Tuossa oli joku lehti tehnyt tutkimusta että palkansaajia hiertää eniten kaavailtu ensimmäinen palkaton sairaspäivä. Tuosta voitaisiin kyllä luopua koska se ei ole sellainen rahasampo yrityksille jota ajatellaan.
Täällähän on kaivattu yhdessä sopimista, siis työnantajat ja -tekijät, sopijaosapuolet voivat siis sopia TES:n piirissä että 1. sairaslomapäivä on palkallinen. Jos työnantajat eivät meinaa suostua, lakkoilee sitten ja lakkoasekin kohdistuu oikeaan osapuoleen.
Muuten tämä on aika tyhjänpäiväistä jankkausta, liitto-oravat papukaijoi samoja epätotuuksia (kuten että lakko-oikeus ollaan poistamassa) jota jäsenistölle on syötetty. Työnantajat olleet kirjoittamassa hallitusohjelmaa? Hallitusohjelman toimet olisivat ihan toisella tasolla, jos työnantajat oikeasti olisivat noita olleet päättämässä ja kirjoittamassa. Eihän KOK tai PS voi lähteä työnantajien tavoitteisiin, kun molemmat ovat todella suuria palkansaajapuolueita. Työnantajien puolella on pääosin fiksua väkeä ja ne ymmärtävät poliittiset realiteetit, eikä ne lähde tyrmäysvoittoa hakemaan.
Tähän talouspolitiikkaan ja valtiontalouteen: Velkaantumisvauhti on mikä se on, eikä se pelkästään Rinne-Marin hallituksen aikana ollut näin, Katainenhan (VM) velkaantumisen aloitti, kun yhteiskuntarauha päätettin ostaa velalla. Eikä 2008 BKT:n pudotuksen jälkeen ole päästy sellaiselle kasvu-uralle, mikä hoitaisi talouden tasapainoon ilman leikkauksia. Loppupeleissä makrotalouden prinsiipit ovat yksinkertaisia: Verottamalla vähennät toimintaa mihin verotus kohdistuu > kevennä verotusta niiltä toiminnoilta mitkä ovat toivottavia: Olisiko työnteko ja yrittäminen?
Olemattomat veroreiät voi myös tukkia, mutta eihän kymmenien miljoonien muutamalla porsaanreiällä kymmenien miljardien vajeita paikata.
Purkamalla hidasteita (barriers Englannin slangilla) yritystoiminnan kasvulta saat kasvua (ja työmahdollisuuksia): Byrokratia (esim ympäristöluvittaminen) minimiin, työntekijän palkkaamiseen liittyvät lakisääteiset jäykkyydet minimiin. Työnantaja voi sitten tykönään harkita saako parhaat tekijät duuniin, jos tarjoaa nollatuntisopimusta paskalla palkalla ja työntekijä voi ihan itse päättää olla menemättä paskoilla ehdoilla duuniin.
Ammattitaidottomat ja lahjattomat tekijät ovat ongelmallisia, kun ei niiden työpanosta saa mitenkään myytyä markkinoilla, varsinkaan nykyisellä verokiilalla. Eikä suojatyöpaikka julkisella sektorilla ole oikea ratkaisu. Kyllä siinä pitää töihin lähteä alipalkalla ja täydentää sitten tulonsiirrolla. Jos on kehityskelpoinen, pääsee kyllä ponnistamaan oikealle palkkatasolle. Jos ei kehity, sitten teet töitä alipalkalla ja saat tulonsiirtoja. Kotiin ei niitä tulonsiirtoja pidä työkykyiselle maksaa. Tukemalla vetelehtimistä (tulonsiirrot monesti) saat vetelehtimistä > vetelehtimisen tuet minimiin.
Yritystuet ovat pääosin haitallisia vääristäessään markkinoita ja siten itse asiassa rajoittavat markkinoilla optimituloksen syntyä. Tehdään kuten asuntolainojen verovähennysoikeudelle: Yritystuet alas kymmenessä vuodessa, ehtii yritykset tuossa ajassa sopeutua.
Yksinkertaistettuna: Jos toiminta haittaa talouskasvua > vähennä. Jos toiminta lisää talouskasvua > kasvata.
Mittakaavan pitäisi olla kunnollinen > ei näitä kosmeettisia läpöstelyjä.