Per Ewaldssonin mukaan poliittinen lakko-oikeus on käytännössä rajoitettu muutamaan tuntiin, ja julkisella sektorilla sitä ei ole ollenkaan.
 
Valtakunnansovittelijan kannanotto työmarkkinatilanteeseemme marraskuulta 2023:

"Jos jossain asiassa mennään työnantajien toivomaan suuntaan, niin pitäisi ehkä miettiä, missä asiassa voitaisiin mennä työntekijöiden toivomaan suuntaan."

”En usko, että suomalaiset työnantajat nyt kauhean mielellään sitä ruotsalaista järjestelmää kaikkine karvoineen tänne toisivat”



Fiksu mimmi. Oikeudenmukainen tasapaino on aina olennainen asia jotta neuvotteleminen on edes mahdollista. Ja ennen kuin aloitetaan perinteinen tarinointi punikkimädättäjästä tms. niin Sajavaara on entinen palvelutyönantajien neuvottelujohtaja.
 
Juu, ruotsalaiset nyt ovat puupäitä yleensäkkin. Ja tää Per Ewaldsson varmaan iso pääpuupää.

Pitääkö Arto Satosen väite parin–kolmen tunnin aikarajasta paikkaansa? Ruotsin valtakunnansovittelijan päälakimies vastaa​

Per Ewaldssonin mukaan poliittinen lakko-oikeus on käytännössä rajoitettu muutamaan tuntiin, ja julkisella sektorilla sitä ei ole ollenkaan.

”Tämä on monimutkainen kysymys. Työtuomioistuin ottaa huomioon, ketä vastaan toimi on suunnattu ja mikä sen tarkoitus on, sen taustan ja laajuuden.”

Sen Ruotsin työtuomioistuin on ilmaissut selkeästi, että toimen on oltava ajaltaan rajattu. Päätös 91 vuodelta 1984 koskee tapausta, jossa ammattiyhdistys kehotti boikottiin sellaista yritystä kohtaan, jonka johto vastusti hallituksen kaavailemia palkansaajarahastoja. Koska boikotti ei ollut ajallisesti rajattu, työtuomioistuin katsoi sen laittomaksi työtaistelutoimeksi.

Pari–kolme tuntia löytyy kirjallisuudesta​

Mutta mistä se pari–kolme tuntia tulee?

Siitä ei ole oikeustapauksia, Ewaldsson sanoo.

”Työtuomioistuin ei ole sanonut, että toimi saa kestää tunnin tai kaksi tai kolme. Mutta tuomioistuin on sanonut että aika ei saa olla rajoittamaton. Ja oikeusdoktriinissa on kirjoitettu, että tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti jos toimi vaikuttaa merkittävästi työnantajan mahdollisuuksiin harjoittaa toimintaansa, sen on oltava lyhyt. Ja silloin oikeustieteellisessä kirjallisuudessakin on puhuttu muutamista tunneista. Se on tulkinta työtuomioistuimen päätöksistä.”

Missä ihan tarkalleen ottaen?

Ewaldsson kaivaa artikkelilähteen: Tore Sigeman ja Ronnie Eklund ovat maininneet tämän artikkelissaan International Labour Law Report -julkaisussa vuonna 1986.

”He puhuvat muutamasta tunnista”, hän referoi.

Kun työministeri Satosta syytetään virheellisestä tiedosta ja harhaanjohtamisesta, miltä se näyttää Medlingsinstitutetista käsin?

”Hänen kommenttinsa koski Suomen tilannetta, eli kotimaista poliittista kysymystä? Ja hän puhuu lakoista? Sitten hänen sanomansa kyllä lähestyy sitä, miten asiaa Ruotsissa katsottaisiin”, Ewaldsson sanoo.

”Tämä on monimutkainen kysymys. Työtuomioistuin ottaa huomioon, ketä vastaan toimi on suunnattu ja mikä sen tarkoitus on, sen taustan ja laajuuden.”

Sen Ruotsin työtuomioistuin on ilmaissut selkeästi, että toimen on oltava ajaltaan rajattu. Päätös 91 vuodelta 1984 koskee tapausta, jossa ammattiyhdistys kehotti boikottiin sellaista yritystä kohtaan, jonka johto vastusti hallituksen kaavailemia palkansaajarahastoja. Koska boikotti ei ollut ajallisesti rajattu, työtuomioistuin katsoi sen laittomaksi työtaistelutoimeksi.

Pari–kolme tuntia löytyy kirjallisuudesta​

Mutta mistä se pari–kolme tuntia tulee?

Siitä ei ole oikeustapauksia, Ewaldsson sanoo.

”Työtuomioistuin ei ole sanonut, että toimi saa kestää tunnin tai kaksi tai kolme. Mutta tuomioistuin on sanonut että aika ei saa olla rajoittamaton. Ja oikeusdoktriinissa on kirjoitettu, että tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti jos toimi vaikuttaa merkittävästi työnantajan mahdollisuuksiin harjoittaa toimintaansa, sen on oltava lyhyt. Ja silloin oikeustieteellisessä kirjallisuudessakin on puhuttu muutamista tunneista. Se on tulkinta työtuomioistuimen päätöksistä.”

Missä ihan tarkalleen ottaen?

Ewaldsson kaivaa artikkelilähteen: Tore Sigeman ja Ronnie Eklund ovat maininneet tämän artikkelissaan International Labour Law Report -julkaisussa vuonna 1986.

”He puhuvat muutamasta tunnista”, hän referoi.

Kun työministeri Satosta syytetään virheellisestä tiedosta ja harhaanjohtamisesta, miltä se näyttää Medlingsinstitutetista käsin?

”Hänen kommenttinsa koski Suomen tilannetta, eli kotimaista poliittista kysymystä? Ja hän puhuu lakoista? Sitten hänen sanomansa kyllä lähestyy sitä, miten asiaa Ruotsissa katsottaisiin”, Ewaldsson sanoo.
 
Juu, ruotsalaiset nyt ovat puupäitä yleensäkkin. Ja tää Per Ewaldsson varmaan iso pääpuupää.

Pitääkö Arto Satosen väite parin–kolmen tunnin aikarajasta paikkaansa? Ruotsin valtakunnansovittelijan päälakimies vastaa​

Per Ewaldssonin mukaan poliittinen lakko-oikeus on käytännössä rajoitettu muutamaan tuntiin, ja julkisella sektorilla sitä ei ole ollenkaan.
Kohtuullisuusperiaatteen tms. mukainen käytäntö on muutama tunti mutta tuollaista rajoitusta ei Ruotsissa ole vaan tilanne ratkaisee. Siksi jäykän tuntimäärän kirjaaminen lakiin olisi jotakin ihan muuta kuin mitä Ruotsissa on tehty. Joku esimerkkihän oli lailliseksi katsottu useamman viikon satamasulku. Eli meilläkin pitää Ruotsin mallia kopioitaessa sallia jopa kuukausien mittaiset poliittiset työtaistelut kunhan perusteet vain ovat riittävät. Sen mikä on riittävä ratkaisee sitten oikeusistuin aikanaan tapauskohtaisesti

Mielenilmaisullinen luonne on hyvä lähtökohta mutta muitakin asiallisia perusteluja on. Ja pitää olla jatkossakin. Asia ei ole mustavalkoinen joten sitä on turha yrittää sellaiseksi vääntää. Ainakaan Ruotsin lainsäädäntöön vedoten.

Edit: olennaisen virheen aiheuttama sana yliviivattu
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ruotsalaiset nyt ovat puupäitä yleensäkkin. Ja tää Per Ewaldsson varmaan iso pääpuupää.

Pitääkö Arto Satosen väite parin–kolmen tunnin aikarajasta paikkaansa? Ruotsin valtakunnansovittelijan päälakimies vastaa​

Per Ewaldssonin mukaan poliittinen lakko-oikeus on käytännössä rajoitettu muutamaan tuntiin, ja julkisella sektorilla sitä ei ole ollenkaan.
"Mutta mistä se pari–kolme tuntia tulee?

Siitä ei ole oikeustapauksia, Ewaldsson sanoo."

😂

Sitten kaivettu joku julkaisu, ei siis oikeuden päätöstä vuodelta 1986 🤭
 
"Mutta mistä se pari–kolme tuntia tulee?

Siitä ei ole oikeustapauksia, Ewaldsson sanoo."

😂

Sitten kaivettu joku julkaisu, ei siis oikeuden päätöstä vuodelta 1986 🤭
Satosen luku tulee jostain kirjallisuudesta. Oikeuskäytäntöä asiasta ei Ruotsissa ole. Satosen höpöjutut on melkein kaikkialla muualla jo siksi itsekseen todettu ja todistettu mutta tällä foorumilla ne taitavat jäädä elämään omaa elämäänsä. Ja Jockan grammari tietysti jää pyörittämään samaa levyä.

EK:n Äimälä näkyy kommentoineen asiaa eilen.

 
Satosen luku tulee jostain kirjallisuudesta. Oikeuskäytäntöä asiasta ei Ruotsissa ole. Satosen höpöjutut on melkein kaikkialla muualla jo siksi itsekseen todettu ja todistettu mutta tällä foorumilla ne taitavat jäädä elämään omaa elämäänsä.
 
"Mutta mistä se pari–kolme tuntia tulee?

Siitä ei ole oikeustapauksia, Ewaldsson sanoo."

😂

Sitten kaivettu joku julkaisu, ei siis oikeuden päätöstä vuodelta 1986 🤭
”Työtuomioistuin ei ole sanonut, että toimi saa kestää tunnin tai kaksi tai kolme. Mutta tuomioistuin on sanonut että aika ei saa olla rajoittamaton. Ja oikeusdoktriinissa on kirjoitettu, että tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti jos toimi vaikuttaa merkittävästi työnantajan mahdollisuuksiin harjoittaa toimintaansa, sen on oltava lyhyt. Ja silloin oikeustieteellisessä kirjallisuudessakin on puhuttu muutamista tunneista. Se on tulkinta työtuomioistuimen päätöksistä.”

"
Kun työministeri Satosta syytetään virheellisestä tiedosta ja harhaanjohtamisesta, miltä se näyttää Medlingsinstitutetista käsin?

”Hänen kommenttinsa koski Suomen tilannetta, eli kotimaista poliittista kysymystä? Ja hän puhuu lakoista? Sitten hänen sanomansa kyllä lähestyy sitä, miten asiaa Ruotsissa katsottaisiin”, Ewaldsson sanoo."

Miten tämän voi ymmärtää Satosen olevan väärässä?
 
Satosen luku tulee jostain kirjallisuudesta. Oikeuskäytäntöä asiasta ei Ruotsissa ole. Satosen höpöjutut on melkein kaikkialla muualla jo siksi itsekseen todettu ja todistettu mutta tällä foorumilla ne taitavat jäädä elämään omaa elämäänsä. Ja Jockan grammari tietysti jää pyörittämään samaa levyä.

EK:n Äimälä näkyy kommentoineen asiaa eilen.


Ai se hallituksen esitys on että poliittisten lakkojen kesto olisi max 24h. Ja ilmeisesti julkkarikin saisi tuon verran politisoidusti lakkoilla.

On taas ihan kauhea vaatimus 😂, kun muualla Saksassa ja Briteissä kokonaan kielletty. Ja pohjoismaissakin taitaa olla tuota 24 H tiukempaa. On ollut taas kyllä aivan turha meteli ja lakot tuostakin asiasta ! Miksi Suomessa nuo pitäisi sallia, yhtään sen enempää kuin muuallakaan ?
 
Joo. Ministerien ja poliitikkojen nimittely on jotain aivan kamalaa. Lopetetaan se heti!

Miksi AY sekaantuu politiikkaan? Tosissasiko kyselet? Tietenkin koska sitä kautta se katsoo ajavansa viiteryhmänsä etuja, sitä vartenhan ne on olemassa. Ammattiliittoihin kuuluu edelleen lähes 2 miljoonaa jäsentä. Se miksi neuvottelemalla ei saa muutoksia aikaan on hyvä kysymys. Onko tosissaan yritetty vai onko tungettu muutokset toisen osapuolen kurkusta alas?

Miten se on ammattiliiton jäseniä kohtaan oikein että se vaikuttaminen tehdään kokonaan vasemmiston kautta, käytännössä SDP ? Eihän noihin tiettyjen liittojen päättäviin tehtäviin ole mitään asiaa muilla poliittisilla taustoilla. Silti jäsenistö koostuu paljon mm. Persuista.

Onko 2 miljoona työssäkäyviä vai onko noissa eläkkeellä olevia yms. Nuo etujärjestöt on ennenkin jääneet kiinni siitä, että liioittelevat jäsenistönsä määrää ja mahtavuuttaan.

Nyt ainakaan ei ole mennyt ihan putkeen. Alkaa olemaan hiljenemään päin, kun pukkaa YT:tä monessakin paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Sekin lienee AY-liikkeen, demareiden tai ainakin Sannan vika 🤭
Tämä taas on yksin Purran ja PS:n vika, kun ovat niin kovin ajaneet Suomen nöyryyttä eeuun suuntaan.

Nyt kyllä pitää AY-liikkeen pistää kunnon lakot pystyyn, niin menee työnantajat ja valtio kerrankin kunnon kyykkyyn.

VALTIOVARAINMINISTERI Riikka Purra (ps) sanoi viikonloppuna, että hallituksen pitää päättää jopa kolmen miljardin euron uusista säästötoimista. Ne ovat käytännössä menoleikkauksia ja veronkiristyksiä.

Lausunto yllätti osan hallituskumppaneistakin. Vielä loppuvuodesta hallituksessa puhuttiin noin miljardin euron lisäsäästöistä hallitusohjelmassa sovitun kuuden miljardin päälle.
Saas nähdä, minkälaiset takuudet Kreikka haluaa, kun se alkaa meitä rahoittamaan.

 
Taas on laadukasta lainvalmistelua..

Oikeuskansleri: Ulkomaalaislain muutosesityksessä lukuisia puutteita
Oikeuskansleri Tuomas Pöysti toteaa esitystä koskevassa lausunnossaan, että maahantulosääntöjen kiertäminen tulisi määritellä tarkemmin.

OIKEUSKANSLERI katsoo, että hallituksen esityksessä ulkomaalaislain muuttamiseksi on lukuisia puutteita. Oikeuskansleri Tuomas Pöysti toteaa esitystä koskevassa lausunnossaan, että maahantulosääntöjen kiertäminen tulisi määritellä tarkemmin. Pöystin mukaan kysymys on perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvästä säätelystä, miltä kannalta kohdalla esitys on jäänyt keskeneräiseksi.

Esitystä ei sen puutteiden vuoksi ole mahdollista lopullisesti arvioida suhteessa valtiosääntöön, kansainväliseen oikeuteen ja EU-oikeuteen. Oikeuskanslerin mukaan esityksestä tulisi pyytää vielä perustuslakivaliokunnan lausunto ja se tulisi myös toimittaa uudelleen tarkastettavaksi oikeuskanslerinvirastoon.

 
Onko 2 miljoona työssäkäyviä vai onko noissa eläkkeellä olevia yms. Nuo etujärjestöt on ennenkin jääneet kiinni siitä, että liioittelevat jäsenistönsä määrää ja mahtavuuttaan.
2 miltsissä on lähes puolet höttöä mukana. Todelliset luvut IS:n kaivamina tässä jutussa, perustuvat jäsenmääriin joiden mukaan keskusjärjestöt maksavat itse jotain eurooppalaiselle yhteistyöelimielle. On tosin toista vuotta vanha uutinen.

Viime eduskuntavaaleissa hallituspuolueita muuten äänesti 1,53 milj. suomalaista. Pahimmat räyhähenget (teollisuusliitto, akt) sisältävän sak:n jäsenmäärä on noin miljoona yksikköä vähemmän.
 
Back
Top