Orpon hallituksen politiikka ja siitä keskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonoppa
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Samainen Ewaldsson sanoi Hesarille jotta "Ruotsissa ei ole olemassa oikeuskäytäntöä, josta voitaisiin päätellä jokin tietty aikaraja poliittisille lakoille”. :D

Kuten totesin, eivät itsekään tiedä asian oikeaa laitaa. Jos ruåttalaiset ei itse tiedä, ei tiedä kyllä Satonenkaan.

Mutta jotain ne tietää. Tässä on se tärkeä oppi Suomella. Tähän pitää täälläkin pyrkiä:

”Siellä työtaistelut saavat koskea vain työnantajan ja työntekijän välisiä kysymyksiä. Ajatus on, että poliittisiin kysymyksiin vaikutetaan yleisissä vaaleissa. Työmarkkinoilla ei saa toista mahdollisuutta vaikuttaa politiikkaan.”
 
Kuinka tuo yritystuki jakautuu? Telakat vievät siitä leijonanosan, ehkä hyvä niin, mutta se taitaa olla suoraa subventiota.

Ymmärtääkseni myös Saksa tukee, kuten varmaan kaikki maat joilla merkittävää telakkatoimintaa on, mutta osaavatko he ohjata piilotukea niin, että se ei näy yritystukina samalla tavalla?

Lisäys - telakoille taitaa valua myös innovaatiotukia ja ympäristötukia. Toki merkittäviä työllistäjiä.
Ei mene leijonaosaa. Tuensaajien kärkikymmenikössä on kolme varustamoa, kolme metsäteollisuuden yritystä, yksi teräksentuottaja, yksi it/elektroniikkafirma, yksi telakka ja yksi ravirata (!).
 
Samainen Ewaldsson sanoi Hesarille jotta "Ruotsissa ei ole olemassa oikeuskäytäntöä, josta voitaisiin päätellä jokin tietty aikaraja poliittisille lakoille”. :D

Kuten totesin, eivät itsekään tiedä asian oikeaa laitaa. Jos ruåttalaiset ei itse tiedä, ei tiedä kyllä Satonenkaan.
Mut kyllä kai me Artoa silti uskotaan?
 
Erilaisia väitteitä on julkisuudessa esitetty. Ne kannattaa nauttia runsaan suolan kera.

Minä en ole kuullut kenenkään uhkailevan lakoilla hallituspohjan perusteella. Hallitusohjelmakaavailujen kyllä.

Hyvin kyseenalaista tuokin demokratian kannalta. Esimerkiksi puuttuminen ansiosidonnaisen työsuhdeturvan kestoon. Tuon luulisi olevan maksajan eli valtion päätettävissä, ei ulkoparlamentaarisen toimijan.
 
Hyvin kyseenalaista tuokin demokratian kannalta. Esimerkiksi puuttuminen ansiosidonnaisen työsuhdeturvan kestoon. Tuon luulisi olevan maksajan eli valtion päätettävissä, ei ulkoparlamentaarisen toimijan.
Moni on kanssasi samaa mieltä. Laki kuitenkin ratkaisee. Emmekä tiedä mitkä heikennykset olisivat yksinään aiheuttaneet lakkoilua. Nyt kaikki menevät saman otsakkeen alla.

Ansiosidonnaisen porrastus on kyllä uudistusten hölmöimmästä päästä. Etenkin perusteluiltaan.
 
Mut kyllä kai me Artoa silti uskotaan?

Tuon Kauppalehden uutisen mukaan Satonen oli oikeassa. Satoselta tietysti voisi kysyä mistä se oli tietonsa saanut. En silti tuomitsisi sitä tahallisen disinformaation levittäjäksi. Vai oletetaanko että ministerin pitää tarkistaa kaikki asiat Ruotsin lakikirjasta ?
 
Moni on kanssasi samaa mieltä. Laki kuitenkin ratkaisee. Emmekä tiedä mitkä heikennykset olisivat yksinään aiheuttaneet lakkoilua. Nyt kaikki menevät saman otsakkeen alla.

Ansiosidonnaisen porrastus on kyllä uudistusten hölmöimmästä päästä. Etenkin perusteluiltaan.

Siis määritteleekö Suomen laki ettei hallitus ja eduskunta saa päättää ansiosidonnaisen turvan kestosta ?
 
Tuon Kauppalehden uutisen mukaan Satonen oli oikeassa. Satoselta tietysti voisi kysyä mistä se oli tietonsa saanut. En silti tuomitsisi sitä tahallisen disinformaation levittäjäksi. Vai oletetaanko että ministerin pitää tarkistaa kaikki asiat Ruotsin lakikirjasta ?
No ei ollut. Jossain tapauksissa 2-3 päivää on Ruotsissa oikea luku. Mikään yleispätevä raja se ei ole.

Satosen idealla voitaisiin kaikki tuomiot jatkossa antaa taposta. Sitten vain porukalla hurrataan järjestelyn nerokasta kaukonäköisyyttä kun se jonkun kohdalla osuu oikeaan.
 
Siis määritteleekö Suomen laki ettei hallitus ja eduskunta saa päättää ansiosidonnaisen turvan kestosta ?
Onko joku muuta väittänyt? Ihan yhtä lailla Suomen laki myös määrittelee että poliittisella lakolla ay-liike voi osoittaa mieltä kohtuuttomaksi kokemiaan muutoksia vastaan.

Molemmista oikeuksista voi olla eri mieltä siinä kuin hallituksen esityksistäkin mutta pykälien osalta pelisäännöt ovat sangen selkeät.
 
Onko joku muuta väittänyt? Ihan yhtä lailla Suomen laki myös määrittelee että poliittisella lakolla ay-liike voi osoittaa mieltä kohtuuttomaksi kokemiaan muutoksia vastaan.

Molemmista oikeuksista voi olla eri mieltä siinä kuin hallituksen esityksistäkin mutta pykälien osalta pelisäännöt ovat sangen selkeät.

Luulin että tarkoitit, että laki määrää että AY:llä olisi jokin veto-oikeus ansiosidonnaisen keston määrittelyyn. Siihen en ota kantaa onko hallituksen esitys järkevä.

Noiden poliittisten lakkojen osalta laki toivottavasti saadaan muutettua. Hallitukset kuitenkin joutuu aina kärsimään vaaleissa tuomionsa joka tulee kansalta. Tuollainen laki antaa liikaa siimaa AY-liikkeelle ja on minun mielestäni sen takia demokratian vastainen. Varsinkin jos tuossa ei ole määritelty mitään kestoaikoja. Lisäksi outoa että Suomessa julkinenkin sektori saa osallistua poliittisiin lakkoihin. Sehän ainakin oli Ruotsissa kielletty.

Toki kaikkein paras asia olisi että työmarkkinaosapuolet neuvottelisi asiosta keskenään kuten Ruotsissa.
 
No eikö tuossa käy selkeästi ilmi että Ruotsissa poliittiset lakot eivät ole ongelma, koska niitä ei siellä ole. Onhan se jo täälläkin todettu. Suomessa niitä taas on. Ainakin jos ei ole vasemmistohallitus vallassa. Eikö tuo kerro sen, että poliittiset lakot ON Suomessa ongelma ? Ja ongelmat on yleensä järkevää ratkaista.

Lisäksi tuossa sanotaan että Ruotsissa julkisen sektorin poliittiset lakot on lähtökohtaisesti kielletty. Näinhän ei ole Suomessa ?

Samapa tuo.
Oliko tämä se AY-liikkeen vihaama ekonomisti ?


Suomessa on poliittisia lakkoja, kun poliitikot alkavat muuttaa työehtoja työehtosopimusten ollessa voimassa. Voitaisiin palata tulopoliittisiin kolmikantaneuvotteluihin, niin niitä ei tarvittaisi. Niiden lopettaja voisi katsoa peiliin.
 
Luulin että tarkoitit, että laki määrää että AY:llä olisi jokin veto-oikeus ansiosidonnaisen keston määrittelyyn. Siihen en ota kantaa onko hallituksen esitys järkevä.

Noiden poliittisten lakkojen osalta laki toivottavasti saadaan muutettua. Hallitukset kuitenkin joutuu aina kärsimään vaaleissa tuomionsa joka tulee kansalta. Tuollainen laki antaa liikaa siimaa AY-liikkeelle ja on minun mielestäni sen takia demokratian vastainen. Varsinkin jos tuossa ei ole määritelty mitään kestoaikoja. Lisäksi outoa että Suomessa julkinenkin sektori saa osallistua poliittisiin lakkoihin. Sehän ainakin oli Ruotsissa kielletty.

Toki kaikkein paras asia olisi että työmarkkinaosapuolet neuvottelisi asiosta keskenään kuten Ruotsissa.
En missään tapauksessa. Lakien mukaan mennään.
 
Back
Top